Smaller Default Larger

Spis treści

Kochani dziś wybieramy się w daleką podróż do Afryki. Za chwilę poznacie kulture tego kraju dowiecie się jak wyglądają , żyją i mieszkają murzyni w Afryce.

 

  1. Na początek zabawa orientacyjno- porządkowa.„Zwierzęta”
    Dziecko biegają swobodnie po pokoju, na przerwę w muzyce nasłuchują hasła Rodzica który wypowiada nazwę dowolnego zwierzęcia, np.: lew, słoń, wąż, małpa, – dziecko naśladują sposób poruszania się lwa.

  2. Wprowadzenie– „Podróż do Afryki”.
    a) Prezentacja mapy – zadaniem dziecka jest znaleźć na mapie kształt afrykańskiego kontynentu.
    b) Rodzic rozkłada na podłodze koc, lub odpowiednio układa skakanki jako tratwę. Następnie zaprasza na nią dziecko, aby wyruszyć w podróż przez Morze Śródziemne na kontynent Afryki. Aby wejść na tratwę, należy wykonać zadanie – powiedzieć, na jaką głoskę rozpoczyna się lub kończy słowo wypowiedziane przez rodzica. Dziecko naśladuje machanie wiosłami, z prawej, lewej strony, naśladuje szum morza.

  3. Zwiedzanie dżungli – zabawa pantomimiczna do opowiadania Rodzic czyta dziecko wykonuje- pokazujemy lub podpowiadamy.
    Dotarliśmy do Afryki, wysiadamy z tratw i idziemy na ląd po wodzie (wysokie unoszenie kolan) a potem po gorącym piasku (lekkie podskoki). Rozglądamy się uważnie na boki, szukamy tubylców. Czas ruszać w drogę, przedzieramy się przez dżunglę(ruchy rękoma na boki).Chodźmy bardzo cicho by nikogo nie spłoszyć albo by nas nie usłyszał lew (idziemy na palcach). Ciiiii! (dajemy palec na buzię). Słychać jakiś szelest. Uciekajmy na drzewo (naśladujemy wspinanie się na drzewo). O! Jaka miła małpka – chcesz, to się pobawimy. Pomałpujmy, tak jak ona (dzieci naśladują ruchy nauczycielki) np. drapią się po plecach, skaczą na jednej nodze, itp. Dość zabawy chyba jesteśmy już bezpieczni, możemy schodzić z drzewa (naśladujemy schodzenie z drzewa). Ruszamy dalej w drogę. Przed nami rzeka, musimy ją przeskoczyć (duży skok do przodu), a teraz skaczemy po kamieniach (małe podskoki). Uwaga! Krokodyl (naśladujemy kłapanie paszczy krokodyla), a tam płynie hipopotam (naśladujemy rękoma pływanie w wodzie). Już niedługo dotrzemy do wioski, musimy tylko przejść obok śpiącego węża (dzieci kładą się na podłodze i sycząc poruszają się po niej)Nareszcie jesteśmy w wiosce. Witamy się z tubylcami (dziecko obejmują się z rodzicem lub rodzeństwem) Na powitanie zaśpiewajmy hymn (dziecko powtarza za rodzicem)
    O, ale le
    O, beri, tiki, tonga
    masa, masa, masa
    O, balua, balue.

     

  4. Słuchanie opowiadania Krystyny Różyckiej-Parnowskiej „O murzyńskiej córeczce”.

  5. http://chomikuj.pl/edyzem/Historyjki+obrazkowe/O+murzy*c5*84skiej+c*c3*b3reczce
    Rozmowa na temat opowiadania:

  • Jak murzyńska córeczka miała na imię?

  • Dlaczego chciała iść z mamą do lasu?

  • Kogo prosiła o pomoc?

  • Zwrócenie uwagi na wzajemną pomoc bohaterów opowiadania w celu zrealizowania swoich marzeń.

     

    5. Poznanie afrykańskich ludów.

  • Masajowie – zamieszkują sawannę, są bardzo wysocy, mieszkają w chatach otoczonych kolczastymi gałęziami akacji, hodują kozy, owce.

  • Tauregowie – żyją na pustyni Saharze, podróżują na wielbłądach.

    6. „Jak się bawią dzieci w Afryce?”
    Dziecko wymyślają, w jaki sposób bawią się dzieci w Afryce.
    Rodzic zwraca uwagę, że dzieci w Afryce nie mają zabawek ze sklepu, że najczęściej nie chodzą do szkoły, nie potrafią czytać, wykonują dużo obowiązków, jak dorośli, np. – zbierają rośliny na obiad, patyki na opał, przynoszą wodę itp.
    Czego brakuje dzieciom w Afryce?

  • Poznanie zabawy afrykańskiej z kamykami lub orzechami ziemnymi.
    Ciekawą zabawą jest carabke, gra polegająca na podrzuceniu kamyczków lub orzeszków ziemnych, znana w innych krajach Afryki. Dzieci siadają na ziemi lub macie pod drzewem z garstką kamyków lub orzeszków. Bardzo często bawią się nimi młode sprzedawczynie orzeszków ziemnych. W trakcie zabawy każde dziecko kolejno podrzuca orzeszek jedną ręką i szybko zabiera z ziemi następny, tak by tamten pierwszy nie zdążył upaść. Jeśli upadnie, wówczas zawodnik odpada z gry. Gdy uda mu się złapać, kontynuuje się grę z coraz większą liczbą orzeszków w dłoni. Wygrywa ta osoba, która uzbiera najwięcej orzeszków. Jest to gra ćwicząca precyzję, sprawność, koncentrację i szybkość reakcji. Przedmiot używany w trakcie zabawy ulega często zmianie, dzieci bawią się więc także nakrętkami, kapslami, guzikami.

    7. Zabawy matematyczne z wykorzystaniem orzechów ziemnych – rozwijanie umiejętności rozróżniania prawidłowego liczenia od nieprawidłowego, utrwalająca umiejętność dodawania oraz odejmowania.
    a) Numbi postanowiła policzyć orzechy – Rodzic naśladując dziewczynkę liczy, ale celowo robi to nieprawidłowo, sprawdza, czy dziecko zorientuje się, gdzie tkwi błąd.- dziecko pokazuje Numbi właściwy sposób liczenia orzechów.
    b) Zagadki matematyczne – Numbi układa np. 5 orzechów, dokłada 3 i pyta , ile jest ich razem, następnie prosi, aby dziecko wskazało odpowiednie działanie na kartce: 5 + 3 = 8.
    Numbi ma 10 orzechów odkłada 7, ile zostało? 10 – 7 = 3.
    Następnie prosi dziecko, aby ułożyło odpowiednią ilość orzechów do danego działania, np.: 6 + 2 = …


    8. Zabawa muzyczno-ruchowa do znanej piosenki „Dżungla”

    https://www.youtube.com/watch?v=Z-6pS3hwSLg

    9. Praca plastyczna " Portret Murzynka Bambo"

    Narysujcie prostą sylwetę głowy z tułowiem. Najpierw należy wykleić sylwetę brązową plasteliną lub pomalować brązową farbą. Następnie naklejamy oczy z płatków kosmetycznych . Włosy tworzymy z ziarenek kawy a usta formujemy z czerwonej plasteliny. Jeśli mamy zbędne koraliki dziecko może z nich stworzyć ozdoby na szyi Murzynka. I kolega z Afryki już jest w naszym domu:)



Dodatkowo ;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 czerwca 2020 r.

Temat dnia: Mam prawo do zabawy - W indiańskiej wiosce