Smaller Default Larger

Drodzy Rodzice

W związku z tym, że w tym roku nie organizujemy zebrań z Państwem publikujemy w naszej zakładce sprawozdanie z pierwszego półrocza. Zachęcamy aby się z nim zapoznać.

Do grupy Jeżyków uczęszcza 23 dzieci, w tym 13 dziewczynek i 10 chłopców. Praca wychowawczo-dydaktyczna prowadzona jest w oparciu o Podstawę programową wychowania przedszkolnego, a także o program edukacji przedszkolnej zawarty w podręcznikach wydawnictwa Mac „Olek i Ada” W swojej pracy kierowałyśmy się przede wszystkim dobrem dziecka, pamiętając o indywidualizacji pracy oraz dostrzeganiu i akceptowaniu dziecka takim, jakim jest.
Dzieci z naszej grupy cechuje zróżnicowany poziom pod względem wiedzy i umiejętności. Są osoby powyżej poziomu  grupy, ale są też takie, które potrzebują emocjonalnego wsparcia, oraz pomocy w wielu czynnościach.  W większości „Jeżyki”  komunikatywne, pomysłowe i twórcze ; ciekawe i otwarte  na procesy poznawania i rozumienia świata .Przedszkolaki mają poczucie własnej odrębności i swojego sprawstwa, a także odpowiedzialności za to, co robią i jak się zachowują. Potrafią porozumiewać się z innymi, mówić o swoich zamierzeniach i potrzebach, a także starają się rozumieć innych. Formułują ocenę zachowań własnych i innych osób. Dokonują wyborów i przeżywają pozytywne efekty własnych działań. Potrafią określić swoje uczucia, a także uczucia drugiego człowieka. Większość dzieci bierze aktywny udział w zajęciach. Są dzieci, które wciąż mają problem z czekaniem na swoją kolej podczas odpowiedzi. Większość z uwagą słucha dorosłych oraz rówieśników. Dzieci mają bardzo dużo energii, lubią zabawy ruchowe, zabawy przy muzyce, układanki, oraz zabawy konstrukcyjne. „Jeżyki” są ruchliwe i  głośne w ; zwłaszcza podczas zabawy swobodnej. Zdarzają się  konflikty; zauważa się  także obniżony poziom kontroli społecznej nad wyrażaniem własnych stanów emocjonalnych u niektórych dzieci. Pod względem poziomu intelektualnego grupa jest zróżnicowana .Sporo dzieci czyta i wykazuje poprawne rozumowanie logiczne i matematyczne, ale są też osoby mające trudności z zapamiętywaniem liter , oraz pisaniem . Z prowadzonych obserwacji wynika , iż dzieci interesują się otaczającym światem; posiada   zasób wiedzy i umiejętności z zakresu przyrody i techniki; chętnie wykorzystują tę wiedzę podczas zabaw dowolnych. Dzieci interesują się czynnościami szkolnym. Grupa Jeży to dzieci aktywne, otwarte na innych, chętne do pracy, ciekawe wszystkiego, co je otacza.

Realizacja podstawy programowej

Działania edukacyjne w grupie obejmowały różne sfery były to: sfera rozwoju emocjonalnego, społecznego, poznawczego i ruchowego.Realizacja treści programowych pozwoliła na opanowanie kompetencji społecznych u dzieci.Dzieci mają poczucie własnej odrębności i swojego sprawstwa, a także odpowiedzialności za to, co robią i jak się zachowują. Potrafią porozumiewać się z innymi, mówić o swoich zamierzeniach i potrzebach, a także starają się rozumieć innych. Wiedzą, że należy pomagać dzieciom, dorosłym, szanować rośliny i mądrze zachowywać się względem zwierząt. Dzieci rozumieją, że przynależność do grupy oznacza także przestrzeganie obowiązujących w niej umów społecznych.
Mają rozeznanie, co do własności: to jest moje, to twoje, to nasze wspólne. W większości potrafią zachować się zgodnie z przyjętymi zwyczajami. Potrafią w parach i większych zespołach podejmować i realizować różne zadania.Formułują ocenę zachowań własnych i innych osób. Dokonują wyborów i przeżywają pozytywne efekty własnych działań. Potrafią określić swoje uczucia, a także uczucia drugiego człowieka. Większość dzieci bierze aktywny udział w zajęciach. Są dzieci, które wciąż mają problem z czekaniem na swoją kolej podczas odpowiedzi. Większość z uwagą słucha dorosłych oraz rówieśników.
Nawyki kulturalne i higieniczne są przez dzieci opanowane. Wychowankowie mają wyrobiony nawyk mycia rąk Podczas spożywania posiłków zachowują się kulturalnie według ustalonych zasad, używają zwrotów grzecznościowych. Wszystkie czynności związane z samoobsługą wykonują poprawnie i sprawnie. Potrafią samodzielnie się ubrać, rozebrać.Podczas posiłków sprawnie korzystają ze sztućców, pełnią dyżury w sali. Samodzielnie przygotowują sobie miejsce i przybory do pracy i zabawy oraz sprzątają po sobie. Potrafią zadbać o czystość i wygląd swojej sali.Dzieci są prawie zupełnie samodzielne. Niektóre wymagają jeszcze pomocy w ubieraniu okryć wierzchnich i butów. Kształtując prawidłową postawę, dzieci utrwalają znajomość orientacji w schemacie własnego ciała. Organizują swobodne zabawy ruchowe. Chętnie uczestniczą w zabawach ruchowych kształtujących postawę: orientacyjno-porządkowych, z elementami czworakowania, z elementami podskoku, rzutu i chwytu. Codziennie realizowany jest zestaw ćwiczeń porannych, raz w tygodniu dzieci biorą udział w ćwiczeniach gimnastycznych. Dzieci chętnie uczestniczą w zabawach rytmicznych, muzyczno-ruchowych. Chłopcy chętnie korzystają z zabawek i przedmiotów udostępnionych w kąciku konstrukcyjnym, majsterkują, samodzielnie inicjują zabawy konstrukcyjne, budują. Dziewczynki preferują zabawy przy muzyce, kolorowanie, malowanie , zabawy w kąciku lalek, fryzjerskim. Większość dzieci odpowiednio trzyma narzędzie pisarskie podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania. Choć są też dzieci, które mają z tym kłopot.Zapewniano dzieciom kontakt z literaturą dziecięcą poprzez częste czytanie bajek. Wdrażano dzieci do pamięciowego opanowania wierszy.
W I półroczu dzieci odkryły już litery: o,a,m,e,i,t,d,k,y,l,s,r,n,b,g. Dzieci potrafią podzielić zdanie na kilka wyrazów, wyrazy na sylaby, wyodrębniają także pierwszą i ostatnia głoskę, z podanych sylab potrafią złożyć wyraz. Jest grupa dzieci, która ma  wciąż problem z analizą i syntezą głoskową wyrazów powyżej czterech głosek.
Rozwijano sprawność grafomotoryczną dzieci, dzięki czemu dzieci prawidłowo posługują się ołówkiem, przyjmują prawidłową postawę przy rysowaniu. Większość dzieci prawidłowo odwzorowuje figury geometryczne. Część próbuje samodzielnie pisać litery. Chętnie wykonują prace plastyczne z użyciem plasteliny, kleju czy nożyczek, farb.
Rozumieją podstawowe określenia czasu, nazywają pory dnia, odpowiednio stosują określenia czasu. Znają dni tygodnia, pory roku, część dzieci  potrafi wymienić nazwy miesięcy.Klasyfikują przedmioty pod wg jednej lub kilku cech wspólnych, porównują liczebności zbiorów, liczą posługując się liczebnikami w aspekcie kardynalnym i porządkowym. Dodają i odejmują w zakresie 10. Odkryły cyfry od 0 do 8, znaki >,=,<,+,- Potrafią mierzyć, porównywać długości, porządkować przedmioty od najkrótszego do najdłuższego.. Rozumieją konieczność ochrony przyrody.
Nasza grupa brała udział w akcjach Zbiórka środków czystości dla hospicjum, „Bliżej pieska”- pomoc dla schroniska oraz programach: „ Mały miś w świecie wielkiej literatury” „Zdrowo jem , więcej wiem” „Słomniki- moje miasto”- edukacja regionalna

Uroczystości:

Przez pół roku w naszym przedszkolu dużo się działo. Jeże brały udział w uroczystościach takich jak:
Dzień Przedszkolaka, Powitanie Jesieni- Święto Dyni, Dzień Chłopaka, Międzynarodowy Dzień Muzyki, Dzień Anioła Stróża,  Światowy Dzień Mycia Rąk, Dzień Postaci z Bajek, Dzień Jeża- Święto Grupy Apel z okazji 11 Listopada Święto Niepodległości,  Dzień Praw Dziecka, Dzień Pluszowego Misia, Andrzejki, Mikołajki, Przedszkolna Wigilia, Dzień Babci i Dziadka

Koncepcja pracy – zrealizowane zadania.

  • Tworzenie bezpiecznych warunków do pracy i zabawy, zarówno na terenie przedszkola jak i poza nim
  • Organizacja PPP z uwzględnieniem dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych; projektowanie terapii pedagogicznej, w oparciu o indywidualne potrzeby i możliwości wychowanków; wyrównywanie szans edukacyjnych
  • Przestrzeganie Praw Dziecka
  • Współpraca z rodzicami oparta na wsparciu i doradztwie; integracja działań wychowawczych
  • Gromadzenie dokumentacji pedagogicznej
  • Bogacenie bazy i pomocy dydaktycznych w celu podnoszenia jakości pracy przedszkola
  • Diagnozowanie rozwoju i poziomu kompetencji dzieci
  • Promowanie zdrowego i ekologicznego stylu życia
  • Stwarzanie możliwości do aktywnego eksplorowania otoczenia; wprowadzanie w świat wartości, oraz przynależności narodowej i społecznej
  • Korzystanie przez dzieci z oferty nieodpłatnych zajęć dodatkowych na terenie przedszkola
  • Wdrażanie systemu motywacyjnego
  • Podnoszenie przez nauczycieli kompetencji pedagogicznych, poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego

 

W roku szkolnym 2020/2021 realizujemy Roczny Plan Pracy przedszkola pod hasłem: Nasze emocje i uczucia. Dotychczas zrealizowano następujące działania:

  • sporządzono kontrakt grupowy obejmujących normy zachowania i postępowania – przygotowanie formy graficznej w sali
  • przestrzegano zasad bezpiecznego korzystania z terenu ogrodu przedszkolnego oraz sali w związku z przestrzeganiem procedur pandemicznych (częste mycie rąk, wdrażanie do zasłaniania ręką ust podczas kichania, kaszlenia, odsyłanie dzieci chorych do domu, zwracanie uwagi na higieniczne spożywanie posiłków)
  • wdrażano dzieci do pełnienia dyżurów w sali podczas posiłków, prac porządkowych
  • dokumentowano współpracę z rodzicami: plan współpracy, lista obecności na pierwszym zebraniu, ewidencja rozmów z rodzicami, zgody rodziców, upoważnienia,
  • uzupełniono kącik matematyczny o nowe gry planszowe, karciane i sprawnościowe, oraz liczydełka dla każdego dziecka, liczmany, kostki do gry
  • regularnie prowadzone są poranne ćwiczenia gimnastyczne, oraz duża gimnastyka w strojach sportowych w sali lub na holu przedszkola z dostępnymi akcesoriami i pomocami gimnastycznymi (woreczki, kamienie sensoryczne, szarfy, piłeczki, pachołki, ławeczka gimnastyczna, krążki, obręcze, hula hop)
  • prowadzony jest prozdrowotny kącik dla rodziców na tablicy informacyjnej,
  • zorganizowano kolorowe dni w przedszkolu: dzień dyni (pomarańczowy), dzień niebieski (Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka)
  • przeprowadzono zajęcia dydaktyczne o tematyce emocji ich rozpoznawania i przeżywania,
  • sporządzono kodeks pozytywnych zachowań,
  • sporządzono w sali wykaz sposobów pozytywnego witania się ze sobą
  • przeprowadzono zajęcia dydaktyczne w zakresie Praw Dziecka połączone z akcją UNICEF Pomoc dla Jemenu, uwrażliwiając tym samym dzieci na pomoc kolegom i koleżankom z biedniejszego kraju
  • zapewniono dzieciom codziennie swobodną zabawę wg własnych potrzeb i zainteresowań,
  • wzmacniano poczucie wartości, indywidualności i oryginalności dzieci, tworzono pozytywne relacje między dziećmi,
  • dawano dzieciom możliwość samodzielnego wybrania aktywności podczas wspólnych zabaw
  • zachęcamy dzieci do wzajemnego udzielania sobie pomocy podczas pracy i zabawy,
  • na bieżąco rozwijano wrażliwość dzieci na krzywdę i potrzeby tak zwierząt jak i ludzi poprzez udział w akcjach charytatywnych na terenie naszego przedszkola,
  • zorganizowano wystawę prac plastycznych w szatni pt. Jak dzieci widzą emocje?

Szczegółowa informacja na temat wstępnych wyników diagnozy gotowości szkolnej została przedstawiona na listopadowym posiedzeniu Rady Pedagogicznej. O jej wynikach rodzice zostali poinformowaniu w drodze kontaktów indywidualnych. Przedstawiony został również Plan pracyy kompensacyjno- wspierającej dla dzieci wymagających takiego wsparcia z zakresu: percepcja słuchowa, myślenie logiczne i matematyczne, ćwiczenia grafomotoryki, zaburzenia emocjonalne. W wyniku prowadzonych działań dzieci lepiej radzą sobie z różnymi zadaniami; uzyskały postępy w zakresie myślenia matematycznego, poprawiła się ich percepcja słuchowa, choć nadal wymagana jest w wielu przypadkach dodatkowa praca indywidualna. Spora poprawa nastąpiła w sferze małej motoryki.

 Wnioski do pracy dydaktycznej na następny semestr:

  • Zachęcać dzieci do budowania dłuższych wypowiedzi, w związku z powtarzającym się często wypowiadaniu jednym słowem na dany temat czy zadane pytanie.
  • Nadal prowadzić ćwiczenia grafomotoryczne, dla usprawnienia umiejętności
  • Zwracanie uwagi na staranność wykonywania prac.
  • Tworzenie warunków do osiągnięcia dojrzałości szkolnej poprzez realizację zadań w kolejnych obszarach edukacyjnych.
  • Prowadzenie pracy indywidualnej z dziećmi mającymi trudności w opanowaniu materiału programowego.
  • Kontynuowanie pracy i realizacja zadań zawartych w planie rocznym
  • Praca indywidualna z dzieckiem zdolnym i wymagającym dodatkowego wsparcia edukacyjnego
  • Praca nad wyciszaniem; dostarczanie odpowiednich wzorów zachowania; uczenie sposobów pożądanego rozładowywania napięć i radzenia sobie z trudnymi emocjami.
  • Wdrażanie do pokonywania trudności i niepowodzeń; rozwijanie cierpliwości i wytrwałości
  • Kontynuacja ćwiczeń w ramach realizacji projektu „Mały mis w świecie emocji”(utworzono „pudełko złości”; „Kuferek emocji”, itp.)
    Prowadzenie cyklu bajkoterapii :„Opowiastki familijne”
  • Wykorzystywanie naturalnych sytuacji do rozwiązywania problemów i niwelowania napięć emocjonalnych
  • Zwracanie uwagi na formy, metody, czas i miejsce prowadzonych oddziaływań
  • Wyrabianie poczucia odpowiedzialności za własne działania; wspólne ocenianie siebie i innych- nauka konstruktywnej krytyki