Drukuj
Odsłony: 7710

Temat tygodnia: Co się dzieje w kosmosie?

Piątek, 16 kwietnia 2021 r.

Temat dnia:  UFO



Propozycje zabaw i ćwiczeń do wykonania z dziećmi:
    

  1. Dzisiejszy dzień rozpoczniemy wesołą piosenką „ Na dzień dobry” – zapraszamy wszystkich domowników do wspólnej zabawy ! J https://www.youtube.com/watch?v=FSpO0R3qlqs
  2. Rytmiczne dzielenie przez dziecko (na sylaby) słów związanych z kosmosem, np.: rakieta (ra-kie-ta), gwiazdy (gwiaz-dy), planety (pla-ne-ty), kosmonauta (kos-mo-nau-ta).
  3. Rozwiązywanie zagadki

Czy to spodek
czy rakieta?
Ufoludek

nim ucieka (UFO)

 

Rodzic  tłumaczy dziecku, że nazwa UFO powstała z pierwszych liter angielskich wyrazów oznaczających niezidentyfikowany obiekt latający https://pl.wikipedia.org/wiki/UFO
−Jak mówimy na UFO? (latający spodek)
−Dlaczego tak go nazywamy?

  1. Słuchanie wiersza Jadwigi Ruth Charlewskej „ Ja i UFO”

Nocka czarną, ciemną, głuchą
Na mój ogród spadło Ufo.
Pewnie zepsuł im sie talerz,
Lub nie chcieli lecieć dalej.

I wylazły dwie pokraki,
Każdy inny, taki siaki.
Miały oczy jak szpareczki,
Ręce cienkie jak niteczki,
Nosy grube jak cebula,
Każdy futrem się otulał,
Włosy mieli krótko ścięte
I ogony jak diablęta.

Dziwili sie w gęstym mroku,
że na ziemi taki spokój.

Ja przez okno ich widziałam
I zupełnie sie nie bałam.

Swobodna rozmowa Rodzica z dzieckiem na temat wiersza.

  1. Rodzic pokazuje dziecku ilustrację przedstawiającą UFO https://pl.freepik.com/premium-wektory/kosmici-z-ufo-ilustracja-kreskowka_1700695.htm

Rodzic zadaje pytania dziecku do ilustracji:

  • Jak wygląda statek kosmiczny?
  • Jak wyglądają ufoludki?
  • Ile ich jest?
  • Co robi każdy z ufoludków?

 

  1. Ćwiczenie plastyczne - rysowanie UFO (tak jak sobie je dziecko wyobraża).

 

  1. Zabawa „Mowa ufoludków”.
    Rodzic mówi zaszyfrowane słowa (po każdej sylabie z danego słowa wy-mawia inną sylabę), a dziecko próbuje je powiedzieć. Np.: umafomaludmakima (ufoludki), UmaFOma (UFO), plamanematama (planeta)

 

  1. Ćwiczenia słuchowe.

Rodzic przygotowuje obrazki, np.: ogórek, laska, lalka, dom, buda, aparat fotograficzny, serce, ule, ekran, miś. Mówi nazwy obrazków bez pierwszej głoski, a dziecko wskazuje odpowiedni obrazek (*górek, *aska, *alka, *om, *uda, *parat, *erce, *le, *kran, *iś).

Dodatkowe materiały:

Propozycja wykonania statku kosmicznego z talerzyków papierowych https://www.youtube.com/watch?v=pBwkcRS237c

Przygoda Paxi w Kosmosie https://www.youtube.com/watch?v=3t9LQeY2ShA

 

 

 

 

 

Temat tygodnia: Co się dzieje w kosmosie?

Czwartek, 15 kwietnia 2021 r.

Temat dnia:  Gwiazdy, gwiazdeczki


Propozycje zabaw i ćwiczeń do wykonania z dziećmi:

  1. Kolejny dzień zaczniemy od zabawy ruchowej do której bardzo serdecznie zapraszamy również Rodziców https://www.youtube.com/watch?v=qjPRAGyeYJA
  2. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Dzień i noc”. Do tej zabawy będzie potrzebna sylweta słońca oraz sylweta księżyca – w najprostszy sposób można ją narysować.

Gdy Rodzic pokazuje sylwetę słońca – dziecko poruszają się dowolny sposób (marsz, bieg, podskoki). Gdy pokazuje sylwetę księżyca – co jest sygnałem zbliżającej się nocy – dziecko kładzie się na dywanie i przez chwilę nieruchomieje – śpi. Zabawę można powtórzyć kilkukrotnie.

Następnie Rodzic pyta dziecko:
−Po dniu mamy noc, a po nocy...?
−Czy to tak cały czas trwa: dzień, noc, dzień, noc...?

  1. Słuchanie wiersza Doroty Gellner „ Gwiazda”

    Gwiazda z miną uśmiechniętą
    tupie w górze złotą piętą.
    Bez latarki i bez świeczki
    chodzą nocą na wycieczki.
    Chodzi, chodzi aż do rana,
    no i świeci sobie sama!
  • Rozmowa na temat wiersza.
    −Co robi gwiazda?
    −Kiedy na niebie widzimy gwiazdy?
  1. Ćwiczenia klasyfikacyjne.
    Do tego ćwiczenia będą potrzebne kartonowe gwiazdy w dwóch rozmiarach – małe i duże – i w trzech kolorach, np. srebrne, złote, białe, trzy obręcze.
    Segregowanie według wielkości.
    Rodzic przygotowuje dwie obręcze. Do jednej dziecko ma wkładać duże gwiazdy, a do drugiej – małe gwiazdy. Po posegregowaniu gwiazd Rodzic wraz z dzieckiem nazywa utworzone kolekcje: Tutaj są małe gwiazdy, a tu – duże gwiazdy.
    • Segregowanie według koloru.
    Rodzic przygotowuje trzy obręcze. Wyciąga małe gwiazdy i duże gwiazdy – złote, srebrne, białe – i je miesza. Dziecko wkłada do pierwszej obręczy złote gwiazdy, do drugiej – srebrne, a do trzeciej – białe. Potem nazywa swoje kolekcje: Tutaj mam złote gwiazdy (pierwsza obręcz), tu – srebrne gwiazdy (druga obręcz), a tu – białe gwiazdy.
  2. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Świecą gwiazdki”.
    Dziecko w dowolny sposób poruszają się swobodnie. Na hasło: Świeć, gwiazdeczko zatrzymuje się, wyciąga do góry ręce i, porusza dłońmi, mówi:

Świeci gwiazdka
jedna, druga,
czasem oczkiem
do nas mruga.

Świeć, gwiazdeczko,
świeć, gwiazdeczko,
świeć, gwiazdeczko,
dla mnie świeć!

  1. Gwiazdy na niebie” – wspólna praca plastyczna dziecka z Rodzicem

Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy. Do jej wykonania potrzebny będzie duży ciemnoniebieski karton, gwiazdki – małe i duże, kartki z bloku technicznego, nożyczki i klej.

Rodzic przygotowuje duży ciemnoniebieski karton. Dziecko dostaje po dwie kartonowe gwiazdki (małą i dużą) oraz kartkę z bloku technicznego. Dziecko obrysowuje gwiazdki (w razie trudności, pomaga Rodzic)wycina je i przyklejaj na kartonie.

  • Wspólne wykonanie pracy dziecka z Rodzicem
    •Oglądanie wykonanej wspólnie pracy przedstawiającej niebo nocą.
  1. Wspólna zabawa ruchowa z Rodzicem z wykorzystaniem rymowanki.

Na nocnym niebie
gwiazdki mrugają, mrugają,
dzieci do snu zapraszają,
zapraszają

(wyciągają ręce do góry i robią piąstki, przykładają piąstki do policzków, naśladując spanie.)

  1. Zabawa ruchowa z elementem skoku – „Ufoludki się cieszą” . Dzieci przeskakują rytmicznie z nogi na nogę przy dźwiękach muzyki. Podczas przerwy w muzyce stają bez ruchu, przybierają dowolną pozę i się uśmiechają.

Dodatkowe materiały:

Zachęcam do obejrzenia filmiku dla dzieci dotyczącego ciekawostek o Układzie Słonecznym https://www.youtube.com/watch?v=g_xPVHjj0Yg

I posłuchania piosenki https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI może uda Wam się zapamiętać planety Układu Słonecznego :)

 


Szanowni Państwo!
Poniżej znajdziecie kolejne propozycje dla Waszych pociech, jak można pobawić się z angielskim! Życzę zdrowia, dobrej zabawy i do zobaczenia w przyszłym tygodniu:)
 
 

 


Temat tygodnia: Co się dzieje w kosmosie?

Środa , 14 kwietnia 2021 r.

Temat dnia: Chcę być kosmonautą.


Propozycje zabaw i ćwiczeń do wykonania z dziećmi:

      1.Poranna ruchowa zabawa „Podróż po planetach”.

          https://www.youtube.com/watch?v=SCMAcaNwGwo

  1. „Kolorowa rakieta”- Zapraszam dzieci do zabawy ,będziemy układać sylwetę rakiety. Możecie stworzyć ją z klocków jakie posiadacie w domu plastikowych lub drewnianych albo wspólnie z rodzicami wytnijcie z papieru kolorowego figury geometryczne , które wykorzystamy naklejając je np. na kartkę, karton, szary papier , pamiętając o tym , że ma być to rakieta. Powodzenia w tworzeniu. Czekamy na ciekawe prace.
  2. Ćwiczenia słuchowe „Co to za dźwięki” ? Do zabawy tej wykorzystamy metalowe przedmioty np. z kuchennej szuflady. Zabawa ma na celu  rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez metalowe przedmioty, takie jak np. monety, klucze, łyżki, pokrywki, chochle itp. Rodzic pokazuje dziecku  zgromadzone przedmioty. Dziecko  je nazywa, określa, do czego one służą .Rodzic  przedstawia  dźwięki , jakie wydają te przedmioty; A następnie dziecko  próbuje je rozpoznać  tylko rodzic musi ukryć przedmioty lub odwrócić się  tyłem tak aby dziecko nie widziało tych przedmiotów.
  3. Słuchanie wiersza Jadwigi Koczanowskiej „ Ufoludki”.

 W piaskownicy za przedszkolem

 wylądował srebrny spodek,

 a ze spodka już po chwili

ufoludki wyskoczyły.

 

Małe, zwinne i zielone,

 mądre i zaciekawione,

wymierzyły i zbadały

 ławki, piłki, trawnik cały.

 

Odleciały Mleczną Drogą

na planetę Togo-Togo.

Został po nich pył magiczny,

 taki był mój sen kosmiczny.

 

  • Rozmowa na temat wiersza.

− Jaki pojazd wylądował?

   − Gdzie wylądował?

 − Kto nim przyleciał? 

  − Jak wyglądały ufoludki?

 −Jak nazywała się planeta, na którą odleciały?

 

     5.Zabawa z elementem dramy – „Spotkanie z ufoludkiem”. Dziecko z rodzicem lub rodzeństwem  dobierają się w pary: dziecko – ufoludek. Naśladują ruchy swojego partnera, jakby były jego odbiciem w lustrze.

     6.Wykonajcie ćwiczenie z Kart pracy, cz. 2, nr 27. − Dokończcie rysować latający pojazd i gwiazdy, rysujcie po śladach. − Pokolorujcie rysunek UFO.

 

Dla chętnych:

Posłuchajcie piosenki „Oli i kosmiczna podróż”.

https://www.youtube.com/watch?v=vDCbBi_difY

 

 

Temat tygodnia: Co się dzieje w kosmosie?

Wtorek, 13 kwietnia 2021 r.

Temat dnia:  Wyprawa na zieloną planetę


Propozycje zabaw i ćwiczeń do wykonania z dziećmi:

  1. Dzisiejszy dzień rozpoczniemy od jednej z Waszych ulubionych piosenek „ Boogie woogie” https://www.youtube.com/watch?v=sXqaZUp2N-w
  2. Ćwiczenia wizualizacyjne „Wyprawa na Zieloną Planetę”

Witajcie na pokładzie statku kosmicznego! Zabiorę was w niezwykłą podróż – na Zieloną Planetę. Zapnijcie pasy. Ruszamy. Statek wznosi się coraz wyżej i wyżej. Ziemia robi się coraz mniej-sza... Jaka ona błękitna! Ale, ale, czujecie? Stajecie się coraz lżejsi. To dziwne uczucie to stan nieważkości – unosicie się w powietrzu, jakbyście w nim płynęli. Widzicie na zewnątrz ciemność kosmosu, którą rozświetlają migoczące gwiazdy. Zapadacie w sen, który będzie trwał kilka lat, ale dla was to tylko chwila. Budzicie się. Statek kosmiczny zbliża się do Zielonej Planety. Patrzycie z zachwytem na zbliżającą się planetę. Serca biją wam mocno. Oto cel naszej wyprawy. Na planecie jest życie. Lądujecie. Otacza was tłum uśmiechniętych mieszkańców planety. Czy przyjmą was życzliwie? Jak wyglądają mieszkańcy Zielonej Planety? Czy są podobni do was? Jak wygląda życie na tej planecie?

Rodzic przerywa opowieść i pyta:
−Jak się nazywa ta planeta?
−Jak mogli wyglądać mieszkańcy zielonej planety?

Wychodzicie ze statku. Wita was tłum postaci o uśmiechniętych twarzach, ludzkich twarzach, tylko... zielonych. Co za ulga! Zwiedzacie planetę. Jest taka podobna do Ziemi, tylko wszystko jest zielone! Wracacie na Ziemię, szczęśliwi, że gdzieś jest życie podobne do naszego.

  1. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Rakieta”.

Dziecko siada naprzeciwko Rodzica. Na słowa Rodzica: „Uruchamiamy rakietę”  dziecko zaczyna uderzać rytmicznie w uda: najpierw powoli, potem coraz prędzej. Następnie kręci rękami młynek – najpierw powoli, potem coraz prędzej. Na słowo: „Start!”  wyciąga ręce do góry i głośno krzyczy: „Uuuuu!” (rakieta odleciała). Zabawę powtarzamy 3–4 razy

  1. Rozmowa Rodzica z dzieckiem na temat Zielonej Planety.
    −Czy przyjemnie jest spotkać w kosmosie kogoś podobnego do nas?
    −Czy chcielibyście, żeby wszystko wokół was było w jednym kolorze?
  2. Ćwiczenie graficzne „Życie na Zielonej Planecie” – wykonanie rysunku zieloną kredką , pastelem lub farbą.
    Oglądanie pracy wykonanej przez, wypowiadanie się na temat życia na Zielonej Planecie.

 

  1. Zabawa ruchowa „Zielona Planeta”

Dziecko porusza się swobodnie odpowiednio do dźwięków muzyki .Podczas przerwy w grze pokazuje swoim ciałem, jak mogły wyglądać rośliny na Zielonej Planecie. Podczas drugiej przerwy pokazuje, jak mogły wyglądać żyjące tam zwierzęta.

  1. Zabawa z wykorzystaniem rymowanki

Dziecko z Rodzicem stają naprzeciwko siebie, uderzają raz w swoje dłonie, raz w dłonie partnera i mówią za Rodzicem rymowankę (jedno słowo – jedno uderzenie).

Na Zielonej Planecie wszystko jest zielone
– drzewa, krzewy, kwiaty,
wszystkie zwierzęta, nie tylko oswojone.

Ludzie mają zieloną skórę, włosy i ubrania,
zielonymi oczami patrzą na słońce,
 które zielona chmura przesłania.

  1. Praca w książce - karta pracy, cz. 2, nr 26.
    Polecenie dla dziecka:

−Odszukaj na obrazku cztery ufoludki, które ukryły się przed mamą Zuzi.
−Posłuchaj imion ufoludków podzielonych rytmicznie. Powtórz je.

  1. Słuchanie rymowanki o ufoludku czytanej przez Rodzica:

Jestem sobie ufoludek
cały zieleniutki.
Mam trzy ręce,
cztery nogi
i nos okrąglutki.

Oczy czarne tak jak węgiel,
kreskę zamiast warg,
brzuch jak balon i sprężynki
trzy na głowie mam.

Omawianie wyglądu ufoludka z rymowanki:
−W jakim kolorze jest ufoludek?
−Ile ma rąk i ile nóg?
−Jaki ma nos?
−W jakim kolorze ma oczy?
−Co ma zamiast warg?
−Jak wygląda jego brzuch?
−Co ma na głowie?

  • Ponowne słuchanie tekstu rymowanki
    • Rysowanie przez dziecko ufoludka według opisu z pomocą Rodzica.

 

Dodatkowe materiały:

 

 

 

 

 

Temat tygodnia: Co się dzieje w kosmosie?

Poniedziałek , 12 kwietnia 2021 r.

Temat dnia:  Zasypianka z ufoludkiem


Propozycje zabaw i ćwiczeń do wykonania z dziećmi:

  1. Wprowadzenie do tematu tygodnia filmikiem edukacyjnym o kosmosie https://www.youtube.com/watch?v=Aug7FRYvIHU
  2. Nauka na pamięć rymowanki o ufoludkach.
    Ufoludki, ufoludki
    to zielone, małe ludki.

    Mówienie rymowanki z różnym natężeniem głosu: cicho, gdy Rodzic trzyma palec na ustach, i głośno – gdy podniesie rękę.
  3. Zabawy ruchowe z Rodzicem do muzyki o zmiennym tempie:
  • ślizganie się w kółko na brzuchu, na plecach.
  • w pozycji siedzącej – przyciąganie kolan, chowanie głowy, rozprostowywanie się do pozycji leżącej.
  • maszerowanie i bieganie z podnoszeniem wysoko kolan.
  • ćwiczenie w parach –dziecko tworzy mostek(klęk podparty),Rodzic chodzi obok, przechodzi pod nim, między jego rękami.
  • dziecko ucieka na kolanach, a Rodzic je goni. Po chwili następuje zmiana
  • pozycja siedząca, plecy się dotykają, nogi ugięte w kolanach – dziecko pcha Rodzica, starając się pokonać jego opór. Po chwili następuje zmiana.
  • swobodne improwizacje ruchowe Rodzica i dziecka do muzyki o zmiennym tempie
  1. Słuchanie opowiadania Anny Onichimowskiej „Zasypianka z ufoludkiem”

 

Mam na imię Egon, a mój statek kosmiczny – Ogon. Mieszkamy na Marsie. Najbardziej lubię podróżować nocą. Ogon lata cicho jak ćma i jest tak malutki, że wszędzie możemy się wślizgnąć. Oblatywałem kiedyś po raz pierwszy planetę Ziemia. Ciekawe, czy jest zamieszkana... zastanawiałem się, zbliżając coraz szybciej do rozjarzonej kuli. Ogon zniżył lot i znalazłem się naprzeciwko domu z uchylonym oknem. Już po chwili byliśmy w środku. W łóżku spał olbrzym. Był częściowo przykryty. Miał na pewno jedną rękę, jedno ucho i głowę porośniętą ciemną trawą. Nie wiem, jak się poruszał, czy też na sprężynie, jak ja, czy jakoś inaczej, bo bałem się go odsłonić. Na mojej planecie najwyższy mieszkaniec ma dwadzieścia centymetrów wzrostu. A potem znalazłem dwa statki kosmiczne.
– Co robisz? – spytał Ogon.
– Próbuję uruchomić te rakiety. Przecież to są trampki! Nie ciągnij za sznurowadła, bo urwiesz! I w czym jutro ten chłopczyk pójdzie do przedszkola? – wskazał antenami na śpiącego olbrzyma. Nie chciałem dłużej słuchać, jak Ogon się mądrzy. Był już kiedyś wcześniej na Ziemi, z moim bratem.
– Odlatujemy! – zatrzasnąłem kabinę. Olbrzym poruszył się gwałtownie. Ma jednak dwoje oczu, zauważyłem. I dwoje rąk. A skoro nosi trampki, ma również nogi... Wszystko to zapisałem szybko w moim elektronicznym notesie.

– Wielki ze mnie naukowiec – mruknąłem z dumą na pożegnanie, wzlatując ponad dachy.

 

Rozmowa na temat opowiadania.

−Jak się nazywał ufoludek?

- Jak się nazywało jego UFO?

−Gdzie przyleciał Egon? Skąd przyleciał?

−Czy był on duży czy mały – względem nas, ludzi?

−Jak Egon opisał olbrzyma?

−Z czym Egon pomylił trampki?

−Co wyjaśnił mu Ogon?

−Jak wyglądał Egon? Jak się poruszał?

 

  1. Ćwiczenie graficzne – rysowanie z wyobraźni ufoludka Egona z pomocą Rodzica.
  2. Zabawa ruchowa „Powitanie ufoludków”

Dziecko i Rodzic jako ufoludki poruszają się swobodnie przy dźwiękach muzyki. Podczas przerwy w grze każde podchodzi do ufoludka i obydwoje witają się, stykając wymienionymi przez Rodzica częściami ciała, np. plecami, kolanami, uszami, łokciami. Zabawę powtarzamy kilka razy.

  1. Ćwiczenia słuchowe „Rozmowa z ufoludkiem”. Dziecko powtarza za Rodzicem

re ra ru ro ry
sza szo szy sze szu
resz rasz rusz rysz rosz
nasz pasz busz pusz

  1. Dowolny taniec z Rodzicem przy piosence „Chciałbym zostać kosmonautą” https://soundcloud.com/user-956760406/chcia-bym-zosta-kosmonaut-s-i

 

Dodatkowe materiały:

Ciekawostki o Kosmosie dla dzieci https://fajnepodroze.pl/ciekawostki-dla-dzieci-o-kosmosie/  oraz zagadki:  https://www.youtube.com/watch?v=AE7KCAgL5YsTemat tygodnia: Chciałbym być sportowcem

 

 

 

 

Piątek, 9 kwietnia 2021 r.

Temat dnia: Piłka nożna


Propozycje zabaw i ćwiczeń do wykonania z dziećmi:

  1. Dzisiejszy dzień zaczniemy „ Rymowaną gimnastyką dla Malucha” https://www.youtube.com/watch?v=GtIqgYZgPoU . Do wspólnych ćwiczeń zapraszamy Rodziców i rodzeństwo J
  2. Zabawa Pajacyk (według Małgorzaty Markowskiej).Rodzic wypowiada słowa rymowanki, a dziecko wykonują zadania ruchowe.

Jestem skoczny pajacyk. Mam czerwony kubraczek.
Dwa rękawy szerokie. Popatrz, jak ładnie skaczę

Dziecko wykonuje trzy podskoki, dotyka rękami tułowia, wyciąga ramiona w bok, skacze jak pajacyk (na sam początek dla ułatwienia dziecku Rodzic demonstruje rymowankę)

  1. Rozmowa Rodzica z dzieckiem na temat gry w piłkę nożną z wykorzystaniem wybranej prezentacji multimedialnej https://www.google.com/search?q=prezentacja+o+pi%C5%82ce+noznej+dla+dzieci&source=lmns&tbm=vid&bih=730&biw=1600&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwim6urenurvAhXegM4BHda6ADIQ_AUoA3oECAEQAw do wyboru


−Co to są: gol, karny?
−Ilu zawodników jest w każdej drużynie?
−Czy znasz nazwę jakiegoś polskiego zespołu piłkarskiego (jakichś zespołów piłkarskich)?
−Jak nazywamy osoby, które siedzą na ławkach (trybunach) i oglądają mecz?
−Czy byłeś/byłaś  kiedyś na meczu?

  1. Słuchanie opowiadania Grzegorza Kasdepke „Słupek”.

Gdy mój syn Kacper chodził jeszcze do przedszkola, często grywaliśmy w piłkę; on stał na bramce, ja strzelałem gola za golem – i bardzo byłem z siebie dumny. Wszystko się zmieniło, gdy Kacper poszedł do szkoły. Owszem, proponował mi czasami wspólną grę, ale coraz rzadziej ruszałem do ataku. Najczęściej sugerowano mi, że powinienem zająć pozycję na prawej pomocy albo na lewej obronie, a później okazało się, że muszę zostać bramkarzem, bo żaden z kolegów Kacpra nie ma na to ochoty.
– Ja też nie mam na to ochoty – broniłem się.
– Dlaczego nie mogę grać w ataku?
– Bo za bardzo sapiesz – powiedział bezlitośnie Kacper.
– I jest pan trochę za wolny – dodał delikatnie jego kolega Kornel.
Cóż, z faktami nie da się dyskutować – chcąc nie chcąc, zająłem pozycję w bramce. Z czasem jednak i roli bramkarza mnie pozbawiono; Kacper i jego kumple z powodzeniem radzili sobie na boisku beze mnie – pozostało więc udawać, że na grę wcale nie mam ochoty. Choć miałem.
– Zagrasz z nami? – któregoś dnia niepodziewanie zapytał mnie Kacper.
– Ja z wami? – aż podskoczyłem na fotelu.
– Czemu nie? I radośnie wyruszyłem na boisko. Radosny nastrój prysł, gdy okazało się, że mam być lewym słupkiem. Bo podobno jestem odpowiedniego wzrostu – a chłopaki miały dość kłótni o to, czy piłkę strzelono w bramkę, czy też trochę za wysoko.
– A jeżeli się ruszę? – warknąłem.
– Nie możesz – wytłumaczył mi z powagą Kacper.
 – Ale spokojnie, to tylko dwa razy po czterdzieści pięć minut. Wytrwałem w bezruchu kwadrans, wytrwałem drugi, ale w trzydziestej pierwszej minucie nie wytrzymałem i podałem piłkę prawemu słupkowi. Czyli tacie Kornela.
– Do przodu! – wrzasnął prawy słupek, wykopując futbolówkę w stronę chorągiewki na prawym końcu boiska. Chorągiewkę odgrywała mama Łukasza. Efektownie wyminęła osłupiałych piłkarzy, prze rzuciła piłkę nad moją głową i pognała w stronę bramki przeciwnika. Na ten widok bramka, w postaci mamy Aleksa i taty Bartka, rozpierzchła się na boki – i prawdę mówiąc, nie bardzo było wiadomo, gdzie strzelać. Kacper nie był ze mnie zadowolony. Pozostałe chłopaki też.
– Chyba trzeba będzie ich wykopać – mruknął Kornel.
– No, no, żadnego wykopywania! – zaprotestował tata Kornela.
– Co najwyżej możecie nam dokopać. W piłkę. I umówiliśmy się na mecz. Rodzice kontra dzieciaki. Jestem pewny zwycięstwa, bo tym razem będę piłką!

  • Rozmowa na temat opowiadania.

−Na czym polegała gra w piłkę nożną Kacpra i jego taty, kiedy chłopiec chodził jeszcze do przedszkola?

−Jak było później?

−Co się stało, gdy tata-słupek się zbuntował?

−Jak skończyła się ta historia?

 

  1. Zabawa ruchowa „Idziemy, stoimy”.

Dziecko biega swobodnie. Na zawołanie Rodzica „Idziemy!” zatrzymuje się, po czym spaceruje powoli .Na zawołanie Rodzica „Stoimy!” zatrzymuje się i stoi w bez ruchu.

  1. Zabawa ruchowo – naśladowcza do piosenki „ Chcę być sportowcem”. https://soundcloud.com/user-956760406/chc-by-sportowcem-s-i-muz Dziecko wsłuchuje się w słowa piosenki, a następnie naśladuje ruchem zasłyszane dyscypliny sportowe, które pojawiły się w piosence.
  2. Zabawy ruchowe „ Zawody sportowe”
  • „Biegi”.
    Rodzic wyznacza trasę: start, meta (60 m), oznacza je. W każdym biegu startuje dziecko i Rodzic. Rodzic mierzy czas stoperem (lub sekundnikiem w zegarku).
  • „Rzut woreczkiem”.
    Dziecko i Rodzic kolejno rzucają woreczkiem (kulą). Rodzic mierzy odległość (może mierzyć miarką krawiecką).
  • „Skok w dal”

Rodzic  wyznacza miejsce odbicia i początek rozbiegu. Dziecko wraz z Rodzicem kolejno rozpędzają się i skaczą. Rodzic mierzy każdy skok (może mierzyć miarką krawiecką)

  • „Trafianie do celu”

Rodzic umieszcza obręcz w odpowiedniej odległości od wyznaczonego miejsca (około 2 m). Dziecko wraz z Rodzicem kolejno rzucają piłkę do obręczy.

 

Dodatkowe materiały:

 

Szanowni Państwo!
Przesyłam kolejne propozycje z języka angielskiego, dla Waszych pociech:) Tym razem zwierzątka oraz bajeczki o Easter, choć Wielkanoc już za nami.
Życzę zdrowia i dobrej zabawy! Z poważaniem Diana Tochowicz
 
https://www.youtube.com/watch?v=OnnxfwHvw1M
https://www.youtube.com/watch?v=S6Ait911Emo
https://www.youtube.com/watch?v=-sFj8Q3Z1Ak&t=1966s
https://www.youtube.com/watch?v=Yx8gVDBWVuY

 

Temat tygodnia: Chciałbym być sportowcem

Czwartek, 8 kwietnia 2021 r.

Temat dnia: Moje zabawy na powietrzu

 


Propozycje zabaw i ćwiczeń do wykonania z dziećmi:

  1. Początek dnia rozpoczniemy od krótkiej gimnastyki do naszej ulubionej piosenki „ Głowa, ramiona, kolana, pięty”. https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE Zachęcamy do wspólnej zabawy również Rodziców J
  2. Rysowany wierszyk „Słońce” .
    Dziecko z pomocą Rodzica rysuje według tekstu wierszyka(wierszyk jest bardzo króciutki dlatego też dziecko może się go nauczyć na pamięć)


Rysuję kółeczko,
żółciutkie, gorące.
Dorysuję kreseczki
i otrzymam słońce

 

  1. Ćwiczenie ruchowe z piłeczką.
    W siadzie rozkrocznym, dziecko z Rodzicem znajdują się naprzeciwko siebie i toczą piłeczkę do siebie.
    • W staniu – rzucają piłeczkę do siebie.
    • Na czworakach, w pewnej odległości od siebie – popychają piłeczkę głowami, toczą ją do partnerów.
  2. Segregowanie piłeczek.
    Rodzic wycina z papieru kolorowego lub rysuje dziecku kółeczka, które następnie wycina i koloruje na różowo zielono, biało, żółto i pomarańczowo. Następnie Rodzic rozkłada na podłodze obręcze (pięć). Rodzic prosi dziecko, żeby umieściło w obręczach określone piłeczki, np.w pierwszej obręczy – różowe, w drugiej – zielone, w trzeciej – białe, w czwartej – żółte, w piątej – pomarańczowe. Dziecko segreguje piłeczki pod względem kolorów. Liczy piłeczki w każdym kolorze. Wskazuje obręcz z największą liczbą piłeczek, a potem – z najmniejszą.
  3. Porównywanie liczby piłeczek.
    Dziecko z pomocą rodzica porównuje liczbę piłeczek z obręczy, w której było ich najwięcej, z tymi, których było najmniej, układając je w pary.
  4. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki

Dziecko naśladuje czynności, o których jest mowa w rymowance.

 

Janek lubi biegać.
Hania – na leżaku spać.

Julek – jeździć na rowerze,

a ja – w kosza grać.

 

  1. „ Moje zabawy na powietrzu” – malowanie farbami scen realnych

Rodzic pokazuje dziecku następujące ilustracje pod poniższymi linkami:

Gra w piłkę: https://pl.freepik.com/darmowe-wektory/wesola-dzieci-grajacych-w-pilke-nozna_999083.htm

Jazda na rowerze: https://pl.freepik.com/premium-wektory/dwoje-dzieci-chlopiec-i-dziewczynka-jazda-na-rowerze-w-przyrodzie_13471362.htm

Zabawy na placu zabaw: https://pl.depositphotos.com/vector-images/plac-zabaw-rysunek.html?qview=8178677

Rodzic pyta dziecko co robią dzieci na ilustracjach. Można zadać dziecku dodatkowe pytania do ilustracji np. pytanie o liczbę dzieci na obrazku.

Rodzic zachęca dziecko, aby namalowało farbami siebie podczas zabaw ruchowych na powietrzu. Po wykonaniu pracy przez dziecko należy ją omówić.

  1. Zabawa ruchowa z Rodzicem do piosenki „ Chocolate” https://www.youtube.com/watch?v=lFWysdCgVNg
  2. Praca w książce - karta pracy, cz. 2, nr 25. Polecenie dla dziecka: rysuj po śladach szprych w kołach rowerowych.

Dodatkowe materiały:

Interaktywna prezentacja dla dzieci o sporcie https://www.youtube.com/watch?v=y1QWCQaDhbw

 

 

 

Temat tygodnia: Chciałbym być sportowcem

Środa , 7 kwietnia 2021 r.

Temat dnia: Chcę być sportowcem


 

Propozycje zabaw i ćwiczeń do wykonania z dziećmi:

  1. Ćwiczenia oddechowe na podstawie wiersza Ewy Małgorzaty Skorek „Rozpędzony pociąg”. Drogie dzieci możecie to ćwiczenie wykonywać wspólnie z rodzeństwem lub rodzicami.

Pędzi pociąg, pędzi przez lasy i pola, słychać turkot, furkot, to dudnią wciąż koła.

– Czuk, czuk, czuk… – czuk, czuk, czuk…*

Mknie pociąg po torach, huk rozlega się w lesie, a stukot wielu kół w lesie echem się niesie.

– Czuk, czuk, czuk… – czuk, czuk, czuk…*

Pędzi pociąg przez wioski, mija lasy i pola, słychać turkot i furkot, to dudnią wciąż koła. –

Czuk, czuk, czuk… – czuk, czuk, czuk…*

Jadą ludzie pociągiem dudni głośno sto kół, pędzi pociąg szalony, wiezie uczniów do szkół.

– Czuk, czuk, czuk… – czuk, czuk, czuk…*

Mija stacje i pola, huk rozlega się w lesie. To dudnienie pociągu echem w lesie się niesie.

– Czuk, czuk, czuk… – czuk, czuk, czuk…*

Coraz słabiej już słychać pociągowe hałasy, pociąg jest już daleko, mija pola i lasy.

– Czuk, czuk, czuk… – czuk, czuk, czuk…*

W miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dzieci, powtarzając za rodzicem- naśladują stukot kół pociągu – na jednym wydechu energicznie wypowiadają szeptem, raz głośniej, raz ciszej: Czuk, czuk, czuk…

 2.„ Chce być sportowcem”- Wszyscy doskonale wiemy , jak ważny jest ruch dla naszego zdrowia, więc postarajmy się troszkę poruszać i zamienić się w sportowców .Proponuje wykonać zestaw zabaw ruchowych, wykorzystaniem niewielkiego pudełka czyli kartonu. Będziemy potrzebować do ćwiczeń: Karton formatu A4, mała maskotka nagranie wybranej piosenki, odtwarzacz CD.

Przygotowanie:

• dziecko otrzymuje karton formatu A4. Obrysowuje jego kształt (karton leży na podłodze) palcami jednej i drugiej ręki.

• Rzut maskotką na karton.

• Kartony rozłożone na podłodze, chód na palcach z omijaniem przeszkód.

• Siad skulny, podparty, karton położony przed stopami rodzic wyklaskuje prosty rytm, a dziecko wytupuje go stopami.

• Powolny chód z kartonem na głowie .

• Dowolny taniec na kartonie przy nagraniach wybranej piosenki

• Wystukiwanie rytmu na kartonach.

• Skoki kangura. Postawa, karton trzymany między kolanami – skoki z odbicia obunóż w przód z wydłużaniem skoku i zamachem ramion.

• Dowolne przeskoki przez karton

3 . „Co to jest aktywność fizyczna?- bohaterowie filmu Ola i Staś wytłumaczą dzieciom , poniżej link do filmu:

         

  https://www.youtube.com/watch?v=jgJOS26G1wY&t=25s

 4.Zabawa „Słoneczko  ”.

Dziecko stoi wyprostowane, wykonuje głęboki wdech. W czasie wdechu unosi ręce do góry, wznosi się na palce, wypowiada słowa:  Słonko wschodzi coraz wyżej.

Potem wykonuje wydech, stojąc na całych stopach i mówi:  A zachodzi coraz niżej.

 

Dodatkowe materiały:

Proponuje obejrzeć bajki :

„Reksio sportowiec” -  https://www.youtube.com/watch?v=3IZ_5iJkbM4

„Bolek i Lolek sportowcami” -  https://www.youtube.com/watch?v=m8rWKU1X4SU

 

 

 

Temat tygodnia: Chciałbym być sportowcem

Wtorek, 6 kwietnia 2021 r.

Temat dnia: Gimnastyka


Propozycje zabaw i ćwiczeń do wykonania z dziećmi:

  1. Dzień rozpoczniemy od kilku wiosennych ćwiczeń ruchowych – oto i one: https://www.youtube.com/watch?v=iH2zc5tkHPo
  2. Rodzic rozmawia z dzieckiem i pyta czy wie co to jest aerobik. Jeśli dziecko nie wie, Rodzic mu wyjaśnia https://pl.wikipedia.org/wiki/Aerobik . Aby pokazać dziecku na czym polega aerobik, rodzic prezentuje następujący filmik : https://www.youtube.com/watch?v=WrqPp1CAxMw
  3. Zabawa z wykorzystaniem rymowanki: Gdy sportowcem zostać chcę, muszę ćwiczyć całe dnie. Dziecko maszeruje za rodzicem , mówiąc rymowankę, i rytmicznie klaszcząc.
  4. Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat sportu, sportowców i dyscyplin sportowych. Przydatny będzie film animowany „ Poznajemy sporty” https://www.youtube.com/watch?v=7zodfY74anc
  5. Słuchanie wiersza Jadwigi Koczanowskiej „Gimnastyka.”( całego wierszyka lub jednej zwrotki można nauczyć dziecko na pamięć)

Gimnastyka to zabawa,
ale także ważna sprawa,
bo to sposób jest jedyny,
żeby silnym być i zwinnym.

Skłony, skoki i przysiady
trzeba ćwiczyć – nie ma rady!
To dla zdrowia i urody
niezawodne są metody.

Rozmowa na temat wiersza.
−Co nam daje gimnastyka?
−Co wykonujemy podczas gimnastyki?

  1. Ruchowa interpretacja wiersza:

Gimnastyka                                       dziecko wyciąga ręce w bok
 to zabawa,
ale także
                                  trzyma ręce wyprostowane, zgina je w łokciach
ważna sprawa,                                 dłońmi dotykają klatki piersiowej
bo to sposób
jest jedyny,

żeby silnym być                                  wykonuje przysiad, wstaje
 i zwinnym.
Skłony,                                           wykonują skłon, wyskakują do góry, wykonują           
skoki                                                   przysiady, powtarza to
i przysiady
trzeba ćwiczyć
– nie ma rady!
To dla zdrowia i urody
niezawodne są metody
.                      pokazuje uśmiechniętą twarz

  1. Rytmiczne dzielenie (na sylaby) słów związanych ze sportem.Dziecko dzieli rytmicznie słowa: gimnastyka (gim-nas-ty-ka), skłony (skło-ny), skoki (sko-ki), przysiady (przy-sia-dy) itp.
  2. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zrób to”. Dziecko poruszają się swobodnie w rytm muzyki. Podczas przerwy w muzyce zatrzymuje się i wykonuje to, o co prosi Rodzic Np. przysiad, klęk, leżenie tyłem, leżenie przodem, siad skulny, siad skrzyżny, skłon...
  3. Praca w książce - karta pracy, cz. 2, nr 24.
    Polecenia dla dziecka:
    -Nazwij sporty przedstawione na zdjęciach. (Biegi, kolarstwo, pływanie, piłka nożna, tenis, skoki narciarskie)
    −Odszukaj w naklejkach obrazki buź. Naklej je na zdjęciu przedstawiającym (na zdjęciach przedstawiających) wasz ulubione sporty.

 

Dodatkowe materiały:

Zachęcam do posłuchania piosenki „ Ruch to zdrowie” https://www.youtube.com/watch?v=I2WWpt_n9Is

 

 

 

Temat tygodnia: Wielkanoc

Piątek, 2 kwietnia 2021 r.

Temat dnia: Wielkanocna niespodzianka


Propozycje zabaw i ćwiczeń do wykonania z dziećmi:

  1. Na początek dnia zapraszam wszystkich do wspólnej zabawy ruchowej „ Przywitajmy się wesoło” https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4
  2. Masażyk relaksacyjny. Dziecko odwraca się plecami do Rodzica, który recytuje wiersz jednocześnie rysując palcem po plecach dziecka. Następnie role odwracają się.

Świeci słonko, świeci,       rysuje słonko na plecach, rysuje chmurkę
a chmurka się skrada,      rysuje dużą chmurkę
zasłoniła słonko,             

będzie deszczyk padać   uderza palcami, naśladując padający deszcz

  1. Rozwiązywanie zagadek o tematyce wielkanocnej https://www.youtube.com/watch?v=_wW5koMSrDk
  2. Znajdź różnice między obrazkami wielkanocnymi( do wyboru) https://mamotoja.pl/znajdz-roznice-wielkanocne-zabawy-dla-dzieci-do-druku,wielkanoc-galeria,4229,r3p1.html
  3. Omówienie obrazków z historyki obrazkowej „ Wielkanocna przygoda” https://chomikuj.pl/nivosia/Do+przedszkola/Historyjki+obrazkowe/Wielkanocna+przygoda

Pytania do historyjki:

  1. Ćwiczenia z wykorzystaniem wiersza Krystyny Datkun-Czerniak „Kurka”- ilustrowanie tekstu za pomocą ruchu.

Kurko, kurko,to twoje podwórko?
To moje podwórko
i to moje piórko!
Jeśli chcesz
 –to je bierz!
Jak chcesz dwa,
dam ci ja.

 Dzieci wraz z Rodzicem dwa razy uderzają w dłonie partnera z pary, wykonują obrót wokół własnej osi, w lekkim skłonie, za ręką wskazującą kierunek obrotu, wykonują obrót w przeciwnym kierunku,trzy razy klaszczą w dłonie partnera,krzyżują ręce, przeciągają się,uderzają o uda, klaszczą w dłonie partnera, uderzają o uda.

  1. Praca w książce - karta pracy, cz. 2, nr 23.Polecenie dla dziecka: Odszukaj w naklejkach zdjęcia przedstawiające skowronka i przebiśniegi. Naklej skowronka na wierzbie, a przebiśniegi – pod wierzbą.

Dodatkowe materiały:

 

 

 

Temat tygodnia: Wielkanoc

Czwartek, 1 kwietnia 2021 r.

Temat dnia: Koszyczek wielkanocny


Propozycje zadań do wykonania z dzieckiem:

  1. Dzisiejszy dzień rozpoczniemy Waszą ulubioną zabawą ruchową „ Ręce do góry!” https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A
  2. Wykonanie kurczątka. Do tego ćwiczenia potrzebne będą białe kartki z narysowanymi trzema kołami różnej wielkości ,nożyczki, klej, kredki. Rodzic rysuje na kartce trzy koła różnej wielkości. Dziecko wycina trzy białe koła narysowane przez Rodzica. Następnie koloruje koła żółtą kredką. Największe to brzuszek, średnie – to głowa, a najmniejsze, złożone na pół – to skrzydełko. Układa na kartkach sylwety kurczątka i je przykleja. Dorysowuje kurczątku czerwone nóżki, dziób i oczka.
  3. Zabawa ruchowo – naśladowcza „ Hopla, hopla”- piosenka o zającu wielkanocnym.

https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c&list=PL7Lg168IaC6QDAzGhO8ZPRo7nM_jIqHU2&index=1

Tekst piosenki:

Ref: Hopla, hopla, raz i dwa   ( dziecko skacze jak zajączek)
Skacze zając hopsasa! / x4

  1. Wskoczył zając do kurnika,
    Zebrał jajka do koszyka. (naśladowanie gestu wkładania jajek do koszyka)
    Z nich pisanki zrobił sam ( malowanie pisanek w powietrzu)
    I w ogródku schował nam. ( układanie jajek na podłodze)

Ref: Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! / x2
  (dziecko skacze jak zajączek)

  1. Już pisanki znaleźliśmy, ( naśladuje zdziwienie)
    Były w trawie i wśród liści. ( kilkukrotnie wskazuje palcem na podłogę)
    Ozdobimy nimi dom, ( naśladuje w powietrzu kontury jajka)
    Bo pisanki po to są.

Ref: Hopla, hopla, raz i dwa ( dziecko skacze jak zajączek)
Skacze zając hopsasa! / x4

  1. Słuchanie wiersza Doroty Gellner „Pisanki”

Patrzcie, ile na stole leży pisanek!

Każda ma oczy malowane, naklejane.
Każda ma uśmiech kolorowy
i leży na stole grzecznie,
by się nie potłuc przypadkiem
w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie! Pisanki nie są do jedzenia!
Z pisanek się wyklują Świąteczne życzenia.

Rozmowa na temat wiersza:

−Jak wyglądają pisanki?
−Dlaczego leżą grzecznie na stole?
−Co się wykluje z pisanek?

  1. Zajęcia plastyczne „Kolorowe jajka” – malowanie rysunków jajek.
    Dziecko maluje pisanki dowolną techniką- za pomocą farb, kredek, pasteli i ozdabia je z Rodzicem według własnego pomysłu.
  2. Zabawa rytmiczno-ruchowa „Pisanki”.
    Dziecko porusza się swobodnie odpowiednio do dźwięków muzyki. Podczas przerwy w grze zatrzymuje się, klaszcze rytmicznie i mówi tekst za Rodzicem:

Pi-san-ki, pi-san-ki,
jaj-ka ko-lo-ro-we

bia-łe, nie-bie-skie
żół-te i ró-żo-we.

 

Dodatkowe materiały:

Temat tygodnia: Wielkanoc

Środa 31 03 2021r.

Temat dnia: Liczymy kurczątka


Propozycje zabaw i ćwiczeń do wykonania z dziećmi:

1.Aby miło rozpocząć dzień , musimy się troszkę pogimnastykować , proszę skorzystać z poniższego linka:

               https://www.youtube.com/watch?v=Do1wfYB48PI&t=80s

 2.Wspólnie z rodzicami zachęcam do zrobienia zielonego, wiosennego stroika. W tym celu proszę o przygotowanie doniczki z ziemią ,do której wysiejemy ziarenka zboża np. owsa oraz                 rzeżuchy, którą  należy wysiać  na podłoże z mokrej waty. Umieszczamy posiane rośliny  na parapecie i obserwujemy wzrost roślin.

          https://www.youtube.com/watch?v=re_tUFpBExQ

  3.Zabawa „Kura i kurczęta”. Rodzic odgrywa rolę kury, dziecko  to kurczątko. Kura chodzi, mówiąc: Ko, ko, ko..., a dziecko poruszają się wokół niej w dowolnych kierunkach, powtarzając: Pi, pi, pi.       Kiedy kura przestanie wydawać odgłosy i przy-kucnie, kurczątko przybiega  do niej i przytulają się do siebie.

   4.„Wesołe kurczaki”. Każde dziecko lubi malować farbami , mam dla rodziców i dzieci propozycje , poniżej zamieszczam link :

         https://pl.pinterest.com/pin/463237511670973824/

    Rodzic może odbić swoją dłoń, czyli będzie to mama kwoka, a dziecko odciskając paluszki stworzy całe stadko kurczaków.   Gdy praca będzie gotowa, to wykorzystamy ją do następnej zabawy.

  1. Zabawa matematyczna „Liczymy kurczątka”. Dziecko przelicza ile mama kwoka ma kurczaków. Może wykorzystać swoją dłoń , pokazując na palcach wynik.
  2. Zabawa badawcza „Poznajemy budowę jajka”.  Rodzic wybija na talerzyk surowe jajko, a dziecko ogląda jego zawartość.  Nazywamy poszczególne części jajka: skorupka, białko, żółtko. Rodzic zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dziecku, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.
  1. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki .Dziecko z rodzicem tworzą parę, stają naprzeciwko siebie i naprzemiennie uderzają w dłonie – raz w swoje, raz w dłonie partnera, mówiąc : Pi-san-ki, pi-san-ki,  jaj- ka  ko -lo -ro- we,  ład-nie   o-zdo-bio-ne! Wzo-ry  pi-san-ko-we.
  1. Zadanie do wykonania w Kartach pracy, cz. 2, nr 22. – Dzieci rysują po śladzie, bez odrywania kredki od kartki. Pokolorujcie rysunek. Rysujcie po śladach rysunków jajek, mówiąc tekst za rodzicem: PISANKI, PISANKI JAJKA MALOWANE.

Dodatkowe materiały:

Na zakończenie naszych zajęć możecie wykonać wesołego kurczaka z balonika i wspólnie się pobawić z rodzicami.

https://www.youtube.com/watch?v=xo7QDnHyGFI&feature=share&fbclid=IwAR2Ob1QqxV7WeSvu2L-Ctm9PM2inGIH5eSTTopTjq8JULCynES8LxTXly_A

 

 

Temat tygodnia: Wielkanoc

Wtorek, 30 marca 2021 r.

Temat dnia: Awantura o jajka


Propozycje zabaw i ćwiczeń do wykonania z dziećmi:

  1. Dzisiejszy dzień zaczniemy od krótkiej „ Muzycznej gimnastyki” https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU
  2. Ćwiczenie percepcji wzrokowej „Połówki pisanek”. Rodzic przygotowuje dla dziecka kopertę z trzema obrazkami pisanek w jednakowym kolorze, pociętymi na pół w różny sposób. Zadaniem dzieci jest odszukanie pasujących połówek i przyklejenie ich na kartce, a następnie ozdobienie pisanek flamastrami w dowolny sposób.
  3. Rodzic czyta dziecku utwór Teresy Fiutowskiej ” Awantura o jajka”( wiersz można wykorzystać jako inscenizację za pomocą sylwet Gosposi, kurek: Czupurki, Kukurki, Pstrokatki i Czubatki)

Gosposia: Kukurko, czy pamiętasz,
że zbliżają się święta?
Jajka będą potrzebne na pisanki.
Kukurka: Będą na nich malowanki?
Gosposia: Będą piękne, kolorowe!
Narrator: Kurka łapie się za głowę...
Kukurka: Pewnie dużo trzeba jaj?!Ajajaj! Ajajaj! Ajajaj!
Gosposia: Dużo, dużo. Całą kopę.
Kukurka: Ależ będę mieć robotę!
 Gosposia: Oj! Kukurko! Toć w kurniku kurek innych mam bez liku :Pstrokatka, Czubatka, Czupurka...
Kukurka: To dopiero trzecia kurka...
Gosposia: Ty jesteś czwarta.
Kukurka: Lecz najwięcej warta!Moje jajka są wspaniałe,żółtka żółte, a skorupki białe.
Narrator: Przechwałki Kukurki usłyszały inne kurki.
Pstrokatka: Jak Kukurka się przechwala.Moje jajka... tralala, tralala...Żółtka moich jaj są żółte,a jajka – o, taakie duże...
Kukurka: Twoje jajka, Pstrokatko,to zwykłe jaja kurze!
Czubatka: Po co ta gadka?
Narrator: Mówi do kurek Czubatka.
Czubatka: Żółtka żółte, jaja duże,ja wam zaraz tu powtórzę,co mówiła dziś Agatka:– Ładne jajka ma Czubatka!
Pstrokatka: Moje chwali gospodyni...
Czubatka: Przez grzeczność to tylko czyni.
Narrator: Gosposię już boli głowa,lecz rozmówek to połowa,bo nadchodzi kurka czwarta...
Czupurka: Każda z was jest mało warta,bo przechwala swoje jajka.
Narrator: Doskoczyły do niej kurki.
Kurka, Pstrokatka i Czubatka:Ale kura z tej Czupurki!
Gosposia: Cicho, cicho, cicho, kury...Dosyć mam tej awantury.
Narrator: Gosposia powoli wychodzi...
Gosposia: Nikt was dzisiaj nie pogodzi. Lubicie kłótnie, kurze potyczki.Po jajka na święta pójdę do indyczki.

Rozmowa na temat utworu.

 

  1. Zabawa ruchowa z elementem skoku – „Zajączki wielkanocne” .

Rodzic wyznacza początek i koniec trasy za pomocą kolorowych karteczek. Dziecko pokonuje trasę, skacząc obunóż. Zabawę można powtórzyć wraz z Rodzicem w formie wyścigów.

  1. Słuchanie ciekawostek na temat pisanek czytanych przez Rodzica.

−Dlaczego jajko malowane we wzory nazywa się pisanką?
Zgodnie z tradycją te wzory pisze się na jajku rozgrzanym woskiem, używając maleńkiego lejka ze skuwki od sznurowadła oraz szpilki do robienia kropek. Gdy jajko z napisanym wzorem zanurzymy w farbie, a potem usuniemy wosk w gorącej wodzie, pozostanie jasny wzór na barwnym tle.
−Jaki był pożytek z pisanek?
Kiedyś pisanki zakopywano pod progami domów, aby zapewniły mieszkańcom szczęście i do-statek. Skorupki jaj wielkanocnych rzucano pod drzewa owocowe, aby zapobiec szkodnikom i sprowadzić urodzaj. Dziewczęta myły włosy w wodzie, w której gotowano jajka na pisanki, aby bujnie rosły

  1. Rytmiczne dzielenie (na sylaby) nazw obrazków związanych tematycznie z Wielkanocą. https://pl.dreamstime.com/ilustracji-wielkanocy-tort-jajko-kurczak-kr%C3%B3lik-motyl-i-inny-atrybuty-wielkanocy-ustalone-inkasowe-ikony-w-kresk%C3%B3wce-projektuj%C4%85-wektor-image95502419
  2. Zajęcia plastyczne „Moja kartka wielkanocna” – wypychanie i zginanie papieru

 

Dodatkowe materiały:

 

 

 

Temat tygodnia: Wielkanoc

Poniedziałek , 29 marca 2021 r.

Temat dnia: Kolorowe jajka


Propozycje zabaw i ćwiczeń do wykonania z dziećmi:

  1. Oglądanie pisanek. Rodzic prezentuje dziecku pisanki zamieszczona pod następującym linkiem https://pl.pinterest.com/pin/199495458480064210/ ( do wyboru) i zadaje dziecku pytania: Co to jest? Dlaczego pokazuję Ci teraz te pisanki? Jakie Święta związane są z pisankami?

Dziecko z pomocą Rodzica opisuje pisanki, omawia ich wygląd i określa kolory i wzory.

Przy okazji można poćwiczyć z dzieckiem przeliczanie pisanek.

  1. Wysłuchanie piosenki „ Kurka i pisanki”: https://akademia.pwn.pl/material/track_15,37794.html
  2. Zabawa ruchowa do piosenki – Rodzic włącza ponownie piosenkę, dziecko- kurka gestem ilustruje kolejne zwrotki utworu. Chodzi, macha rączkami jak skrzydełkami, zatrzymuje się, pokazuje gest liczenia pisanek. Następnie spaceruje, zatrzymuje się, naśladuje ruchy pędzla(maluje pisanki). Zabawę można powtórzyć wraz z Rodzicem.
  3. Zabawa „Świeć, słoneczko, wiej, wietrzyku, krop, deszczyku.”

Dziecko biega swobodnie. Na sygnał klaśnięcia Rodzica zatrzymuje się, staje przodem do Rodzica i ćwiczy, wypowiadając za nim słowa rymowanki.

     Świeć, słoneczko              staje w lekkim rozkroku, wyciąga ramiona w górę, odchyla głowę w tył i uśmiecha się

     Wiej, wietrzyku            wyciąga ramiona w górę, wykonuje boczne skłony tułowia

    Krop, deszczyku              w przysiadzie – uderza palcami o podłogę.

  1. Rodzic czyta dziecku wiersz Agaty Widzowskiej „ Wielkanoc”

Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.

Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić
z bratem, siostrą, tatą, mamą

Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.

„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!

−Z czego robi się pisanki?
−Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
−Co robimy w lany poniedziałek?

  1. Praca z obrazkiem. Rozmowa Rodzica z dzieckiem na temat stołu wielkanocnego. https://kobieta.interia.pl/kuchnia/news-co-w-roznych-rejonach-polski-je-sie-na-sniadanie-wielkanocne,nId,2902428

- Co powinno znaleźć się na stole wielkanocnym?

  1. Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej „Jajka na łyżce”. Jedna łyżka, jajko ugotowane na twardo, dwie skakanki. Rodzic za pomocą skakanek wyznacza miejsce startu i mety. Zadanie dziecka polega na przeniesieniu jajka na łyżce od startu do mety tak, aby nie spadło ono z łyżki. Zabawę można powtórzyć wraz z Rodzicem
  2. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Baranek”. Dziecko-baranek porusza się na czworakach po sali. Na hasło: Baranek zatrzymuje się i naśladuje głos baranka, mówiąc: bee, bee, bee... Zabawę można powtórzyć wraz z Rodzicem.
  3. Praca w książce karta pracy, cz. 2, nr 20. . Polecenie dla dziecka: dokończ rysować pisankę, łącząc kropki. Pokoloruj rysunek.

 

Dodatkowe materiały: