Smaller Default Larger

Oddychanie to podstawowa czynność fizjologiczna. Dzięki oddychaniu dostarczamy naszemu organizmowi cennego tlenu. Umiejętność prawidłowego oddychania jest ważna, dlatego warto zwrócić uwagę na to jak dziecko oddycha.

 Prawidłowe oddychanie powinno się odbywać torem nosowym (wdech nosem, wydech nosem). Zaburzenia oddychania takie jak: ciągłe oddychanie ustami, przerośnięty trzeci migdał, krzywa przegroda nosowa, przedłużające sie infekcje górnych dróg oddechowych mogą przysporzyć wiele nieprawidłowości w mowie u dzieci. Natomiast w trakcie mówienia najczęściej wdychamy powietrze ustami, a wydychamy nosem lub ustami. Prawidłowy oddech przy mówieniu powinien być rytmiczny i skoordynowany z wdechem i wydechem.

 Bardzo często, przy zaburzonym oddechu, dziecko nie kontroluje języka, który wychodzi z otwartej buzi. W konsekwencji dochodzi do obniżenia sprawności języka i kłopotów z pionizacją tak ważną przy wymowie gł. SZ RZ CZ DŻ L R. Natomiast osłabienie języka i przesunięcie go do przodu sprzyja powstaniu seplenienia  międzyzębowego oraz wad zgryzu.

 Aby nasze dziecko dobrze oddychało należy:

- zwracać uwagę na to, jak oddycha. Jeśli często ma otwarte usta (kiedy ogląda TV, słucha bajki, maluje) przypominamy o zamykaniu buzi i oddychaniu nosem. Kiedy zauważymy, że sprawia to mu trudność-umawiamy się na kontrolną wizytę u laryngologa i logopedy

- zwracać uwagę na przedłużające się infekcje kataralne

- przypominać dziecku o czyszczeniu nosa

-wykonywać ćwiczenia oddechowe (Uwaga! dziecko nie jest w stanie wykonywać ćwiczeń, kiedy ma obfity katar i zatkany nos)

- być wzorem do naśladowania

 

Główne cele ćwiczeń oddechowych to m.in.

-poszerzanie pojemności płuc

-wzmacnianie mięśni oddechowych

-rozróżnianie fazy wdechu i wydechu

-wydłużanie fazy wydechowej-dostosowanie  do długości wypowiedzi

-wyrabianie toru przeponowego

-regulacja i koordynacja oddychania z mową

-mówienie na wydechu.

 

 

Bibliografia:

Bliżej przedszkola 1/2018