Smaller Default Larger

"O koncentracji uwagi u dzieci"

 

Koncentracja uwagi to umiejętność skupienia się na konkretnej rzeczy lub czynności. U dzieci wyróżnia się:

- uwagę mimowolną (do około trzeciego wieku dziecka, wywoływana przez dźwięki, kolory, ruch)

- uwagę dowolną (umożliwiająca zrozumienie poleceń i ich wykonanie)

 

Czas trwania koncetracji:

- u dzieci trzyletnich może trwać od 5-15 minut

- u czterolatków może trwać do 20 minut

- u pięciolatków i sześciolatków nawet do 40 minut

 (jest to możliwe do osiągnięcia tylko wtedy, gdy dziecko samoczynnie podejmuje czynność i jest nią zainteresowane).

 

Współcześnie wiele dzieci (jak i dorosłych) ma problem z koncentracją uwagi. Dlatego należy ją ćwiczyć (bez względu na wiek dziecka).

 

Dzieci młodsze uczą się koncentracji, kiedy np. nawlekają koraliki, budują wieżę z klocków, sortują elementy do właściwych otworów, wodzą wzrokiem za danym przedmiotem.

 

Jak ćwiczyć koncentrację u dzieci w wieku przedszkolnym?

Propozycje zabaw:

  • zapamiętywanie słów-powtarzanie po nauczycielu ciągu słów np. kot, drzewo, dom. Im starsze dziecko, tym więcej słów należy zaproponować do powtórzenia
  • rysowanie w powietrzu-rysowanie różnych przedmiotów, obiektów (np. domek, słońce) lub figur geometrycznych prawą ręką, lewą ręką, splecionymi dłońmi
  • wskazywanie części ciała-dorosły wimienia nazwy części ciała i wskazuje na nie. Dziecko słucha, patrzy i robi to samo. Następnie nauczyciel co innego mówi i co innego pokazuje,a zadaniem dziecka jest pokazywanie tylko tego, co mówi dorosły.
  • rymowanki-zapamiętywanie krótkich wierszyków, rumowanek, wyliczanek. Można urozmaicić je gestami
  • układanie według wzoru-nauczyciel układa z mozaiki geometrycznej lub koralików wzór, a dzieci wiernie go odwzorowują. Można też zachęcić dziecko do zapamietania wzoru i odtworzenia go z pamięci (natomiast wzór zostaje zakryty)
  • uważnie słuchanie-dorosły wolno czyta opowiadanie, a zadaniem dziecka jest klaśniecie/podskoczenie zawsze wyedy, kiedy usłyszy uzgodnione wcześniej słowo np. dom
  • masażyki-prowadzący rysuje" na plecach dziecka figury geometryczne, litery, cyfry, a jego zadaniem jest powiedzenie, co dorosły narysował lub narysowanie tego samego na kartce
  • gra memory
  • różnice-szukanie różnic pomiędzy dwoma obrazkami.
  • labirynty
  • przerysuj rysunek-dziecko ma przed sobą rysunek. Jego zadaniem jest jak najdokłądniej przerysować ten obrazek na swojej kartce

 

 

Bibliografia:

"O koncentracji uwagi i dzieci" E.Zielińska w: Bliżej Przedszkola nr12/2022