Smaller Default Larger

 

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część piąta.

03.04.2020 Piątek

Dzieci wiedzą lepiej - Związki frazeologiczne

Poproście rodzica, babcię, dziadka, ciocię, wujka, siostrę lub brata, żeby podali Wam jeden związek frazeologiczny. Tak, takie trudne słowa. ZWIĄ-ZEK FRA-ZE-O-LO-GI-CZNY.
O! ja już podaję na dziś: np. „Mieć muchy w nosie”. A teraz szukajcie wspólnych tłumaczeń: co to znaczy? Kiedy można tak powiedzieć? I o co w ogóle chodzi? (uśmiech na twarzy gwarantowany).

 

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część czwarta.

02.04.2020 Czwartek

"Sztuka dialogu"

Umiejętność skutecznej komunikacji interpersonalnej jest procesem złożonym. Wiele dzieci nie nabywa tej kompetencji samoistnie. Często konieczne jest stymulowanie umiejętności dialogowych w warunkach terapeutycznych. Proponuję, aby dzisiaj zaspokoić potrzebę kontaktu dziecka z rówieśnikami, a jednocześnie zrealizować zalecenia logopedyczne  i zadzwonić do koleżanki lub kolegi z przedszkola (oczywiście videorozmowa będzie formą znacznie rozszerzającą możliwości konwersacji, a kontakt wzrokowy i możliwość zaprezentowania przyjacielowi zabawek lub własnoręcznie wykonanych dzieł sztuki dostarczy dodatkowych tematów do rozmowy).

Gorąco zachęcam do uważnego przestudiowania spisu telefonów lub kontaktów na Fb. Miłych rozmów!

 

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część trzecia.

1.04.2020 Środa

(te ćwiczenia mogą wykonywać wszystkie przedszkolaki, i małe i duże :) )

Dziś pooddychajmy...

  • Dmuchanie na skrawki papieru umieszczone na dłoni
  • Burza w szklance wody- nabieramy pół szklanki wody i dmuchamy na nią przez słomkę
  • Kto dłużej? - nabieramy dużo powietrza i na wydechu wypowiadamy poszczególne samogłoski (np. /ooooooo/). Wygrywa ta osoba której dźwięk będzie trwał dłużej
  • Balonik- nabieramy dużo powietrza i zatrzymujemy je w wydętych policzkach, następnie „przekłuwamy” ja palcem i wypuszczamy powietrze
  • Dmuchanie na wiatraczki
  • Dmuchanie na kolorowe piórka- zdmuchiwanie ich z dłoni, próba utrzymania ich jak najdłużej w powietrzu
  • Zdmuchiwanie płomienia świecy z różnych odległości
  • Rozdmuchiwanie słomką ryżu, kaszy, piasku
  • Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wdmuchiwanie jej do bramki
  • Dmuchanie na zabawki pływające po wodzie
  • Nadmuchiwanie foliowych i papierowych torebek, baloników

 A tu ciekawy filmik z propozycjami ćwiczeń oddychowych: https://www.youtube.com/watch?v=zA85oayoC2Q

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część druga.

31.03.2020 Wtorek

oprac. Agnieszka Tekiela

Tym razem dzięki pilnej obserwacji świata (dzieci to umieją… a kiedy dochodzi od nich pytanie „dlaczego?” okazuje się, że rozumieją więcej niż my) zwracamy uwagę na otaczające nas przedmioty. W tym przykładzie również posiłkuje się pomocą logopedyczną Ewy Morkowskiej „Naśladuj mnie. Część 1. Dlaczego ziewa hipopotam” oraz pomysłami własnymi. Dobrej zabawy!

  1. Wkładamy klucz do zamka i zamykamy buzię. Zaciśnij bardzo mocno wargi.
  2. Wycieraczki szyb w samochodzie przesuwają się. Wysuń język z buzi i przesuwaj raz do lewego, raz do prawego kącika ust (usta szeroko) (NIE WYKONUJEMY JEŚLI DZIECKO MA SEPLENIENIE MIĘDZYZĘBOWE).
  3. Huśtawka unosi się do góry i wraca na dół. Język raz jest za górnymi zębami, następnie za dolnymi zębami (usta szeroko)
  4. Miotą zamiata się podwórko. Spróbuj językiem, jak miotłą „zamieść” podniebienie za górnymi zębami, zęby górne (wewnętrzna strona) i zęby dolne (wewnętrzna strona) (usta szeroko).
  5. Język zamienia się w rakietę, która zaraz poleci w kosmos. Przyklej język do podniebienia. Uwaga, nie ruszaj językiem, czas na odliczanie 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1….start. Rakieta wystartowała.
  6. Lody czekoladowe… mniam… język też chce je polizać. Ruszaj językiem w górę i na dół, kilka razy, smacznego! (NIE WYKONUJEMY JEŚLI DZIECKO MA SEPLENIENIE MIĘDZYZĘBOWE).

Bibliografia: E.Morkowska „Naśladuj mnie. Cz.1. Dlaczego ziewa hipopotam” wyd.WSiP 1998 oraz pomysły własne

 

#zostańwdomu – ćwiczenia logopedyczne przyjdą do Ciebie. Część pierwsza .

30.03.2020 Poniedziałek 

Drodzy Rodzice!

Nie biegnijmy za nowością. Nie kopiujmy, nie kupujmy, nie powielajmy, nie idźmy w ilość.  Ale w jakość. Ta sama zasada dotyczy również ćwiczeń artykulacyjnych.  

Jaki jest cel i o czym marzymy? Żeby dziecko umiało podnieść język do podniebienia, umiało przykleić go tej części, umiało nacisnąć językiem wewnętrzną stronę dolnych zębów, umiało uśmiechnąć się oraz zaokrąglić wargi. To jest fundament. Na tym powinno się pracować (oczywiście nie mówię tu o głębszych zaburzeniach mowy…).

Z mojego doświadczenia wiem, że do pewnego etapu rozwoju dzieci bardzo identyfikują się ze zwierzętami. Dlatego pokazując im rysunek psa nie pytamy ich:  Co to? ale raczej Kto to? (Niewierzących rodziców zapraszam do sal przedszkolnych, aby zobaczyli, ile to dzieci w trakcie zabaw swobodnych zamienia się w zwierzęta).

Tę myśl świetnie wykorzystała autorka pomocy logopedycznej Ewa Morkowska w książeczce „Naśladuj mnie. Cz.1. Dlaczego ziewa hipopotam”. Idąc za autorką podaję krótkie ćwiczenia, które  można wykonywać przebywając obecnie w domu.

Dobrej zabawy! Bo to też jest ważne!

Dlaczego ziewa hipopotam?”  Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci;                                  Ćwiczenia wykonujemy codziennie 5 minut.

  1. Hipopotam szeroko otwiera paszcze, chyba ziewa. Czy potrafisz otworzyć buzię tak szeroko, jak hipopotam?
  2. Królik przesuwa pyszczek raz w prawo, raz w lewo. Przesuwaj ściągnięte wargi raz
    w prawo, raz w lewo.
  3. Kto tam siedzi nad stawem? To żaba. Ale ma szeroką buzię!. Spróbuj rozciągnąć wargi tak, jak żaba, a potem wyciągnij wargi jak najdalej do przodu, jak dziób bociana, który chce złapać żabę.
  4. Kot wypił miskę mleka i oblizuje pyszczek. Obliż wargi dookoła, dotknij czubkiem języka do górnej wargi, do dolnej wargi i do brody (usta szeroko) NIE WYKONUJEMY, JEŚLI DZIECKO MA SEPLENIENIE MIĘDZYZĘBOWE!!!!
  5. Wilk gonił zająca i bardzo się zmęczył. Wysunął język i dyszy. Wysuń język, jak najdalej na brodę NIE WYKONUJEMY, JEŚLI DZIECKO MA SEPLENIENIE MIĘDZYZĘBOWE!!!!
  6. Mrówkojad wysuwa język i łapie mrówki. Wysuń język jak najdalej do przodu, tak żeby nie opierał się na zębach (usta szeroko) NIE WYKONUJEMY, JEŚLI DZIECKO MA SEPLENIENIE MIĘDZYZĘBOWE!!!!
  7. Wąż pełznie skręcając to w jedną to w drugą stronę. Wysuń język z buzi skręcając go raz w lewo, raz w prawo. NIE WYKONUJEMY, JEŚLI DZIECKO MA SEPLENIENIE MIĘDZYZĘBOWE!!!!
  8. Świnka głośno mlaszcze, kiedy je. Spróbuj mlaskać, tak jak świnka.
  9. Koń ciągnie po bruku ciężki wóz i stuka kopytami. Naśladuj stukot końskich kopyt, odbijając język od podniebienia.
  10. Glonojad to taka rybka, która mocno przysysa się do ścianek akwarium i zjada glony. Spróbuj mocno przyssać koniuszek języka do podniebienia tuż za zębami (usta szeroko)
  11. Wiewiórka wyskoczyła na lampę i próbuje pomalować pędzelkiem sufit. Spróbuj językiem pomalować sufit w swojej buzi (podniebienie za górnymi zębami) (usta szeroko).
  12. Po listku chodzą biedronki. Mają pełno kropek na czerwonych skrzydełkach. Pobawmy się teraz w malarza. Namaluj czubkiem języka kropki na podniebieniu (usta szeroko).

Bibliografia: E.Morkowska „Naśladuj mnie. Cz.1. Dlaczego ziewa hipopotam” wyd.WSiP 1998