Smaller Default Larger

Spis treści

Witajcie kochani:)

Zaczynamy nowy tydzień w którym będziemy dowiadywać się co to jest czas, poznawać określenia czasu, mierzyć godziny itd.

 

Na początku zapraszam na poranną gimnastykę

https://www.youtube.com/watch?v=SGuKDNvBo_U&pbjreload=10

 

1. Rodzicu powiedz dziecku, że dzisiaj będziecie rozmawiać o czasie.

  • Zapytaj się, czy wie, co to takiego jest czas (pozwól mu swobodnie się wypowiedzieć, nawet jeśli jest daleki od tematu). Czy zna jakieś określenia dotyczące czasu? (np. czas...biegnie, leci, płynie , stoi w miejscu jakie towarzyszą temu czynności? )

  • Pokaż mu wszystkie różne rodzaje zegarów jakie macie w domu,

  • Omówcie każdy zegar, popatrzcie w jaki sposób, może działać jego mechanizm, przyjrzyjcie się dokładnie zegarom z tarczą, jaki jest układ cyfr, jak wyglądają wskazówki.

 

 

2. Przeczytajcie krótkie opowiadanie pt. „Profesor Ciekawska zapoznaje dzieci z różnymi sposobami mierzenia czasu”.

Ledwo zdążyłam na spotkanie z Wami! Noszę zegarek, ciągle się spieszę, ale nigdy nie mogę zdążyć! Czy ludzie zawsze mierzyli czas i tak strasznie się spóźniali... Chyba nie. A jak to było kiedyś? Posłuchajcie. Już od bardzo dawna, ludzie zdawali sobie sprawę z upływającego czasu. Wcale go nie mierzyli, ale wiedzieli, że po nocy wstaje dzień, a potem znowu nadchodzi pora snu i odpoczynku, czyli noc. W ciągu dnia także zauważali upływ godzin, bo co jakiś czas odczuwali głód. Później, kiedy człowiek przestał wędrować z miejsca na miejsce i zaczął uprawiać ziemię, zaobserwował, że z upływem czasu są związane duże, powtarzające się zmiany w przyrodzie. My nazywamy je dzisiaj porami roku. Każda pora roku wymaga innych prac na polach. Zanim zbudowano pierwszy zegar, taki, jaki znamy dziś, wymyślano przeróżne sposoby mierzenia czasu.
Najdawniejszym sposobem mierzenia czasu było wykorzystanie cienia, jaki rzucały nieruchome przedmioty oświetlone promieniami słońca. Mógł to być cień drzewa, drąga lub nawet stojącego człowieka. Długość cienia przedmiotu lub człowieka stojącego w tym samym miejscu zmienia się w zależności od pory dnia. Mniej więcej 4—5 tysięcy lat temu pojawiły się w Egipcie, Babilonii, Chinach i Indiach pierwsze gnomony. Były to wysokie słupy lub pręty ustawione na równym, płaskim terenie. Ich cień przesuwający się w ciągu dnia po ziemi spełniał rolę dzisiejszych wskazówek zegara.
W Egipcie rolę gnomona pełniły obeliski. Byty to wysokie, zwężające się ku górze kolumny wykute z jednego kamiennego bloku. Ozdabiano je napisami w języku egipskim — hieroglifami. Wszystkie te zegary nazywamy słonecznymi, gdyż działały tylko wtedy, gdy świeciło słońce. Wszyscy jednak wiemy, że bywają pochmurne dni, kiedy to żaden zegar słoneczny nie pokaże godziny. Podobnie w nocy. Dlatego wymyślano coraz to inne zegary.

Wreszcie wynaleziono zegary mechaniczne, poruszane za pomocą nakręcanej sprężyny. Początkowo byty one bardzo duże i bardzo cenne. Umieszczano je na wieżach zamków lub ratuszów. Przez wiele setek lat w większości miast znajdował się jeden taki zegar. Dzięki rozwojowi techniki każdy może dziś mieć własny zegarek i nosić go przy sobie, bo waży on już tylko kilka gramów, a nie kilkaset ton, jak to było z obeliskami w starożytnym Egipcie.

 

Dla utrwalenia historii powstania zegarów obejrzyjcie filmik

https://www.youtube.com/watch?v=gESdVXEUSVs

 

  1. Zabawa „Zegar”

    Przygotujcie 12 ponumerowanych kartek może być wielkości mniejsze niż A4 , rozłóżcie je na dywanie w kształcie koła tak jak na cyferblacie zegara. Zaznaczcie środek koła, do którego wchodzi dziecko i dowolnym przedmiotem ( zastępstwem woreczka gimnastycznego – mała maskotka, klocek zakrętka itp. ) próbuje rzucić na wszystkie kartki, jednocześnie nazywając poszczególną godzinę

    - Odmianą tej zabawy jest wcielenie się dziecka w rolę wskazówek. Dziecko kładzie się na środku koła i za pomocą swojego ciała zaznacza określoną przez rodzica godzinę

 

  1. Zabawa słuchowa: Cyku-cyku”- rozwiązywanie zagadek słuchowych. Dziecko siedzi w pokoju z zamkniętymi oczami, przez chwile słucha dochodzących odgłosów. Otwiera oczy i opowiadaj co słyszało- próbuje naśladować usłyszane dźwięki.
    „Po co, ludzie wymyślili zegary?”- poszukiwanie odpowiedzi na pytanie.

 

  1. Praca techniczna - wykonanie własnego ZEGARA z płyty CD

    Potrzebna będzie zużyta płyta Cd, kartka, czarny flamaster lub kredka, klej , pinezka, kawałek korek, sztywna kartka tekturka. Dokładna instrukcja w linku

    https://www.youtube.com/watch?v=K6zaItWbcBc

 

 

Dodatkowe zabawy dla chętnych :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat tygodnia: Wielkanoc

 

10 kwietnia 2020

Temat zajęć: Wielkanocny stół