- Gimnastyka poranna
https://www.youtube.com/watch?v=Vq4LxW6QX7I
- Zabawa paluszkowa. Poruszamy odpowiednim paluszkiem według wierszyka.
Każdy mój paluszek zwierzątko zmienić muszę. Gruby, okrągły kciuk w kaczuszkę zamienię tu. Ten wskazujący to koń, po łące goń go goń. Środkowy jak krówka jest mleczko dawać chce. Serdeczny to stara koza ,zaprzęgnę go do wozu. A mały paluszek....beee, w owieczkę zamienił się.
3. Zanim przejdziemy do dzisiejszego tematu, zapraszam do jednego zadania, dzięki któremu sprawdzicie jak wiele udało Wam się zapamiętać z wczorajszych zajęć. Rodzicu, bardzo proszę odczytaj dorosłe zwierzątko, a wy dzieci spróbujcie nazwać ich potomstwo.
Kura –kurczątko Gąska –gąsiątko Koza –koźlątko Koza –koźlątko, Krowa –cielątko Owca –jagniątko, Świnia –prosiątko, Kaczka –kaczątko, Klacz –źrebiątko
Jak Wam poszło? Jestem przekonana że bardzo dobrze. To teraz czas, by poznać jakie korzyści płyną z hodowli zwierząt.
4. Słuchanie wiersza E. Stadtmüller "Śniadanie".
Jedźmy na wieś – daję słowo,
że tam można podjeść zdrowo.
Już od rana białą rzeką
wyśmienite płynie mleko.
Płynie do nas wprost od krowy,
serek z niego będzie zdrowy.
Kura chwali się od rana:
– Zniosłam jajko, proszę pana!
Proszę spojrzeć – to nie bajka.
Wprost od kury są te jajka!
Jeszcze tylko kromka chleba
i do szczęścia nic nie trzeba
5. Rozmowa na temat wiersza.
- Dlaczego autor wiersza zachęca do wyjazdu na wieś?
- Czym chwaliła się kura?
- Jakie jeszcze inne zwierzęta można spotkać na wiejskim podwórku?
- Jak myślicie, po co ludzie hodują zwierzęta(np.: kury, gęsi, kaczki, krowy)?
6. Co nam dają zwierzęta.
https://view.genial.ly/5eb18f7c7f85d80dc7a43dcf/interactive-content-zwierzeta-hodowlane
https://www.youtube.com/watch?v=CpcmvJTO5G4
7. Zabawa dydaktyczna “Co nam dają zwierzęta na wsi?” – Najpierw pokazujemy plansze ostatnią i rozmawiamy na dany temat z dzieckiem. Następnie dziecko losuje poszczególne produkty takie jak: mleko, jajka, wełna, piórko. Rozpoznaje je, nazywa i odpowiada na pytanie, od jakiego zwierzęcia pochodzi dany produkt.
Co nam dają zwierzęta-planszePobierz„
Co nam dają zwierzęta?” –obejrzyj prezentację i spróbuj zapamiętać, jakie korzyści płyną z hodowli zwierząt gospodarskichhttps://www.youtube.com/watch?v=8E5JeRPT4E4
8. Jajka mamy od …” – zabawa ruchowo-dydaktyczna – dziecko porusza się swobodnie po pokoju w rytmie piosenki „Pan McDonald”. Na przerwę w muzyce rodzic wypowiada zdania: „Jajka/wełnę/pierze/mleko mamy od …”, a dziecko ma za zadanie poruszać się i wydawać odgłosy zwierzątka od którego mamy dany produkt. Zabawę prowadzimy 4-krotnie.
https://www.youtube.com/watch?v=11UN4WRdamA
9. „Jak mleko trafia do naszych domów?” – zabawa dydaktyczna – rodzic rozkłada na dywanie karty historyjki obrazkowej „Jak mleko trafia do naszych domów”, tak, by dziecko nie widziało co się na nich znajduje. Następnie zaprasza do siebie dziecko, które odsłania i opisuje co widziało na poszczególnych obrazkach. Kiedy wszystkie karty są już odsłonięte rodzic prosi dziecko, by spróbowało ułożyć je w prawidłowej kolejności i opowiedziało jak mleko od krowy trafia na nasz stół.
https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/03/JakMlekoTrafia.pdf
Krowy pasą się na pastwiskach.
W małych gospodarstwach krowy dojone są ręcznie. W dużych gospodarstwach są specjalne maszyny do dojenia krów.
Mleko trafia do zakładów mleczarskich, gdzie poddawane jest różnym badaniom np. na obecność antybiotyków bądź rozcieńczenia go wodą, a następnie poddawane jest różnym procesom mającym na celu zniszczenie i zahamowanie wzrostu drobnoustrojów chorobotwórczych.
Mleko rozlewane jest do kartonów bądź butelek.
Gotowe kartony i butelki z mlekiem pakowane są w duże opakowania zbiorcze i są transportowane do magazynów bądź samochodów dostawczych.
Samochody dostawcze rozwożą mleko do sklepów.
Kupujemy mleko w sklepach i przywozimy/przynosimy je do naszych domów.
10. „Doimy krowę” – zabawa manualna. Przygotowanie „stanowiska dojenia krów”. Gumowe rękawiczki dziurawimy na końcu palców, wypełniamy je wodą/mlekiem i zawiązujemy. Tak przygotowane rękawiczki przyklejamy z tyłu na oparcia krzesełek dziecięcych, a następnie na rękawiczkę przyklejamy emblemat krowy. Rodzic wnosi do pokoju „stanowiska dojenia krów” i umieszcza miseczkę/wiaderko. Następnie zaprasza dziecko by spróbowały wy. doić krowy.
https://i.pinimg.com/736x/17/ac/83/17ac83c0b7483ed8fa09e243f6484ce6--farm-animals-preschool.jpg
11. „Krowy na łące” – opowieść ruchowa – dzieci stoją w rozsypce na dywanie. Rodzic wypowiada kolejne zdania, a dzieci interpretują je ruchem:
Krówki pasą się na łące. Mocno poruszają pyszczkami przeżuwając pyszną trawkę. Wolno spacerują w poszukiwaniu smacznych kwiatuszków. Kiedy już znajdą kwiatuszki, opuszczają głowę, zrywają je i znów powoli przeżuwają delektując się ich smakiem. Zmęczone zajadaniem kładą się na łące i odpoczywają. Od czasu do czasu muszą pomachać ogonem, żeby odgonić muchy. Leząc wygrzewają swoje pyszczki w promieniach słonecznych i uśmiechają się, bo jest im bardzo przyjemnie i ciepło. Gdy usłyszą dźwięk dzwoneczka muszą ustawić się w szereg i powędrować za gospodarzem do obory.
12. Karty pracy cz.4 nr.80, nr.81
13. Ćwiczenia ruchowe:
Ćwiczenia głowy i szyi – Koń kiwa głową.
Dziecko w siadzie skrzyżnym, z rękami ułożonymi na kolanach, wykonuje skłony głową do przodu, starając się dotknąć brodą do klatki piersiowej i do tyłu. Następnie kręci głową w prawo i w lewo.
Ćwiczenia zręczności – Koń na biegunach.
Dziecko w siadzie skrzyżnym, chwyta za stopy od zewnętrznej strony, wygina plecy jak bieguny konia – lekko huśta się w tył, na plecy, i w przód, do siadu.
Ćwiczenia równowagi – Koń grzebie nogą.
Dziecko maszeruje po pokoju unosząc wysoko kolana. Na hasło Konie zatrzymują się, rży jak koń i grzebie nogą – lekko uderzając o podłogę palcami lewej i prawej stopy
14. Zabawa – Jakie to produkty?
Rodzic zasłania dziecku oczy opaską. Dziecko poprzez dotyk określa co trzyma w rękach. Rodzic daje dziecku po kolei: jajko, butelkę mleka, wełniany sweter. Jeśli dziecko nie może odgadnąć, rodzic podpowiada. Np. Butelka mleka – ten produkt daje nam krowa; Jajko – z tej rzeczy wykluwa się pisklę; Wełniany sweter – gdy nam zimno, zakładamy go na siebie.
15. Utrwalenie piosenki „Podwórkowa awantura”.
Dodatkowe zabawy:
Karty pracy https://ppturza.gorzyce.pl/download/Korzysci-z-hodowli-zwierzat-karta-pracy-,377.pdf/view
W wiejskiej zagrodzie –zabawa czytelnicza https://learningapps.org/watch?v=pvso4meqk21
Zagadki słuchowe jakie to zwierzę https://learningapps.org/display?v=puikui18n19
Na jaką głoskę https://view.genial.ly/5e94acb69334740d78ba4412?fbclid=IwAR1LvU_OWwJDoIhlDsj7rnde57wwnwjdrzYmrooeEynru5zYMhBaoEJtNiY
Sylabki w zagrodzie -policz sylaby w podanych wyrazach i wskaż właściwą liczbę. https://learningapps.org/watch?v=pmrdyinyt2
Temat tygodnia : „Wiosna na wsi”
Środa:14.04.2021
Temat: Zwierzęta z wiejskiego podwórka i ich dzieci.