16.04.2021 Piątek
Temat dnia: Na niebie pełno gwiazd
- Zabawa ruchowa z wykorzystaniem wiersza E.SZ-Zarębiny ,, Idzie niebo ciemną nocą”
Dzieci ilustrują ruchem tekst czytany przez rodzica.
Idzie niebo ciemną nocą Dziecko maszeruje w miejscu
Ma w fartuszku pełno gwiazd kołyszę się na boki, tworząc przed sobą fartuszek z rąk
Gwiazdy błyszczą i migocą Podnosi do góry ręcę i migocę dłońmi
Aż wyjrzały ptaszki z gniazd Tworzy z dłoni daszek nad oczami, wykonują skręty głowy w
Jak wyjrzały- zobaczyły Jedną i drugą stronę
I nie chciały dalej spać
Kaprysiły, grymasiły swobodnie porusza różnymi częściami ciała
Żeby im po jednej dać. pokazuje jeden paluszek
Gwiazdki nie są do zabawy wskazuje w górę, niebo
Tożby nocka była zła grozi paluszkiem
Ej! Usłyszy kot kulawy kładzie palec wskazujący na ustach
Cicho bądźcie …Aaaa układa złożone ręce przy uchu-jak poduszeczki
Powoli przykucają
Jak dziecko nauczy się ilustracji można spróbować ilustrować utwór muzyczny https://www.youtube.com/watch?v=DFBvKU7IcGM&ab_channel=Jag%C3%B3dkaTV-Ko%C5%82ysankidladzieci
- Zabawa klasyfikacyjna ,, od najmniejszej do największej”
Do zabawy będą potrzebne 3 talerzyki w różnych kolorach oraz papierowe gwiazdki w 3 wielkościach : duże(3), średnie ( 3), małe (3). Rodzic rozsypuje gwiazdki na dywanie, a zadaniem dziecka jest posegregować gwiazdki na talerzyki tak, aby na jednym talerzyku znajdowały się wszystkie duże gwiazdki, na drugim średnie, a na trzecim małe. Kiedy dziecko poprawnie posegreguje, można jeszcze raz rozsypać gwiazdki, ale teraz dziecko za pomocą słomki próbuje przenieść na odpowiednie talerzyki.
- Gwiazdkowy pociąg- układanie rytmu
Dziecko układa pociąg z gwiazdek z zastosowaniem rytmu : mała, średnia,duża,mała, średnia,duża (trzy sekwencje)
- Praca plastyczna ,,niebo pełne gwiazd”
Dziecko za pomocą gąbki maluje farbą na granatowo powierzchnię kartki. Gdy farba wyschnie przykleja gwiazdki według własnego pomysłu.
15.04. 2021 Czwartek
Temat dnia: Dzień i noc
- Poranne zajęcia muzyczne z Panem Miłoszem ( baaardzo lubiane zajęcia przez dzieci J ) https://www.youtube.com/watch?v=bZnfkuZMQ9Q&ab_channel=BLI%C5%BBEJPRZEDSZKOLA
- Wierszyk dla dzieci do wysłuchania ,,Noc i dzień” https://www.bajkownia.org/czytaniebajek/2404-noc-i-dzien
Rozmowa na temat wiersza:
- jak wygląda dzień?
- jak wygląda noc?
- którą część dnia wolisz i dlaczego?
- Ćwiczenia klasyfikacyjne ,,noc i dzień”.
Do zabawy będą potrzebne obrazki wycięte z gazety przedstawiające co można robić w dzień, a co w nocy np. przedstawiające kogoś śpiącego, dzieci bawiące się np. w piaskownicy, na placu zabaw, jeżdżące na rolkch/rowerze itp. Potrzebne będą też przygotowane przez rodzica karteczki z narysowanym słońcem i księżycem.
Rodzic rozkłada obrazki na dywanie, dziecko ogląda obrazki i pod każdym obrazkiem umieszczają karteczkę z obrazkiem słonca lub księżyca, w zależności od tego, czy dana sytuacja ma miejsce w dzień czy w nocy.
- Malowanie muzyki ,,Słońce”.
Do zabawy będzie potrzebna kartka większego formatu niż A4 i kolorowe miękkie kredki. Jeśli nie macie Państwo kartki takiego formatu , można skleic ze sobą białę kartki A4. Na środku rysujemy małe słonce, zadaniem dziecka będzie kreślenie promieni słonecznych do muzyki.
https://www.youtube.com/watch?v=xqmuoTtBjK8&ab_channel=Szko%C5%82a-O%C5%9BrodekPiszkowice
14.04.2021 Środa
Temat dnia: Planeta Ziemia
- Poranna joga dla dzieci ,,gwiezdna przygoda” https://www.youtube.com/watch?v=3O8SyAAkZFg&ab_channel=Mimijogadladzieci
- Rozmowa z dzieckiem na temat Ziemi- planety na której mieszkamy.
Zwrócenie uwagi na kolorystykę kuli ziemskiej i co ona oznacza. Jeśli posiadacie Państwo w domu globus to można go wykorzystać do rozmowy.
- Nauka rymowanki ,,Ziemia-nasza planeta”
Ziemia to nasza planeta
I na niej wszyscy mieszkamy.
Jest domem dla ludzi i zwierząt,
Więc za to ją bardzo kochamy.
- Ćwiczenia plastyczne Ziemia- nasza planeta
Do zabawy będzie potrzebna kartka w formacie A4 w kolorze białym, gazety kolorowe, klej. Rodzic rysuje na kartce duże koło, które będzie Ziemią. Dziecko wycina Ziemię, a następnie z kolorowych gazet wycina i przykleja do Ziemi obrazki przedstawiające rośliny, zwierzęta, ludzi. Po wykonaniu pracy, rodzic zachęca, aby dziecko opowiedziało: Co (kogo)? można zobaczyć na Ziemi?
- Zadanie w Kartach pracy str.15. Na Ziemię przyleciał latający talerz. Odleciał po chwili, ale na naszej planecie zostawił sympatycznego ufoludka. Narysuj go.
13.04.2021 Wtorek
Temat dnia: Przybysze z kosmosu
- Film edukacyjny dla dzieci o kosmosie https://www.youtube.com/watch?v=Aug7FRYvIHU&ab_channel=123Edukacja
- Opowieść ruchowa ,,Wyprawa w kosmos”
Dziecko naśladuje czynności, o których opowiada rodzic:
Pewne dziecko postanowiło wybrać się w podróż kosmiczną, aby sprawdzić, czy w kosmosie można spotkać żywe istoty. Założyło skafander kosmiczny, weszło po drabince do statku kosmicznego, zapięło pasy bezpieczeństwa i wystartowało. Leciało, leciało, omijało inne statki, machało rękami do pilotujących je kosmonautów, aż wylądowało na nieznanej planecie. Po drabince wysiadło ze statku i przeskakiwało z kamienia na kamień, których pełno było dookoła. Następnie czołgało się przez gęste trawy do małego jeziorka. Wrzucało do niego drobne kamyczki, aby się przekonać, czy jest głębokie. Nagle zobaczyło dziwną postać. Poruszała się na szeroko rozstawionych nogach, stawiając duże kroki. Co pewien czas. podskakiwało w górę. Bardzo się przestraszyło. Zaczęło biec w kierunku swojego statku. Dopiero kiedy w nim usiadło poczuło się bezpieczne, chociaż nieco zmartwione, że bliżej nie poznało mieszkańca planety, którą odwiedziło.
- Ćwiczenia słuchowe,, Rozmowa z ufoludkiem”. Dziecko powtarza za rodzicem
la-le-ly-lo-lu
ma-me-mi-mo-mu
ta-te-ti-to-tu
- Nauka piosenki ,,Ufoludek” https://www.mac.pl/piosenki/piosenki-odkrywam-siebie#osa
I Ufoludek mały zielone ma ręce
o nim zaśpiewamy
właśnie w tej piosence
Ref: Ufo, ufo, ufoludek.: to nie żaden krasnoludek, to nie lalka, nie pajacyk, może kiedyś go zobaczysz
II Ufoludek mały cały jest zielony,
ciekawie spogląda w różne świata strony
III. Ufoludek do nas
, miło się uśmiecha, chce się z nami bawić,
wcale nie ucieka
Po wysłuchaniu piosenki można na kartce papieru razem z dzieckiem narysować postać ufoludka z piosenki. Pokolorować i nadać mu imię według pomysłu dziecka.
Temat tygodnia: Chciałbym być kosmonautą
12.04.2021 Poniedziałek
Temat dnia: Zmartwienia księżyca
- Poranna gimnastyka ze świeżakami https://www.youtube.com/watch?v=Vq4LxW6QX7I&ab_channel=Biedronka
- Rozwiązywanie zagadki
Czasem ma kształt bułki, czasem-srebrnego rogala.
Kiedy słońce gaśnie, on na niebie się zapala.
Wśród gwiazdek wysoko, świeci się z daleka,
Można do niego dolecieć rakietą.
Odpowiedź- KSIĘŻYC.
- Oglądanie obrazków przedstawiających księżyc o różnym kształcie
- Słuchanie opowiadania J. Papuzinskiej ,, Jak nasza mama zreperowała księżyc”
Mama opowiadała , że obudziła się w nocy, bo księżyc świecił jej prosto w twarz. Wstała z łóżka, aby zasłonić okno. I wtedy usłyszała, że ktoś pochlipuje na dworze. Więc wyjrzała przez okno, ciekawa, co tam się dzieje. I zobaczyła, że księżyc świeci na niebie z bardzo smutną miną, a po brodzie, osłoniętej małą, białą chmurką, płyną mu łzy. – Co się stało? – spytała nasza mama. – Dlaczego płaczesz? – Buuu!.... – rozpłakał się wtedy księżyc na cały głos. – Chciałem zobaczyć, jak wygląda z bliska wielkie miasto, spuściłem się na dół, zaczepiłem o wysoką wieżę i obtłukłem sobie rożek! Księżyc odsunął białą chmurkę i mama zobaczyła, że ma utrącony dolny róg. Wyglądał zupełnie jak nadłamany rogalik. – Co to będzie! – lamentował księżyc. – Kiedy zrobię się znów okrągły, będę wyglądał jak plasterek sera nadgryziony przez myszy! Wszyscy mnie wyśmieją! – Cicho – powiedziała mama. – Cicho, bo pobudzisz dzieci. Chodź tu, na balkon, połóż się na leżaku i poświeć mi, a ja spróbuję wymyślić jakąś radę na twoje zmartwienie. Księżyc podpłynął do balkonu i ułożył się ostrożnie na leżaku. A mama nałożyła szlafrok, pantofle i poszła do kuchni. Cichutko wyciągnęła stolnicę, mąkę, jaja, śmietanę i zagniotła wielki kawał żółciutkiego ciasta. Z tego ciasta ulepiła rożek, taki, jakiego brakowało księżycowi. – Siedź teraz spokojnie – powiedziała – to ci przyprawię ten twój nieszczęsny rożek. Okleiła mama księżycowi brodę ciastem, równiutko, i wylepiła taki sam rożek, jak ten, co się obtłukł. Potem wzięła jeszcze parę skórek pomarańczowych i tymi skórkami, jak plastrem, przylepiła ciasto do księżyca. – Gotowe! – powiedziała. – Za kilka dni rożek ci przyrośnie i będziesz mógł te plasterki wyrzucić. Ale pamiętaj, na drugi raz nie bądź gapą, omijaj sterczące dachy i wysokie wieże. Przecież mogłeś się rozbić na kawałki!
- Rozmowa na temat opowiadania. − Kto płakał w nocy i obudził mamę?
Co się stało księżycowi?
O co martwił się księżyc?
Na jaki pomysł wpadła mama?
Z jakich składników zrobiła ciasto?
Czego użyła do przyklejenia brakującego rożka?
O co mama poprosiła księżyc
- Księżyc z masy solnej.
Do przygotowania masy solnej potrzebujemy : 1 duża szklanka mąki pszennej, 1 duża szklanka soli kuchennej, trochę oleju, aby masa była gładsza w dotyku oraz ok. ¾ szklanki wody. Składniki mieszamy na gładką masę tak, aby odchodziła od ręki. Można dodać trochę farb plakatowych jeśli chcemy uzyskać masę w innym kolorze. Po wykonaniu masy solnej, lepimy z dzieckiem księżyce o różnych kształtach.
09.04.2021 Piątek
Temat dnia: Joga dla dzieci
- Muzyczna gimnastyka ćwiczenia w podskokach https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU&ab_channel=WPODSKOKACH
- Co to jest aktywność fizyczna? Ola i Staś tłumaczą dzieciom https://www.youtube.com/watch?v=jgJOS26G1wY&t=25s
- Joga dla dzieci, chętni rodzice również mogą dołączyć do dzieci J https://www.youtube.com/watch?v=miNiRQw3S9Q&ab_channel=HappyJoga
- Ćwiczenia oddechowe na podstawie wiersza E.M. Skorek ,,Rozpędzony pociąg”
Pędzi pociąg, pędzi przez lasy i pola, słychać turkot, furkot, to dudnią wciąż koła.
– Czuk, czuk, czuk… – czuk, czuk, czuk…*
Mknie pociąg po torach, huk rozlega się w lesie, a stukot wielu kół w lesie echem się niesie.
– Czuk, czuk, czuk… – czuk, czuk, czuk…*
Pędzi pociąg przez wioski, mija lasy i pola, słychać turkot i furkot, to dudnią wciąż koła. –
Czuk, czuk, czuk… – czuk, czuk, czuk…*
Jadą ludzie pociągiem dudni głośno sto kół, pędzi pociąg szalony, wiezie uczniów do szkół.
– Czuk, czuk, czuk… – czuk, czuk, czuk…*
Mija stacje i pola, huk rozlega się w lesie. To dudnienie pociągu echem w lesie się niesie.
– Czuk, czuk, czuk… – czuk, czuk, czuk…*
Coraz słabiej już słychać pociągowe hałasy, pociąg jest już daleko, mija pola i lasy.
– Czuk, czuk, czuk… – czuk, czuk, czuk…*
W miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dzieci, powtarzają za rodzicem- naśladują stukot kół pociągu – na jednym wydechu energicznie wypowiadają szeptem , raz głosniej raz ciszej : Czuk, czuk, czuk
08.04.2021 Czwartek
Temat dnia: Moje ulubione zabawy
- Rozbudzanka, Rytmik Pana Dominika https://www.youtube.com/watch?v=EFAZ9yBLO2k&ab_channel=RYTMIKAPANADOMINIKA
2.Rozmowa swobodna z dzieckiem na temat ulubionych zabaw na świeżym powietrzu
- Co to za zabawa, nazywanie ulubionych dziecięcych zabaw na świeżym powietrzu
https://lowiczanin.info/pl/13_sport/232024_mocno-walczyli-i-zwyciezyli.html - piłka nożna
- Praca plastyczna ,, Piłka”. Rusujemy szablon piłki na białej kartce papieru. Zadaniem dziecka jest wyciać piłkę, przykleić ja na drugiej kartce papieru, a następnie pokolorować. Aby ozdobić rysunek, dziecko może wykonać jeszcze ramkę. Rodzic wycina 8 krótkich kolorowych pasków oraz 12 długich kolorowych pasków. Dziecko segreguje paski według długości, a następnie do dłuższych boków karki przykleja po 6 pasków, a do krótszych po 4 paski.
07.04.2021 Środa
Temat dnia: Małe piłki i duże piłki
- Poranna gimnastyka, Zumba Kids https://www.youtube.com/watch?v=ymigWt5TOV8&ab_channel=ZumbawithDovydas
- Ćwiczenie segregowania według wielkości ,, Małe piłki, duże piłki”. Do zabawy można wykorzystać prawdziwe piłki lub piłki wycięte z papieru w wielkościach małe i duże( 3 małe, 4 duże). Na podłodze kładziemy dwie miski w różnych kolorach, bądź z szalików układamy obręcze. Ustalamy, że do miski w kolorze X wkładamy małe piłki, a do miski w kolorze Y duże. Rodzic chowa za plecami piłkę, mówi słowa ,, ence pence, w której ręcę?” , a zadaniem dziecka jest wskazać rękę w której rodzic chowa piłkę. Następnie dziecko określa jej wielkości i wkłada do odpowiedniej miski.
- Przeliczanie piłek w miskach/obręczach
Dziecko przelicza wszystkie piłki. Następnie rodzic pyta:
-których piłek jest więcej: dużych czy małych?
- o ile więcej ?
Na drugie pytanie większość dzieci nie odpowie poprawnie , dlatego rodzic układa piłki w pary, mówiąc głośno co robi:
-pierwsza para- pierwsza duża piłka z pierwszą małą piłką
- druga para- druga duża piłka z drugą małą piłką
- trzecia para- trzecia duża piłka z trzecią małą piłką
-czwarta para- czwarta duża piłka i………..ta piłka nie ma pary.
Której piłki brakuje? Czyli- o ile więcej jest dużych piłek?
4. Domowy Tor przeszkód https://www.youtube.com/watch?v=xXFP2QmKQ3Y&t=6s&ab_channel=Ku%C5%BAniaSprawno%C5%9Bci
Wtorek 06.04.2021 Wtorek
Temat dnia: Gimnastyka- ważna sprawa
- Poranna gimnastyka- Zumba Kids https://www.youtube.com/watch?v=iKeatJK181Q&ab_channel=AndreiOsanu
- Słuchanie wiersza J.Koczanowskiej Gimnastyka
Gimnastyka to zabawa, ale także ważna sprawa,
Bo to sposób jest jedyny, żeby silnym być i zwinnym.
Skłony, skoki i przysiady trzeba ćwiczyć- nie ma rady!
To dla zdrowia i urody niezawodne są metody.
Rozmowa nt.wiersza:
- co nam daje gimnastyka?
- co wykonujemy podczs gimnastyki?
- Zabawa rytmiczna
Jeśli posiadacie państwo w domu tamburyno lub grzechotkę można rytmi wystukiwać na instrumnecie. Jeśli w domu nie ma instrumentu wystarczy wyklaskiwać. Dziecko za rodzicem wyklasuje rytmicznie słowo, a następnie wykonuje to ćwiczenie.: gim-nas-ty-ka, sko-ki, przy-sia-dy, skło-ny.
- Zabawa ruchowa do muzyki ,,Taniec przyklejaniec”. Zabawa w parach https://www.youtube.com/watch?v=bkEHK47buMY&ab_channel=JoannaJab%C5%82o%C5%84ska%2CMateuszDerelkowski-Topic
02.04.2021 Piątek
Temat dnia: Pisanki- ozdobne jajka
- Poranna gimnastyka w formie opowieści ruchowej ,,Przygoda Wielkanocna”. Rodzic opowiada i odpowiednimi ruchami ilustruje opowiadanie, dziecko naśladuje ruchy.
Mały zajączek (kucamy i przykładamy dłonie do głowy- robiąc uszy zajączka)skakał po łące i zastanawiał się, jaką świąteczną niespodziankę przygotować dla swoich przyjaciół ( skaczemy w przysiadzie, w różnych kierunkach). Postanowił zrobić dla nich pisanki(naśladujemy malowanie pisanek). Kiedy były już gotowe, delikatnie poukładał je w wózku. Powoli ciągnął wózek, aby rozwieźć pisanki do swoich kolegów(naśladujemy ciągnięcie wózka za sznurek). Wózek był ciężki. Zajączek co pewien czas zatrzymywał się, ocierał pot z czoła(naśladujemy ocieranie potu z czoła) oraz przeciągał się, aby rozprostować plecy i ręce( przeciągamy się). Był już bardzo blisko domku kogucika, kiedy nagle potknął się i przewrócił(kładziemy się na dywanie). Wózek z pisankami przechylił się na bok, a pisanki poturlały się po trawie(turlamy się po dywanie) Skorupki pisanek zaczęły pękać. Wykluły się z nich kurczątka . Zajączek przestraszył się i zaczął uciekać(skaczemy w przysiadzie), a kurczątka, machając swymi malutkimi skrzydełkami, pobiegły za nim(biegniemy, naśladując machanie skrzydełkami). Kurczątka były jednak malutki, dlatego szybko się zmęczyły. Przykucnęły więc na trawie (kucamy), aby odpocząć. Tymczasem zajączek opowiadał przyjaciołom o swojej przygodzie, a oni się z niego głośno śmiali. Myślę, że o zajączku nie można powiedzieć, że był odważny- przecież przestraszył się małych kurczątek.
- Karta pracy str.14. Odszukaj w naklejkach obrazek pisanki. Naklej go w ramce i pokoloruj tak samo rysunek jajka.
- Zabawa rozwijająca koncentrację i spostrzeganie wzrokowe ,, o, której pisance mówię”. Rodzic rysuje 4 pisanki w różnych kolorach i wzorach, wycina je i rozkłada na dywanie. Następnie opisuje wybraną pisankę słowami. Zadaniem dziecka jest wskazać o której pisance rodzic opowiada. Przy kolejnym opisie można zamienić się rolami - dziecko opisuje, a rodzic zgaduje.
- Moja Wielkanocna pisanka- wspólne wykonywanie pisanek. Można zainspirować się technikami prezentowanymi w linku https://www.youtube.com/watch?v=0sv6FB0VbMY&ab_channel=Spos%C3%B3bnawszystko
Drodzy Rodzice i kochane dzieci.
Wielkanoc to czas otuchy i nadziei, czas odrodzenia się wiary w drugiego człowieka.
Życzymy, aby Święta Wielkanocne przyniosły radość oraz wzajemną życzliwość.
Niech Zmartwychwstanie, które niesie odrodzenie, napełni Was pokojem i wiarą.
Niech da siłę w pokonywaniu trudności i pozwoli z ufnością patrzeć w przyszłość…
Wesołych Świąt
01.04.2021 Czwartek
Temat dnia: Wielkanocne pisanki
1.Film edukacyjny ,,Przygoda dwóch jajeczek”. Do zabawy będą potrzebne czyste kartki oraz czarna kredka. W miarę potrzeby rodzic pomaga w wykonaniu odpowiedniego rysunku. https://www.youtube.com/watch?v=7l_-HRM6tsc&ab_channel=Przedszkolopedia
2.Zabawa muzyczno-ruchowa- Zając https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc&t=13s&ab_channel=OkrzykRado%C5%9Bci
3.Pomysły na Wielkanocne prace plastyczno-techniczne do wykonania z dzieckiem http://dziecieceinspiracje.pl/2021/03/30-pomyslow-na-wielkanocne-dekoracje-diy.html
4.Eksperymenty z jajkami ( zanim wykonacie państwo eksperyment z dziecmi proszę obejrzec film , aby wiedziec co przygotowac do eksperymentów i na czym będą one polegały) https://www.youtube.com/watch?v=dtsnC2am0_w&t=187s&ab_channel=Mamawdomu
31.03.2021 Środa
Temat dnia: Wielkanocne zwyczaje
1. Krótka prezentacja przedstawiająca zwyczaje Wielkanocne https://www.youtube.com/watch?v=8YparvyssW4&ab_channel=%C5%BB%C5%82obekHula-Hop
2. Karty pracy ,, Wielkanocny koszyczek" strona nr.13
3. Zabawa ciepło- zimno. Rodzic chowa narysowaną bądź plastikową pisankę w miejsca, które można określić stosując wyrazy: na, pod, obok, za (np. pod stołem, za łóżkiem). Stosując podpowiedz słowną ciepło/zimno nakierowuje dziecko w miejsce, gdzie ukryta została pisanka. Po odnalezieniu jajka dziecko określa jego położenie.
4. Zabawa muzyczno- ruchowa - Zając :) Pokazywanie słów piosenki https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc&ab_channel=OkrzykRado%C5%9Bci
30.03.2021 Wtorek
Temat dnia: Kurki
- Powitanie- taniec rodzica i dziecka ( dzieci znają układ wiec proszę naśladować to co robią J
2.Ćwiczenie percepcji wzrokowej i rozwoju mowy ,,jak wygląda kura”? Dziecko opowiada na podstawie obrazka przedstawiającego kurę. https://www.google.com/search?q=Kura+ilustracja&tbm=isch&hl=pl&chips=q:kura+ilustracja,online_chips:kur+niosek,online_chips:kura+domowa&sa=X&ved=2ahUKEwip-oHjqdbvAhUGwIUKHUWoCyUQ4lYoBnoECAEQIg&biw=1903&bih=969#imgrc=zlDIMYZFsL8xmM
3.Słuchanie rymowanki ,, Spacer czterech kur
Były sobie kury cztery,co lubiły na pole spacery.
Pierwsza- czarne piórka ,
Druga- białe piórka,
Trzecia-ruda
A czwarta – oczkiem mruga.
Rozmowa na temat rymowanki:
- ile było kur?
- jakie kolory miały kury?
Rymowankę można wykorzystać również jako wyliczankę. Mówiąc treść pokazujemy na palcach: pierwsza, druga, trzecia, czwarta . Przy czwartek dodajemy mruganie okiem
4.. Zabawa utrwalająca znajomość kolorów. Do zabawy potrzebne będą wycięte koła z białej kartki oraz kredki w kolorach: czarny, biały i pomarańczowy. Rodzic recytuje rymowankę, a zadaniem dziecka jest pokolorować koło na kolor jaki miały po kolei kurki. Warto zwrócić uwagę, że na białym papierze nie widać białego koloru kredki ale widać go na czarnej kartce
5.Ćwiczenia w porównywaniu wielkości- od największej do najmniejszej. Potrzebne będą trzy sylwety kur różnej wielkości oraz sylwety jaj.
Rodzic prosi, aby dziecko wskazało która kura jest największa, najmniejsza, a która średnia. Następnie dziecko układa sylwety kur od największej do najmniejszej i dopasowuje do nich rozmiarem sylwety jajek.
29.03.2021 Poniedziałek
Temat dnia: Najpiękniejsze jajka
1.Opowiadanie G.Kasdepke ,,Najpiękniejsze jajka”
Jak wiadomo, każda mama pragnie, aby jej dziecko było naj, naj, najwspanialsze!
Tak samo rzecz się miała z pewnymi dobrze mi znanymi kurami. Któregoś ranka wszystkie trzy zniosły jajka.Cóż to była za radość!. Gdakały wniebogłosy ze szczęścia. Spoglądały z miłością na swe jajeczka. Otulały je delikatnie. Nasłuchiwały, czy zza kruchej skorupki nie dobiegnie ich czasem jakiś dźwięk. Jedynym słowem, jak wszystkie mamy, robiły sporo zamieszania.
-Z mojego jajeczka-gdakała pierwsza kura-wyrośnie najsilniejszy kogucik na całym podwórku!
-A z mojego-gdakała druga-najpiękniejsza nioska w całej wsi!
Zaś trzecia kura była tak szczęśliwa, że nie wiedziała nawet, czy wolałaby chłopca, czy dziewczynkę. Wszystkie jednak chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze. Postanowiły więc pomalować skorupki jajek najwspanialej, jak tylko potrafiły.
-Mój kogucik-gdakała pierwsza kura-będzie czerwony w niebieskie paski.
-A moja nioska-gdakała druga- będzie różowa w zielone groszki.
Zaś trzecia kura nie mogła się zdecydować, czy pomalować jajo na pomarańczowo w brązowe kwadraciki, czy na brązowo w pomarańczowe trójkąciki. Wszystkie były przekonane, że z tak kolorowych jajek wyklują się najpiękniejsze kurczaki na świeci. ( Rodzic przerywa opowiadanie i pyta dziecko, czy rzeczywiście z jajek wylęgną się kurczątka w kolorach skorupek. Następnie kontynuuje opowiadanie).
I rzeczywiście. Którejś nocy usłyszały jakieś ciche trzaski, jakieś popiskiwania. Zanim się obejrzały, z popękanych kolorowych skorupek wyskoczyły ich dzieci.
-Jaka śliczniutka!-wygdakała pierwsza kura.
-Mój ty kochany!-rozczuliła się druga.
-Chlip, chlip!-płakała ze szczęścia trzecia kura.
A małe kurczaki,wszystkie żółciutkie, jak gdyby pomalowało je samo słońce, rozejrzały się dookoła i krzyknęły radośnie : ,,Mamo!Już jestem!”.
Rozmowa na temat opowiadania:
- co zniosły kury?
-ile było jajek?
-co zrobiły kury, aby ich dzieci były najpiękniejsze?
- jakiego koloru kurczątka wykluły się z jajek?
- Zabawa badawcza ,, z czego składa się jajko”. Do tej zabawy potrzebne będzie ,, jajko surowe, jajko na twardo oraz spodeczek.
Zapoznanie z budową jaja kurzego: rozbicie surowego jajka, oglądanie białka i żółtka na spodeczku, określenie konsystencji i koloru. Zwrócenie uwagi jakie funkcje w jajku pełni żółtko i białko. Porównanie budowy jaja surowego i ugotowanego. Określanie przez dziecko , w jakiej postaci można spożywać jajka. Wspólne wykonanie śniadania, w którym głównym produktem jest jajko.
- Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej- popękane jajeczka.
Rodzic rysuje jajko, a następnie przecina je na 3 części. Zadaniem dziecka jest przykleić pocięte jajko na kartkę a następnie pokolorować. W trakcie tej zabawy utrwalamy umiejętność liczenia do trzech oraz znajomość kolorów.