Smaller Default Larger

Spis treści

  1. Pogodne ćwiczenia w podskokachhttps://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE&t=23s
  2. Posłuchaj wiersza:

Zielenią się listki

na smukłej topoli

i ptaszek tam śpiewa.

Opowiada listkom

o swojej wędrówce:

co widział, co słyszał

 w obcych krajach, hen!

Ile przebył gór i mórz,

aby wreszcie wrócić już.

Bo tu jego dom,

tu kochane drzewa,

wśród gałęzi tutaj

 najpiękniej się śpiewa!

Odpowiedz na pytania:

- o czym ptaszek opowiadał listkom?

- dlaczego ptaki do nas wracają?

  1. Obejrzyj film o powrotach ptaków

https://www.youtube.com/watch?v=rx7xWBADPSI

  1. Sprawdź, czy udało ci się zapamiętać gatunki ptaków; co powiesz o ich wyglądzie. Przeczytaj tekst. https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_56/mobile/index.html?fbclid=IwAR3yBmxInv-bk-g9hpriYFV2s2EMYAoQurj-ZsUyZpvg0LFXMcZRmtoq3Rc#p=60
  2. Podziel na sylaby, a później na głoski nazwy ptaków: bocian, wilga, dudek, żuraw, jaskółka
  3. Zabawa ruchowa „Powróciły bociany i skowronki”

Dzieci naśladują głosy ptaków bociana: – kle, kle, kle, i skowronka: – dzeń, dzeń, dzeń. Poruszają się zgodnie z komend rodzica: bociany, machając wyciągniętymi rękami unosząc wysoko kolana i mówiąc: kle, kle, kle.., skowronki: dzieci  poruszają się  machając zgiętymi w łokciach rękami i mówiąc: dzeń, dzeń, dzeń…

  1. Posłuchaj opowiadania Hanny Zdzitowieckiej „Gdzie budować gniazdo?”

 – Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł.

 – Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.

 – O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…

– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.

– Sit, sit – powiedział cichutko remiz.

 – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską...

 – Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.

 – Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie... hm... trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.

Odpowiedz na pytania:

Które ptaki rozmawiały o gniazdach?

− Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?

 − Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz

 − Co powiedział wróbel na temat gniazd?

− Z czego ptaki robią gniazda?

  1. Zobacz ptasie gniazda

https://www.youtube.com/watch?v=f3hQkozt3_Y

https://www.youtube.com/watch?v=9qTkJ6xJtuM

  1. Posłuchaj piosenki; spróbuj się jej nauczyć https://www.youtube.com/watch?v=hBrWJCFugRU

Wykorzystaj pudełka, puste pojemniki i zrób z nich małą perkusję. Wystukując rytm piosenki powstanie twoja własna instrumentacja.

  1. Ulep z masy solnej: ptaki , gniazda, jaja, itp. Przepis: https://www.haart.pl/2018/03/przepis-na-mase-solna/
  2. Wykonaj zadania na kartach pracy- strona:54-55.

 

Propozycje ćwiczeń dodatkowych:

Ptaki i ich zwyczaje https://view.genial.ly/5e8061235ad5150d93d40385/interactive-image-ptasie-zwyczaje?fbclid=IwAR3Yf59JGT96FNau_PdhEbfhjmbzJCAjVLI_2R7T2xQfB2e1v63Hcp3xqW4

Znajdź figury geometryczne

https://scholaris.pl/resources/run/id/102202

Doprowadź ptaki do gniazd

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/PTAKII7.jpg

Historyjka

https://docs.google.com/document/d/1X64i9tcuNn-A7xj-toYgxUJyozav0gDy_-zm7A27TIs/edit?usp=sharing

Dopasuj napisy

https://wordwall.net/pl/resource/1111541/dopasuj-nazwy-ptak%C3%B3w-do-odpowiednich-obrazk%C3%B3w


Temat tygodnia: „ Wiosenne powroty”

Środa: 7.04.2021

Temat: „Poznajemy budowę ptaka”