Smaller Default Larger

Drodzy Rodzice!

Poniżej prezentujemy Państwu sprawozdanie z pracy dydaktyczno – wychowawczej w grupie „Żabek” za I semestr 2020/2021 roku.

W roku przedszkolnym 2020/2021 do grupy Żabek uczęszcza 25. dzieci 4 – letnich w tym jeden 5 letni chłopiec posiadający orzeczenie o kształceniu specjalnym. W grupie pojawiło się troje nowych dzieci, które pierwszy raz zaczęły uczęszczać do przedszkola. Dzieci nie miały większego problemu z adaptacją do środowiska przedszkolnego, bardzo szybko zintegrowały się z grupą. Praca wychowawczo – dydaktyczna w grupie III obejmowała realizację treści zawartych w programach: „Program wychowania przedszkolnego” autorstwa R. Paździo, W. Majewskiej i W. Żaby- Żabińskiej oraz w oparciu o roczny plan pracy wychowawczo- dydaktycznej na rok 2020/2021r. pod hasłem „ Moje emocje i uczucia”. W bieżącym roku szkolnym wprowadziłyśmy do naszej pracy zestaw podręczników wydawnictwa MAC Edukacja „Złota kolekcja. Odkrywam siebie.”. Wykorzystujemy je w pracy z dziećmi do zajęć z zakresu mowy, pojęć matematycznych, przyrodniczych i ćwiczeń manualnych. Na początku roku przedszkolnego większość wychowanków została przebadana przez logopedę. Stwierdzono, że kilkoro dzieci wymaga systematycznej terapii logopedycznej.

Po przeprowadzeniu wstępnej obserwacji w październiku 2020 r. , kierując się zebranymi informacjami wprowadziłyśmy dla kilkorga dzieci w grupie „Żabek” ćwiczenia korekcyjno – kompensacyjne mające na celu wyrównanie braków w pewnych sferach rozwojowych. Przede wszystkim doskonalimy koordynację wzrokowo- ruchowo- słuchową oraz umiejętności matematyczne, funkcję myślenia logicznego i rozwój mowy.

„Żabki” tworzą grupę żywą i aktywną. Dobrze radzą sobie z czynnościami samoobsługowymi. Jednak nie zawsze podporządkowują się zasadom współżycia w grupie. Większość dzieci potrafi współdziałać z grupą. Dzieci są koleżeńskie. W dalszym ciągu uczą się dbania o sprzęt i zabawki przedszkolne. Niestety niechętnie sprzątają po sobie zabawki, co jest ich słabą stroną . Lubią uczestniczyć w zabawach zorganizowanych przez nauczycielkę, szczególnie jeśli chodzi o zabawy ruchowe i przy muzyce. Chętnie wykonują prace plastyczne różnymi technikami. Nawet w czasie zabaw swobodnych, najczęściej dziewczynki, wybierają zabawy plastyczne np. kolorowanie kolorowanek, lepienie z plasteliny. Chętnie i spontanicznie podejmują zabawy tematyczne, w których naśladują zachowania dorosłych, np. w domu, w sklepie, w kuchni, u lekarza. Działając wtedy w zespole każdy gra swoją rolę. Dzieci lubią także zabawy konstrukcyjne, wykorzystując do nich różnego rodzaju pomoce: klocki, plastikowe zwierzęta, kubeczki itp. Większość dzieci chętnie uczestniczy w zajęciach dydaktycznych, lecz niektóre z nich nie potrafią skupić swojej uwagi na zajęciu przez dłuższą chwilę. Niestety są dzieci, u których jest problem ze zdyscyplinowaniem , reagują dopiero po kilkukrotnym powtórzeniu polecenia. Głównym problemem dla większości dzieci jest umiejętność cichego porozumiewania się i opanowanie rozmów w czasie posiłku i pracy przy stolikach. Należy zwrócić szczególną uwagę na dyscyplinę w grupie. Ponadto należy wdrożyć ćwiczenia wyciszające i relaksujące grupę, pogadanki na forum grupy na temat dobrego i złego zachowania.

W I semestrze w grupie „Żabek” zostały zrealizowane następujące uroczystości i imprezy:

  • Dzień Kropki
  • Międzynarodowy Dzień Przedszkolaka
  • Dzień Dyni, Pierwszy Dzień Jesieni
  • Dzień Chłopaka
  • Międzynarodowy Dzień Muzyki
  • Światowy Dzień Mycia Rąk
  • Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek
  • Światowy Dzień Praw Dziecka
  • Dzień Pluszowego Misia
  • Bal andrzejkowy
  • Mikołajki
  • Wigilia przedszkolna
  • Dzień Babci i Dziadka 

W dalszej pracy dydaktyczno-wychowawczej na kolejny semestr roku przedszkolnego 2020/2021 należy zwrócić uwagę na przestrzeganie norm i zasad w grupie, cierpliwego oczekiwania na swoją kolej oraz przestrzegania ładu i porządku w sali. Ponadto należy motywować dzieci do dłuższych wypowiedzi na zadany temat oraz bogacić słownictwo wypowiadając się na temat tekstu czy historyjki obrazkowej. Poza tym systematycznie utrwalać kulturalne zachowanie się przy stole i prawidłowe trzymanie sztućcy. Należy motywować dzieci do prostych, a zarazem spontanicznych rysunków, aby pobudzić ich wyobraźnię, ponieważ ta kwestia również stanowi pewną barierę, która zniechęca dzieci do pracy z książką. Będziemy zwracać w dalszym ciągu uwagę na częste mycie rąk, zachowanie odpowiednich środków ostrożności z racji rozprzestrzeniania się wirusa COVID - 19.