ŻEBY DOBRZE MÓWIĆ TRZEBA DOBRZE SŁUCHAĆ… cz. 2
#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część 24-28.
- Wykrywanie ilości dźwięków:
Kształtowanie świadomej reakcji dziecka na ilość dźwięków, np.:
- opozycja dużo - mało, rodzic uderza w bębenek (można zastąpić miską i łyżką), dziecko wybiera jeden z dwóch obrazków (mało – dużo elementów)
- liczenie ilości dźwięków, dziecko wybiera planszę z odpowiednią liczbą znaków symbolizujących ilość usłyszanych dźwięków
http://hostuje.net/file.php?id=1ffaed9f4df3178abdb89ed6d87bca96
- Różnicowanie (dyskryminacja) dźwięków:
Dziecko uczone jest postrzegania podobieństw i różnic między dźwiękami - takie same czy różne. Ćwiczenia realizowane w oparciu o odgłosy środowiskowe i dźwięki mowy (sylaby, wyrazy). Dziecko wskazuje planszę z dwoma identycznymi figurami lub różnymi (w zależności od rodzaju wrażenia słuchowego).
http://hostuje.net/file.php?id=4050257060320dba9db55d6dd222e736
- Lokalizacja źródła dźwięku:
Kształcenie umiejętności wskazania strony, z której dobiega dźwięk poprzez odwrócenie głowy lub wskazanie ręką kierunku (dźwięki środowiskowe, śpiew, słuchanie tekstu czytanego przez rodzica)
- Różnicowanie głosów:
- zabawa „Kto to powiedział?” – rozpoznawanie głosów członków rodziny, dziecko zamyka oczy i zgaduje
- rodzic imituje wypowiadanie tego samego zdania wysokim głosem (kobiecym), głosem niskim (męskim), głosem piskliwym (dziecięcym) – w ćwiczeniu należy wykorzystać rysunki schematyczne przedstawiające postacie.
http://hostuje.net/file.php?id=7cc7f337a38ba0e4baf31182fddc1041