Smaller Default Larger

Drodzy Rodzice

W związku z tym, że w tym roku nie organizujemy zebrań z Państwem publikujemy w naszej zakładce sprawozdanie z pierwszego półrocza. Zachęcamy aby się z nim zapoznać.

 

Ogólna charakterystyka grupy

 

Do grupy Wiewiórek uczęszczają w tym roku dzieci 5 letnie. Dzieci z grupy Wiewiórek chętnie biorą udział w różnych aktywnościach i zajęciach proponowanych przez przedszkole. Do najbardziej ulubionych należą: gimnastyka, zabawy muzyczno-ruchowe, zajęcia badawcze, taneczne oraz zabawy swobodne w kącikach tematycznych. Przedszkolaki z grupy V odznaczają się średnim, a niektórzy niskim poziomem umiejętności matematycznych, logicznego myślenia i myślenia przyczynowo skutkowego. Dużo pracy i ćwiczeń wymaga sfera mowy i wypowiadania się na określony temat. Wiedza ogólna o otaczającym nas świecie jest również na średnim poziomie, choć są dzieci które wykazują się dużym zasobem różnych informacji. Przedszkolaki (głównie chłopcy) uwielbiają budować różne konstrukcje z klocków dostępnych w sali. Samoobsługa jest na średnim poziomie – niektóre dzieci nie potrafią się do końca samodzielnie ubrać w wierzchnie części garderoby – wymagają pomocy. Wiewiórki niezbyt chętnie biorą udział w zajęciach plastycznych, nie wykazują zainteresowania robieniem własnych wyrobów plastycznych. Dzieci do tego typu zajęć podchodzą z niechęcią i wymagają sporego wsparcia ze strony nauczyciela. Zdarzają się i tacy, którzy mają jeszcze problem z prawidłowym trzymaniem nożyczek, kredek. Uwaga i koncentracja dzieci z grupy Wiewiórek jest niestety często rozproszona, przez co nie uważają podczas tłumaczenia poleceń i wymagają powtórki najczęściej indywidualnej. Ogólnie grupa jest głośna i ruchliwa. Jest kilkoro indywidualistów, którzy bardzo absorbują uwagę nauczycieli swoją postawą nie zawsze zgodną z oczekiwaniami i normami panującymi w grupie. Podsumowując dzieci z grupy Wiewiórek dają się lubić, są miłe, ale nie zawsze chętne do  wykonywania różnych czynności. Poziom intelektualny grupy jest średni.

 

W roku szkolnym 2020/2021 realizujemy Roczny Plan Pracy przedszkola pod hasłem: Nasze emocje i uczucia. Dotychczas zrealizowano następujące działania:

 

  • sporządzono kontrakt grupowy obejmujących normy zachowania i postępowania – przygotowanie formy graficznej w sali
  • przestrzegano zasad bezpiecznego korzystania z terenu ogrodu przedszkolnego oraz sali w związku z przestrzeganiem procedur pandemicznych (częste mycie rąk, wdrażanie do zasłaniania ręką ust podczas kichania, kaszlenia, odsyłanie dzieci chorych do domu, zwracanie uwagi na higieniczne spożywanie posiłków)
  • wdrażano dzieci do pełnienia dyżurów w sali podczas posiłków, prac porządkowych
  • dokumentowano współpracę z rodzicami: plan współpracy, lista obecności na pierwszym zebraniu, ewidencja rozmów z rodzicami, zgody rodziców, upoważnienia,
  • uzupełniono kącik matematyczny o nowe gry planszowe, karciane i sprawnościowe, oraz liczydełka dla każdego dziecka, liczmany, kostki do gry
  • regularnie prowadzone są poranne ćwiczenia gimnastyczne, oraz duża gimnastyka w strojach sportowych w sali lub na holu przedszkola z dostępnymi akcesoriami i pomocami gimnastycznymi (woreczki, kamienie sensoryczne, szarfy, piłeczki, pachołki, ławeczka gimnastyczna, krążki, obręcze, hula hop)
  • prowadzony jest prozdrowotny kącik dla rodziców na tablicy informacyjnej,
  • zorganizowano kolorowe dni w przedszkolu: dzień dyni (pomarańczowy), dzień niebieski (Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka)
  • przeprowadzono zajęcia dydaktyczne o tematyce emocji ich rozpoznawania i przeżywania,
  • sporządzono kodeks pozytywnych zachowań,
  • sporządzono w sali wykaz sposobów pozytywnego witania się ze sobą
  • przeprowadzono zajęcia dydaktyczne w zakresie Praw Dziecka połączone z akcją UNICEF Pomoc dla Jemenu, uwrażliwiając tym samym dzieci na pomoc kolegom i koleżankom z biedniejszego kraju
  • zapewniono dzieciom codziennie swobodną zabawę wg własnych potrzeb i zainteresowań,
  • wzmacniano poczucie wartości, indywidualności i oryginalności dzieci, tworzono pozytywne relacje między dziećmi,
  • dawano dzieciom możliwość samodzielnego wybrania aktywności podczas wspólnych zabaw
  • zachęcamy dzieci do wzajemnego udzielania sobie pomocy podczas pracy i zabawy,
  • na bieżąco rozwijano wrażliwość dzieci na krzywdę i potrzeby tak zwierząt jak i ludzi poprzez udział w akcjach charytatywnych na terenie naszego przedszkola,
  • zorganizowano wystawę prac plastycznych w szatni pt. Jak dzieci widzą emocje?

 

W I półroczu odbyły się w naszej grupie następujące uroczystości:

  • 21 września 2020 obchody Międzynarodowego Dnia Przedszkolaka w grupie Wiewiórek

23 września 2020 - Przedszkolny Dzień Dyni (dzień pomarańczowy)i Powitanie Jesieni

  • Dzień Chłopaka w grupie
  • 9 października – Przegląd Poezji Jesiennej w grupie Wiewiórek
  • 5 listopada - obchody Międzynarodowego Dnia Postaci z Bajek
  • 10 listopada – zorganizowanie i publikacja teledysku z okazji Święta Odzyskania Niepodległości przez Polskę
  • 20 listopada – obchody Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka (dzień niebieski) połączony z udziałem w akcji UNICEF Pomoc dla Jemenu
  • 25 listopada – obchody Dnia Pluszowego Misia
  • 27 listopada – Andrzejki
  • 4 grudnia – spotkanie ze św. Mikołajem
  • 22 grudnia – Wigilia w grupie
  • 21 stycznia – przygotowanie nagrania z programem artystycznym dla Babci i Dziadka pt. Para z Instagrama

 

Problemy wychowawcze występujące w pracy z wychowankami 

 

Największymi problemami wychowawczymi w grupie Wiewiórek są:

- słaba dyscyplina na zajęciach dydaktycznych,

- rozmowy dzieci w trakcie zajęć, słuchania literatury czy podczas tłumaczenia zasad zabawy czy zadania do wykonania,

- rozproszona uwaga i problemy z koncentracją na poleceniach,

- nie wykonywanie poleceń wynikających z wspólnych grupowych aktywności,

Sprawy konfliktów między dziećmi (sporo), niewłaściwych odzywek czy braku dyscypliny w miarę możliwości są omawiane z Rodzicami, kiedy zachodzi taka potrzeba. Zaobserwowałyśmy w grupie przejawy zachowań agresywnych. Czasami zdarza się dostrzec symptomy odrzucenia, braku chęci zabawy między niektórymi dziećmi.

 

 

Realizacja działań korekcyjno- kompensacyjnych (uzyskane efekty i ich znaczenie dla dalszego rozwoju dziecka)

 

Po przeprowadzeniu wstępnej obserwacji w październiku 2020 r., kierując się zebranymi informacjami wprowadziłyśmy ćwiczenia korekcyjno – kompensacyjne mające na celu wyrównanie braków w pewnych sferach rozwojowych u wybranych dzieci. Przede wszystkim doskonalimy koordynację wzrokowo-ruchowo-słuchową oraz funkcję myślenia logicznego i rozwój mowy. W tym celu zachęcamy dzieci do dłuższych wypowiedzi na zadany temat, spontanicznego układania historyjek, wymyślonych bajeczek, szczegółowego opisywania ilustracji. Zachęcamy dzieci do większej aktywności poprzez stawianie dzieciom konkretnych działań do wykonania oraz współpracowania ze sobą w małych grupach. W sferze grafomotorycznej rozwijamy umiejętność wycinania, lepienia z plasteliny, rysowania, wprowadzamy prace dodatkowe - kreślenie znaków literopodobnych i poznanych liter jako przygotowanie do nauki pisania. Wyrównujemy braki w sferze matematycznej poprzez wprowadzanie coraz ciekawszych zabaw dydaktycznych mających na celu przeliczanie, manipulowanie przedmiotami, dodawanie, odejmowanie, wprowadzamy kodowanie, które uczy dzieci logicznego myślenia czy przewidywania. Efekty naszych działań  są  widoczne różnym stopniu w zależności od możliwości konkretnych dzieci.

 

 

 

Wnioski do dalszej pracy wychowawczej na następny semestr/rok* 

 

- dalsza praca nad wyciszaniem i koncentracją dzieci,

- rozbudzanie kreatywności (jest średnim poziomie)

- prowadzenie zajęć matematycznych rozwijających logiczne myślenie,

- rozbudzanie wiary we własne możliwości i potencjał u dzieci

- rozwijanie umiejętności manualnych oraz wypowiadania się na określony temat

- kontynuowanie zabaw i ćwiczeń z zakresu słuchu fonemowego, spostrzegania wzrokowego

- rozwijanie kreatywności i wyobraźni poprzez ciekawe prace plastyczno-techniczne,

- rozwijanie samodzielności i odpowiedzialności za swoją półkę z przyborami, wspólne zabawki i pomoce dydaktyczne i swoje decyzje,

- przebywanie większej ilości czasu na świeżym powietrzu,

- zwiększenie aktywności związanych z kodowaniem i elementami programowania,

- w miarę możliwości wyrównywanie braków edukacyjnych.

 

 

 

 

mgr Barbara Stanek

mgr Agnieszka Kurek