Smaller Default Larger

Pomoc pedagogiczno-psychologiczna online. Propozycje zabaw.

Drodzy Rodzice!

W tym artykule będę umieszczać ćwiczenia dla dzieci, które objęte są zajęciami w ramach pomocy pedagogiczno-psychologicznej (w tym rewalidacja).

 

13. Tydzień 22.06-26.06. "Czytamy proste teksty" cd. 

http://hostuje.net/file.php?id=af6aea5339f0f823830f9ddc32734b57

http://hostuje.net/file.php?id=8e89be03c63dbd40e26724d6a4622082

http://hostuje.net/file.php?id=eb35a37fe30e1387b2eb2fcdf08ebbe7

 

12. Tydzień 15.06-19.06. a w nim "Czytamy proste teksty". Tu możemy ćwiczyć rozumienie, budowanie zdań, odpowiadanie na pytanie, czytanie itd.

http://hostuje.net/file.php?id=4e1cd39dfd41b01b9d2f3a1fcb705999

http://hostuje.net/file.php?id=9da9277dccf9ea7a403d409fb09de37e

http://hostuje.net/file.php?id=9cb895321d2edce689d89167a834a51a

http://hostuje.net/file.php?id=2b1cc5ebdb025936ac37a4d82a26f06a

 

11. Tydzień 8.06-12.06. cykl "Ukryte słowa" cd.

http://hostuje.net/file.php?id=25aaf49d8a159b0b40ce1d2debbb0b08

http://hostuje.net/file.php?id=a0c2848611643bbc6903afb41e828e4

http://hostuje.net/file.php?id=0808de85dbe645addf805d7fdeab57bf

 

10. W  tym tygodniu (1.06-5.06) serdecznie zapraszam  do zapoznania się z cyklem  „Ukryte słowa” – czytaj i baw się z dzieckiem w ramach akcji „Cała Polska czyta Dzieciom”. Dziś w linku podaję dwa wierszyki, które pochodzą z książki Małgorzaty Strzałkowskiej „Ukryte słowa” (oraz w gazetce dla dzieci „Świerszczyk”).  Niektóre wyrazy zastąpione są rysunkami, wiadomo-rysunki „czytają” dzieci. Dobrej zabawy!

http://hostuje.net/file.php?id=4a362e5dc4cf4ae16f9751dcd2c4cc69

http://hostuje.net/file.php?id=5ccb0a3406084a703b2feb136b89dd9a

 

9. Temat tygodnia (25.05-29.05): Kategoryzacja. Dla młodszych dzieci-do ułożenia, dla starszych-również do wytłumaczenia (dlaczego ten obrazek pasuje do tej grupy? znasz jeszcze inne ubrania, owoce itd.)

http://hostuje.net/file.php?id=d6f9829f59ed42d7a03ca46d55f4637b

 

8. W tym tygodniu (18.05-22.05) wydrukujmy obrazki zwierzątek i poszukajmy par obrazków (zwierzę i pyszczek lub zwierzę i ogon). Poćwiczmy percepcję wzrokową. Nazwijmy zwierzątka.

http://hostuje.net/file.php?id=4a3aad6fbca8a5527237218e92dcd9a8

http://hostuje.net/file.php?id=e9ce9fcaa942fa8d24e9a3d5e69bf37e

http://hostuje.net/file.php?id=64aa21226bf0676af034a3a2c5f85b67

http://hostuje.net/file.php?id=81c38c25fcf721f31059eecedfa40046

 

7. W tygodniu 11-15.05 namawiałam wszystkie przedszkolaki do rymowania. Dzieci starsze objęte PPP śmiało mogą zacząć rymować. A dla młodszych dzieci zadanie drugie.

Zadanie 1. W ostatnich czasach wszyscy rymują... Przedszkolaki! wiem, że to lubicie! Zapraszam do ściągnięcia załącznika i życzę przyjemnej zabawy!

Polecenie: „Który wyraz jest podobny?” – wytnij obrazki, pomieszaj je, poszukaj rymujących się wyrazów. Przyjemnej zabawy!

 
Zadanie 2.
Proszę wydrukować obrazki. Posłużą Państwu do budowania prostych zdań typu: podmiot-orzeczenie- dopełnienie. Jeśli dziecko nie mówi, niech patrzy i słucha. Wtedy też ćwiczy strukturę tworzenia zdań w języku polskim. 
 
 

6. Tydzień 04.05-08.05. Tym razem zaglądamy do zakładki: #zostańwdomu - ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część 24-28. Są tam kolejne ćwiczenia udoskonalające percepcję słuchową. 

Ale to nie wszystko! Pomyślmy (i poćwiczmy) związki przyczynowo-skutkowe, nazewnictwo, argumentację i uśmiech na naszej twarzy.

„Co do siebie pasuje”

Przygotowujemy  i umieszczamy w worku kilkanaście  przedmiotów, takich jak np.: łopatka i zmiotka, farba i pędzelek, szczotka i pasta, mydło i gąbka, kredka i papier, talerzyk i filiżanka, wazonik i kwiatek, butelka i smoczek, jasiek i poszewka, młotek i gwóźdź.  Pokazujemy dziecku dwa przedmioty np. jasiek i poszewkę i mówimy: „ gdy widzę jasiek myślę, że przydałaby mi się poszewka. W worku mam przedmioty, które są sobie potrzebne. Rozłożę je w pokoju. Trzeba odszukać te przedmioty i połączyć je razem tak by do siebie pasowały”. Uwaga! Można łączyć w pary przedmioty na obrazkach.

 

5. Bardzo proszę zaglądnąć do zakładki: #zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część 15-19. Znajdą tam Państwo ćwiczenia i zabawy słuchowe.  Myślę, że możemy zainspirować się tym tematem, bo żeby mówić, trzeba dobrze słyszeć... Trzymam się tej zasady od początku mojej pracy. 

 

4. I tak nam mija kolejny tydzień (20.04-24.04)... co oznacza, że nadal usprawniamy koncentrację uwagi naszego dziecka. Dobrej zabawy!

  1. Memory:  gra polega na łączeniu w pary i zapamiętywaniu, gdzie ukryte są takie same obrazki. (Grę można stworzyć samodzielnie za pomocą np. nakrętek z butelek, na których naklejamy po 2 pary takich samych obrazków) . Obrazki kładziemy tak żeby nie było widać co na nich jest i każdy gracz odsłania dwa obrazki, jeżeli uda mu się znaleźć parę takich samych obrazków, zabiera ją, jeżeli nie – odkłada obrazki na swoje miejsce i wtedy drugi gracz ma swoją kolej.
  2. Różnice: zdaniem dziecka jest odnalezienie różnic dzielące dwa obrazki. Można też wyszukiwać różnice w ciągach liczb, liter lub słów.
  3. Podaj kolejność: w rzędzie układamy kilka przedmiotów (np. piłka, książka, miś, samochód, klocki). Dziecko przygląda się tym przedmiotom i zapamiętuje ich kolejność. Następnie zasłaniamy  te rzeczy kawałkiem materiału, a dziecko wymienia wszystkie przedmioty w kolejności.
  4. Pytania do ilustracji: pokazujemy dziecku obrazek i prosimy, aby mu się uważnie przyglądało. Następnie zakrywamy obrazek i zadajemy dziecku różne pytania dotyczące obrazka.
  5. Powtórzy rym: wyklaskujemy lub wytypujemy rytm, a dziecko po nas powtarza. W tym ćwiczeniu dodatkowo rozwijamy u dziecka pamięć słuchową.
  6. Co się zmieniło: rozkładamy przed dzieckiem, w jednej linii, kilka przedmiotów (możemy użyć np. piłki, książki, kubka, ołówka, miśka). Dziecko przygląda się i zapamiętuje kolejność ułożenia. Następnie zasłaniamy mu oczy i zabieramy jakiś przedmiot. Zadaniem dziecka jest zauważenie, co się zmieniło.
  7. Słuchanie opowiadania: Rodzic czyta opowiadanie lub bajkę, a zadaniem dziecka jest zareagowanie na wybrane słowo

 

3. Temat na ten (14.04-17.04.) i na najbliższy tydzień (20.04-24.04): Koncentracja uwagi.

Propozycje ćwiczeń usprawniających koncentrację uwagi:

Sekwencje: 

  1. Pokazujemy dziecku sekwencje ruchów   klaśnięcie w kolana, w ręce, nad głową, pod kolanem itd. Dziecko musi powtórzyć tą sekwencję
  2. Głuchy telefon (zadaniem dziecka jest dokładne powtórzenie zdania, które usłyszało)
  3. Powtórz numer telefonu (zaczynamy od 3 cyfr, a następnie zwiększamy ilość)
  4. Lista zakupów: zabawę zaczynamy mówiąc „idziemy na zakupy i musimy kupić…”. Wymyślamy i wymieniamy na zmianę z dzieckiem produkty spożywcze, które są nam potrzebne, powtarzając przy tym już wcześniej wymienione.

 

2. W tym tygodniu (06.04-10.04) pochylimy się nad ćwiczeniami, które wspomagają integrację sensoryczną dziecka. Zapraszam do wykonania ćwiczenia.

  • Zabawa w spacer po bardzo wąskiej linie. Układamy w zygzak sznurek lub skakankę  i idziemy po niej stopa za stopą. Próbujemy to zrobić również z zamkniętymi oczami oraz idąc do tyłu
  • Spacerujemy po skakance z łyżeczką, w której jest piłeczka do ping-ponga. Staramy się nie upuścić piłki. Zabawa ta świetnie rozwija równowagę i koordynację ruchową
  • Ścieżka sensoryczna. Poszukajcie w domu różnych faktur, np. skrawków materiałów, pomiętych gazet, puszystych swetrów, włóczek. Ułóżcie wspólnie ścieżkę i wędrujcie po niej bosymi stopami. Można też ułożyć z różnych przedmiotów, takich jak krzesło, hula-hop, kręgle itd. tor przeszkód, który następnie pokonujemy
  • Ustawcie się po obu stronach skakanki lub liny i przeciągajcie, kto silniejszy
  • Zabawa „Skrzynia skarbów”. Wkładamy do pudełka przedmioty o różnych kształtach
    i fakturach. Dziecko dotykając przedmiotu próbuje go rozpoznać
  • Zabawa „Kolorowe stopy”. Malujemy pędzelkiem stopy dziecka różnymi farbami
    i pozwalamy mu na odbijanie ich na dużych arkuszach papieru. Można też wykorzystać różne przedmioty o zróżnicowanej fakturze, które dziecko zanurza w farbie a następnie odbija
    na papierze.

 

 1. Tydzień 30.03-03.04. Propozycje ćwiczeń.

  •  Dziś ćwiczenie dla dzieci, które mają problem z rozumieniem (dłuższych i krótszych wypowiedzi). Warto wykorzystać treści rymujące. Posłużę się pomocą "PUS. Wyliczanki, rymowanki 1". Proszę przeczytać rymowankę, a następnie prosimy dziecko, aby pokazało, który obrazek pasuje do rymowanki. Dobrej zabawy! http://hostuje.net/file.php?id=79ca4b94faa9c8a0269fa633707b4d61
  •  Składanie rozciętych obrazków, ilustracji, pocztówek uwzględniające stopień trudności:

- obrazek pocięty na pół w pionie lub w poziomie

-  obrazek pocięty na 3 części w pionie lub w poziomie

- obrazek pocięty na 2 części w skos

- obrazek pocięty na 4 części na krzyż

- obrazek pocięty na 3 części na skos ( w literę V)

Gdy dziecko sprawnie układa tak pocięte obrazki zwiększamy ilość elementów. Uwaga! Najłatwiejszy do ułożenia jest prosty kolorowy obrazek zawierający 1 przedmiot np. kwiatek, kubek, chmurka. Obrazki czarno - białe pocięte w sposób wskazany powyżej są trudniejsze do ułożenia.

  •   „Co słyszysz?”- ćwiczymy różnicowanie dźwięków

Wysłuchiwanie i rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty, które mamy w domu (przelewanie wody, przesypywanie kaszy, gniecenie gazety, uderzanie łyżką o stół, wysłuchiwanie dźwięku budzika, dzwoniącego telefonu, uderzanie klockami o klocek).  Prezentujemy dziecku np. 3 dźwięki, następnie prosimy o zamknięcie oczu/odwrócenie się. "Wykonujemy" jeden dźwięk, a dziecko zgaduje co to było.