Drodzy Rodzice. Ponieważ w tym roku nie organizujemy zebrań z rodzicami w naszej zakładce publikujemy sprawozdanie z pierwszego półrocza. Zachęcamy, aby się z nim zapoznać.
Grupa II-ZAJĄCZKI liczy 24 dzieci(14 dziewczynek, 10 chłopców). Pracujemy w oparciu o Podstawę Programową, Program wychowania przedszkolnego MAC Edukacja autorstwa W. Żaby-Żabińskiej, W. Majewskiej, R. Paździ, Karty Pracy Odkrywam Siebie Złota Kolekcja trzylatka wydawnictwa MAC, a także w oparciu o roczny plan pracy wychowawczo - dydaktycznej 2020/2021 pod hasłem: „Nasze emocje
i uczucia”. Na początku roku szkolnego większość wychowanków została przebadana przez logopedę. Stwierdzono, że kilkoro dzieci wymaga systematycznej pracy pod kierunkiem logopedy. Po przeprowadzeniu wstępnej obserwacji w grupie z częścią dzieci prowadzona jest praca kompensacyjno-wyrównawcza. ,,Zajączki” tworzą grupę zgraną, żywą i aktywną. Coraz lepiej radzą sobie z samoobsługą oraz są dużo bardziej samodzielne niż na początku roku. Lubią uczestniczyć w zabawach zorganizowanych przez nauczycielkę, szczególnie jeśli chodzi o zabawy ruchowe i przy muzyce. Chętnie wykonują prace plastyczne różnymi technikami. Nawet w czasie zabaw swobodnych często wybierają zabawy plastyczne np. kolorowanie, wycinanie (wymagają jeszcze ćwiczenia prawidłowej obsługi nożyczkami) Chętnie i spontanicznie podejmują zabawy tematyczne np. w dom, w sklep, w policje, w straż. Szczególnie chłopcy lubią zabawy konstrukcyjne. Podczas zabaw, dzieci rzadko wchodzą w sytuacje konfliktowe. Można zauważyć, że grupa jest bardzo ze sobą związana, ulubioną zabawą chłopców i dziewczynek, jest wspólna zabawa w zwierzątka. Dzieci wykazują wobec siebie wzajemne zainteresowanie, życzliwość i troskę. Praca z grupą Zajączki przebiega bezproblemowo i bardzo pomyślnie.
Ocena poziomu rozwoju
W miesiącu Październiku podopieczni zostali poddani obserwacji. Każde dziecko obserwowano indywidualnie na podstawie ARKUSZA OBSERWACJI CECH ROZWOJOWYCH DZIECKA 3-letniego sporządzonej przez wyd. MAC. Obserwacja jest podzielona na 4 obszary: ROZWÓJ FIZYCZNY, POZNAWCZY, SPOŁECZNY, EMOCJONALNY.
W I obszarze(Rozwój fizyczny) mocne strony grupy to: zabawy ruchowe, proste ćwiczenia oraz działalność plastyczna. Większość dzieci potrafi samodzielnie spożywać posiłki. Zdecydowanie najsłabszą umiejętnością w sferze rozwój fizyczny jest umiejętność samodzielnego ubierania się. Podopieczni wymagają zwracania uwagi na prawidłowy sposób trzymania i posługiwania się łyżką, widelcem czy też kredką i nożyczkami.
Obszar II Rozwój POZNAWCZY jest najbardziej zróżnicowany. Najlepiej dzieci poradziły sobie z pokazywaniem i nazywaniem części ciała, nazywaniem czynności oraz przedmiotów z otoczenia i przedstawionych na rysunku. Większość dzieci dobrze zna kolory oraz potrafi liczyć do trzech, jednak są też dzieci które nie znają podstawowych kolorów i nie potrafią liczyć. Wszyscy podopieczni bardzo lubią zadania w Kartach Pracy chociaż czasami wymagają indywidualnej pomocy, tempo pracy również mają bardzo zróżnicowane. Największe problemy w zakresie rozwoju umysłowego dzieci napotkały podczas układania historyjki obrazkowej. Prawie wszystkie dzieci nie potrafiły poprawnie ułożyć historyjki składającej się z 3 elementów. Słabą stroną jest także spostrzeganie wzrokowe. Większość podopiecznych nie potrafiła znaleźć wszystkich różnic na obrazku, kilkoro dzieci nie rozumiało w ogóle polecenia.
Obszar III SPOŁECZNY. Wychowankowie potrafią się przedstawić ,podają swoje imię i nazwisko. Są dzieci, które przestrzegają zasad przyjętych w grupie, a są takie którym czasami trzeba przypominać kodeks zachowania. Dzieci bawią się ze sobą zgodnie, grupa nie jest konfliktowa. Większość dzieci zna imiona swoich kolegów i koleżanek z grupy, potrafi też wymienić imiona rodziców i członków rodziny
Obszar IV rozwój EMOCJONALNY jest dość harmonijny. W większości dzieci są pogodne i mają dobre samopoczucie. Mówią o swoich potrzebach, próbują nazywać emocje. Podopieczni rozstają się z rodzicami bez lęku.
Uroczystości, które odbyły się w pierwszym półroczu:
- Dzień Przedszkolaka
- Dzień dyni-zabawy w grupach
- Europejski Tydzień Sportu- akcja Zdrowo i Sportowo
- Dzień Muzyki
- Światowy dzień zwierząt- Święto grupy Zajączki
- Światowy dzień mycia rąk
- Święto Niepodległości
- Dzień postaci z bajek
- Dzień Praw Dziecka
- Andrzejki
- Dzień Pluszowego Misia
- Mikołaj
- Wigilia Przedszkolna
- Dzień Babci i Dziadka
Wnioski do pracy wychowawczo-dydaktycznej na drugie półrocze.
-rozwijanie wszystkich sfer rozwoju z naciskiem na rozwój poznawczy i społeczny,
-doskonalenie techniki wycinania nożyczkami oraz utrwalanie prawidłowego chwytu kredki i łyżki,
- doskonalenie samodzielnego ubierania obuwia i odzieży,
- wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych podczas zabawy z rówieśnikami oraz w kontaktach z dorosłymi,
- praca z historyjkami obrazkowymi,
- wdrażanie do cierpliwego czekania na swoją kolej oraz do panowania nad emocjami.