Drukuj
Odsłony: 7153

 

 

16 kwietnia 2021r.

Temat dnia: Gwiazdy na niebie

 


Witajcie astronauci

 

  1. Na początek zapraszam Was do krótkiej rozgrzewki z poduszkami

    https://www.youtube.com/watch?v=-8V_bdK2dug

     

  2. Posłuchaj zagadki

    „W dzień ich nie ujrzysz,
    chociaż są nad nami,
    można je zobaczyć nocą, wieczorami”. (gwiazdy)

 

Co to są gwiazdy?

Gwiazdy to ogromne kule wodoru i helu, które powstają w galaktykach z wielkich obłoków gazu i pyłu przez miliardy lat. Te gwiazdy układają się w różne wzory zwane gwiazdozbiorami,lub konstelacjami, które mają swoje nazwy. Najbardziej znane gwiazdozbiory to: Wielki Wóz , Mały Wóz, Panna, Bliźnięta, Lew...

 

https://www.youtube.com/watch?v=qtyymBB022k

 

https://www.youtube.com/watch?v=EY3ZZh-OWAI

 

https://mcastronomia.blogspot.com/2015/07/mcgoris-2-gwiazdozbiory.html

 

 

 

  1. Gwiezdne konstelacje

     - wydrukuj kartę połącz żółte kropki wg kolejności

     https://www.yellowtipi.pl/gwiezdne-konstelacje,i219.html?utm_source=Pinterest&utm_medium=post&utm_content=6_2207&utm_campaign=lipiec

     

    - możesz stworzyć własne gwiazdozbiory – na czarnej lub granatowej kartce białą kredką narysuj dużo gwiazdek lub kropek i połącz je liniami w różne wzory, spróbuj nazwać powstały kształt.

 

 

  1. Ćwiczenia sprawnościowe „Zabawy kosmonautów”

Do tego ćwiczenia możecie włączyć dowolną muzykę dziecku i co jakiś czas robić robić pauzę. W kolejnych przerwach dziecko wykonuje następujące ćwiczenia:

 

 

  1. Zabawa dydaktyczna: „Liczymy gwiazdy ”. Posłuchajcie najpierw opowiadania.

     

    Liczenie gwiazd to bardzo trudne zadanie. Przekonał się o tym mały Kuba, mimo że był bardzo dobry z matematyki. Był jeszcze mały, jednak już doskonale liczył do 10. Nauczył się tego w przedszkolu bawiąc się klockami. Rozkładał je na dywanie odliczając do dziesięciu. Widząc klocki na środku pokoju, Kubie wydawało się, że ich bardzo dużo, tyle co gwiazd na niebie.
    – Jeśli potrafiłem policzyć klocki, to na pewno będę potrafił policzyć i gwiazdy na niebie – pomyślał chłopiec i z niecierpliwością czekał na nadejście wieczoru, by sprawdzić, czy uda mu się policzyć gwiazdy.
    Po powrocie do domu Kuba siedział w swoim pokoju wpatrzony w okno.
    – Kogo tak wypatrujesz – zapytał tata, trochę zaskoczony postępowaniem chłopca.
    – Czekam aż na niebie pojawią się gwiazdy – odpowiedziała chłopiec dodając – chcę je policzyć.
    – To trudna sztuka. Gwiazd jest tak dużo, że nie udało się jeszcze nikomu ich policzyć – odpowiedział tato.
    – Ale ja już dobrze liczę – z przekonaniem w swoje zdolności odparł Kuba.
    Czekanie zostało wynagrodzone, na niebie pojawiła się pierwsza gwiazda. Po chwili zaczęły się pojawiać następne. Kuba z zapałem wziął się za liczenie. Liczył wytrwale, każdej nowej gwieździe nadawał kolejny numer. Był już blisko dziesięciu, a gwiazd ciągle przybywało. W dodatku nowe pojawiały się bardzo szybko. Właśnie chłopiec odliczył dziesiątą gwiazdę. Jednak na niebie było jeszcze wiele gwiazd niepoliczonych. Kuba wpadł na pomysł, że zacznie liczyć do dziesięciu od początku. Już po chwili drugą dziesiątkę zliczył, a i tym razem nie wszystkie gwiazdy zdołał policzyć. Liczył zatem trzecią dziesiątkę, czwartą dziesiątkę, piątą dziesiątkę, szóstą dziesiątkę, siódmą dziesiątkę, ósmą dziesiątkę, dziewiątą dziesiątkę i w ten sposób doliczył się dziesięciu dziesiątek gwiazd. Jednak ciągle nie policzył wszystkich. W dodatku gwiazdy zaczęły mu się mieszać. Już nie wiedział, które gwiazdy liczył, a które jeszcze nie. W głowie zaczęło mu się kręcić. Nie było wyjścia, eksperyment z liczeniem gwiazd trzeba było zakończyć.
    – Miałeś rację, nie udało mi się policzyć wszystkich gwiazd na niebie – przyznał Kuba.
    – A ile udało ci się policzyć? – zapytał zaciekawiony tato.
    – Policzyłem dziesięć dziesiątek gwiazd – odpowiedział chłopiec.
    – Dziesięć dziesiątek – z podziwem powtórzył tato, dodając – w takim razie policzyłeś aż sto gwiazd.
    – Czy to dużo? – z nadzieją zapytał Kuba.
    – To bardzo dużo, to jest wynik godny mistrza – pochwalił tato, dodając – nie wielu jest ludzi na świecie, którzy policzyli na niebie aż sto gwiazd, zwykle już po dziesięciu odchodziła im ochota.
    – Gdybym umiał liczyć dalej jeszcze więcej gwiazd bym zliczył – pochwalił się chłopiec.
    – Gwiazdy na niebie można liczyć bez końca, jednak mało komu wystarcza wytrwałości, by doliczyć się stu gwiazd. Jesteś zatem jednym z nielicznych, którzy tak wiele gwiazd na niebie się doliczyli.
    Kuba dumny ze swojego wyczynu zaczął się głośno zastanawiać
    – A co by było, gdybym na jednej setce nie skończył liczenia i zaczął liczyć drugą setkę, trzecią setkę, czwartą setkę, piątą setkę, szóstą setkę, siódmą setkę, ósmą setkę, dziewiątą setkę i dziesiątą setkę?
    – W ten sposób doliczyłbyś się tysiąca gwiazd – odpowiedział tato.
    Zachwycony swym pomysłem Kuba już czekał następnego wieczoru. Nawet jeśli i tym razem wszystkich gwiazd nie policzy, to na pewno będzie kimś wyjątkowym. Bo przecież ludzi, którzy policzyli aż tysiąc gwiazd jest zapewne niewielu. Jeśli jest ich nawet trochę więcej niż niewielu, to i tak jest ich mniej niż tych, co zliczyli sto gwiazd. A przecież gwiazd jest więcej niż tysiąc, w przyszłości mogę liczyć ich kolejne tysiące i kolejne tysiące i kolejne tysiące ….. . Rozmarzył się mały Kuba.

     

    Profil autora: Rafał



    - Jak myślicie, kim zostanie Kluba jak dorośnie? matematykiem, astronomem, a może filozofem? Dzisiaj tego nie wiemy. Być może wiedzą to gwiazdy.

    - Czy można zliczyć wszystkie gwiazdy na niebie?

    - Mam dla was małe zadanie na liczenie. Wydrukujcie z linku kartę , pokolorujcie gwiazdy wg wzoru i przeliczcie gwiazdy w każdym szeregu

    https://www.medianauka.pl/karty/karta003.pdf



  1. Mój teleskop”-

    Zapraszam teraz chętne Wiewiórki do wykonania własnego prostego teleskopu z rolki po ręczniku papierowym. Instrukcja w linku

     https://ekodziecko.com/teleskop-przez-ktory-widac-gwiazdozbiory

     

    - w linku poniżej znajduje się karta z gwiazdozbiorami – trzeba ściągnąć obraz na komputer, wydrukować i wyciąć.

    https://www.pinterest.fr/pin/6262886972209537/

 

 

 

 

Dla relaksu:

 

 

Miłej zabawy :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15 kwietnia 2021 r.

Temat dnia: Dzień i noc


 

Witajcie drodzy Astronauci!

 

  1. Dzisiejszą kosmiczną rozgrzewkę rozpoczniemy od tańca! Posłuchajcie piosenki. W trakcie zwrotki możecie wykorzystać swoje rakiety z wczorajszego dnia i pokazać jak lecicie nimi w kosmos.

 

https://drive.google.com/file/d/1XqScQqysfERvxXyDDcPl5sJ-IK6N9Oj9/view?usp=sharing

 

Na przygrywce zachęcam do wykonania dowolnych ćwiczeń np.:

 

  1. Rakietą w kosmos – zabawa matematyczna

 

Do tej zabawy potrzebna będzie wydrukowana rakieta z cyferkami, która znajduje się w linku. Kartę z cyferkami należy wydrukować dwa razy i wyciąć je.

 

https://drive.google.com/file/d/0B3Lt7QP3l4FTV0U3TDlhelhqcEE/view?usp=sharing

 

Jak możemy ją wykorzystać:

- znajdź taką samą liczbę – Rodzic w okienku na górze kładzie wybraną liczbę, dziecko w rozsypance znajduje taką samą liczbę i kładzie ją w drugim okienku – zabawę powtarzamy kilka razy

- większa o …, mniejsza o… – Rodzic kładzie w okienku na górze wybraną liczbę, dziecko na dole kładzie liczbę  np. o 1 większą, o 2 większą – super będzie jeśli wykorzystacie do tej zabawy liczmany w postaci np. klocków, patyczków, zakrętek od butelek i dziecko będzie liczyć na konkretach.

- dodaj i odejmij – Rodzic kładzie w każdym okienku po jednej liczbie(ważne żeby suma była w zakresie 10) – zadaniem dziecka jest dodać je albo odjąć na liczmanach, znaleźć wynik dodawania/odejmowania w rozsypance i położyć go na żółtej planecie

- dopełnij do… - Rodzic kładzie żeton z wybraną liczbą w pierwszym okienku oraz drugi żeton z większą liczbą na żółtej planecie, zadaniem dziecka jest dopełnić liczbę z pierwszego okienka do tej z planety np. w okienku liczba 4, na planecie 6 w drugim okienku ląduje liczba 2.

 

  1. Kosmiczna rymowanka – Posłuchajcie jej uważnie, pokażcie ruchem to co robił w rymowance Kosmonauta w następujący sposób:

- wolno

- szybciej

- bardzo szybko

- cicho

- głośno

- jak robot

 

Kosmonauta idzie dróżką

Przytupuje jedną nóżką

klaszcze w ręce raz i dwa,

podskakuje hopsa, sa

Już w rakiecie prosto siada,

kiwa głową na sąsiada,

ster rakiety w ruch już wprawia,

choć to wcale nie zabawa,

i rakieta się unosi,

bo ją o to ładnie prosi!

 

 

  1. Dlaczego mamy DZIEŃ I NOC?

 

Wiemy już, że Ziemia jest kulą składającą się z dwóch półkul, kręci się wokół własnej osi i krąży wokół Słońca, a na pełny obrót potrzebuje całego roku!

 Posłuchajcie wiersza Halo, tu mówi Ziemia. Dowiecie się jak powstaje DZIEŃ I NOC

 

Dzień dobry dzieci! Jestem Ziemia,

wielka, okrągła jak balonik.

Z tej strony – Słońce mnie opromienia,

a z tamtej – nocy cień przesłonił.

 

Gdy jedna strona jest oświetlona,

to zaciemniona jest druga strona.

Wy zajadacie pierwsze śniadanie,

a spać się kładą Amerykanie.

 

Właśnie!

Bo ja się kręcę w krąg, jak baaaardzo duży bąk.

- Dobranoc! – wołam

- Dzień dobry! – wołam,

to znaczy zrobiłam obrót dookoła.

 

A prócz tego wciąż bez końca,

muszę się kręcić wokół Słońca.

Nigdyście jeszcze nie widzieli

takiej olbrzymiej karuzeli!

Bo trzeba mi całego roku,

ażeby Słońce obiec wokół.

 

  1. Paxi, dzień, noc i pory roku.

Żeby lepiej wyobrazić sobie to zjawisko obejrzyjcie krótką bajkę.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k

 

  1. Fazy księżyca

Czy zastanawialiście się kiedyś patrząc w nocne niebo dlaczego raz księżyc jest świetlistą kulą, za jakiś czas zamienia się świecącego rogala a jeszcze kiedy indziej prawie go nie widać?

 

Ciekawostka:

Otóż dzieje się tak bo Księżyc to jedyny naturalny satelita Ziemi. Jest piątym co do wielkości księżycem w Układzie Słonecznym. Obiega on Ziemię w ciągu 27 dni. Księżyc to jedyne ciało niebieskie, na którym lądowali ludzie. Łącznie stanęło na nim 12 osób.

Z Ziemi przez cały czas widoczna jest tylko jedna jego strona. Słońce oświetla zawsze (poza zaćmieniami) tylko połowę powierzchni Księżyca. Jego fazy są wynikiem oglądania tej połowy pod różnymi kątami, spowodowanymi różnymi położeniami Słońca, Ziemi i Księżyca względem siebie. Kiedy Księżyc jest w pełni, znajduje się po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce. W nowiu położenie Księżyca na sferze niebieskiej jest bliskie położeniu Słońca.

 

Mam świadomość tego, że może się to dla Was wydawać bardzo skomplikowane dlatego mój pomocnik Paxi przedstawi Wam to zjawisko w bajce. Miłego oglądania:

 

https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k

 

  1. Między planetami - zabawa ruchowa

 

Na koniec naszego dzisiejszego spotkania proponuję trochę się poruszać. Zapraszam do wspólnej podróży międzyplanetarnej!!!

https://www.youtube.com/watch?v=SCMAcaNwGwo

 

 

 

Dodatkowo:

Karta pracy Zeszyt cz. 3 (zielony) str. 74

Posłuchajcie rymowanki. Narysujcie ufoludka według opisu

 

Karta pracy Zeszyt cz. 3 (zielony) str. 75

Narysujcie drogę kosmonauty do rakiety, wiedząc że przebiega ona tylko po gwiazdkach.

 

Karta pracy Zeszyt cz. 3 (zielony) str. 76

Przeczytajcie z pomocą Rodzica podpisy umieszczone pod zdjęciami. Odszukajcie w naklejkach takie same wyrazy. Naklejcie je w odpowiednich miejscach.

Dokończcie rysunek. Pokolorujcie go.

 

Kosmicznej zabawy Astronauci!

 


Szanowni Państwo!
Poniżej znajdziecie kolejne propozycje dla Waszych pociech, jak można pobawić się z angielskim! Życzę zdrowia, dobrej zabawy i do zobaczenia w przyszłym tygodniu:)
 
 
https://www.youtube.com/watch?v=5HJDrNSntNo
https://www.youtube.com/watch?v=kcuOqv7-gmo
https://www.youtube.com/watch?v=Aw3aYzknT4Q
https://www.youtube.com/watch?v=71h8MZshGSs

 


 

14 kwietnia 2021r.

Temat dnia: Przybysze z kosmosu


Witajcie przedszkolaki

 

 

  1. Zapraszam was do umysłowej rozgrzewki. Otwórzcie link poniżej i spróbujcie odgadnąć nazwy planet.

    https://www.youtube.com/watch?v=XT56JCCc0rY

     

  2. Spotkanie z Ufoludkiem”- posłuchajcie krótkiej rymowanki czytanej przez Rodzica

 

Jestem Ufuś piegowaty,

mam ubranko w srebrne łaty,

a na głowie czułki dwa,

skaczę lekko hopsa, sa.

Mieszkam sobie we wszechświecie,

podróżuję w swej rakiecie.

Przyjaciela zdobyć chciałem,

więc na Ziemię przyleciałem.

Zaprzyjaźnić chcę się z wami,

choć jesteście jeszcze mali.

Złego nic mi nie zrobicie?

Czy bać muszę się o życie?

Chętnie z wami porozmawiam.

Przyjacielski ukłon składam.

Ziemia piękną jest planetą,

choć od mojej tak daleką.

Poznać wasze chcę zwyczaje

i pozwiedzać inne kraje.

 

Rozmowa z dzieckiem na temat wiersza:

 

- czy w kosmosie możemy spotkać żywe istoty?

- jak wg ciebie wyglądają ufoludki?

- czy potrafią się porozumiewać?- powiedz coś w języku kosmitów

- pochodź po pokoju jak ufoludek- spróbuj pokazać, jak może się witać ufoludek?





  1. Zapraszam Was teraz do obejrzenia krótkiej bajeczki „ Kim jest Paxi?”

    https://www.youtube.com/watch?v=3t9LQeY2ShA

    - Otwórz teraz swoją książkę „Karty pracy, cz. 3 nr 72” - pokoloruj pola na wskazane kolory

  2. Opowieść ruchowa przy muzyce „ Wyprawa na nieznaną planetę”

    - włączamy spokojną melodię, cicho, żeby była tłem. Czytamy dziecku powoli tekst, dziecko naśladuje czynności z tekstu:

 

Pewnego dnia dziecko postanowiło wybrać się w podróż, w poszukiwaniu nowej planety. Założyło skafander kosmiczny, weszło po schodkach do rakiety, zapięło pasy bezpieczeństwa i wystartowało w nieznaną podróż. Leciało, leciało, omijało napotkane rakiety i statki kosmiczne, machało rękami do pilotujących je kosmonautów, aż wylądowało na niezwykłej planecie. Wysiadło z rakiety. Przeskakiwało z nogi na nogę po kamieniach, następnie przepłynęło przez czerwoną rzekę, czołgało się przez zarośla, aż stanęło na górze. Tam zobaczyło ogromną liczbę kolorowych motyli. Machając rękoma jak skrzydełkami, dziecko zaczęło latać. Niestety to bardzo je zmęczyło. Dziecko otarło pot z czoła i postanowiło chwilę odpocząć. Położyło się na piasku i zasnęło, cichutko pochrapując. Kiedy otworzyło oczy i mocno się przeciągnęło, aby rozprostować kości, okazało się, że znajduje się przy swojej rakiecie. Wsiadło do niej, wchodząc po schodkach i ruszyło w powrotną drogę, bo na Ziemi czuło się najlepiej.


         

         5. Zapraszam was teraz na zabawy logopedyczne z panią Agą „KOSMOS”– ćwiczymy nasze narządy artykulacyjne.

              https://www.youtube.com/watch?v=VwOFVoRI_DA

          - Jak nazywa się pojazd który wystąpił w piosence i bajce? (rakieta)

              - zwróć uwagę na wieloznaczność słowa rakieta – jeśli nie pamiętasz to mamy rakietę do tenisa stołowego, ziemnego, babingtona, rakietę kosmiczną.

          - Tworzenie nazw mieszkańców poszczególnych planet przez analogię, np. Ziemia – Ziemianie, Mars – Marsjanie... itd. dziecko próbuje nazywać pozostałych   mieszkańców planet

 


      6. „Rakieta kosmiczna” czy „Ufoludek”- wybierz jedną propozycję i spróbuj samodzielnie wykonać :

            - rakietę kosmiczną z plastikowej butelki lub rolki po papierze toaletowym

                https://www.youtube.com/watch?v=QNCxe1mknTo

               - ufoludka z kubeczka plastikowego i plasteliny

            https://www.youtube.com/watch?v=i2itLVy1jtk

 

 

       7. Jeśli starczy Ci sił możesz wykonać w zielonych Kartach pracy cz.3, nr 7

               - policz obrazki każdego rodzaju , zaznacz ich liczbę według wzoru

 

 

Dodatkowo dla relaksu :)

 

- Bajka „Kot o ciaki- kosmici”

https://www.youtube.com/watch?v=9LSS3CpBIrU

 

- jak narysować ufoludka ?

https://www.youtube.com/watch?v=heLGRwc_V_U

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13 kwietnia 2021 r.

Temat: W przestrzeni kosmicznej


 

 

Witajcie drodzy Astronauci!

 

1. Czas na podróż!

 

Dziś zapraszam Was w przestrzeń kosmiczną. Będziemy poznawać Układ Słoneczny, ale żeby się tam dostać musimy wsiąść do rakiety i wystartować!

Zabawa z piosenką – spróbujcie zilustrować ruchem to o czym opowiada utwór muzyczny. Poćwiczcie odliczanie zaczynając od 10 w dół.

 

https://drive.google.com/file/d/18vmAb7RTz5tMPz_xmk9PENJt6bYtGmFr/view?usp=sharing

 

  1. Przygotujcie Kartę pracy, cz. 3, str. 70.

Obejrzyjcie obrazek przedstawiający Układ Słoneczny.

 

Układ Słoneczny to Słońce i osiem krążących wokół niego planet.

 

Posłuchajcie nazw poszczególnych planet. Spróbujcie je powtórzyć i zapamiętać.

 

Ciekawostki:

 

  1. Obejrzyjcie, krótkie filmy edukacyjne, w których zobaczycie jak wygląda Układ Słoneczny w kosmosie

 

https://www.youtube.com/watch?v=BsEQTrxL_6M

https://www.youtube.com/watch?v=0f_gB3MQsjU

 

  1. A teraz czas na zabawę. Zamieńcie się w Kosmoludki i pokażcie jak głośno potraficie się śmiać!

Podczas pierwszej zwrotki dzieci swobodnie tańczą, podskakują, na przygrywce głośno się śmieją!

 

https://drive.google.com/file/d/14qtm-M2GCd1H-Wj8sf-BzVU61o7SmBCR/view?usp=sharing

 

  1. Ziemia – nasza planeta

Posłuchajcie opowiadania. W trakcie słuchania opowiadania obejrzyjcie podróż dookoła Ziemi!

 

https://www.youtube.com/watch?v=GKL2YM42plc

 

Gdzieś w najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży cudownie błękitny świat. Z daleka wygląda  on  jak  prześliczna,  niebiesko-biała,  zamglona  marmurowa  kula.  Ale  im  bardziej  się  zbliżamy,  tym  więcej  widzimy  kolorów  –  czerwienie,  brązy,  żółcie  i  wszystkie  odcienie  zieleni.  Jest wiele światów unoszących się w przestrzeni, ale ten świat jest szczególny. To nie jest zwykły świat. Są bowiem na nim zwierzęta. Miliardy zwierząt. Więcej zwierząt niż wszystkich gwiazd, które mrugają z nocnego nieba. A wszystkie owe zwierzęta są dziećmi tego świata. Ponieważ ten świat jest ich Matką. My zaś nazywamy go Matką Ziemią. Zwierzęta nie są same na Matce Ziemi. Żyją tu również ludzie. Miliardy ludzi. Jest ich więcej niż gwiazd, które mrugają z nocnego nieba. Oni także są dziećmi Matki Ziemi. Tak więc zwierzęta i ludzie, i Matka Ziemia – to jedna wielka rodzina.

 

Ciekawostka:

Dawno, dawno temu ludzie wyobrażali sobie kształt Ziemi w bardzo różny sposób.
Jedni myśleli, że jest ona połową kuli, która płaską stroną opiera się na czterech wielkich słoniach, one zaś stoją na ogromnym żółwiu.
Na czym stał żółw? Nad tym już się nie zastanawiali.
Inni sądzili, że Ziemia jest płaską, ogromną płytą, która spoczywa na trzech wielorybach, pływających po morzu niemającym końca.
Dziś śmieszą nas te wyobrażenia.
Dzięki Mikołajowi Kopernikowi, podróżom w kosmos i wielu odkryciom naukowym wiemy, że jest inaczej.

 

Dla chętnych

https://drive.google.com/file/d/1FfZy00B6-ukvy8m_RNX7t3qM6QJdxULR/view?usp=sharin

https://drive.google.com/file/d/1xHerQTAzz3uj-NFKfXlk7wRNk8pkKZDB/view?usp=sharing

 

  1. Jeśli macie w domu globus możecie go przygotować. Spróbujcie z pomocą Rodzica pokazać jakim kolorem na globusie zaznaczone są morza i oceany a jakim lądy. Czy potraficie wskazać wszystkie kontynenty, które znajdują się na Ziemi? Jeśli nie podsyłam Wam schematyczną mapkę

http://www.mapa-swiata.net/mapa/duzy/mapa-planisphere/

 

  1. Posłuchajcie piosenki – Ziemia – wyspa zielona. Nauczcie się jej na pamięć.

https://www.youtube.com/watch?v=GKL2YM42plc

 

  1. Karta pracy Zeszyt cz. 3 (zielony) str. 71

Odwzorujcie rysunki rakiety i ufoludka. Rysujcie po śladzie, nie odrywając kredki od kartki.

 

 

Dodatkowo dla chętnych:

 

Kolorowanka – Nasza Planeta

https://www.bajkidoczytania.pl/img/planeta-ziemia-kolorowanka.pdf

 

Coś na relaks:

Przygody Bolka i Lolka - Kosmonauci

https://www.youtube.com/watch?v=ZGjF6mP5IyI

Reksio kosmonauta

https://www.youtube.com/watch?v=Jav8cHk7yJ

 

Kosmicznej zabawy!!!

 

 

 

 

12 kwietnia 2021r.

Temat tygodnia: Cuda i dziwy

Temat dnia: Wyprawa w kosmos

 


Witajcie przedszkolaki

W tym tygodniu wybierzemy się w daleką podróż, a gdzie to zaraz się dowiecie. :)

 

  1. Na początku rozwiążcie krótkie zagadki

     

    - Co to za przestrzeń między Ziemią, Księżycem planetami oraz między gwiazdami?
    (kosmos)

    - Zawsze jest nad nami. To płacze czasami deszczem, to śmieje się słońcem albo gwiazd tysiącem. (niebo)

    - Co to za złota świetlana kula, która swym ciepłem Ziemię otula? (słońce)

    - Kiedy po niebie wędruje nocą, dokoła niego gwiazdy migocą. Raz jest jak rogalik, raz okrągły jak talerz. Kiedy słońce wschodzi, wnet z nieba ucieka. (księżyc)

    - Co to za okrągła planeta, na której bez wody, tlenu i słońca nie byłoby życia. (ziemia)
    - W dzień ich nie ujrzysz, chociaż są nad nami. Można je zobaczyć nocą i wieczorami.
    (gwiazdy)

     

  2. Co to jest Kosmos? Posłuchajcie ciekawostek

     

    Kosmos, to ogromna, niezmierzona przestrzeń. W kosmosie jest wiele gwiazd wokół których krążą planety, a wokół planet – księżyce. Gwiazdą, która jest najbliżej Ziemi – planety, na której żyjemy – jest Słońce. Słońce, to ogromna kula rozżarzonego gazu. Gwiazdozbiory, to grupy wielu gwiazd. Gwiazdy układają się we wzory – znaki Zodiaku. Planety, to ciała niebieskie, które krążą wokół słońca po orbitach – stałe tory, planet. Obecnie jest znanych osiem planet należących do Układu Słonecznego: Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun. Tylko na Ziemi powstało życie. Ziemia obiega słońce w ciągu jednego roku ziemskiego i jednocześnie obraca się wokół własnej osi – dzień, noc. Księżyc, to ciało niebieskie, które jest najbliżej Ziemi i krąży wokół niej. Często widoczny jest na niebie jako biały świecący krążek albo jako rogalik. Człowiek odbywający podróże w kosmosie to kosmonauta. Loty w kosmos odbywają się w statkach kosmicznych. Jest kilka rodzajów statków kosmicznych: rakieta, wahadłowiec, samolot kosmiczny, sonda kosmiczna, sztuczny satelita, łazik.


    Rozmowa kierowana pytaniami N.:

    - Co to jest Kosmos?

    - Wokół jakiej gwiazdy krąży Ziemia?

    - Czym jest Ziemia? Czy znacie jakieś nazwy planet?

    - Jak nazywa się człowiek, który lata w kosmos?

    - Czym podróżuje się w Kosmosie?

     

  3. Jeśli posiadacie w domu książki, albumy na temat kosmosu to jest to dobry moment, aby obejrzeć je razem z Rodzicami, zobaczyć na ilustracjach jak wygląda kosmos i poszczególne planety. Jeśli nie to nic nie szkodzi, obejrzyjcie krótki filmik, który dla Was przygotowałam. Oglądajcie uważnie, ponieważ następne zadanie będzie związane z tym filmem.

https://www.youtube.com/watch?v=AE7KCAgL5Ys

 

  1. Mój KOSMOS”- waszym zadaniem będzie teraz namalować za pomocą farb to co zapamiętaliście z filmiku czyli kosmos i to co się w nim znajduje. Jeśli będziecie chcieli, to możecie pochwalić się swoimi pracami na naszej grupie facebookowej :)

     

  2. Zabawa ruchowa-" Kosmiczna Joga"

    https://www.youtube.com/watch?v=JDsU9ig_TTA

     

  3. Zabawy i ćwiczenia z literką F, f

    - przypomnijcie sobie teraz czego używaliście do malowania kosmosu

    - farby – podziel słowo na sylaby i głoski

    - jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu farby ?

    - poszukaj teraz w głowie i wypowiedz głośno słowa rozpoczynające się na głoskę f

    - podaj przykłady imion rozpoczynających się głoską F

 

Odkrywam siebie. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia. s. 40

 

 

 

Dodatkowo dla chętnych:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9 kwietnia 2021  r.

Temat: Igrzyska Olimpijskie


Witajcie Przedszkolaki!

 

  1. Dziś ważny i bardzo emocjonujący temat. Przeniesiemy się na Igrzyska Olimpijskie. Na początek jednak zapraszam do rozgrzewki z rymowanką:

 

Zrób do przodu cztery kroki

i wykonaj dwa podskoki.

 

Zrób do tyłu kroki trzy,

potem krzyknij raz, dwa, trzy!

 

Lewą ręką dotknij czoła,

no i obróć się dookoła.

 

W prawą stronę kroków pięć

zrób – jeśli masz na to chęć.

 

Potem kroki w lewą stronę:

raz, dwa, trzy – no i zrobione!

 

Wykonajcie ruchy zgodnie z rymowanką w następujący sposób:

- wolno

- szybciej

- bardzo szybko

 

i piosenką Polska, wszyscy w górę ręce!

 

https://drive.google.com/file/d/1bEULN-FwRJlIXiJItt26pPXZStD04x65/view?usp=sharing

 

 

  1. Co to są Igrzyska Olimpijskie?

 

Na cześć bogów rozgrywano zawody sportowe, czyli igrzyska. Największe odbywały się co 4 lata i były rozgrywane ku czci Zeusa w Olimpii (stąd igrzyska olimpijskie). Igrzyska w Olimpii były wielkim wydarzeniem w życiu Greków. Na ich czas przerywano wojny, aby widzowie i zawodnicy mogli bezpiecznie dotrzeć na miejsce.
Igrzyska odbywały się przez wiele stuleci. U schyłku XIX wieku narodził się pomysł, aby na wzór starożytnych igrzysk wznowić ideę współzawodnictwa. Od 1896 roku co cztery lata sportowcy z całego świata spotykają się podczas tego wielkiego święta sportowego.

Olimpiada letnia miała odbyć się w 2020 roku w Japonii w mieście Tokio, niestety przez epidemię koronawirusa została przełożona na rok 2021.

 

 

3. Ciekawostki dotyczące Igrzysk olimpijskich - zapraszam Was do obejrzenia prezentacji.

https://www.youtube.com/watch?v=UM1HvNuwmfA

 

 

4. Flaga olimpijska

Igrzyska nie mogą odbyć się bez flagi olimpijskiej. Koła na fladze olimpijskiej symbolizują różnorodność i jedność ludzi. Poszczególne kolory reprezentują kontynenty.

Niebieski – Europę, czarny – Afrykę, żółty – Azję, czerwony – Amerykę i zielony – Australię.

 

Flaga olimpijska - kolorowa, zaglądnijcie do linka

https://www.bajkidoczytania.pl/img/flaga-olimpijska-do-druku.pdf

 

Obejrzyjcie ilustrację przedstawiającą rozkład kolorów na poszczególnych kontynentach

https://pl.wikipedia.org/wiki/Narodowy_komitet_olimpijski#/media/Plik:Association_of_National_Olympic_Committees.svg

 

Biała flaga z kołami olimpijskimi jest uroczyście zawieszana podczas każdej olimpiady.

 

 Zadanie dla Ciebie:

 

Szablon kół do pobrania w linku:

https://drive.google.com/file/d/1URr57c7sT5vWp17xd9KqUQXoe4yhloAh/view?usp=sharin

 

Lub wykonaj koła wg podanego pomysłu wykorzystując farbki i rolkę po papierze toaletowym

https://dzieciakiwdomu.pl/2014/02/kola-olimpijskie.html

 

  1. Flaga gotowa? To zapraszam do żywiołowego tańca! Ole, ole!

https://drive.google.com/file/d/1z8ZQIPZsXORbMYdsC5gn_IM-jRkRSrQp/view?usp=sharing

 

 

  1. Znicz olimpijski

Następnym symbolem olimpiady jest znicz olimpijski, który zawsze jest zapalany w Grecji (bo tam odbyły się pierwsze igrzyska olimpijskie), następnie sportowcy niosą  ogień zmieniając się aż do miasta, w którym odbywa się olimpiada i zapalają go na czas trwania zawodów.

 

Posłuchajcie ciekawostek o zniczu Olimpijskim

https://www.youtube.com/watch?v=sI9KoK1oFA8

 

 

  1. Zwyczaje podczas Igrzysk Olimpijskich

Podczas Igrzysk, gdzie konkurują ze sobą zawodnicy z różnych stron świata śpiewane są hymny ich państw.

Wy już znacie Mazurka Dąbrowskiego – nasz hymn Polski. Zaśpiewajcie go razem z naszymi siatkarzami:

https://www.youtube.com/watch?v=TSpEBBwkpPc

 

 

8. O co walczą sportowcy podczas Olimpiady? Oczywiście o medale!

Najcenniejszym jest złoty za zajęcie 1 miejsca. Ten sportowiec, który zajmie 2 miejsce otrzymuje medal srebrny, a 3 miejsce brązowy.

 

Obejrzyjcie medale na załączonych ilustracjach

https://drive.google.com/file/d/1cODnJU9QUfxlBHI-d1pMWJtKmxyIEvF9/view?usp=sharing

 

Zadanie dla Ciebie

Czy Ty też chcesz mieć medal?

Jeśli tak, to proponuję zaprojektować i wykonać medal olimpijski. Możesz skorzystać z wzorów zamieszczonych w linku albo wykonać medal dowolną techniką np. z papierowych talerzyków, tektury, kolorowego papieru, folii aluminiowej, bibuły, według własnego pomysłu. Do dzieła!

https://dzieciakiwdomu.pl/2014/05/medale-z-papierwowych-talerzykow-praca-plastyczna.html

https://www.youtube.com/watch?v=VOh2vbkyzjg

 

9. Zakończmy to dzisiejsze spotkanie śpiewająco!

https://drive.google.com/file/d/174wQsCRQHfIlBpVKWqDv4fqTxCXkE0cV/view?usp=sharing

 

 

 

W wolnej chwili:

Przeżyjmy to jeszcze raz!

Sportowe emocje na Igrzyskach Olimpijskich i Polacy w roli głównej

 

https://www.youtube.com/watch?v=lmhz2ZFSrz8

 

https://www.youtube.com/watch?v=oRIXzBeJ_yQ

 

https://www.youtube.com/watch?v=5xGz9Dq7Acc

 

https://www.youtube.com/watch?v=d9rWGQWQaeM

 

Miłej zabawy i słonecznego weekendu!

 

 

 

 

 8 kwietnia 2021r.

Temat : Jak lubię czynnie i bezpiecznie odpoczywać?

 


Witajcie dzieciaki:)

 

  1. Na początek zapraszam Was na poranny rozruch

    https://www.youtube.com/watch?v=I2WWpt_n9Is

 

  1. Zastanówcie się teraz :

    - co robicie z rodzicami w wolne dni?

    - czy spędzacie aktywnie czas ?

    - jeśli tak to na czym się wtedy poruszacie?

    - jaki sposób odpoczynku najbardziej wam się podoba?

    - o czym musimy pamiętać podczas zabawy ruchowej?

    - pobawcie się z rodzicem lub rodzeństwem w Kalambury- Waszym zadaniem jest odgadnąć zabawę, dyscyplinę sportową) pokazywaną przez uczestnika zabawy (np. jazda na rowerze, jazda na rolkach, granie w piłkę nożną, granie w tenisa, babingtona, jazda na nartach , lepienie bałwana , pływanie itd.

     

 

 

  1. Przeczytajcie teraz z rodzicami opowiadanie pt. „ Z deskorolką uważaj” i zastanówcie się o czym chłopcy zapomnieli podczas zabawy?

     

Przyjemnie ciepłe słońce wygoniło wszystkich komputerowców z domu. Chłopcy i dziewczęta przynajmniej na jakiś czas odłączyli się od Internetu i przypomnieli sobie, że istnieją jeszcze inne rozrywki niż komputer czy telewizor. W ruch poszły piłki, rowery, rolki, deskorolki i skakanki. Cała Aleja Lipowa zaroiła się od wielbicieli zabaw na świeżym powietrzu. Bo i miejsce było świetne. Aleja Lipowa była promenadą przeznaczoną tylko dla pieszych. Wiodła do ulicy o średnim natężeniu ruchu samochodowego, a dalej do niewielkiego lasu. Jedynie w weekendy i święta zapełniała się spacerowiczami, w dni powszednie była pusta i szalały na niej dzieciaki z okolicznego osiedla. Jakoś wszyscy się na niej zgodnie mieścili, zresztą była wystarczająco długa. Stanowiła prawdziwy raj dla jeżdżących na rolkach i deskorolkach, bo prowadziła prostą linią lekko w dół. Co prawda droga powrotna była nieco uciążliwa, bo deskorolki trzeba było na górę wnosić, ale chętnych nie brakowało, bo zjeżdżało się wyśmienicie. Z pięknej pogody korzystali również trzej przyjaciele – amatorzy jazdy na deskorolce. Szło im całkiem dobrze, znacznie lepiej niż w zeszłym roku. I choć daleko im było do mistrzostwa, to wiedzieli, że trening czyni mistrza. - Może zrobimy sobie konkurs, kto najdalej dojedzie? – zaproponował Karol. – Zobaczymy, który z nas jest najlepszy. - E, taki konkurs jest głupi – odpowiedział Maciek. – Jak się rozpędzisz, to możesz wjechać na ulicę i problem gotowy. - Ty to jesteś zwykły tchórz – obruszył się Karol. – Boisz się, że przegrasz i tyle. - Przecież jak któryś z nas dojedzie do końca alei, to się zatrzyma – zauważył Mateusz. – Ale nie wydaje mi się, żebyśmy aż tak daleko zajechali.

- Ty lepiej mów za siebie – odpowiedział Karol. – Ja mam zamiar dojechać jak najdalej bez zatrzymywania się.

- Przecież możesz wpaść pod jadące auto – Maciek usiłował być rozsądny. – Musisz się przed ulicą zatrzymać.

- Gadasz jak potłuczony – roześmiał się pogardliwie Karol. – I nie marudź więcej, bo od twojego marudzenia słońce zachodzi. Bierzemy dechy i jedziemy!

I ruszył pierwszy, a za nim Mateusz. Maciek wahał się jeszcze dłuższą chwilę. Ostatecznie dołączył do kolegów, nie chciał przecież wyjść na tchórza. Kto nie jeździł na deskorolce, ten nie wie, jaka to przyjemność – rozpędzić się i gnać z wiatrem. Chłopcy o tym wiedzieli, więc bawili się na całego. Zjeżdżali z góry, za każdym razem zatrzymując się w bezpiecznej odległości od ulicy. - Ale jesteście dzieciuchy! – krzyknął do kolegów Karol. – Ja następnym razem jadę do końca, dopóki sam się nie zatrzymam. - Nie wygłupiaj się – ostrzegł go Maciek. – Ta zabawa robi się niebezpieczna! - Nie bój się, nic mi nie będzie – roześmiał się Karol w odpowiedzi. – Ostatecznie mam przecież świetny refleks, no nie? I ruszył z kopyta, a za nim jego lekko zaniepokojeni koledzy. Tym razem jechał jak szalony, jakby w jeździe dodatkowo pomagał mu wiatr. Był faktycznie szybki. Maciek i Mateusz zostali w tyle, a on gnał dalej, nie zwracając uwagi na to, że aleja się zaraz skończy. Płynnie wyjechał z niej prosto na ulicę i nawet nie zauważył tego, że prawie wjeżdża komuś pod koła. Rozległ się głośny pisk hamulców. Kierowca samochodu gwałtownie zahamował, aż pojazdem zakręciło w miejscu. Karol dopiero teraz się zatrzymał. Z auta wyskoczył blady ze zdenerwowania mężczyzna i zaczął potrząsać oniemiałym chłopcem. - Życie ci niemiłe, dzieciaku? – krzyczał. – Czy wiesz, że mogłem cię zabić? Wiesz, co by z ciebie było, gdybym się zagapił? Albo gdybym był akurat śpiący lub zmęczony? Gdybym nie zdążył zahamować, zostałaby z ciebie miazga! A gdybyś trafił na pijanego kierowcę? Pomyśl, jak by to się skończyło. Ale ty chyba nic nie myślisz, bo nie masz mózgu. Gdybyś go miał, to by cię tu nie było! Karol stał przed rozwścieczonym kierowcą ze spuszczona głową i usiłował go przepraszać. - Ja... tego... nie chciałem... – bąkał niewyraźnie pod nosem. – Ja... z kolegami tylko jeździłem... - To jest was więcej? – wykrzyknął pechowy kierowca. – I wszyscy tacy bezmyślni? Mężczyzna dopiero teraz zobaczył stojących nieopodal chłopców. Podniósł z ziemi deskorolkę Karola i mocno rzucił nią o ziemię, aż odpadły z niej kółka. - Co pan zrobił! – zrozpaczony Karol popatrzył na swoją deskę. – Co pan zrobił? - Ratuję twoje bardzo młode życie – powiedział już spokojniej mężczyzna. – Teraz za każdym razem, gdy zechcesz pojechać za daleko, przypomnisz to sobie. Karol podniósł strzaskaną deskę i powlókł się do kolegów, którzy również mieli nietęgie miny. Było im smutno, że zabawa w taki sposób się skończyła. Nawet Maciek milczał i taktownie nie wypowiadał cisnącego się na usta „a nie mówiłem”. Nie musiał tego robić, bo teraz wszyscy wiedzieli, że taka niemądra zabawa może się tragicznie skończyć. Z deskorolką naprawdę trzeba uważać.

 

 

  1. Zapraszam was teraz do wspólnej zabawy z rodzeństwem lub rodzicami , potrzebna będzie taśma malarska lub izolacja, jeśli nie macie w domu to 2 kawałki długiego sznurka,(tasiemki), zabawę można wykorzystać na polu rysując kredą pola

    https://www.youtube.com/watch?v=QLulnqyXCjs

     

  2. Gry i zabawy ruchowe na świeżym powietrzu są bardzo ważne w rozwoju dziecka. Bez nich maluch po prostu nie będzie dobrze się rozwijał. Dlatego jako dorośli, powinniśmy dawać naszym dzieciom dobry przykład i ruszać się z nimi. Każdy ma swoje ulubione sposoby na aktywne spędzanie czasu. Oto kilka propozycji prostych zabaw na polu.

     

    -JAZDA NA KÓŁKACH( rolki, hulajnoga, rower,)można uatrakcyjnić gdy na drodze przejazdu dziecka poustawiamy krzesła, kosze na śmieci, duże zabawki, skrzynki. Dziecko pokonuje drogę slalomem a my np. liczymy czas

     

    - ZABAWY Z PIŁKĄ- celowanie do kosza, kozłowanie, podawanie różnymi sposobami, toczenie do bramki, rzucanie piłki w górę i jej łapanie, łapanie piłki po klaśnięciu, stara zabawa „Głupi Jaś”, lub „Zbijak”

     

    - POSZUKIWANIE SKARBÓW - Na dworze w różnych miejscach (drzewa, krzaki, kamienie) schowaj jakiś przedmiot – coś słodkiego albo drobny prezent. Powiedz: „Idź do przodu, stań, idź w stronę ławki, omiń ją, szukaj na dole….”. Innym poleceniem może być podanie liczby kroków, jakie dziecko ma przejść. Jest to znana dzieciom zabawa „Ciepło- zimno”. Dobrze znana dorosłym zabawa „w Podchody”. - (zabawa dla całej rodziny)dzielimy na 2 drużyny. Pierwsza drużyna przygotowuje plan terenu, ustala i przygotowuje różne zadania do wykonania, zostawiając ślady i wskazówki dla drugiej drużyny. Zadaniem drugiej drużyny jestpodążać za pierwszą po śladach i wykonując zadania dotrzeć do mety.

     

    - GRA W KLASY - Narysuj na chodniku kratki do gry w klasy i ponumeruj je do 10. Pokaż dziecku, jak rzucić kamyk, patyk na jedną z kratek. Pokaż jak skakać po kratkach, aż znajdzie się na numerze, na który upadł rzucony przedmiot.

    - Stare zabawy z dzieciństwa: „Raz , dwa trzy...Baba Jaga patrzy” , „Berek” , „Kolory „itd

     

    6. Praca w książeczkach

    Karta pracy (zielone)cz3. nr. 66

 

Dla chętnych:

 

Możesz poćwiczyć swoją koordynację słuchowo- wzrokowo- ruchową podczas zabaw z gazetami

https://www.youtube.com/watch?v=HkPdFnGRFGw

 

 

JĘZYK ANGIELSKI

Szanowni Państwo!

Przesyłam kolejne propozycje z języka angielskiego, dla Waszych pociech:) Tym razem zwierzątka oraz bajeczki o Easter, choć Wielkanoc już za nami.Życzę zdrowia i dobrej zabawy! Z poważaniem Diana Tochowicz

7 kwietnia 2021 r.

Temat: Dyscypliny sportowe


 

Witajcie Przedszkolaki!

 

  1. Dziś zaczynamy bardzo aktywnie! Zapraszam Was na poranek wypełniony ruchem!

 

https://view.genial.ly/5ec120f58e243b0d5a335066/interactive-content-cwiczenia-przedszkolaka

 

https://www.youtube.com/watch?v=ZhF0KaTm2WM

 

https://www.youtube.com/watch?v=nsq1Gbkmq1M

 

Taniec Tarantella

https://www.youtube.com/watch?v=JIk3su9F-cs

 

  1. Posłuchajcie wiersza

Elementarz sportowy- Edyta Pawlak

Każde dziecko o tym wie:
Chcesz być zdrowy – ruszaj się!
Sport to bardzo ważna sprawa.
Są reguły, jest zabawa.
Jest dyscyplin co nie miara,
część z nich nowa, a część stara.
Od wędkarstwa, sztuk łowieckich,
od antycznych igrzysk greckich,
poprzez dzieje, poprzez lata
aż do współczesnego świata.
Każdy znajdzie coś dla siebie
Sprawdź, co dobre jest dla ciebie.
Może rolki, koszykówka,
rower, piłka lub siatkówka,
szachy, judo czy pływanie
taniec, skoki, żeglowanie
biegi, sanki i łyżwiarstwo,
hokej, snowboard czy narciarstwo?
Może tenis lub karate?
Namów mamę, siostrę, tatę.
Również dla twojego brata
dobrodziejstwa sportów świata:
refleks, sprawność, orientacja,
walka i rywalizacja.
Ważna jest też ta zasada
(to zaleta jest, nie wada):
nie są ważne tu medale,
lecz jak ćwiczysz – czy wytrwale,
czy szanujesz przeciwnika.
Jaki jesteś, stąd wynika!
Sport nauczyć może wiele.
Zdrowy duch jest w zdrowym ciele,
a z wszystkiego jedna racja:
górą sport i rekreacja! 
 

Pytania do omówienia treści wiersza:
- Dlaczego należy uprawiać sport?
- Co ważne jest w uprawianiu sportu?
- W jaki sposób powinniśmy traktować przeciwnika w sporcie?
- Co to znaczy zasada ,,fair, play”?

 

 

 3. Dyscypliny sportowe.

Na sport składa się wiele dyscyplin, które uprawiają ludzie.  Obejrzyjcie prezentację, może znajdziecie w niej coś dla siebie.

Spróbujcie zapamiętać jak najwięcej dyscyplin sportowych.

https://www.youtube.com/watch?v=7zodfY74anc

 

  1. Bolek i Lolek – Tor przeszkód

Obejrzyjcie uważnie bajkę, kolejne dzisiejsze wyzwanie będzie z nią związane.

https://www.youtube.com/watch?v=jXxKHtQneTo

 

Bolek i Lolek pokonali swój tor przeszkód pora na Was! Spróbujcie z pomocą Rodziców ułożyć w domu własny tor przeszkód wykorzystując przedmioty, meble, zabawki, które macie w domu. Można się turlać, skakać, robić pompki, czołgać się pod tunelem z krzeseł, przeskakiwać przez most z poduszek, podrzucać do góry piłkę albo odbijać nią np. 5 razy o podłogę.

Wierzę w Waszą kreatywność! Najpierw wykonajcie tor powoli i dokładnie a następnie możecie bawić się na czas!

Poniżej kilka wskazówek ode mnie:

 

 

Rzucanie piłki do celu. Wykorzystujemy wszystko to, co jest dostępne w domu: skrzynia, pudło, kosz na śmieci. Im starsze i zręczniejsze dziecko, tym dalej ustawiamy cel rzutu

 

Możecie sobie wyobrazić, że jest to most, wąż lub cyrkowa lina. Sznurek leży na podłodze, tworzycie z niego dowolny kształt. Zadań może być wiele:

- spacer po sznurku uważając by z niego nie "spaść"

- przeskakiwanie przez sznurek raz na jedną, raz na drugą stronę

- przejście po sznurku "stópkami", tyłem, bokiem

 

  1. Sportowe karty pracy

Karta pracy Zeszyt (zielony) cz. 3 str. 64

W co grają chłopcy? Pokolorujcie rysunki chłopców i piłki.

Nazwijcie sportowców przedstawionych na zdjęciach. Rysujcie po śladach – od zdjęć sportowców do zdjęć piłek. Nazwijcie poszczególne piłki.

Karta pracy Zeszyt (zielony) cz. 3 str. 65

Policzcie przedmioty w każdej ramce. Zaznaczcie ich liczbę w pustych okienkach. Dokończcie ozdabiać ramki.

 

W wolnej chwili:

Czytamy sylabkami z literką J

http://bystredziecko.pl/karty-pracy/nauka-czytania/3/sylaby-czytanie-MPBL-J-1.pdf

 

Bolek i Lolek – Sportowcy - bajeczka

https://www.youtube.com/watch?v=m8rWKU1X4SU

 

Zapraszam też do zabawy z Domowym Przedszkolem

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,ruch-to-zdrowie,53495

 

Miłej zabawy!

 

6 kwietnia 2021r.

Temat tygodnia: Chciałbym być sportowcem

Temat dnia: Gimnastyka to zabawa


 

Witajcie Wiewiórki :)

W tym tygodniu skupimy się na sporcie, dowiecie się jak ważny jest ruch dla naszego zdrowia i codziennego funkcjonowania.

 

 

  1. Na początek zapraszam Was na poranną zumbę kids

    https://www.youtube.com/watch?v=FP0wgVhUC9w

     

  2. Posłuchaj wiersza Jadwigi Koczanowskiej pt. „Gimnastyka” - możesz nauczyć się go na pamięć :)

     

    Gimnastyka to zabawa,

    ale także ważna sprawa,

    bo to sposób jest jedyny,

    żeby silnym być i zwinnym.

 

Skłony, skoki i przysiady

trzeba ćwiczyć- nie da rady!

To dla zdrowia i urody

niezawodne są metody.”

 

  1. Rozmowa na temat wiersza

    - co trzeba robić, aby być silnym i zwinnym?

    - obejrzyj teraz krótką prezentację dlaczego ruch jest tak ważny w naszym życiu

    https://slideplayer.pl/slide/3648526/

 

  1. Zapraszam Was teraz do wykonania kilku ćwiczeń- zakręć kołem

    https://wordwall.net/pl/resource/964914/gimnastyka-zabawa

 

 

  1. Zabawy i ćwiczenia z literką J, j

    - rozwiąż zagadkę, jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu?

     

    Najpierw zielone, potem czerwone,
    i granatowe w końcu.
    Czemu więc "czarne" się nazywają,
    kiedy dojrzeją w słońcu?
    Ileż ich tu czeka w lesie,
    w ciemnych sukieneczkach,
    Jaś je zbierze do kobiałki,
    Zosia do kubeczka.          (jagody)

 

 

  1. Wykonaj ćwiczenia w naszej książeczce

    Odkrywam siebie. Przygotowanie do czytania, pisania i liczenia s, 39

    - odczytaj wyraz z Rodzicem, odszukaj na ostatniej karcie ten wyraz, wytnij go i przyklej na nim, pokoloruj obrazek

    - Ozdób literkę J,j wg własnego pomysłu

    - odszukaj pośród podanych wyrazów wyraz jagody, podkreśl go, policz ile jest tych wyrazów.

 

 

 

 

Dodatkowo dla chętnych:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 kwietnia 2021 r.

Temat: Bajeczka wielkanocna


 

 

Witajcie przedszkolaki!

 

  1. Przywitajmy się dziś piosenką.

https://www.youtube.com/watch?v=fLGHjBXHxG0

 

Jeśli macie ochotę możecie nauczyć się tej piosenki na pamięć, a fragment mówiący o graniu na dzwonkach „bim, bam, bom, bim, bam, bom” zagrać np. uderzając łyżką o garnek, albo pokrywkę laughing

 

  1. Posłuchajcie Wielkanocnej bajeczki.

 

Wiosenne Słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki

zaczęły wychylać się z pączków.

− Jeszcze chwilę – mruczały wierzbowe Kotki. – Daj nam jeszcze pospać. Dlaczego już musimy

wstawać?

A Słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:

− Tak to już jest, że musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle

roboty.

Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotek, Słońce powędrowało dalej.

Postukało złotym palcem w skorupkę jajka − puk, puk! I przygrzewało mocno.

− Stuk, stuk! – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się

malutki Kurczaczek.

Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.

− Najwyższy czas – powiedziało. – To dopiero byłby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na

Wielkanoc.

Teraz Słońce zaczęło się rozglądać dookoła po łące, przeczesało promykami świeżą trawę,

aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

− Co się stało, co się stało? – Zajączek przecierał łapką oczy.

− Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez

wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić

jeszcze kogoś.

− Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.

− Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.

− Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwoneczkiem na szyi.

− To już święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami,

nucąc taką piosenkę:

− W wielkanocny poranek

dzwoni dzwonkiem Baranek,

a Kurczątko z Zajączkiem

podskakuje na łące.

Wielkanocne Kotki,

robiąc miny słodkie,

już wyjrzały z pączka,

siedzą na gałązkach,

kiedy będzie Wielkanoc,

wierzbę pytają.

 

− Dlaczego słonko obudziło wierzbowe kotki?

− Jakie zwierzątka potem obudziło?

− Dlaczego słonko obudziło zajączka i baranka?

 

3. Zabawa muzyczna z zajączkiem wg własnego pomysłu.

https://www.youtube.com/watch?v=GhHcInitwBs

 

4. Do wyboru dla Was wielkanocne zabawy matematyczne:

Liczymy kurki - zabawa matematyczna z wykorzystaniem piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=WSBUwpV6qnk

 

Wytnij jajka i ułóż je od największego do najmniejszego. Można też wymieszać jajka i posegregować je ze względu na wielkości i fakturę.

https://drive.google.com/file/d/0B3ZsF1sDb-kHanpsN0xVOWV5STA/view

 

  1. Prawda czy fałsz?

Posłuchajcie zdań. Jeżeli, według Was zdania, są prawdziwe, klaśnijcie w ręce, a jeśli uważacie, że nie są prawdziwe (są fałszywe), tupnijcie nogą.

 

 

  1. Zapraszam też wszystkie chętne dzieci do udziału w Wielkanocnych zabawach z Wirtualnym Przedszkolem Pani Moni.

 

https://www.canva.com/design/DAEaN_yuxR4/BTqTcLP6JFnfCRi0ddmjNA/view?utm_content=DAEaN_yuxR4&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=recording_view

 

Dodatkowo w wolnej chwili:

 

Karta pracy Zeszyt cz. 3 str. 61

Zaznacz 9 różnic między obrazkami.

 

Zeszyt: Odkrywam siebie. Litery i liczby str. 67

Policz, ile kropek jest razem w każdej kolumnie.

Skreśl nieprawidłowe wyniki oraz znajdujące się przy nich litery.

Odczytanie wyrazu z pozostałych liter.

Policz w każdej ramce pisanki znajdujące się po lewej stronie i po prawej stronie.

Napisz w okienkach między obrazkami odpowiednie liczby i znaki.

 

 

Drodzy Rodzice i Drogie przedszkolaki!

 

Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych

Życzymy Wam Zdrowia, Radości i Wiary w lepsze jutro!

 

Przedszkolakom fajnych niespodzianek od Zajączka
i oczywiście mokrego Śmigusa Dyngusa!

Wesołego Alleluja!!!

 

 

1 kwietnia 2021r.

Temat : Kartka wielkanocna


Witajcie Wiewiórki!

 

  1. Na początku zapraszam Was do zabawy w pokazywanie z zajączkiem

    https://www.youtube.com/watch?v=izQ5IAmTaFA

     

  2. Zabawa matematyczno- ruchowaUkryte jajka” - potrzebne będą sylwety jajek wycięte z papieru kolorowego bądź jajka z czekolady lub każde inne, które można wykorzystać do zabawy, koszyczek, jakikolwiek czasomierz. Rodzic chowa jajka w różnych miejscach w domu. Następnie prosi, aby dziecko rozpoczęło poszukiwanie jajek, a znalezione umieszczało w koszyczku. Rodzic informuje dziecko o czasie jaki ma na wykonanie zadania. Gdy minie umówiony czas Rodzic prosi by dziecko ułożyło w rzędzie odnalezione jajka i dokonało ich przeliczenia.

     

  3. Zapraszam Was teraz do wykonania kartki świątecznej, którą możecie wysłać bliskiej osobie z życzeniami świątecznymi lub po prostu przyozdobi wasz wielkanocny stół.

    Możecie skorzystać z karty nr.19 z wyprawki plastycznej , instrukcja na drugiej stronie

    Kto jest chętny niech obejrzy filmik i wykona prostą kartkę krok po kroku wg instrukcji.

     

https://www.youtube.com/watch?v=lUmqK38IjtI

 

Dla chętnych karta pracy cz. 3, str.60

 

 

Kochane Wiewiórki mam jeszcze dla Was niespodziankę :)

 

Dziś mamy wyjątkowy dzień ponieważ....

Skończyła się zima

Nadszedł czas wiosny,

a zatem okres radosny

A, że pierwszy kwiecień mamy,

dlatego psoty wyprawiamy.

 

Niech dzisiejszy dzień pomimo trudnego czasu będzie inny niż wszystkie , pełen żartów , śmiechu, życzliwości, miłości i dobrej zabawy

 

Miłej zabawy :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

31 marca 2021 r.

Temat zajęć: Wielkanocny stół


 

 

Witajcie przedszkolaki!

 

  1. Na powitanie zapraszam na rozgrzewkę.

https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

 

  1. Posłuchajcie krótkiego wiersza. Wspólne ustalenie co postawimy na wielkanocny stół.

„Wielkanocny stół”

 

Nadeszła Wielkanoc.

Czas wielkiej radości!

Już stół wielkanocny

czeka na swych gości.

 

Pełno na nim potraw:

kiełbaska i żurek,

baba lukrowana,

tuż obok mazurek...

 

Dom pachnie czystością,

 porządki skończone.

Czas na odpoczynek.

Wszystko już zrobione!

 

Święconka na stole,

a spośród pisanek,

jak każe tradycja,

wystaje baranek!

 

To czas na życzenia,

na chwile radości

 i niech w naszych sercach

miłość ciągle gości.

 

Rozmowa na temat wysłuchanego utworu.

Jakie potrawy znajdują się na wielkanocnym stole?

Dlaczego ludzie sprzątają przed świętami w domach?

Co znajduje się w koszyczku ze święconką?

Dlaczego ludzie w czasie świąt są na ogół weseli i mili dla innych?

 

  1.  Rozwiążcie wielkanocne zagadki:

 
Oby dzięki ludzkiej pracy
I opiece nieba
Nigdy na twym stole
Nie zabrakło ............ (chleba)

Azorek radośnie
Przy koszyczku hasa,
Lecz nic z tego nie będzie.
- Nie dla psa .................... (kiełbasa)

W cebulowych łupinkach
Lub w farbkach kąpane,
W prześliczne desenie
Ręcznie malowane. (jajka)

Może być z cukru,
Z gipsu lub z ciasta,
Lecz najważniejszy jest
I basta!!! (baranek)

Sypka jak piasek,
Jak śnieżek biała,
Smaku dodaje
Już szczypta mała. (sól)

Skromne listeczki
Ciemnozielone,
Ale bez niego –
Co to za święcone? (bukszpan)

 

  1. Ale jaja! zabawy z jajkami.

 

Tak jak ustaliliście na wielkanocnym stole nie może zabraknąć min. jajek.

Posłuchajcie teraz kilku przysłów związanych z jajkami i spróbujcie razem z Rodzicem wyjaśnić ich znaczenie:

 

 

Dziecko przy pomocy Rodzica rozbija jajko. Dziecko ogląda jego zawartość, nazywa poszczególne części: skorupka, białko, żółtko.

 

Rodzic pokazuje dziecku dwa jajka, jedno wcześniej gotuje na twardo. Pyta po czym można poznać, że jedno jajko jest ugotowane a drugie surowe. Dziecko podaje swoje propozycje, następnie dziecko wprawia obydwa jajka w ruch obrotowy i określa, które z nich kręci się szybciej (ugotowane) a które wolniej (surowe). Próbuje wyjaśnić dlaczego tak się dzieje.

 

WSKAZÓWKA!

Jaja ugotowane łatwo jest wprawić w ruch obrotowy, kręcą się szybko. ... Dzieje się tak, ponieważ jajo ugotowane jest zwarte w środku i na zewnątrz, natomiast jajo surowe składa się z twardej skorupki i płynnego wnętrza, każda z tych części zachowuje się inaczej, kiedy nim zakręcimy.

 

  1. Wielkanocna wykreślanka – zabawa z literkami

http://hostuje.net/file.php?id=b84acc10da5129321ac145cf1d641b17

 

Dodatkowo:

Karta pracy Zeszyt cz. 3 str. 58

Obejrzyj obrazki. Zaznacz kolejność zdarzeń w historyjce, rysując w okienkach przy obrazkach odpowiednią liczbę kropek lub pisząc właściwe cyfry.

Opowiedz historyjkę pełnymi zdaniami.

 

Karta pracy, zeszyt cz. 3 str. 59

Mówiąc rymowankę rysuj jajka po śladach. Dorysuj samodzielnie trzy brakujące jajka. Pokoloruj rysunki jajek. Możesz ozdobić je wielkanocnymi wzorkami.

Uzupełnij puste pola poleceniami: narysuj tyle samo, narysuj takie same.

 

https://www.canva.com/design/DAEaJtB0ZiA/wuWyKiJd6FRJk5iA7d3Kzw/view?utm_content=DAEaJtB0ZiA&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=recording_view

 

 Miłej zabawy!!!

 

 

30 marca 2021r.

Temat dnia: Kura, kurczęta i pisanki


 

Witajcie Kochani :)

 

  1. Dziś zaczniemy dzień od porannej gimnastyki przy skocznych dźwiękach

    https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

     

  2. Wysłuchajcie teraz opowiadania Grzegorza Kasdepke pt. „Najpiękniejsze....”

 

Jak wiadomo, każda mama pragnie, aby jej dziecko było naj, naj, najwspanialsze!...Prawda? Tak samo rzecz się miała z pewnymi dobrze znanymi kurami. Któregoś ranka wszystkie trzy zniosły jajka. Cóż to była za radość! Gdakały wniebogłosy ze szczęścia! Spoglądały z miłością na swoje jajeczka. Otulały je delikatnie. Nasłuchiwały, czy zza kruchej skorupki nie dobiegnie ich czasem jakiś dźwięk. Jednym słowem , jak wszystkie mamy robiły sporo zamieszania.

Zaś trzecia kura była tak szczęśliwa, ze nie wiedziała nawet , czy wolałaby chłopca , czy dziewczynkę. Wszystkie jednak chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze. Postanowiły więc pomalować skorupki jajek najwspanialej , jak tylko potrafiły.

Zaś trzecia kura nie mogła się zdecydować, czy pomalować jajo na pomarańczowo w brązowe kwadraciki, czy na brązowo w pomarańczowe trójkąciki. Wszystkie były przekonane, żę z tak kolorowych jajek wyklują się najpiękniejsze kurczaki na świecie. I rzeczywiście. Którejś nocy usłyszały jakieś ciche trzaski, jakieś popiskiwania...- zanim się obejrzały, z popękanych kolorowych skorupek wyskoczyły ich dzieci.

A małe kurczaczki , wszystkie żółciutkie, jak gdyby pomalowało je samo słońce, rozejrzały się dookoła i krzyknęły radośnie: „Mamo! Już jestem!”

 

  1. Rozmowa z dzieckiem na temat opowiadania- zwrócenie uwagi na zachowanie kur, ich pragnienia, sposób ozdabiania jajek, podkreślenie więzi matki z dzieckiem.

     

  2. Praca z historyjką obrazkową

    Bierzecie Kartę G z wyprawki, oglądacie obrazki , wycinacie je i układacie według kolejności zdarzeń. Przyklejacie na innej dowolnej kartce i opowiadacie historyjkę rodzicom.

     

  3. Posłuchajcie teraz piosenki „Koszyczek dobrych życzeń”

    https://www.youtube.com/watch?v=7TZOcP5tKhY

     

     

    Dodatkowo:

    Karta pracy, cz. 3 nr 56

    - Pokoloruj rysunki jajek jednym kolorem , ale tak żeby każde jajko było inne.

    - Połącz w pary takie same zestawy pisanek

    Karta pracy, cz. 3 nr 57

    - Dokończ rysowanie kurki i kogucika według wzoru

    - pokoloruj jajko znajdujące się z lewej strony karty w różowe wzorki, a z prawej strony w zielone wzorki

     

     

     


     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

29 marca 2021 r.


Temat: Pisanki

Witajcie Kochani!

 

  1. Na początek zapraszam na krótką gimnastykę

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

 

  1. Posłuchajcie wiersza:

 

Patrzcie,

ile na stole leży pisanek!

Każda ma oczy

malowane,

naklejane.

Każda ma uśmiech

kolorowy

i leży na stole grzecznie,

by się nie potłuc

przypadkiem

w dzień świąteczny.

Ale pamiętajcie!

Pisanki

nie są do jedzenia!

Z pisanek się wyklują

Świąteczne życzenia.

 

  1. Rozmowa na temat wiersza.

 

Co znajduje się na stole?

Jak wyglądają pisanki?

Co wykluje się z pisanek?

 

  1. Poznawanie ciekawostek na temat pisanek.

 

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=hlKHHZVE9g0

 

 

  1. Obejrzyjcie krótki film o pisankach

https://www.youtube.com/watch?v=EAV9uRZyDNc

 

https://www.youtube.com/watch?v=jrpykloOOD8

 

https://www.youtube.com/watch?v=xCO1Z1hdtCM

 

 

  1. Zabawy z literką Ł

 

Gdzie schowała się literka Ł?

https://www.youtube.com/watch?v=I5VVAupppsU

Wykonajcie kartę pracy z naszych książeczek

Odkrywam siebie. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 38.

 

Dodatkowo

Połączcie, samodzielnie lub z pomocą R. pierwsze głoski z nazw zdjęć. Narysujcie w pustych polach to, czego nazwę otrzymaliście. Z czym kojarzą się wam te nazwy?

−Narysujcie w pustych polach pisanki według podanych wzorów. Pokolorujcie rysunki pisanek na podane kolory.

−Podzielcie nazwy zdjęć na sylaby lub na głoski. Narysujcie w polach pod zdjęciami tyle kresek, z ilu sylab lub głosek składają się te nazwy.

 

Miłej zabawy!