Smaller Default Larger

Spis treści

Witajcie kochani :)

Na początek zapraszam was na poranną rozgrzewkę ...przypomnijcie sobie znany Wam taniec „Gummy Bear” instrukcja w linku https://www.youtube.com/watch?v=iKeatJK181Q

 

  1. Wysłuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej pt. „Kto nie śpi w nocy?”

     Kto nie śpi w nocy?”


    Trampolinek dowiedział się, że są takie zwierzęta, które lubią noc. I koniecznie chciał któreś z nich spotkać.
    – Dzisiaj nie pójdę spać! – postanowił.
    Przygotował kanapki, termos z ciepłą herbatą, kocyk oraz latarkę i poszedł do przedszkolnego ogródka.
    Usiadł na ławce pod drzewem, otulił się kocem i czekał.
    Najpierw podziwiał księżyc, który wyglądał jak pyszny rogalik, potem obserwował gwiazdy, a one migotały i migotały.
    – O! – zawołał. – Znalazłem Wielki Wóz na niebie.
    – Hu, hu, któż to w nocy hałasuje, hu, hu? – odezwał się jakiś pohukujący głos.
    Trampolinka tak wystraszyło to pohukiwanie, że aż podskoczył i schował się pod ławkę.
    – Przepraszam, hej hop, a kto pyta?
    I wtedy na ziemię sfrunął duży ptak. Trampolinek zobaczył wpatrzone w siebie wielkie oczy, okrągłą, ruchliwą głowę i domyślił się, że stanęła przed nim sowa.
    – Czy nie powinieneś teraz spać, Trampolinku, hu, hu? – zapytała, pomagając mu wyjść spod ławki. –
    Słyszałam cię daleko, daleko stąd.
    – Naprawdę? – zdziwił się Trampolinek.
    – Naprawdę. Mam bardzo dobry słuch. Słyszę nawet najmniejszy szmer.
    – A ja w ogóle nie słyszałem, jak pani przyleciała.
    Sowa rozejrzała się uważnie dookoła, żeby sprawdzić, czy nikogo obcego nie ma w pobliżu, i powiedziała:
    – Zdradzę ci pewien sekret. Moje pióra są otoczone puchem i dzięki niemu nie słychać, jak frunę, hu, hu.
    – Też chciałbym poruszać się tak cichutko – westchnął Trampolinek.
    Zrobił ostrożnie kilka kroków, a tu zaskrzypiała podeszwa w buciku, a tu zaszeleściło ubranko, a tu potrącił kamyk.
    Zrobiło mu się z tego powodu bardzo smutno.
    – Nie martw się, Trampolinku – pocieszała go sowa. – Latam bezszelestnie, ale nie potrafię skakać na trampolinie, tak jak ty, hu, hu. I odleciała, a Trampolinek znowu został sam. Zjadł wszystkie kanapki i wypił herbatę. Trochę mu się nudziło, więc włączył latarkę i kierował światło raz na drzewo, raz na trampolinę, raz na huśtawki. I gdy tak bawił się latarką, przyleciały ćmy.
    – Jejku, jejku! – wołały – Jakie zaczarowane światełko!
    Przysiadły na latarce, rozłożyły skrzydełka na boki i plotkowały jak nakręcone. A jedna połaskotała Trampolinka skrzydełkiem w policzek i wyszeptała do ucha:
    Opowiem ci tylko tyle:
    ćmy są to nocne motyle,
    do światła pędzą jak strzały,
    więc zgaś latarkę, mój mały.
    Nagle latarka sama zaczęła gasnąć i ćmy odleciały, a księżyc pokazywał im drogę.
    – Och, nie mam już światła. Teraz trudno będzie wrócić do sali.
    – Nic się nie martw, łaaa – usłyszał nagle swojego przyjaciela, pluszowego Tygryska. – Przyszedłem po ciebie, bo też dobrze widzę w nocy.
    – Hej hop, Tygrysku – zdumiał się Trampolinek. – Nie słyszałem, jak nadchodzisz.
    – Bo potrafię skradać się bez szelestu, łaaa – zaryczał z dumą Tygrysek.
    – Ale głos masz bardzo, bardzo donośny – pokiwał głową Trampolinek.
    I poszli do przedszkola. W sali było cichutko, tylko Zajączek pochrapywał. Ciekawe, czy sowa to słyszała?

 

Po przeczytaniu opowiadania, możemy zadać dziecku następujące pytania:
 Kto jest bohaterem tego opowiadania?
 Dlaczego Trampolinek wyszedł nocą do przedszkolnego ogródka?
 Co zobaczył Trampolinek na niebie?
 Jakie zwierzęta spotkał Trampolinek?
 Dlaczego Trampolinek nie słyszał nadlatującej sowy?
 Czego dowiedziałeś/dowiedziałaś się o ćmach?
 Czy znasz jeszcze jakieś zwierzęta, które są aktywne w nocy?

Zwracamy uwagę, by dziecko budowało poprawne wypowiedzi całymi zdaniami!



  1. Rozmowa Kierowana - Pytamy dziecko, czy zna kogoś kto też jak niektóre zwierzęta nie śpi w nocy? Zwrócenie uwagi na pożyteczność zawodów ( lekarz, pielęgniarka, piekarz, kierowca, strażak, policjant, pilot).Niech dziecko określi co te osoby robią i czy ich praca jest ważna i potrzebna.

     

3. Zabawa „Sowa, ćma, nietoperz”
Przygotowujemy wspólnie z dzieckiem obrazki przedstawiające: sowę, ćmę , nietoperza (można je narysować lub jeśli ktoś ma taką możliwość to wydrukować gotowe grafiki) oraz podpisy do tych obrazków: sowa, ćma, nietoperz. Dzieci układają podpisy pod obrazkami, odczytują wyrazy, dzielą je na sylaby (so-wa), głoski (s-o-w-a) – pięciolatkom pomagamy przy głoskowaniu, wskazują pierwsze i ostatnie głoski w tych wyrazach. Następnie wymyślają zdania z tymi wyrazami.

 

4. Zabawy graficzne – kodowanie „Sowa”

Wydrukuj kartę do kodowania graficznego i odkryj jakie zwierze tam się schowało

http://bystredziecko.pl/karty-pracy/matematyka/dyktanda/dyktando-graficzne-sowa-01-symetria.pdf

Dla 5 -latków wersja łatwiejsza- Grafomotoryka

http://bystredziecko.pl/karty-pracy/grafomotoryka/grafomotoryka-sowka.pdf

 

5. Praca w książkach

6- latki Karty pracy KP4 s. 48-49 – łączenie sylab w wyrazy, czytanie powstałych wyrazów, rysowanie snu Trampolinka, pisanie po śladzie sylab z literką n

5 latki – rysują obrazek na którym umieszczą kilka rzeczy zaczynających się na literkę „N”, lub wykonują obrazek przedstawiający noc ( technika dowolna )

 

 

Dodatkowo do obejrzenia:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15 kwietnia 2020 r.

Temat dnia: Co robi Trampolinek? Wprowadzenie litery N, n