Drukuj
Odsłony: 1548

07.02.2022r.- „Czyste powietrze- ważna sprawa”

 


Witajcie drogie przedszkolaki.

W tym tygodniu będziemy kontynuować temat związany z czterema żywiołami na Ziemi.

 

1. Na początek rozruszajcie się trochę przy znanej wam muzyce „Gumi Miś”     https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4

 

  2 „Co to jest powietrze i czy jest nam potrzebne?”- obejrzyjcie krótki filmik i odpowiedzcie na pytania.

              https://www.youtube.com/watch?v=baJQkO9G6uk&t=96s

 

 Czym jest smog? Jak powstaje smog? Co zanieczyszcza nasze powietrze? Jak temu przeciwdziała?

SMOG- powstaje na skutek wymieszania powietrza z zanieczyszczeniami i spalinami, powstającymi w efekcie działalności człowieka. Odpowiadają za to fabryki, coraz większa liczba samochodów, palenie węglem, drewnem i innymi paliwami stałymi w piecach.

 

 

3.  Aby przekonać się jak wygląda smog i czy jest przyjemny dla naszego oddechu wykonajcie proste doświadczenie

 

Do słoiczka lub butelki z niewielką ilością wody wrzucamy zapaloną, kolorową gazetę, po czym szybko zamykamy pojemnik. (W doświadczeniu muszą wam pomóc rodzice ponieważ niezbędne jest zadbanie o bezpieczeństwo). Po spaleniu gazety w słowiku pojawia się „dym”. Dzięki szczelnemu zamknięciu pojemnika dym w nim pozostaje. Dym jest koloru szarego, jeśli otworzymy słoik poczujemy nieprzyjemny zapach. Teraz zastanówcie się czy taki dym może korzystnie wpływać na nasze zdrowie??

 

 

 4. Dlaczego smog jest niebezpieczny?

Codziennie, kiedy wychodzimy – do szkoły, do przedszkola czy na spacer, truje nasze ciało. Przy oddychaniu niektóre z tych cząsteczek mogą się przylepiać do naszych płuc i sprawiać, że gorzej nam się oddycha. Mają w sobie też różne substancje, które mogą powodować wiele chorób. Od oddychania smogiem może nas boleć głowa, możemy mieć kaszel albo uczucie, że szczypią nas oczy. A nikt tego nie lubi!

Smog to groźny przeciwnik, bo nie może go pokonać jedna osoba. Potrzeba wielu ludzi, którzy przestaną zatruwać powietrze. Dlatego też bardzo ważne jest, żeby przestrzegać kilku zasad. Proś rodziców aby sprawdzali jakość powietrza w miejscu twojego zamieszkania. Kiedy powietrze jest bardzo złej jakości, staraj się nie wychodzić z domu i nie otwierać okien. A kiedy już musisz wyjść – oddychaj przez nos – to taki naturalny filtr organizmu, który zatrzyma część zanieczyszczeń. W smogowe dni korzystaj z maski z filtrem. Jeśli tylko możesz – wyjeżdżaj często w miejsca o lepszym, czystszym powietrzu.

 

https://swiatoze.pl/smok-czy-smog/

 

5. " Jak dbać o czyste powietrze?"

Aby dbać o czyste powietrze należy ograniczyć m.in. jazdę samochodem, segregować śmieci i sadzić dużo drzew. Wejdź w link, wydrukuj kartę, skreśl te ilustracje, które szkodzą. Następnie otocz pętlą te, które pomagają dbać o czyste powietrze.

https://pl.pinterest.com/pin/139822763421826818/


(Jeśli nie masz możliwości wydrukowania tej karty pracy, spróbuj
wskazać je na komputerze)

 

 

6.  Spróbujcie wykonać wiatraczek – praca techniczna.

Dziecko nacina kwadraty w kierunku środka zostawiając mniej więcej 3cm. Następnie zawija płatki skrzydeł do środka i przykleja. Całośćmocuje pinezką do korka lub patyka. Instrukcja tworzenia wiatraczka.

https://www.youtube.com/watch?v=xuz9EwXiuo

Potrzebne będą:

- kwadraty z papieru z wytyczonymi przekątnymi,

- klej,

- słomka,

-  pinezka.

 

 

 

Dla chętnych dzieci:

 

- Sprawdź swoje wiadomości i wykonaj test

https://wordwall.net/pl/resource/1608635/edukacja-przedszkolna/czy-ten-element-zanieczyszcza-powietrze

 

- Kolorowanka

https://powietrze.slaskie.pl/content/ja-tez-moge-walczyc-ze-smogiem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

04.02.2022r- Woda


 

Drogie Przedszkolaki

Mieliśmy już okazję rozmawiać o wodzie i na pewno nie jest ona dla was wielką tajemnicą. Jednak każdy się zgodzi że bez niej nie byłoby życia. Dlatego dzisiejsze zabawy poświecimy również wodzie.

 

1. Na początek poruszajcie się w rytm muzyki naśladując kroki prowadzących

https://www.youtube.com/watch?v=PWFjRWSaBuA

 

2. Posłuchajcie teraz odgłosów i spróbujcie odgadnąć różne oblicza wody, gdzie występuje na co dzień.

https://www.youtube.com/watch?v=PWFjRWSaBuA&feature=youtu.be

 

3. ”Komu i do czego potrzebna jest woda?”- rozmowa kierowana przez rodzica.

Rozmowę prowadzimy tak, żeby to dziecko powiedziało, że woda potrzebna jest: ludziom, roślinom, zwierzętom. Zapytajcie po co każda z tych grup potrzebuje wody, zadawajcie pytania pomocnicze, naprowadzajcie, ale nie odpowiadajcie za dziecko. (A co by się stało z kwiatkiem, jakbyśmy zapomnieli o podlewaniu? Jak wygląda niepodlewana trawa w czasie upałów? Czy tylko my pijemy wodę? Do czego jeszcze zwierzęta jej potrzebują? A czy tylko my się myjemy? Czy da się dobrze wysprzątać mieszkanie bez wody? Do czego używamy jej w porządkach? Itp. Trenujemy mowę i umiejętność budowania dłuższych wypowiedzi.  Dla ułatwienia wypowiedzi mozecie posłużyć sie ilustracjami. :)

 

 

 

     

 

4.  „Obieg wody w przyrodzie”. Wiemy już, komu jest potrzebna woda, wiemy do czego służy. A gdzie w przyrodzie ona jest? Czy woda to tylko stawy, jeziora i morza? Oczywiście, że nie! Obejrzyjcie filmik edukacyjny na stronie:

https://www.youtube.com/watch?v=4Pcvil1sVJ8

 

Aby utrwalić sobie te wiadomości wejdźcie w link ściągnijcie karte pracy i wydrukujecie. Pokolorujcie dokładnie zaznaczając kolorem niebieskim wodę.

https://pl.pinterest.com/pin/856035841650567433/

 

5. Kochane dzieci, z pewnością pamiętacie nasze eksperymenty- parowanie wody, zamarzanie wody (lód), topnienie lodu. Opowiedzcie rodzicom, co udało nam się zaobserwować. Spróbujcie teraz wspólnie wykonać proste zabawy w domu. Oto moje propozycje:

 

               Wyjaśnienie: Na materiał ciśnie od dołu powietrze tak mocno, że nie pozwala oderwać się  materiałowi od szklanki. Ta siła powietrza działająca na materiał nazywa się ciśnieniem
                atmosferycznym

 

 

6. Zabawy matematyczne- liczebniki porządkowe

 

Dzieciaki wycinają teraz krople wody – 5 szt.(można użyć niebieskiego papieru, lub białego i wtedy pokolorować krople)

Układamy wycięte krople jedna obok drugiej i wskazując na nie kolejno, mówimy wierszyk:

 

„ Lecą deszczowe lśniące kropelki
Pierwszą wypiły w locie wróbelki
Drugą połknęła ogromna mucha
Trzecia mi wpadła prosto do ucha
Z czwartą motylek na skrzydłach uciekł
Piąta kropelka wisi na drucie.”

(Zabawę powtarzamy kilkukrotnie. Dziecko utrwala liczenie za pomocą liczebników porządkowych, może poćwiczyć również swoją pamięć i nauczyć się wiersza na pamięć :)

 

 

 Dodatkowo dla chętnych:

-  Puzzle – wydrukuj, pokoloruj, wytnij i ułóż na kartce

http://www.kolorowyswiatkutno.pl/uploaded/ZdalneNauczanie/m/PUZZLE.jpg

-  Kropla wody – wydrukuj i wykonaj

http://www.przedszkolerudnik.pl/o-projekcie/470-oszczedzamy-wode-pszczolki#gallery0cc6b344f0-3

-  Karta pracy- Oszczędzaj wodę

https://prografika.eu/galeria/publikacje#pid=8

 

Miłej zabawy :)

 

                                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

03.02.2022r. - Minerały -skarby Ziemi


Witajcie dzieciaki

 Dziś poznacie kolejne tajemnice Ziemi .

 

  1. Na początek wykonajcie krótką gimnastykę z muzyką
  2. https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

 

2. „Co to są minerały?”- Burza mózgów. Zastanówcie się przez chwilę czy słyszeliście już takie słowo. W odpowiedzi pomoże wam nagranie .Wysłuchajcie go uważnie.

Obejrzycie krótką prezentację, a dowiecie się jak powstał i gdzie jeden z największych skarbów Ziemi , który znacie doskonale i używacie na co dzień- SÓL

https://www.youtube.com/watch?v=fgQoV2J9YlE

https://cloud2n.edupage.org/cloud?z%3AwRZttZUmqYPjxReFQyK5xLg%2BZseM0Glt4e2ag48sfeizn22UqZtg8drj8xAwC4%2B5

 

3. Halit, czyli sól. Rodzic pokazuje dziecku opakowanie soli, mówi, że jest to halit – minerał wydobywany w kopalni. Składa się z kryształów, które zmielone znamy jako sól. Dzieci oglądają obrazki przedstawiające różne rodzaje soli.

 

 

1 – Kamienna – naturalna, zawiera wapń i magnez. Warto ją dodawać do zup, niejodowaną do przetworów.

2 – Warzona – najmniej wartościowa, przetworzona sól kamienna, niemal czysty chlorek sodu. Zwykle wzbogaca się ją w jod. Drobna i sypka, najlepsza do solniczki.

3 – Morska – wartościowa, zawiera naturalny jod i wiele minerałów. Idealna do młynka.

4 – Himalajska – uchodzi za najczystszą i najzdrowszą sól. Zawiera 84 naturalne minerały, które nadają jej różowy kolor. Dekoracyjna.

5 – Hawajska – naturalna, morska. Może być różowa, czerwona (z domieszką pyłu wulkanicznego) i czarna (ta zawiera aktywny węgiel). Warto ją dodać do zimnego napoju.

 

5. Kochani spróbujcie rozwiązać rebus. Odczytajcie hasło, które powstało.

 

 

GE +    Samolot Aviation Airways - Nefere.pl      + GIA

                     SAM                                         T

 

 

Świetnie! Hasłem rebusu jest GEOLOGIA. Czy znacie to pojęcię ?Już kiedyś poznaliśmy to hasło przy okazji rozmowy o dinozaurach. Ale przypomnijcie sobie co ono oznaczało.

 

Geologiato nauka o Ziemi, zajmująca się jej budową, właściwościami, historią i przeobrażeniami, które zachodzą w niej na przestrzeni wieków. Rozmowy o świecie, skamieniałościach, wulkanach oraz dinozaurach to też geologia.

Geolog to osoba, która zajmuje się badaniem budowy Ziemi. Geolodzy badają wnętrze Ziemi i odkrywają, jak powstały góry, wulkany, doliny i jeziora. Cierpliwie poszukują skał oraz znajdujących się w nich skamieniałych roślin i zwierząt, by na podstawie tych wyjątkowych pamiątek z przeszłości odtworzyć historię Matki Ziemi. Wiedza geologiczna pozwala również przewidywać, gdzie warto szukać ukrytych skarbów: metali, soli, złota, drogocennych kamieni, a także węgla czy ropy naftowej, czyli surowców, bez których cywilizacja nie mogłaby istnieć.

 

6. Zabawa w geologa – sól kuchenna.

Dowiedzieliście się już kto to jest geolog i czym się zajmuje. Zabawcie się teraz w geologów i zbadajcie właściwości minerału jakim jest sól. Wsypcie trochę soli kuchennej na talerzyk i zbadajcie jej właściwości. Macie lupę? Świetnie się sprawdzi w podglądaniu kryształków soli. Jeśli nie znaleźliście lupy wykorzystajcie szklankę. Postawcie szklankę na talerzyku z solą. Zobaczcie jak my to zrobiłyśmy. Następnie wlejcie do szklanki wodę, wsypcie sól, zamieszajcie i zobaczcie czy się rozpuści. Ostatnim zadaniem jest zmieszanie soli z cukrem.

Sprawdźcie:

Czy da się odróżnić sól, gdy wymieszamy ją z cukrem?

 

 

 

Dodatkowo dla chętnych:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.luty 2022 - „Żyjemy na Ziemi”


 

Witajcie Wiewiórki :)

 

  1. Na początek poruszajcie się - spróbujcie pokazać pokazać słowa piosenki i tańczyć w rytm muzyki.

https://www.youtube.com/watch?v=-Nl2_wmRj8I

2. Wysłuchajcie zagadki

„Co to za okrągła planeta, na której bez wody, tlenu i słońca nie byłoby życia?”

                                                                                                                  (Ziemia)

 

Aby dowiedzieć się więcej jak wygląda nasza planeta Ziemia obejrzyj krótki film edukacyjny

https://www.youtube.com/watch?v=dmzGql-XC50

 

3. Zapoznanie dzieci z 4 żywiołami (Ziemia, woda, powietrze, ogień) pt. "„Cztery żywioły” Olgi Adamowicz

 

Cztery żywioły na świecie mamy
i już za chwilkę wszystkie je poznamy.
Żyć bez nich się nie da, bywają zakazem
są nam bardzo potrzebne i niebezpieczne zarazem.
Woda – to dla człowieka latem ochłoda
i do kąpieli i też do picia.
Potrzebna także do codziennego życia.
Lecz w nadmiernych ilościach woda groźna bywa.
W czasie powodzi cały dorobek ludzki porywa.
A gdy znów susza i wody potrzeba.
Ludzie czekają na kropelki z nieba.
Ogień – jest potrzebny kiedy mróz i zima.
Ogień jest cieplejszy bardziej niż pierzyna.
Mimo tego iż ogień dużo ciepła nam daje.
Chwila nieuwagi i pożar powstaje.
Z ogniem należy ostrożnie się obchodzić!
Bez zgody rodzica do niego nie podchodzić.
Ziemia - po której stąpają nasze nogi.
Nie potrzebuje pięknej podłogi.
Wszytko co na niej żyje i co się znajduje.
Ludzkie serca niezmiernie raduje
i kiedy ludzie się tego nie spodziewają.
Trzęsienia ziemi się pojawiają.
Powietrze – którym na co dzień oddychamy.
Wpuszczamy go do domu gdy okna otwieramy.
W powietrzu różne zapachy wyczuwamy.
Gdyż zmysł węchu wszyscy posiadamy.
Lecz paląc w piecach powietrze zanieczyszczamy
przez co chorujemy, gorzej się czujemy.
Powodując smog wiecie co nas czeka?
Zatruwamy zdrowie i życie człowieka!
Największa na świecie powstaje zagłada
gdy nadchodzą tajfuny, potężne tornada.
To ogromna kolumna powietrza wirująca
różne rozmiary osiągająca.
Zatem od dziś żywioły już znamy
i wszyscy je wymienić zdołamy!

 

Spróbujcie teraz odpowiedzieć na pytania:

1. Jakie żywioły zostały wymienione w wierszu?
2. Do czego potrzebny jest: ogień, powietrze, woda i ziemia?
3. Jakie zagrożenia spowodowane są przez poszczególne żywioły?

 

Obejrzyjcie krótką prezentację pt. „ Cztery żywioły- czym są i co nam dają „

https://slideplayer.pl/slide/8255159/

 

4. „Cztery Żywioły” - praca plastyczna

Możecie wspomóc się linkiem , ale kreatywność i samodzielna praca mile widziana :)Potrzebny będzie kolorowy papier lub bibuła, spróbujcie podzielić białą kartkę na 4 pola i wyklejcie je kolorowym papierem zgodnie z symboliką (Czerwień – Ogień, Niebieski- woda, Zielony -Ziemia , szary, biały -powietrze). Jesli nie macie papieru kolorowego  możecie pracę wykonać rysując skojarzenia -symbole związane z 4 żywiołami.

https://zsksieradz.com/?p=4629

http://cloud6u.edupage.org/cloud/DSC04246.JPG?z%3AWlqj7fJiVbikfUU3HqO8w2T4b4JQKNEKxFmTo8YVbOM0IwY5G5vsv9XalFHlzBvF

 

 5. Spróbujcie nauczyć się i zaśpiewać z pokazywaniem prostą piosenkę „Płyną statki z bananami...”

https://www.youtube.com/watch?v=Mjmy9qmBirk

 

 6. Matematyka w domu-  Jeśli macie trochę więcej czasu to pod linkiem znajdziecie państwo opisane proste zabawy utrwalające u dzieci konkretne umiejętności matematyczne

https://pm1chelmza.szkolnastrona.pl/download/Zabawy%20matematyczne%205-6%20latki.pdf

 

 

 

 

Dodatkowo dla chętnych

 

 -  kolorowanka z kodowaniem

http://www.supercoloring.com/coloring-pages/windmill-color-by-number?version=print

- Ekologiczne zabawy z zakrętkami

https://www.urwiswakcji.pl/2020/09/zakrecone-zabawy-matematyczne.html

- Karty pracy do druku :

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/05/Karta-pracy-14.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/05/Karta-pracy-16.pdf

https://naszelementarz.men.gov.pl/generator/worksheet/4e76b3edb86d8b5a9a669ac4977da56924380e7c0db6566b025c55a7459d0158/karta-pracy-rozprawa-sadowa-nad-zywiolami-czesc-2.pdf

 

 

Miłej zabawy :)