Smaller Default Larger

Spis treści

Witajcie kochani:) dziś zapraszamy Was do świata kolorów

 

  1. Na powitanie wysłuchajcie piosenki „Tęcza cza cza”

    https://www.youtube.com/watch?v=5kJKnuffZEQ

  2. Burza mózgów „Skąd bierze się tęcza?” - zadajemy dzieciom pytanie

    - Z jakich kolorów składa się tęcza

    - Kiedy się pojawia na niebie?

    - czy widziały kiedyś tęcze?

  3. Słuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej „Burza i po burzy”

 

Burza i po burzy”

Ciepły, wiosenny dzień sprzyjał zabawie na przedszkolnym podwórku .
– Hej hop! – zawołał Trampolinek . – Zapraszam na pokaz skoków na trampolinie!
I zaczął robić skoki z obrotami i przewrotkami jak najlepszy akrobata . Aż tu nagle nad głową Trampolinka pojawiły się jaskółki .
– Trampolinku, Trampolinku! Wit, wit, widewit! – szczebiotały . – Powiedz dzieciom, że trzeba wracać do przedszkola, bo zbliża się burza .
I odleciały . Wokoło zapanowała cisza . Nawet wróbelki, wesołe ćwierkotki, ukryły się gdzieś pośród gałęzi .

Pani chyba usłyszała ostrzeżenie jaskółek, bo poprosiła, żeby dzieci szybciutko wróciły do sali . Uf! W samą porę .

Wnet zerwał się groźny, burzowy wiatr i wszędzie było słychać jego wołanie:

Jestem władcą wszystkich wichur, ze mną nie ma chichów-śmichów. Wnet zaświszczę i zadmucham, wnet zawyję wam do ucha!

Wpadł do piaskownicy i szast, szast, sypał piaskiem dookoła, szarpał gałęziami i rozkołysał huśtawki, buju, buju . Powietrze ochłodziło się, a wiatr stawał się coraz bardziej porywisty .

Trampolinek stał przy oszklonych drzwiach na werandę, a obok niego zebrały się zaciekawione dzieci .

Napłynęły chmury . Ale nie były to sympatyczne białe obłoczki, tylko ogromne, ciężkie, granatowe chmurzyska . I nagle niebo przeszył błysk, a po chwili rozległ się grzmot, i znów błysk, a po nim grzmot .

Błyskawice i pioruny, hej hop! – zawołał przejęty Trampolinek .
A potem lunął deszcz, który przemienił się w potężną ulewę . Miała ona wielką ochotę wtargnąć do środka .
– Oj, nie, nie! – żartobliwie pogroziła jej pani . – Nie wpuścimy burzowego gościa .
Ale ulewa nie straciła dobrego humoru chlap, chlap, cha, cha, cha . Popłynęła strumieniami po ścieżkach na przedszkolnym podwórku i jak wodospad wyskakiwała z rynien .

Po chwili deszcz i wiatr ucichły i burza skończyła się prawie tak szybko, jak się zaczęła . Znów zaświeciło słonko . Jeszcze tylko ostatnie kropelki leciały na ziemię, kap, kap, kap... A wtedy pani zadała dzieciom zagadkę:

Przegląda się słońce w kroplach deszczowych i tworzy na niebie most kolorowy.
Nikt po nim nie przejdzie – to wam zaręczam. A jak go nazwiemy? Po prostu...

Tęcza! – zawołały przedszkolaki .
– Tęcza! – powtórzył Trampolinek .
I w tym momencie na niebie pojawił się piękny, wielobarwny łuk .

Rozmowa na temat treści opowiadania:

- Przed czym ostrzegły dzieci jaskółki?

-Co robił wiatr?

- Po czym poznajemy, że zbliża się burza?

- Co pojawiło się na niebie po burzy?



Obejrzycie krótki film jak powstaje tęcza

https://www.youtube.com/watch?v=qigLVHVd5j0

 

  1. Praca w książce

    6- latki - rozmowy na temat zdjęć wKP5, s. 56 – udzielanie odpowiedzi na postawione pytania, uzasadnianie. Doskonalenie czytania –KP5, s. 57

    5- latki - Wykonanie ćwiczenia w KP4 ćw. 1, s. 44 – utrwalanie wiadomości o owadach poprzez rozwiązywanie zagadek.

  2. Zabawa ruchowa „Kolory” – rodziców poprosimy o włączenie dowolnej, ulubionej piosenki dziecka którego zadaniem jest taniec w rytm słyszanej muzyki. Po kilku chwilach włączają państwo pauzę i mówią na głos nazwę wybranego wcześniej koloru tęczy (np. zielony). Zadaniem dziecka jest przyniesienie dowolnego przedmiotu o danym kolorze z najbliższego otoczenia i umieszczenie go w ustalonym przez was miejscu. Zabawę powtarzacie kilka razy aż dziecko uzyska wszystkie kolory tęczy.

  3. Eksperymetujemy w domu: Tęcza :

  • Rodzic przygotowuje miskę z wodą i olej, a następnie delikatnie puszcza na powierzchnię wody kropelkę oleju. Dzieci obserwują pojawiające się zjawisko (tęczy) – kolorowej obwódki wokół kropli oleju.
    Prezentacja pryzmatu – dzieci oglądają pryzmat i dzielą się swoimi spostrzeżeniami.

  • Tęcza z mlekiem- potrzebne: mleko, barwniki lub bibułę, płyn do mycia naczyń, patyczki do czyszczenia, zakraplacz lub łyżeczki, duży talerz.Na duży talerz wlewamy mleko, a następnie dodajemy stopniowo rozpuszczone barwniki spożywcze, lub wodę zabarwioną bibułą. Gdy na mleku zbierze się już tęczowa tafla kolorów, namaczamy patyczki w płynie do mycia naczyń i delikatnie dotykamy powierzchni mleka. Jeśli eksperyment się uda, barwniki pod wpływem płynu zaczną samoistnie wirować i mieszać się tworząc wspaniałe, barwne widowisko.

  • Tęcza w szklance – instrukcja w filmiku https://www.youtube.com/watch?v=kR3oJ88rLPU

     

    7. Liczymy słowa. Dziecko układa zdania o tęczy. Przelicza wyrazy w zdaniu. Przykładowe zdania.

    Tęcza jest kolorowa. (3)
    Tęcza ma siedem kolorów. (4)
    Tęczę zawsze widzimy na niebie. (5)
    Tęcza to piękne, kolorowe zjawisko atmosferyczne. (6)

     

    8. Praca plastyczna do wyboru „Tęczowe kolory”

    Teraz już wiecie jak wygląda tęcza możecie sami stworzyć tęcze na kartce za pomocą farb, plasteliny, skrawków materiałów , bibuły. Niech wasza wyobraźnia zadziała. Jeśli nie macie pomysłów to skorzystajcie z propozycji w linku https://www.youtube.com/watch?v=fOVx0T-f-zM

     

Dodatkowo:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9 czerwca 2020

Temat dnia: Na huśtawce – wprowadzenie litery H, h