Smaller Default Larger

Spis treści

 

  1. Wprowadzenie do tematu zajęć – rozwiązanie zagadki słownej.

 Żółte i gorące,
na błękitnym niebie.
Ogrzewa Ziemię,
zwierzęta i ciebie. (słońce)

Kiedy po niebie wędruje nocą,
dokoła niego gwiazdy migocą.
Raz jest jak rogalik, raz okrągły jak talerz.(księżyc)

 

  1. Mali badacze – doświadczenie

Jeśli macie w domu globus (albo piłkę) i latarkę możecie z pomocą Rodzica wykonać proste doświadczenie pokazujące jak powstaje dzień i noc na kuli ziemskiej.  Jedno z was niech trzyma w ręce latarkę (słońce) a drugie globus (piłkę). Wprawiając globus (piłkę) w ruch obrotowy, tak jak kręci się ziemia będziecie mogli zaobserwować w jaki sposób słońce oświetla kręcącą się kulę ziemską powodując dzień i noc. Jakie wnioski można wyciągnąć z tego doświadczenia?

 

  1. Gwiazdki - przypomnienie piosenki i układu ruchowego.

Mam nadzieję, że pamiętacie piosenkę i sposób pokazywania. Jeśli jednak nie wymyślcie sami układ ruchowy wg własnych pomysłów!

https://drive.google.com/file/d/1DqZgTxJVhu2Geb5s_D4O_4Qcu9yzwS0j/view?usp=sharing

 

  1. Słuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej pt. Piesek i noc.

 

Piesek i noc

Jak wiadomo, po nocy przychodzi dzień, a kiedy przeminie dzień, nadchodzi noc. I tak było zawsze. Ale mały pluszowy

Piesek zażyczył sobie pewnego ranka, że chce nocy właśnie teraz. Takiej prawdziwej, z księżycem i gwiazdami!

– Hej hop! – zawołał rozbawiony Trampolinek. – Musisz poczekać, bo Ziemia nie może obracać się szybciej.

– Nie będę czekał, hau, hau – powtarzał Piesek. – Idę poszukać nocy.

I pomaszerował przed siebie. Zastanawiał się, kogo by tu zapytać o drogę.

Zawołał do promieni słonecznych:

– Promyki, promyki, gdzie jest noc?

Ale promyki nie słyszały, bo były bardzo zajęte. Musiały ogrzać i oświetlić mnóstwo miejsc. Jak to robiły każdego dnia.

Potem zapytał wiatru, ale wiatr pokręcił się, pokręcił, zaszumiał po swojemu, bo myślał, że piesek żartuje i pomknął

gdzieś daleko.

Piesek poszedł dalej. Nagle zobaczył stadko szpaków, które kąpało się w kałuży. Przez chwilę przyglądał się wesołej

zabawie, a potem zapytał:

– Szpaki, szpaczki, czy wiecie, gdzie jest noc?

– Nie wiemy, ale może sowa ci powie, bo ona bardzo lubi noc.

Pobiegł szczeniaczek do lasu, by odnaleźć drzewo, w którego dziupli mieszkała sowa.

– Sowo, sowo, czy wiesz, gdzie jest noc?

– Oczywiście, że wiem, hu, hu, hu – wymądrzała się sowa. – Na drugiej półkuli.

– Czy to daleko, hau, hau?

Sowa uśmiechnęła się do Pieska.

– Daleko, daleko. Lepiej wracaj do przedszkola, a noc sama cię odnajdzie.

– Ja pierwszy ją odnajdę! – upierał się Piesek. – Polecę do niej samolotem.

– Hu, hu, hu, jak sobie chcesz – wzruszyła sowa ramionami. – Tylko zanim dotrzesz na miejsce, to tam już będzie dzień.

– Idę się spakować i pożegnać z przyjaciółmi, hau, hau.

Pomerdał zadowolony ogonkiem i pobiegł do przedszkola. Po drodze spotkał prawdziwego psa Reksa, który kopał

dołek obok dołka. Reks zauważył pluszowego kuzynka i zaszczekał:

– Może byś mi pomógł znaleźć kość, którą gdzieś tu zakopałem? Póki jeszcze świeci słońce i wszystko widać.

Piesek ochoczo zabrał się do pracy i po chwili razem wykopali wielką starą kość. Potem znowu ją zakopali

i szczeniaczek pomaszerował do przedszkola.

A tymczasem wokoło zaczęło robić się szaro. Kiedy Piesek dotarł na przedszkolne podwórko, nastała noc. Taka, jakiej

szukał – z księżycem i gwiazdami. Przed drzwiami czekał na pieska Trampolinek.

– Trampolinku, Trampolinku, widzisz, jednak znalazłem noc, hau, hau i nie muszę nigdzie lecieć.

– Hej hop! – zawołał Trampolinek. – Bardzo się cieszę, choć zajęło ci to cały dzień.

 

pytania:

Czego szukał Piesek?

Kogo pytał o drogę?

Jakie ptaki kąpały się w kałuży?

Dlaczego sowa nie wierzyła, że Piesek odnajdzie noc?

Jak długo Piesek szukał nocy?

 

  1. Ćwiczenie umiejętności rozpoznawania i kontynuowania rytmu „Słońce, księżyc i gwiazda”. Zadaniem dzieci jest dokończenie sekwencji według podanego wzoru.

http://hostuje.net/file.php?id=24c54050c85dded7754277c0d880d795

 

  1. Wykonaj karty pracy

6 latki – ćwiczenia 1, 2, 3 KP4 str.50 – 51

5 latki – ćwiczenie 1, KP3 str. 56

 

  1. Świat nocą - Dla chętnych praca plastyczna

Na białej kartce papieru spróbuj narysować przy użyciu świeczki gwiazdki, księżyc, małe domki, drzewa lub inne elementy nocnego krajobrazu. Następnie pomaluj całą kartkę czarną farbą. Zobaczysz co powstanie.

Żeby ułatwić dzieciom rysowanie świecą, można najpierw narysować elementy ołówkiem.

Ciekawa jestem efektów waszych prac!

 

 

Dodatkowo propozycje zabaw 

 

Ćwiczenie małej motoryki „Dziurki”. N. wycina dziurkaczem dziurki w sztywnym papierze (bloku technicznym). Dzieci otrzymują podziurkowaną kartkę i kawałki kolorowej włóczki. Przewlekają włóczkę przez dziurki.

 Zabawa matematyczna „Kostki”. Dzieci kolejno rzucają kostką do gry. Każdy po wyrzuceniu określonej liczby oczek wykonuje zadanie, np.: Przynieś 5 kredek. Podskocz 3 razy. Podaj 2 nazwy zwierząt mieszkających w lesie.

Zabawy z kodowaniem do wyboru -  https://drive.google.com/file/d/1kgk5jm0EcPHZsZNhCOnyJL9FEKhV-3rW/view

 Świnka Peppa – Gwiazdy

https://www.youtube.com/watch?v=VVj6upBh6ls

Miłej zabawy!

 

 

16 kwietnia 2020r.

Temat: „Kto nie śpi w nocy?”