Temat tygodnia: Cuda i dziwy
Temat dnia: Gwiazdy na niebie
Data: Piątek 16.04.2021.
Propozycje zabaw i ćwiczeń do wykonania z dzieckiem:
Dzień dobry, przywitajmy dzień gimnastyką poranną przy muzyce.
- Wstajemy i się ruszamy! Dzieci zaproście do zabawy mamę i tatę oraz rodzeństwo. Sprawdźcie, kto najlepiej wykona układ! Pamiętajcie, że ruch to dobra sprawa, bo w zdrowym ciele, zdrowy duch.
https://www.youtube.com/watch?v=fKECl8F-rCY&t=42s
- Ćwiczenia wizualizacyjne „Spotkanie z kosmitami”. Usiądźcie wygodnie, rodzic włącza nagranie spokojnej muzyki i rozpoczyna opowiadanie ,a dziecko słucha z zamkniętymi oczami.
Wyobraźcie sobie, że wybieracie się na planetę Eps w gwiazdozbiorze Oriona. Pojazd kosmiczny jest już przygotowany. Wsiadacie do niego i... rakieta startuje. Siła grawitacji wtłacza was w fotele, ale po chwili możecie już swobodnie oddychać. Wstajecie z foteli i podziwiacie, widzianą przez okrągłe otwory, błękitną planetę – naszą Ziemię, która robi się coraz mniejsza i mniejsza, aż znika wam zupełnie z oczu. Za to wy robicie się coraz lżejsi i zaczynacie unosić się w powietrzu. Możecie nawet robić fikołki. Świat wokół wygląda jak zaczarowany: miliony błyszczących gwiazd! Ale oto zbliża się kres podróży. Siadacie w fotelach, już niestraszna wam grawitacja. Oto nowa planeta i jej mieszkańcy. Wyglądają dziwnie znajomo – tylko ten niebieski odcień skóry.
- Rozmowa na temat kosmosu w oparciu o film edukacyjny „Kosmos, planeta, ziemia”.
https://www.youtube.com/watch?v=GbbUK3b175M
- Wypowiadanie się na temat życia w kosmosie. Przedszkolaki jak myślicie ?
− Czy w kosmosie mogą żyć istoty rozumne?
− Czy muszą być podobne do nas?
− Czy nauka potwierdza istnienie innych istot w kosmosie?
- Zapraszam do obejrzenia filmu z obserwatorium astronomicznego w Olsztynie.
https://www.youtube.com/watch?v=qtyymBB022k
Co to takiego jest teleskop? Do czego on służy?
Oglądnijcie kilka zdjęć przedstawiających teleskopy kosmiczne.
6.„Co to takiego są -Gwiazdozbiory”. Dzieci- na niebie gwiazdy tworzą wzory, zwane gwiazdozbiorami, które mają swoje nazwy. Poniżej jest link , w którym zobaczycie zdjęcia wybranych gwiazdozbiorów, np.: Wielki Wóz, Mały Wóz, Panna, Bliźnięta, Lew.
https://mcastronomia.blogspot.com/2015/07/mcgoris-2-gwiazdozbiory.html
Obejrzyjcie film o gwiazdozbiorach:
https://www.youtube.com/watch?v=byP9VTSnR2A
7.Rytmiczne dzielenie (na sylaby) słów związanych z kosmosem, np.: rakieta (ra-kie-ta), gwiazdy (gwiaz-dy), planety (pla-ne-ty), kosmonauta (kos-mo-nau-ta).
Dla chętnych:
- Zachęcam Was do zabawy w odwzorowanie gwiazdozbiorów. Polega ona na rysowaniu gwiazdek na dużym arkuszu papieru tak ,aby powstał nam jakiś gwiazdozbiór. Poniżej zamieszczam link, z przykładową grafiką.
https://www.dzieckiembadz.pl/2018/02/gwiazdozbiory.html
Temat tygodnia: Cuda i dziwy
Czwartek 15.04.2021
Temat dnia: Kiedy jest dzień, a kiedy noc?
1. Dzień dobry, rozpoczniemy poranną rozgrzewką kosmonautów.
Rodzic zwraca uwagę dziecku, że każdy kosmonauta jest bardzo sprawny fizycznie i dużo ćwiczy. W ten sposób przygotowuje się do lotu w przestrzeń kosmiczną.
Dziecko maszeruje po całym pokoju przy dźwiękach muzyki marszowej. Podczas kolejnych przerw w muzyce wykonują polecenia rodzica, np.:
− Stań na jednej nodze.
− Leż na plecach, złączone nogi unoś ku górze.
− Podskakuj obunóż w miejscu.
− Przeskakuj z nogi na nogę.
− Naprzemiennie dotykaj łokciem przeciwległego kolana.
− Przełóż rękę pod kolanem i złap się za nos.
− Przeczołgaj się pod krzesłem.
- Nauka rymowanki, interpretacja ruchowa rymowanki zgodnie z tekstem.
Kosmonauta idzie dróżką, przytupuje jedną nóżką,
klaszcze w ręce raz i dwa, podskakuje: hopsa, sa.
Już w rakiecie prosto siada, kiwa głową na sąsiada,
ster rakiety w ruch już wprawia, choć to wcale nie zabawa,
i rakieta się unosi, bo ją o to ładnie prosi.
- Zapoznanie z wierszem pt. Halo, tu mówi Ziemia. Autor M. Terlikowska.
Uświadamianie dzieciom, że Ziemia jest kulą składającą się z dwóch półkul, że kręci się wokół własnej osi i krąży wokół Słońca, a na pełny obrót potrzebuje całego roku.
Dzień dobry, dzieci! Jestem Ziemia, wielka, okrągła jak balonik. Z tej strony – słońce mnie opromienia, a z tamtej strony – nocy cień przesłonił. Gdy jedna strona jest oświetlona, to zaciemniona jest druga strona. Wy zajadacie pierwsze śniadanie, a spać się kładą – Amerykanie, właśnie! Bo ja się kręcę w krąg jak bardzo, bardzo duży bąk. - Dobranoc!- wołam - Dzień dobry!- wołam, to znaczy – zrobiłam obrót dokoła. A oprócz tego wciąż, bez końca, muszę się kręcić wokół Słońca. Nigdyście jeszcze nie widzieli, takiej olbrzymiej karuzeli! Bo trzeba mi całego roku, żeby Słońce obiec wokół.
- Zapoznanie z wyglądem i zastosowaniem globusa.
Dziecko wprawia globus w ruch. Rodzic tłumaczy, że nasza kula ziemska ciągle się kręci, nie tylko wokół słońca, ale również wokół własnej osi - ukazanie wirowego ruchu Ziemi.
5.Zabawa dydaktyczna – Dzień i noc.
Rodzic wykorzystując globus oraz lampkę stojącą, jako Słońce, pokazuje jak powstaje dzień oraz noc. Wyjaśnia dziecku, że Ziemia kręci się wokół własnej osi. Na ten obrót potrzebuje 24 godzin. Dzień jest po tej stronie Ziemi, która jest zwrócona do Słońca – widać je na niebie, jeśli nie ma chmur (demonstracja przez oświetlenie globusa z jednej strony). Noc jest po tej stronie Ziemi, która jest odwrócona od Słońca. Jeśli nie ma na niebie chmur, widzimy wtedy Księżyc, który odbija światło słoneczne, i gwiazdy. Wirowy ruch Ziemi powoduje zmianę oświetlenia Ziemi przez Słońce, dlatego po dniu następuje noc.
6.Praca plastyczna – Moje słoneczko.
Dziecko wydziera z żółtego papieru paski różnej długości – to będą promienie słońca. Następnie przykleja je do wyciętego koła.
7.Pogadanka – Fazy księżyca.
Dziecko ogląda zdjęcia Księżyca w różnych fazach. Rodzic czyta dziecku ciekawostki dotyczące księżyca: Księżyc to jedyny naturalny satelita Ziemi. Jest piątym co do wielkości księżycem w Układzie Słonecznym. Obiega on Ziemię w ciągu 27 dni. Księżyc to jedyne ciało słoneczne, na którym lądowali ludzie. Łącznie stanęło na nim 12 osób (sześć lądowań w latach 1969–1972). Z Ziemi przez cały czas jest widoczna tylko jedna jego strona (drugą sfotografowano). Słońce oświetla zawsze (poza zaćmieniami) tylko połowę powierzchni Księżyca. Jego fazy są wynikiem oglądania
tej połowy pod różnymi kątami, spowodowanymi różnymi położeniami Słońca, Ziemi i Księżyca względem siebie. Kiedy Księżyc jest w pełni, znajduje się po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce. W nowiu położenie Księżyca na sferze niebieskiej jest bliskie położeniu Słońca.
Zadanie dla 5 latków
- Karta pracy, cz. 3, nr 74,75,76
Zadanie dla 4 latków
- Znajdź drogę rakiety do ziemi https://i.pinimg.com/564x/a7/68/4b/a7684ba9d1eefebabe938cdfb88a7320.jpg
Dodatkowe propozycje:
- Znajdź cień rakiety https://pl.pinterest.com/pin/164381455136861413/
- Planety – animacja edukacyjna. Oglądanie filmu. https://www.youtube.com/watch?v=7RiOkT1ggVI
- Joga dla dzieci - Przygoda na słodkiej Planecie https://www.youtube.com/watch?v=48TKBy7Ydao
Temat tygodnia: Cuda i dziwy
Środa 14.04.2021
Temat dnia: Przybysze z kosmosu
1Dzień dobry, dzień rozpoczniemy od kosmicznej przygody https://www.youtube.com/watch?v=JDsU9ig_TTA
2.Spotkanie z ufoludkiem – słuchanie rymowanki recytowanej przez rodzica.
Jestem Ufuś piegowaty, mam ubranko w srebrne łaty,
a na głowie czułki dwa, skaczę lekko: hopsa, sa.
Mieszkam sobie we wszechświecie, podróżuję w swej rakiecie.
Przyjaciela zdobyć chciałem, więc na Ziemię przyleciałem.
Zaprzyjaźnić chcę się z wami, choć jesteście jeszcze mali.
Złego nic mi nie zrobicie? Czy bać muszę się o życie?
Chętnie z wami porozmawiam. Przyjacielski ukłon składam.
Ziemia piękną jest planetą, choć od mojej tak daleką.
Poznać wasze chcę zwyczaje i pozwiedzać różne kraje.
- Rozmowa z dziećmi na temat: Czy w kosmosie można spotkać żywe istoty?
- Wyjaśnianie pojęcia ufoludek.
3.Swobodna zabawa ruchowa przy piosence Zielone ufoludki https://www.youtube.com/watch?v=2sKI0K226Xk
4.„ Kosmita”– zabawy z balonami
− Czy wiecie, jak wyglądają przybysze z kosmosu?
Rodzic rysuje mazakiem na balonie i mówi:
Wszyscy mieszkańcy planety wyglądają tak:
− mają oczy, żeby patrzeć, ,
− mają nosy, żeby wąchać,
− mają uszy, żeby słyszeć
− mają usta i uśmiechniętą buzię, bo lubią śpiewać.
Spróbujmy stworzyć ich podobizny na balonach.
Rodzic wręcza dziecku zielony balon i czarny marker. Dzieci rysują na swoich balonach twarze ufoludków.
5.Praca plastyczna „Mój ufoludek”.
Zadaniem dzieci jest nanieść na kartkę dużą krople farby. Następnie rozdmuchują krople farby na fantazyjne kleksy. Do powstałych kleksów domalowują flamastrami dodatkowe elementy.
Nadają imiona swoim ufoludkom.
6.Opowieść ruchowa przy muzyce – Wyprawa na nieznaną planetę.
Dzieci naśladują czynności, które pokazuje i o których opowiada Rodzic.
Pewnego dnia dzieci postanowiły wybrać się w podróż, w poszukiwaniu nowej planety. Założyły skafandry kosmiczne, weszły po schodkach do rakiety, zapięły pasy bezpieczeństwa i wystartowały w nieznaną podróż. Leciały, leciały, omijały napotkane rakiety i statki kosmiczne, machały rękami do pilotujących je kosmonautów, aż wylądowały na niezwykłej planecie. Wysiadły z rakiety. Przeskakiwały z nogi na nogę po kamieniach, następnie przepłynęły przez czerwoną rzekę, czołgały się przez zarośla, aż w końcu stanęły na górze. Tam zobaczyły ogromną liczbę kolorowych motyli. Tak jak one zaczęły latać, machając rączkami jak skrzydełkami. Niestety, to je bardzo zmęczyło. Ocierały pot z czoła. Postanowiły chwilę odpocząć. Położyły się na piasku i zasnęły, cichutko pochrapując. Kiedy otworzyły oczy i mocno się przeciągnęły, aby rozprostować kości, okazało się, że znajdują się przy swoich rakietach. Wsiadły do nich, wchodząc po schodkach, i ruszyły w powrotną drogę, bo na Ziemi czuły się najlepiej.
- Zwracanie uwagi na wieloznaczność słowa rakieta.
- Można wyróżnić : rakietę kosmiczną, rakietę do tenisa stołowego, ziemnego, rakietę śnieżną, do badmintona, napis rakieta. Dzieci nazywają poszczególne przedmioty, określają, do czego służą.
7.Ćwiczenia artykulacyjne Mowa kosmitów.
Zabawa ortofoniczna “Nawiązanie kontaktu z Marsem”.
Dziecko siada naprzeciw Rodzica i przystawia tył główki balonika do swoich uszu – słucha głosu ufoludka. Rodzic wypowiada słowa: nem, ne, no, trulolulo, bra, bre, bri, bro, breke, kebre, keke.
Dzieci powtarzają za Rodzicem grupy sylab, np.: zu, że, żo, ża, ży, żi, sza, szo, sze, szy, szu, szi, cza, czo, cze, czy, czu, czi…
Zadanie dla 5 latków
- Karta pracy, cz. 3, nr 73.− Zaznaczcie ich liczbę według wzoru.
- − Policzcie obrazki każdego rodzaju.
- Karta pracy, cz. 3, nr 72.
- Zadanie dla 4 latków
- − Pokolorujcie pola na wskazane kolory.
- Znajdź drogę rakiety do ziemi https://i.pinimg.com/564x/a7/68/4b/a7684ba9d1eefebabe938cdfb88a7320.jpg
Dodatkowe propozycje:
- Rakieta z papieru: https://www.youtube.com/watch?v=QNCxe1mknTo
- Bajka o wyprawie na księżyc, Wyprawa na księżyc | Bajki dla Dzieci | Przygody Rozi | Nowe Odcinek | Nie Ma Jak Rosie – YouTube
Temat tygodnia: Cuda i dziwy
Data: Wtorek 13.04.2021
Temat dnia: W przestrzeni kosmicznej
- Dzień dobry, dzisiejszy dzień rozpoczniemy poranną gimnastką https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8
- Wysłuchanie i omówienie opowiadania Schima Schimmela Dzieci Ziemi – pamiętajcie (w tłumaczeniu Eleonory Karpuk).Gdzieś w najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży cudownie błękitny świat. Z daleka wygląda on jak prześliczna, niebiesko-biała, zamglona marmurowa kula. Ale im bardziej się zbliżamy, tym więcej widzimy kolorów – czerwienie, brązy, żółcie i wszystkie odcienie zieleni. Jest wiele światów unoszących się w przestrzeni, ale ten świat jest szczególny. To nie jest zwykły świat. Są bowiem na nim zwierzęta. Miliardy zwierząt. Więcej zwierząt niż wszystkich gwiazd, które mrugają z nocnego nieba. A wszystkie owe zwierzęta są dziećmi tego świata. Ponieważ ten świat jest ich Matką. My zaś nazywamy go Matką Ziemią. Zwierzęta nie są same na Matce Ziemi. Żyją tu również ludzie. Miliardy ludzi. Jest ich więcej niż gwiazd, które mrugają z nocnego nieba. Oni także są dziećmi Matki Ziemi. Tak więc zwierzęta i ludzie, i Matka Ziemia – to jedna wielka rodzina. I bawią się tu delfiny. I śpiewają ptaki. I tańczą gazele. I żyją ludzie. W najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży rodzina Matki Ziemi. I zwierzęta pamiętają. One pamiętają Matkę Ziemię z czasów, zanim pojawili się na niej ludzie. Pamiętają czas, gdy lasy były gęste, bujne i zielone. Gdy oceany i rzeki, i jeziora były przejrzyste i krystalicznie czyste. Gdy niebo było jasne i tak błękitne. Zwierzęta pamiętają też chwile, kiedy ujrzały pierwszych ludzi. Na początku zaledwie kilku. Ale potem coraz więcej i więcej, aż ludzie rozeszli się po całej Matce Ziemi. Mimo to nadal zwierząt było więcej niż ludzi. I ludzie dzielili się Matką Ziemią ze zwierzętami. Jeszcze pamiętali, że zwierzęta są ich siostrami i braćmi. Jeszcze pamiętali, że stanowią cząstkę jednej wielkiej rodziny. I zwierzęta, i ludzie – to oczy i uszy, i serce Matki Ziemi. Więc kiedy bawiły się delfiny, bawiła się Matka Ziemia. Kiedy śpiewały ptaki, Matka Ziemia śpiewała. Kiedy tańczyły gazele, Matka Ziemia tańczyła. A kiedy ludzie kochali, kochała i Matka Ziemia. Mijały lata, rodzili się ludzie. Coraz więcej i więcej, i więcej. Aż wreszcie ludzi było więcej niż zwierząt. I ludzie zapomnieli. Zapomnieli dzielić się ze zwierzętami ziemią i wodą, i niebem Matki Ziemi. Zapomnieli, że zwierzęta to ich siostry i bracia. Zapomnieli, że wszyscy są cząstką jednej wielkiej rodziny Matki Ziemi. Ludzie zapomnieli. Ale zwierzęta pamiętały. Wiedziały, że kiedyś będą musiały ludziom o tym przypomnieć. I teraz każdego dnia nasze siostry i bracia przypominają. Bo kiedy bawią się delfiny, ludzie pamiętają. Kiedy śpiewają ptaki, także pamiętają. Kiedy tańczą gazele, także pamiętają. A kiedy ludzie będą pamiętać, będą też kochać.
- Rozmowa na temat opowiadania. Wypowiedzi dzieci na temat wyglądu Ziemi, jej mieszkańców, ich postępowania. 2. Układ słoneczny https://www.youtube.com/watch?v=Aug7FRYvIHU 3.Zabawa orientacyjno-porządkowa Start rakiety.Rodzic odlicza: 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0. Podczas odliczania dzieci rytmicznie klaszczą w dłonie z narastającą prędkością, następnie, na wysokości brzucha, rysują spiralę (maszyny zaczynają pracować), wydając dźwięk: Bzz (rakieta startuje). Sstaaart – rytmicznie uderzają dłońmi o uda, rakieta wystartowała – wyskakują w górę, wymachują ramionami do góry, wydają okrzyk: Hurra! Lot rakiety – dzieci poruszają się po pokoju przy dźwiękach tamburynu, klaśnięć w ręce przerwa w muzyce oznacza lądowanie. 4.Słuchanie piosenki Ziemia – zielona wyspa (sł. Halina Cenarska, muz. Andrzej Nowak)
Nie warto mieszkać na Wenus.
Na Ziemi jest życie ciekawsze,
powtarzam to każdemu.
Ref.: Bo Ziemia to wyspa,
to wyspa zielona
wśród innych dalekich planet.
To dom jest dla ludzi,
dla ludzi i zwierząt,
więc musi być bardzo zadbany.
Chcę poznać życie delfinów
i wiedzieć, co piszczy w trawie.
Zachwycać się lotem motyla
i z kotem móc się pobawić.
Ref.: Bo Ziemia to wyspa, …
III. Posadźmy kwiatów tysiące,
posadźmy krzewy i drzewa.
Niech z nieba uśmiecha się Słońce,
pozwólmy ptakom śpiewać.
Ref.: Bo Ziemia to wyspa, …
- Rodzic prowadzi rozmowę z dzieckiem na temat treści utworu. Stara się zadawać pytania, które prowokują do udzielania dłuższych wypowiedzi? Np. O czym jest piosenka? Dlaczego nie warto mieszkać na Marsie, czy na Wenus? Czym jest dla nas ziemia? Kto mieszka na ziemi? Dlaczego powinniśmy o nią dbać i co można zrobić, aby była jeszcze piękniejsza.Jaki kolor ma ziemia w piosence? Jasne, że zielony. Rodzic włącza piosenkę raz jeszcze. Dzieci biegają, podskakują. Rodzic zatrzymuje muzykę – przerwa, mówi „zielony” a dziecko ma za zadanie odszukać w pokoju przedmiot w kolorze zielonym i dotknąć go. Powtarzamy zabawę 3 razy. 5 .Praca plastyczna wykonana z masy solnej pt. „Ziemia – nasza planeta” – wykonanie kompozycji przedstawiającej naszą planetę widzianą oczami dziecka. Pomalowanie prac farbami.
Zadania dla 5 latków:
- Odkrywam siebie. Karta pracy, cz. 3, nr 70.
Posłuchajcie nazw planet.
− Powiedzcie, jak nazywa się pierwsza, druga, trzecia… ósma planeta, licząc od Słońca.
- Odkrywam siebie. Karta pracy , cz. 3, nr 71.
− Odwzorujcie rysunki rakiety i ufoludka.
− Rysujcie po śladzie, nie odrywając kredki od kartki.
Zadania dla 4 latków:
Odkrywam siebie cz.2. str .27. Dokończ rysować latający pojazd. Pokoloruj rysunek UFO.
Dodatkowe propozycje
Muzyka relaksacyjna dźwięki kosmosu https://www.youtube.com/watch?v=xrqs23LTpL0
Temat tygodnia: Cuda i dziwy
Poniedziałek 12.04.2021
Temat dnia: Na planecie Chustolandia
1. Dzień dobry Kotki, dzień rozpoczniemy od porannej rozgrzewki .https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ
2. Poznamy teraz nazwę nowego miesiąca na podstawie wiersza Wandy Chotomskiej Kwiecień.
Chodzi Kwiecień po świecie w fiołkowym berecie,
z czarodziejską pałeczką w kieszeni. Za pomocą pałeczki
w ciągu małej chwileczki wszystkie rzeczy potrafi odmienić.
Koniom – skrzydła doczepia, krowę zmieni w fortepian,
tort upiecze ze śniegu, strusia wyśle na biegun,
dom na dachu postawi, klucz zmajstruje żurawi,
księżyc w czapkę ubierze, gwiazdy zmieni w talerze,
z klombu zerwie dwa słonie, by pachniały w wazonie,
z papug zrobi tygrysy, które jedzą irysy,
sto kogucich grzebieni w wielkie góry zamieni – ledwie wyjmie pałeczkę z kieszeni.
- Zwrócenie uwagi na nazwę miesiąca, o którym jest mowa w wierszu; przypomnienie nazwy miesiąca, który występował przed kwietniem, i tego, który nastąpi po nim.
- Dziecko wypowiada się na temat nieprawdopodobnych rzeczy, które wyczarował kwiecień w wierszu swoją czarodziejską pałeczką;
- wyjaśnianie, dziecku dlaczego takie nieprawdopodobne rzeczy nie mogą mieć miejsca;
- zwrócenie uwagi na humor zawarty w utworze. 3. Zabawa Jestem kwietniem i wyczaruję...Dziecko porusza się z pałeczką przygotowaną przez rodzica (może to być patyczek obwinięty folią aluminiowa) i kończy zdanie: Jestem kwietniem i wyczaruję...,następnie kończy zdanie wymyślając coś nieprawdopodobnego. Wyjaśnianie dziecku znaczenia przysłowia: Kwiecień – plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata 4. Zabawa chustkami. Do tej zabawy potrzebne nam będą chusteczki szyfonowe w kolorach: zielonym, czerwonym, niebieskim, żółtym, czerwonym. Dziecko ogląda chusteczki. Określa jakie one są): delikatne, lekkie...Następnie dziecko podrzuca chustkę do góry: raz z zamkniętymi, a raz z otwartymi oczami . 5.Układanie rymowanek o kolorach chustek. Dziecko wspólnie z rodzicem układa rymowankę
Zabawę rozpoczyna rodzic mówiąc:
Czerwony, czerwony to mój kolor ulubiony.
Niebieski, niebieski to... (kolor królewski).
Zielony, zielony to... (kolor trafiony).
Żółty, żółty kolor mam. Kto go zechce... (to mu dam). Teraz dziecko kończy , podając swoje przykłady.
Czerwony jak...
Niebieski jak...
Różowy jak...
Żółty jak...
6. Wypowiedzi dziecka na temat: Co by było, gdyby na Ziemi wszystko było czerwone (niebieskie, różowe...)?
7.Praca plastyczna. Rysowanie wymyślonej planety: jej mieszkańców, roślin, zwierząt w wybranym, jednym kolorze, np. czerwonym (niebieskim, zielonym, różowym).. Nadawanie nazw narysowanym planetom.
8.Doświadczenie mieszanie farb. https://www.youtube.com/watch?v=Ya3Mm1gJnq0
9.Dzielenie słowa farby na sylaby. Co słyszycie na początku słowa farby? Poznanie litery F http://www.pp8-pszczyna.pl/pliki/alfabet-polski-pisany-dla-dzieci-do-druku15_LITERA_F.jpg
- modelowanie litery F z plasteliny , sznurka lub drucika
- układanie literki F np. z kamyków , guzików itp.
- próby pisania litery F na tacy posypanej mąką lub piaskiem
Zadania dla 5 latków:
Przygotowanie do nauki czytania, pisania i liczenia str. 40, 41
Zadania dla 4 latków:
Odkrywam siebie . Karta pracy cz.2 str. 40, 41
Dodatkowe propozycje
- Nauka Alfabetu - UBU Poznaje literkę Fhttps://www.youtube.com/watch?v=k0OgJ7L2pUk
- Ballada KSIĘŻYCOWA || NutkoSfera || Piosenki DLA DZIECI
Temat tygodnia: Chciałabym być sportowcem
Temat dnia: Na stadionie
Data: Piątek 09.04.2021.
Propozycje zabaw i ćwiczeń do wykonania z dzieckiem:
Witam serdecznie , dzieci oraz Rodziców. Gdybyśmy prowadzili zajęcia w przedszkolu to na pewno dzisiaj wybralibyśmy się na wycieczkę na stadion, ale z racji tego , że musimy zostać w domach , wymyślimy coś innego. Chociaż jeśli ktoś ma możliwość to może jak najbardziej zwiedzić obiekt z zewnątrz, najbliższy jest w Słomnikach.
- Zabawa ruchowa , możecie zaprosić również rodzeństwo i rodziców.
- Poruszanie się według słów rymowanki.
Zrób do przodu cztery kroki
i wykonaj dwa podskoki.
Zrób do tyłu kroki trzy,
potem krzyknij: raz, dwa, trzy!
Lewą ręką dotknij czoła,
no i obróć się dokoła.
W prawą stronę kroków pięć
zrób – jeśli masz na to chęć.
Potem kroki w lewą stronę:
raz, dwa, trzy – no i zrobione.
- Ćwiczenia rozwijające ruchy gałek ocznych.
Rodzic wspólnie z dzieckiem przygotowuje różną liczbę zabawek. Dziecko liczy je głośno, łącząc liczenie z mrugnięciami.
- „Najpiękniejsze, najpopularniejsze i najoryginalniejsze- stadiony na świecie”- proponuje oglądnąć kilka wyjątkowych stadionów. Znajduję się tam również Stadion Narodowy w Warszawie.
https://runforest.pl/futbologia4-stadiony-swiata-najpiekniejsze-i-najoryginalniejsze-2/
- Zapraszam do oglądnięcia krótkiego filmu edukacyjnego „Stadion sportowy”. Zawiera on m.in. zagadki sportowe.
https://www.youtube.com/watch?v=hqwLPsoIrJ4
- Masaż relaksacyjny- do rymowanki .Dziecko dobiera się w parę.np. z rodzicem, siostrą, bratem .
Jedno z nich kładzie się na dywanie, a drugie wykonuje ćwiczenia na jego plecach. Dziecko:
Świeci słonko, świeci, rysuje słonko na plecach partnera,
a chmurka się skrada, rysuje małą chmurkę,
zasłoniła słonko, rysuje dużą chmurkę,
będzie deszczyk padać. uderza palcami, naśladując padający deszcz.
Zadania dla 4 latka
- Karta pracy, cz. 2, nr 25. − Rysujcie po śladach szprych w kołach rowerowych.
Zadania dla 5 latka
- Ćwiczenie o dominacji matematycznej, należy policzyć kolorowe kropki
https://dzikuski.blogspot.com/2015/02/drukowanki-matematyczne-cz1.html
Dla chętnych:
-Film jak wygląda stadion PGE Narodowy w Warszawie z lotu ptaka.
Temat tygodnia: Chciałabym być sportowcem
Temat dnia: Jak lubię czynnie odpoczywać.
Data: Czwartek 8.04.2021.
- Dzień dobry, powitamy się piosenką wszystkim bardzo dobrze znaną https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE&ab_channel=PIOSENKIDLADZIECIBZYKtv
- Ćwiczenia ruchowo-naśladowcze Jedziemy na rowerkach.
- Dziecko kładzie się na dywanie. Pedałując, mówi:
Na wycieczkę wyruszamy,
raz i dwa, raz i dwa.
Tata jedzie obok mamy,
z tyłu – nas ma.gg
- RELAKSACJA PROGRESYWANA wg JACOBSONA jest najstarszą ( 1938) techniką relaksacyjną i polega na rozluźnianiu poszczególnych grup mięśniowych poprzez naprzemienne skurcze i rozkurcze mięśni.
W tle rodzic odtwarza muzykę spokojną , bez akcentowania rytmu. Najważniejsza tu jest melodia.
- Siedzimy wygodnie. Będziemy poruszać rękami, nogami i głową. Za chwilę będzie się czuć dobrze. Zaczniecie lubić siebie inne dzieci. Wasze serduszko będzie bić mocno i równo. Brzuszek nie będzie was bolał, nie będziecie się złościć .
- Oddychamy spokojnie i głęboko. Oddychamy tak jak oddycha lokomotywa. Nabieramy powietrze noskiem i wypuszczamy ustami. Powietrze wchodzi lekko przez nosek i wychodzi buzią. Każde dziecko ma nosek i każde dziecko ma buzie. Oddychamy równo, głęboko i spokojnie (kilka razy).
- Unosimy wysoko rączki. Trzymamy tak. Oddychamy spokojnie. Powoli opuszczamy rączki.
- Unosimy rączki tak wysoko, jak tylko możemy. Zaciskamy rączki, mocno je zaciskamy, a teraz zamykamy oczka, mocno je zamykamy. Otwieramy oczy, rozluźniamy palce i szybko opuszczamy ręce. Uśmiechamy się.
- Unosimy wyprostowane rączki do góry. Trzymamy tak. Powoli opuszczamy je i uśmiechamy się.
- Unosimy ręce do góry. Napinamy je mocno tak, żeby drżały. Oddychamy normalnie. Otwieramy lekko usta. Opuszczamy ręce. Uśmiechamy się.
- Skręcamy głowę w prawo. A teraz w lewo. Patrzymy prosto. Pochylamy głowę. Dobrze podnosimy głowę. Uśmiechamy się.
- Otwieramy usta tak szeroko jak tylko można. Jeszcze szerzej. Dobrze. Zamykamy usta. Uśmiechamy się.
- Zaciskamy wargi. Mocno. Jeszcze mocniej. Rozluźniamy wargi. Uśmiechamy się.
- Wargi wysuwamy do przodu. Głośno mówimy "uuuuu...", a teraz mówimy "aaaaa..." Jeszcze raz "uuuu aaaa", "uuu-aaaa". Uśmiechamy się. Oddychamy normalnie.
- Usta są zamknięte. Oblizujemy ząbki. Jeszcze raz. Dobrze. Uśmiechamy się.
- Liczymy głośno do dziesięciu. Jeden, dwa , trzy, cztery, pięć, sześć, siedem, osiem, dziewięć, dziesięć. Uśmiechamy się. Oddychamy normalnie.
- Liczymy bardzo cicho do dziesięciu. Jeden, dwa, trzy, cztery pięć, sześć, siedem, osiem, dziewięć, dziesięć. Uśmiechamy się i oddychamy normalnie. Siedzimy wygodnie.
- Otwieramy oczy tak szeroko jak tylko to jest możliwe. Otwieramy, jeszcze szerzej. Dobrze. Uśmiechamy się. Patrzymy normalnie.
- Marszczymy czoło tak silnie jak tylko to możliwe. Marszczymy. Dobrze. Uśmiechamy się wesoło.
- Oddychamy spokojnie. Czujemy się wspaniale. Oddychamy bardzo spokojnie, powoli. Jest nam dobrze. Nasze ręce stają się ciężkie jak duże domy, nogi są ciężkie jak wielkie góry. Głowa staje się ciężka jak duży worek. Bardzo ciężka.
- Nabieramy dużo powietrza i mocno napinamy brzuszki. Mocno. Jeszcze mocniej. Brzuszek musi być twardy. Klepiemy się po brzuszku. Dobrze. Wypuszczamy szybko powietrze. Uśmiechamy się.
- Kładziemy się. Jesteśmy na plaży. Zamieniamy się w leżący na piasku latawiec. Jest piękna pogoda. Nie ma ani jednej chmurki. Jest ciepło. Nagle czujemy od morza lekki podmuch. To wesoły wiaterek chce nas unieść do góry. Powoli, ciężko unosimy się, klękamy, unosimy się, rozchylamy szeroko ramiona. Unosimy się w powietrze, stajemy na obu nóżkach. Unosimy się jeszcze wyżej, stajemy na jednej nóżce. Unosimy się w powietrze. Lekko szybujemy jak latawiec. Wysoko, Bardzo wysoko. Jeszcze wyżej. A teraz zaczynamy lekko opadać. Jesteśmy coraz niżej. Bardzo nisko. Już blisko jest ziemia. Lądujemy. Uśmiechamy się. Jest nam dobrze. Jest nam wesoło. Teraz możemy bawić się z innymi dziećmi. Teraz możemy wesoło śpiewać i tańczyć. Jest nam lekko. Jest nam dobrze?
- Zabawa ruchowo-naśladowcza Poruszamy się. Dziecko na hasło podane przez rodzica, wykonuje ruchy charakterystyczne dla danej konkurencji sportowej np. naśladuje jazdę na hulajnodze, rowerze, skakance, pływanie, grę w piłkę nożną..
- Rozmowa z dzieckiem na temat wspólnego rodzinnego wypoczynku. Rodzic zadaje pytania.-Gdzie najbardziej lubisz z nami rodzicami wyjeżdżać? Lub gdzie chciałbyś/chciałabyś się udać? -W jaki sposób najbardziej lubisz spędzać wolny czas?
- -Jakim środkiem transportu lubisz podróżować?
- -Co najbardziej lubisz robić?
Zadania dla 5 latków
- Karta pracy cz.3 str. 68.Posłuchajcie tekstu, rysujcie po śladach torów. Potem nie odrywając ręki od kartki , rysujcie po śladach rysunków z bloków. Pokażcie (jedną ręką, drugą ręką, obiema), jak przebiega górzysta droga. Rysujcie po śladach górzystej drogi.
- Karta pracy cz.3 str. 69. Rysujcie po śladach drzewa iglaste, drogę między drzewami i owcami oraz drogę do domu babci.
- Karta pracy cz.3 str. 67. Obejrzyjcie obrazek przedstawiający koła nałożone na siebie. Pokolorujcie odpowiednio rysunki kół. Dokończ rysować kwiatki według wzoru. Pokolorujcie rysunki.
Zadania dla 4 latków
- Karta pracy cz.2 str. 24.nazwij sporty przedstawione na zdjęciach. Odszukaj w naklejkach obrazki buzi. Naklej je na zdjęcie lub zdjęcia przedstawiające twój ulubiony sport.
Propozycje dodatkowe
- Bajka pt. „Bolek i Lolek”- sportowcy.https://www.youtube.com/watch?v=m8rWKU1X4SU&ab_channel=StudioFilm%C3%B3wRysunkowych
- Niedźwiadek - krótka relaksacja dla dziecihttps://www.youtube.com/watch?v=P8128iS8o0g&ab_channel=KajkaBajka
- Ćwiczenia relaksacyjne techniką według Jacobsona https://www.youtube.com/watch?v=x4AuCvjA8oU&ab_channel=KreatywneKorepetycje
Temat tygodnia: Chciałabym być sportowcem
Temat dnia: Ćwiczenia sportowo słuchowe
Data: środa7.04.2021.
- Dzień dobry, dzisiejszy dzień zaczniemy od zabawy https://www.youtube.com/watch?v=bkEHK47buMY&ab_channel=JoannaJab%C5%82o%C5%84ska%2CMateuszDerelkowski-Topic
- Omówienie piosenki „Songo” (sł i muz. Danuta i Karol Jagiełło
Tak się zaczyna nasz nowy taniec,to właśnie jego rytm,
może go tańczyć, kto tylko zechce,możesz go tańczyć ty.
Wystarczy tylko trochę odwagi,wystarczy tylko chcieć,
aby zabawić się razem z namii frajdę z tego mieć
Ref. Songo, songo, songoprzybył do nas z Kongo
i dlatego właśnietak wspaniale brzmi.
Songo, songo, songoprzybył do nas z Kongo
i dlatego właśniezatańcz go i ty.
Na pewno zaraz go zapamiętasz,
bo bardzo dobrze brzmi.
Może go tańczyć kto tylko zechce,możesz go tańczyć ty.
Wystarczy tylko trochę odwagi,wystarczy tylko chcieć,
aby zabawić się razem z namii frajdę z tego mieć.
Rozmowa na temat piosenki:
-do czego zachęca piosenka?
-skąd przybył taniec Songo?
- Zabawa ruchowa Woreczek. Dziecko chodzi z woreczkiem grochu na głowie, w rytm dowolnej muzyki puszczanej przez rodzica. W wybranym momencie rodzic zatrzymuje muzykę a dziecko odpowiednio wykonuje usłyszane polecenie np.: klęka na kolano, obraca się według własnej osi, podnosi ręce do góry. Uważając by woreczek nie spadł na ziemię.
- Ćwiczenia słuchowe z piłką. Rodzic pokazuje dziecku kolejne ilustracje. Zadaniem dziecka jest podzielenie wskazanego wyrazu na sylaby. Następnie dziecko odbija piłka o podłogę tyle razy ile sylab ma dany wyraz. https://lh3.googleusercontent.com/proxy/QfB_WgCahBHt4kWR4QgTEqKtK7_7TMXBSLw7EmLnlWRAg6i2XFH91igpBMkyQro00sBAcMKKUVYVD2toPgsc1a1djYV6ANNeIqETjL6-duP6xYA-0CCkOMCFPNMzfO-gwDU np. wyraz piłka dzieli na sylaby (pił-ka) i dwa razy uderza piłka o podłogę
- Rodzic przygotowuje kartkę A3. Utrwala z dzieckiem kierunki; góra, dół, prawa, lewa. Przygotowuje również dowolne małe przedmioty. (kredka, gumka do mazania, gąbka)Następnie prosi o wskazanie przez dziecko;
- -prawego górnego rogu, lewego dolnego rogu, prawego dolnego, lewego górnego rogu. Kolejne zadania dziecko wykonuje z przedmiotem -umieszcza je na kartce według poleceń rodzica. (połóż gąbkę w prawym dolnym rogu kartki)
- Na zakończenie zabawa ruchowa utrwalająca stronę lewą i prawą. https://www.youtube.com/watch?v=urLZOP2MtVs&ab_channel=LittleOnes
Zadanie dl 5 latków
- Karta pracy, cz.3 str. 64- W co grają chłopcy? Pokolorujcie rysunki chłopców i piłki.
Nazwijcie sportowców przedstawionych na zdjęciach. Rysujcie po śladach-od zdjęć sportowców do zdjęć piłek. Nazwijcie poszczególne piłki.
- Karta pracy, cz.3 str. 65-policzcie przedmioty w każdej ramce. Zaznaczcie ich liczbę w pustych okienkach. Dokończcie ozdabiać ramki.
- Karta pracy, cz.3 str. 66- przeczytaj z rodzicem wyrazy NIE, TAK. Połącz je z odpowiednimi zdjęciami. Określcie położenie obrazka przedstawiającego piłkę na kolejnych kartkach.
- Rysujcie po śladach kolejnych piłek
Zadania dla 4 latków
- Zabawy ruchowe przy magicznym kole
https://miastodzieci.pl/zabawy/mini-gimnastyka-dla-mlodszych-dzieci/
Propozycje dodatkowe
- Zadanie plastyczne- Co zrobić z rolki po papierze?https://www.youtube.com/watch?v=x4PlksuIpPE&ab_channel=DIYZPAPIERU%2F%2FBestpapercraftideas
- - policz rośliny na grządkach i wskaż, których jest najwięcejhttps://cloud1n.edupage.org/cloud?z%3ANGBWCT9aqnaN59wuFGqIU%2F35V8xYzTnUEBwAgy5DGm9rttZIdSBHHhEsJ3KDiEjx
Temat tygodnia: Chciałabym być sportowcem
Data: Wtorek 6.04.2021.
Temat dnia: Gimnastyka to zabawa
- Dzień dobry rozpoczniemy poranną gimnastyką. https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE&ab_channel=PIOSENKIDLADZIECIBZYKtv
- Wysłuchanie i omówienie wiersza Jadwigi Koczanowskiej „Gimnastyka”.
Gimnastyka to zabawa ale także ważna sprawa, bo to sposób jest jedyny żeby silnym być i zwinnym
Skłony, skoki i przysiady trzeba ćwiczyć- nie ma rady! To dla zdrowia i urody niezawodne są metody.
Pytania do wiersza:
- co trzeba robić aby być silnym i zwinnym?
-jakie ćwiczenia zostały wymienione w wierszu?
- Zabawa ruchowa . Naśladujemy ćwiczenia wykonywane przez dzieci na ilustracji http://przedszkole1wegrow.pl/images/glowne/1289-1782-s.jpg
- Oglądanie zdjęcia z jagodami.https://pkik24.pl/images/stories2/czarna-jagoda-krzew-owocowy.jpg . Opisywanie wyglądu jagód. Dzielenie słowa jagoda na sylaby.
- Podział na sylaby nazw obrazków, które rozpoczynają się głoską j.https://lh3.googleusercontent.com/proxy/FUMtMWBMlvNKm9ex4d2jclMnaOGCEfAbUlsSYtUx7eXAidgl7pG8HXwbMcjntp5BE2aFftULyXB1gV4UXEGMom-4IoO1OC8mE7fH4a3Nt1az
- Pokaz litery j,J drukowanejhttps://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTdIDjmFZ7qccUURARtOZBHntJSgtrbfMhkfVbPYXY3OVegb_K6owKpBZWRBWh1z-ell9I&usqp=CAU
- „Językowe rymowanki” 1. Piłka sama podskakuje, Język piłkę naśladuje - wyciągamy język do przodu i poruszamy nim w górę i w dół 2. Karuzela mknie wokoło, Kręć językiem szybko w koło - wyciągamy język do przodu i kręcimy nim wokół ust 3. Otwórz buźkę i zamykaj, Tak jak pyszczkiem robi rybka - wysuwamy wargi do przodu zaokrąglając je w kształt litery „o” i poruszamy ustami 4. Dotknij swym językiem nosa By nie siadła na nim osa - wysuwamy mocno język do przodu i próbujemy jego końcem dotknąć nosa 5. Możesz krówkę naśladować, Wyjąć język i go schować - wyciągamy i chowamy język 6. Choć nie robi się już tego, Język mlaska na całego! - naśladujemy odgłosy mlaskania 7. Masz swój język bardzo giętki Możesz czyścic nim swe zęby - czyścimy językiem zęby od strony wewnętrznej i zewnętrznej 8. Chce mamusia dostać buzi, A więc cmoknąć każdy musi. - naśladujemy odgłosy cmokania 9. Konik tupie kopytami, My klaskamy językami. - „przyklejamy język’ do górnego podniebienia o odrywamy go swobodnie uderzając nim o dolne podniebienie 10. Trąbę piękną ma pan słonik, Język zwija się w rulonik - wewnątrz buzi zwijamy język w rulonik i wysuwamy go przez lekko zaciśnięte ust
Zadania Pięciolatki
-Karta pracy, cz3 str.62,63
-przygotowanie do nauki czytania i pisania str. 39
Zadania dla czterolatków
- wskaż literkę J- https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSRrj5gOzD2DrnDOORwJOm5cf1a9KhGGXxbgw&usqp=CAU
Dodatkowe propozycje dla chętnych
-Bajka- Reksio sportowiec.https://www.youtube.com/watch?v=3IZ_5iJkbM4&ab_channel=StudioFilm%C3%B3wRysunkowych
-Najlepsi polscy sportowcy
https://www.tvp.info/51567209/ten-rok-nalezal-do-nich-oto-najlepsi-polscy-sportowcy
Temat tygodnia: Wkrótce Wielkanoc
Piątek, 2 kwietnia 2021r.
Temat dnia: Bajeczka wielkanocna
Propozycje zabaw i ćwiczeń do wykonania z dzieckiem:
Dzień dobry , święta zbliżają się wielkimi krokami więc przygotowania idą pełną parą, proponuję na dobry początek dnia zabawę ruchową.
- Zabawa „Zaczarowane zwierzątka wielkanocne”.
Zachęcamy do zabawy rodziców i dzieci oraz rodzeństwo. Dzieci będą zamieniać się w zajączki, baranki i kurczątka . Dziecko siedzi w wybranym miejscu np. na dywanie. Gdy usłyszy słowa rodzica- Baranki wielkanocne – wówczas biega na czworakach po pokoju , naśladując głos baranków (be-be). Na hasło: Kurczątka wielkanocne – zaczyna poruszać się jak kurczątko naśladując piszczące kurczątka (pi-pi). Porusza się do czasu, gdy usłyszy słowa - Zajączki wielkanocne , naśladując kicanie .
- Słuchanie opowiadania Agnieszki Galicy „ Bajeczka wielkanocna”.
- Wiosenne Słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
− Jeszcze chwilę – mruczały wierzbowe Kotki. – Daj nam jeszcze pospać. Dlaczego już musimy wstawać?
A Słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
− Tak to już jest, że musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotek, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka − puk, puk! I przygrzewało mocno.
− Stuk, stuk! – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
− Najwyższy czas – powiedziało. – To dopiero byłby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło się rozglądać dookoła po łące, przeczesało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
− Co się stało, co się stało? – Zajączek przecierał łapką oczy.
− Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
− Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
− Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
− Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwoneczkiem na szyi. − To już święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
− W wielkanocny poranek dzwoni dzwonkiem Baranek,
a Kurczątko z Zajączkiem
podskakuje na łące.
Wielkanocne Kotki, robiąc miny słodkie,
już wyjrzały z pączka,
siedzą na gałązkach, kiedy będzie Wielkanoc,
wierzbę pytają.
- Rozmowa na temat opowiadania.
− Dlaczego słonko obudziło wierzbowe kotki?
− Jakie zwierzątka potem obudziło?
− Dlaczego słonko obudziło zajączka i baranka?
- Oglądanie wierzbowych gałązek z baziami, głaskanie ich, wyjaśnianie ich nazwy bazie – kotki. Wierzbowe gałązki z baziami. Układanie gałązek w wazonie.
- Zabawa Prawda czy fałsz?
Dziecko słucha zdań wypowiadanych przez rodzica. Jeżeli, według dziecka zdania, są prawdziwe, wstają, a gdy uważają, że nie są prawdziwe (są fałszywe), tupie nogami w podłogę.
- Pisanki to ozdobione jajka.
-Do wielkanocnego koszyka obok pisanek kładziemy warzywa.
-Baranek wielkanocny może być z ciasta.
-Cukrowe zajączki robimy z pietruszki.
-W czasie Wielkanocy dzielimy się jajkiem.
-Święta wielkanocne są w zimie.
- Bazie rosną na wierzbie
6 .Podział na sylaby słów kojarzących się z Wielkanocą. Rodzic wspólnie z dzieckiem podaje wyrazy np.
Pi-san-ki, ba-ra-nek, za-ją-czek, bo-ro-wi-na, ko-szy-czek, itp.
Zadania dla 5 latka
- Karta pracy, cz. 3, nr 61.- obejrzyjcie obrazki i zaznaczcie 9 różnic między nimi
- Książka „Odkrywam siebie”- Litery i liczby, str. 67
Zadania dla 4 latka
- Karta pracy, cz. 2, nr 23. − Odszukajcie w naklejkach zdjęcia przedstawiające skowronka i przebiśniegi. Naklejcie skowronka na wierzbie, a przebiśniegi – pod wierzbą
Dodatkowe
Jeśli posiadacie Państwo kartki świąteczne to można je wykorzystać i zrobić z nich puzzle.
Składanie w całość pociętych kartek świątecznych to dla dzieciaków propozycja dodatkowa.
- Zabawa „Wędrująca pisanka”. Potrzebna nam będzie do tej zabawy -pisanka i łyżka. Podawanie wśród domowników pisanki tak, jakby była bardzo lekka… bardzo ciężka… śliska. Przenoszenie jej od startu do mety na łyżce trzymanej w wyciągniętej ręce.
Drogie KOTKI w ramach relaksu możecie obejrzeć bajki związane ze Świętami Wielkanocnymi:
- Wielkanocny Zajączek - bajka dla dzieci (audiobook)
https://www.youtube.com/watch?v=T1_Su0kjAzQ
- Kubuś - Wielkanoc - bajka dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=nDlJVu4rXrU
- Maks i Ruby: Wielkanoc Kapelusz/ Parada Wielkanocna / Zajączek Wielkanocny - Ep.30
https://www.youtube.com/watch?v=CmtqWLGWHWQ
- Domisie - Wielkanocna przygoda
https://www.youtube.com/watch?v=QIk1KXdYsmU
Temat tygodnia: Wkrótce Wielkanoc
Czwartek 1.04.2021
Temat dnia: Kartka wielkanocna
- Dzień dobry, dzisiejszy dzień rozpoczniemy od ćwiczeń ze świeżakami. https://www.youtube.com/watch?v=Vq4LxW6QX7I
- Zabawa "Gdzie są pisanki" – dziecko odszukuje kartonowe sylwety pisanek schowane przez rodzica w domu- określa miejsca ich schowania.
- Słuchanie i omówienie wiersza Agnieszki Galicy pt. „Piosenka wielkanocna.”
Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach każdy zając pamięta.
Do koszyczka zapakuje słodycze
i na święta ci przyniesie moc życzeń.
Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach i kurczątko pamięta.
W żółte piórka się ubierze, wesołe,
wśród pisanek będzie biegać po stole.
Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach nasz baranek pamięta.
Ma na szyi mały dzwonek dźwięczący,
będzie dzwonił, będzie skakał po łące.
- Wypowiedzi dziecka na temat zwierząt wymienionych w utworze oraz ich sposobów przygotowania do świąt.
- Rozmowa z dzieckiem na temat przygotowań świątecznych prowadzonych w ich domach.
4. Rodzic wypowiada krótki tekst , do którego dziecko wymyśla rymujące się słowa, np.
To kurczątko to milutkie... (pisklątko).
Mama kokoszeczka znosiła śliczne... (jajeczka).
Malutkie kureczki są jak żółciutkie... (kuleczki).
Malujemy jajeczka w złote gwiazdki i... (słoneczka).
Małe kurczaczki mają mięciutkie... (kubraczki).
5. Zabawy pisankami.
Dziecko otrzymuje papierowe sylwety pisanek ( dziesięć). Rodzic mówi rymowankę, a dziecko ilustrują ją sylwetami pisanek, dodaje i podaje wynik. Np.
W lewej ręce pięć pisanek mam.
W prawej ręce trzy pisanki mam.
Pisanki tu, pisanki tam.
Ile razem pisanek mam?
W lewej ręce pięć pisanek mam.
W prawej ręce pięć pisanek mam.
Pisanki tu, pisanki tam.
Ile razem pisanek mam?
6. Zabawa pożegnalna masaż relaksacyjny:
Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:
Śniła mu się pisaneczka ta co cała jest w kropeczkach - uderzenia paluszkami kropki
Była też w paseczki - rysujemy paseczki
I w wesołe krateczki - rysujemy krateczkę
Ta w malutkie ślimaczki - rysujemy ślimaczki I
żółciutkie kurczaczki - rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek Cii..
wiosna, wiosna ach to ty! - całymi dłońmi masujemy plecy dziecka.
Zadania dla 5 latka
- Karta pracy, cz. 3, nr 60.
- Rysujcie po śladach, bez odrywania kredki od karty.
- Posłuchajcie zagadek Barbary Szelągowskiej. Rozwiążcie je.
- Kolorowanka wodna Kogut. Wyprawka, karta z kogutem (kolorowanka wodna), kubek z wodą, pędzelek.
Zadania dla 4 latka
- Policz ile jest przedmiotów w danym zbiorze https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/KARTY-PRACY-WIELKANOC-3.jpg
Dodatkowe
- Co w różnych rejonach Polski je się na śniadanie wielkanocne? https://kobieta.interia.pl/kuchnia/news-co-w-roznych-rejonach-polski-je-sie-na-sniadanie-wielkanocne,nId,2902428
- Film o symbolach wielkanocnych https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg&t=12s
Temat tygodnia: Wkrótce Wielkanoc
Środa 31.03.2021
Temat dnia: Pisanki wielkanocne
1.Dzień dobry w dobry nastrój wprowadzi nas poranny taniec.
https://www.youtube.com/watch?v=iKeatJK181Q
2.Zabawa paluszkowa-„Witamy swoje palce” ,rodzic mówi rymowankę, a dziecko realizuje jej treść.
Kciuki gotowe? Tak! – pięść zaciśnięta, wystawiony kciuk Wskazujące gotowe? Tak! – wystawiony drugi palec Środkowe gotowe? Tak! – wystawiony trzeci palec Serdeczne gotowe? Tak! – wystawiony czwarty palec Małe gotowe? Tak! – wystawiony piąty palec Wszystkie palce gotowe? Tak! Schowajcie się za głowę! – schowanie dłoni za głowę
Następnie dziecko przelicza swoje palce poprzez dotyk o policzek z jednoczesnym nazywaniem ich. Określa ile palców razem jest w obu dłoniach.
3.Zabawa badawcza- Poznajemy budowę jajka. https://forumlogopedy.pl/media/cache/thumb/uploads/5c9/dca/5c9dca7db4553205955348.png
Nazywanie poszczególnych części składowych : skorupki, białka, żółtka. Zwrócenie uwagi na zarodek i wyjaśnia dziecku, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.
4.Oglądanie ilustracji przedstawiającej jajka różnych ptaków. Zwracanie uwagi na ich wielkość.
To są jajka (od lewej strony kolejno): przepiórki, kury zielononóżki, kaczki, indyka, gęsi, strusia.
Jakiego ptaka jajko jest najmniejsze?
Jakiego ptaka jajko jest największe?
Ile jest jajek na zdjęciu?
Jakiego ptaka jest 3. jajko licząc od prawej strony?
Jakiego ptaka jest 4. jajko licząc od lewej strony?
5. Film -wykluwanie się pisklęcia https://www.youtube.com/watch?v=whsdyV0O318
6. Jajko” – zabawa badawcza.
Potrzebne będą: jajka dwa ugotowane ,dwa surowe, lupa. Pytamy dziecka, czy potrafi rozpoznać, które jajo jest surowe, a które gotowane. Kręcimy na stole jajkiem surowym i ugotowanym, prosimy dziecko by zgadło, które jest które. Następnie oba jajka rozbijamy, podsumowujemy, że surowe jajko kręci się wolno, a ugotowane szybko. Wyjaśniamy, że gotowane jajko kręci się szybciej, bo ma zwartą konsystencję – konsystencja surowego jaja hamuje jego obrót. Następnie prosimy dziecko o wyciagnięcie z kosza z jajkami jednego jajka i sprawdzenie, czy jest surowe. Jeśli nie jest, dziecko je odkłada do kosza i sprawdza kolejne jajko.Dziecko ma jedno surowe jajko i talerzyk. Dziecko delikatnie rozbija skorupki jajka i wylewa zawartość na talerzyki, ogląda je, także za pomocą lupy. Jeśli dziecko chce może opowiedzieć, jak jest zbudowane jajko i jakie są funkcje poszczególnych elementów budowy jaja. Pomagamy dojść do wniosku, że skorupka i błona chronią jajko przed uszkodzeniem. Pisklę rozwija się z płytki zarodkowej. Białko chroni rozwijające się pisklę przed urazami. Żółtko jest źródłem substancji odżywczych, dzięki którym pisklę może się rozwijać i rosnąć. Komora powietrzna zapewnia pisklęciu możliwość oddychania. Skrętki białkowe utrzymują jajo w jednym położeniu. Z jaj kupowanych w sklepach nie wyklują się kurczęta
7. Słuchanie kilku ciekawostek na temat pisanek.
Zwyczaj zdobienia jaj w czasie Wielkanocy ma w Polsce długą tradycję (od X wieku). Najpopularniejszą i najstarszą techniką zdobienia jaj jest technika batikowa polegająca na nanoszeniu wosku przy użyciu tak zwanego pisaka (małego lejka z blachy, osadzonego na patyczku) lub przy użyciu szpilki. Do innych technik należy wyskrobywanie wzorów przy użyciu ostrego narzędzia; oklejanie jaj wycinankami z papieru, tkaniną; malowanie farbami różnego rodzaju oraz wytrawianie wzorów kwasem (dawniej z kiszonej kapusty, obecnie – kwasem solnym).
Zadania dla 5 latka
- Karta pracy, cz. 3, nr 58. Obejrzyjcie obrazki. Zaznaczcie kolejność zdarzeń w historyjce, rysując w okienkach przy obrazkach odpowiednią liczbę kropek lub pisząc właściwe liczby. − Opowiedzcie historyjkę.
- Karta pracy, cz. 3, nr 59. − Mówcie rymowankę i rysujcie po śladach jajek. Potem mówcie rymowankę i samodzielnie rysujcie kontury jajek. Pokolorujcie rysunki jajek. − Przeczytajcie tekst razem z N. On będzie czytać zdania, wy będziecie je powtarzać. Zilustrujcie przeczytane zdania.
Zadania dla 4 latka
- Karta pracy, cz.2, str. 22- Rysuj po śladzie nie odrywając ręki od kartki.
- Dodatkowe propozycje
- Bajka o jajkach https://www.youtube.com/watch?v=lIWDCkbVQ6A
- Święta wielkanocne animacja do piosenki https://www.youtube.com/watch?v=KyeLlFX0p2g
Temat tygodnia: Wkrótce Wielkanoc
Wtorek 30.03.2021
Temat dnia: Kura, kurczęta i pisanki.
1.Dzień dobry, dzisiejszy dzień rozpoczniemy ćwiczeniami używając gazet.
Zabawa ruchowa do wiersza A. Masłowskiej
Na mojej gazecie siedzę sobie (siedzenie)
Na mojej gazecie bębnie sobie(uderzanie w gazetę dłonią)
Na mojej gazecie śpię sobie (ułożenie się na gazecie)
A kiedy usłyszę ton (klaśnięcie dorosłego)
Szybko uciekam stąd (zeskok z gazety)
- Chodzenie z gazetą na głowie, tak by nie spadła
- Chodzenie z gazetą miedzy kolanami tak, aby nie wypadła
- Przeskakiwanie gazety ułożonej na podłodze: do przodu, do tyłu.
2.Słuchanie opowiadania Grzegorza Kasdepke Najpiękniejsze… – rozmowa na temat jaj zwierząt.
„Jak wiadomo, każda mama pragnie, aby jej dziecko było naj, naj, najwspanialsze!…
Prawda?
Tak samo rzecz się miała z pewnymi dobrze mi znanymi kurami. Któregoś ranka wszystkie trzy zniosły jajka. Cóż to była za radość! Gdakały wniebogłosy ze szczęścia! Spoglądały z miłością na swe jajeczka. Otulały je delikatnie. Nasłuchiwały czy zza kruchej skorupki nie dobiegnie ich czasem jakiś dźwięk. Jednym słowem jak wszystkie mamy, robiły sporo zamieszania.
– Z mojego jajeczka – gdakała pierwsza kura – wyrośnie najsilniejszy kogucik na całym podwórku!
– A z mojego – gdakała druga – najpiękniejsza nioska w całej wsi!
Zaś trzecia kura była tak szczęśliwa, że nie wiedziała nawet, czy wolałaby chłopca, czy dziewczynkę. Wszystkie jednak chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze.
Postanowiły więc pomalować skorupki jajek najwspanialej, jak tylko potrafiły.
– Mój kogucik – gdakała pierwsza kura – będzie czerwony w niebieskie paski.
– A moja nioska – gdakała druga – będzie różowa w zielone groszki.
Zaś trzecia kura nie mogła się zdecydować, czy pomalować jajo na pomarańczowo w brązowe kwadraciki, czy na brązowo w pomarańczowe trójkąciki.
Wszystkie były przekonane, że z tak kolorowych jajek wyklują się najpiękniejsze kurczaki na świecie.
Którejś nocy usłyszały jakieś ciche trzaski, jakieś popiskiwania… – zanim się obejrzały, z popękanych, kolorowych skorupek wyskoczyły ich dzieci.
– Jaka śliczniutka!… – wygdakała pierwsza kura.
– Mój ty kochany!… – rozczuliła się druga.
– Chlip, chlip!… – płakała ze szczęścia trzecia kura.
A małe kurczaczki, wszystkie żółciutkie, jak gdyby pomalowało je samo słońce, rozejrzały się dookoła i krzyknęły radośnie:
– Mamo! Już jestem!
Rozmowa z dzieckiem na temat tekstu: O jakich kurczakach marzyły kury? Co kury zrobiły z jajkami? Jakiego koloru były małe kurczaczki? Jakie zwierzęta wykluwają się z jaj? Podkreślanie więzi matki z dzieckiem.
3. Wyprawka plastyczna 5 latki- Karta G. Oglądanie obrazków. Opowiadanie historyjki. Wycinanie jej i układanie według kolejności zdarzeń .
4. Zabawy przy piosence Koszyczek dobrych życzeń.
Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku,
a z barankiem gromada pisanek – dużo śmiechu i krzyku.
Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz, by był pyszny smak.
Dziwi się biały baranek: „O! Kto to wszystko będzie jadł?”
Ref.: Mama, tata, siostra, brat – każdy coś z koszyczka zjadł,
a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń.
Gdy życzenia złożyć chcesz, coś z koszyczka szybko bierz!
I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości!
- Dawno temu prababcia tak samo koszyk przygotowała.
Był baranek i dużo pisanek, i kiełbaska niemała.
Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat,
lecz babcia z dziadkiem dziwili się: kto to wszystko będzie jadł?
Ref.: Mama, tata…
III. Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia.
Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia.
I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są,
a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.
5. Zadanie znajdź 5 różnic http://proliberis.org/images/dla_dzieci/wycinanki_wielkanoc/pro_liberis_wycinanki_09.pdf
6.Rysujemy wierszyk „Kurczątko”.- rodzic rysuje na kartce i mówi tekst, dziecko rysuje obok.
W jajeczku siedziało- rysujemy owal.
Łebek wychyliło……………….-kolista główka
Oczkiem zamrugało………….-oczko
Dziobek otworzyło……………..-otwarty dziobek
Na nóżki skoczyło……………..-kurze nóżki przy jajku
Zadania dla 5 latka
- Karta pracy, cz. 3, nr 56. Kolorowanie jajek innym jednym kolorem, tak żeby każde jajko było inne.
- Karta pracy, cz. 3,nr 57. Kończenie rysowania kurki i kogucika według wzoru.
Zadania dla 4 latka
- Karta pracy, cz.2, str. 21. Policz pisanki i wskaż w, której grupie jest ich najwięcej.
Dodatkowe propozycje.
- Kogucik wielkanocny https://czasdzieci.pl/inspiracje/id,55713d1.html
- Wiosenny Quiz http://pspkozenin.szkolnastrona.pl/download/wiosenny%20Quiz.pdf
- Kreatywne pomysły dla chętnych. https://www.youtube.com/watch?v=RodXic0G-SE
Temat tygodnia: Wkrótce Wielkanoc
Temat dnia: Pisanki
Poniedziałek 20.03.2021
Dzień dobry, witam serdecznie wszystkie Kotki, dzisiaj popracujecie troszkę inaczej niż zwykle. Przesyłam Wam zadania do pracy zdalnej. Miłego dnia.
- Ćwiczenia poranne- dużych grup mięśniowych „Przedświąteczne porządki”
Dziecko naśladuje odkurzanie, trzepanie dywanów, mycie okien i wycieranie kurzu z mebli znajdujących się na różnej wysokości.
- Ćwiczenie nóg „Po schodach.”
Dziecko naśladuje zbieganie po schodach. Biegnie w miejscu, z wysokim unoszeniem kolan. Potem-wchodzi po schodach – maszeruje w miejscu, z wysokim unoszeniem kolan i przechylaniem się na boki.
- Czworakowanie „Zajączki wielkanocne.”
Dziecko naśladuje sposób poruszania się zajączków – całe dłonie ma oparte na podłodze,
podciąga nogi do rąk. Co pewien czas zatrzymują się – wykonuje przysiad, palce wskazujące trzyma przy uszach i rozgląda się na boki. Potem zmienia kierunek poruszania się.
- Marsz po obwodzie koła – Spacer baranków.
Dziecko maszeruje i rytmizuje jednocześnie tekst:
„Bielutkie baranki sobie spacerują, na Wielkanoc wyczekują”, trzyma rękę przy oczach, rozgląda się na boki, cicho pobekuje w różnym natężeniem głosu: Bee, bee, bee.
- Wysłuchanie i omówienie wiersza Doroty Gellner „ Pisanki”
Patrzcie, ile na stole pisanek! Każda ma oczy malowane, naklejane.
Każda ma uśmiech kolorowy i leży na stole grzecznie, żeby się nie potłuc przypadkiem w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie! Pisanki nie są do jedzenia Z pisanek się wyklują świąteczne życzenia!
Rozmowa na temat wiersza.
− Co znajduje się na stole? Jak wyglądają pisanki? Co wykluje się z pisanek?
- Poznawanie ciekawostek na temat pisanek.
- Dawniej uważano, że pisanki mają magiczną moc, dlatego np. dotykano nimi grzbietów bydła, aby było zdrowe i płodne, toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić sobie dobry urodzaj.
- Były one darem, który miał zapewnić obdarowanej osobie wszelką pomyślność (także w sprawach sercowych).
- Pełniły one rolę wykupu w obrzędach wielkanocnych, np.: dyngusa, chodzenia z barankiem
lub kurkiem.
- Ludzie bogaci obdarowywali się drogimi pisankami, ze złota, przyozdobionymi szlachetnymi
kamieniami. Francuski jubiler Peter Carl Fabergé wykonał takie drogie pisanki na zamówienie
cara Rosji.
- Pisanki służyły do zabawy zwanej taczanką.
Turlało się po stole malowane jaja, zderzając je ze sobą. Wygrywała ta osoba, której pisanka
się nie potłukła.
3.Oglądanie obrazka przedstawiającego wiosenne prace w ogródku .
Co robimy wiosną w ogródku?
− Jakich narzędzi ogrodniczych potrzebujemy?
− Do czego potrzebujemy wideł, a do czego – motyki?
− Do czego potrzebujemy sekatora, a do czego – grabi i łopaty?
- Dzielenie słowa łopata na sylaby.
− Co słyszycie na początku słowa łopata?
- Podział na sylaby nazw obrazków, które rozpoczynają się głoską ł.
- Pokaz litery ł, Ł drukowanej.
- -latki otwierają książkę- Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, -wykonują ćwiczenie na stronie 38.
- Ćwiczenie logopedyczne – usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Jajko – dziecko otwiera i zamyka wargi, układając je tak , aby były zaokrąglone jak jajko.
Gorące jajko - dziecko nabiera powietrze nosem, a wypuszcza ustami, naśladując dmuchanie
jajek.
Baranki na hali – baranki wędrują w górę i dół, pasąc się na hali – dziecko opiera czubek języka raz za górnymi, a raz za dolnymi zębami.
Kura liczy kurczęta – dziecko dotyka czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej:
najpierw na górze, potem – na dole.
Zadania dla 5 latków :
- Karta pracy, cz. 3, nr 54. − Połączcie, samodzielnie lub z pomocą rodzica pierwsze głoski z nazw zdjęć. Narysujcie w pustych polach to, czego nazwę otrzymaliście
- Karta pracy, cz. 3, nr 55. − Narysujcie w pustych polach pisanki według podanych wzorów. Pokolorujcie rysunki pisanek na podane kolory.
Zadania dla 4 latków:
- Karta pracy, cz.2, str. 20.Dokończ rysowanie pisanki, połącz kropki i pokoloruj rysunek.
Propozycje zajęć dodatkowych.
- Kolorowe pisanki. –propozycje udekorowania pisanek https://www.homebook.pl/artykuly/1576/jak-pomalowac-wielkanocne-pisanki-6-sposobow
Wykonywanie pisanek według własnych pomysłów.
- Posłuchaj piosenki i śpiewaj z domownikami:
Kura czy jajo?
https://www.youtube.com/watch?v=nA9fBGhF168