Smaller Default Larger

Informacje o realizacji innowacji

Innowacja „Rozwijanie kompetencji emocjonalnej oraz empatii u dzieci w wieku przedszkolnym”, jest innowacją metodyczną dotyczącą metod pracy dydaktycznej, opiekuńczej i wychowawczej w ramach zajęć w roku szkolnym 2020/2021.

Mam nadzieje , że podejmowane przeze mnie działania przyniosą korzyść moim wychowankom w postaci zrozumienia świata uczuć i emocji. Dzieci rozwiną w sobie umiejętność   panowania nad nimi i wyrażania ich w sposób społecznie dopuszczalny. Zakładam, że moje przedszkolaki wyrosną na dobrych, pełnych empatii dorosłych ludzi, świadomych swoich reakcji. Niekrzywdzącymi swoim zachowaniem  siebie i innych.

W celu urozmaicenia zajęć dotyczących uczuć i emocji, wspierać się będę scenariuszami dydaktycznymi przygotowanymi dla nauczycieli przez Kulczyk Foundation. Wymieniona fundacja działa na rzecz promowania kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci i młodzieży. Jej celem jest wsparcie uczniów w lepszym poznaniu siebie i innych ludzi. Na bazie zaprezentowanych w serialu dokumentalnym „Efekt Domina” historii, powstają scenariusze zajęć, dostosowane dla różnych grup wiekowych. Wybrałam pierwsza edycję pt. „Lekcje z bajki”, która dotyczy  przeżywania emocji i rozwijania umiejętności ich odczytywania u innych osób. Scenariusze dla nauczyciela powstały w oparciu o opowiadania z cyklu „Mądre bajki z całego świata”, napisane pod okiem specjalistów z zakresu psychologii i edukacji dziecięcej . Wydawcą „Mądrych bajek z całego świata” jest Kulczyk Foundation. Patronat honorowy nad przedsięwzięciem edukacyjnym objął Rzecznik Praw Dziecka Pan Marek Michalak, który powiedział: „Otwartość, wrażliwość, gotowość do pomocy innym, poczucie odpowiedzialności za innych. To czyni z nas istoty społeczne. To również powoduje, że nie czujemy się sami na świecie. Rozmawiając z dzieckiem o znaczeniu empatii, o szacunku dla innych, sprawiamy, że zaczyna ono dorastać, mając szanse pozostać w życiu po prostu dobrym człowiekiem” .

Innowacja dotyczyć także będzie współpracy z przedszkolem w Norwegii. Polegać będzie na komunikacji korespondencyjnej (zdjęcia dzieci + wymiana informacji) pomiędzy dwoma grupami przedszkolnymi. Dzieci będą w zbliżonym do siebie wieku. Wymiana zdań dotyczyć będzie między innymi powitań w ojczystym języku, poznania swoich imion, nazw grup oraz rytmu związanego z organizacja dnia w przedszkolu. Najważniejszy punkt listownych rozmów, będzie dotyczył porównania odpowiedzi dzieci na postawione im pytania. Częściowo dotyczyć one będą treści „Mądrych bajek z całego świata. Oraz pytań, na podstawie, których dokonam ewaluacji świadomości dzieci na temat nazw uczuć i emocji oraz sposobu ich okazywania. Chciałabym zobaczyć czy dzieci wychowywane w innej kulturze maja podobny punkt widzenia. Znaleźć miedzy innymi odpowiedź na pytania co je bawi a co smuci. Kiedy się złoszczą lub gniewają a kiedy są zadowolone. Pytania zostaną wcześniej ustalone pomiędzy nauczycielkami. Listy będziemy wysyłać w następujących miesiącach: październiku, grudniu, lutym i maju. (terminy mogą ulec zmianie)

  • Realizując innowacje „Rozwijanie kompetencji emocjonalnej oraz empatii u dzieci w wieku przedszkolnym” będę wykorzystywała następujące formy pracy:

-praca w grupie

-praca indywidualna

 

  • Struktura zajęć jest przeważnie stała i wygląda w następujący sposób :
  1. Wspólne słuchanie treści bajki
  2. Rozmowa na temat wysłuchanej bajki
  3. Zabawy i działania indywidualne i grupowe
  4. Piosenka
  5. Podsumowanie
  6. Napisanie listu do rówieśników w Norwegii.
  7.