Procedura kierowania dzieci na terapię logopedyczną:
- Na zajęcia terapii logopedycznej kieruje się dzieci na podstawie wyników badań logopedycznych po uprzednim wyrażeniu zgody przez rodziców.
- Logopeda dla każdego dziecka wypełnia Kartę badania mowy, która sprawdza: lateralizację, artykulację głosek w wyrazach, rozumienie mowy, sprawność narządów artykulacyjnych, słuch fonemowy, parafunkcje.
- Terapię logopedyczną w przedszkolu organizuje nauczyciel logopeda.
- Logopeda pracuje z dzieckiem, które potrzebuje pomocy logopedycznej, ćwiczy indywidualnie lub prowadzi zajęcia grupowe. Czas ćwiczeń uzależniony jest od indywidualnych potrzeb
i możliwości dziecka. Zajęcia indywidualne odbywają się raz na dwa tygodnie (nie dotyczy to dzieci objętych pomocą pedagogiczno-psychologiczną). - Celem zajęć jest likwidacja wszelkich zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej oraz pomoc w przezwyciężaniu problemów z mówieniem, pisaniem oraz czytaniem.
- W terapii logopedycznej wybór metod uzależniony jest od rodzaju zaburzenia mowy.
- Etapy badania i postępowania logopedycznego:
- Zapoznanie się z dzieckiem
- Rozpoznanie zaburzeń mowy na podstawie objawów
- Zestawienie objawów (Karta badania mowy)
- Wstępne ustalenie przyczyn zaburzeń
- Wstępna diagnoza logopedyczna
- Ustalenie indywidualnego programu logopedycznego
- Zalecenia, uwagi, wnioski
- Propozycja spotkań z innymi specjalistami tj. psycholog, laryngolog, audiolog, ortodonta, chirurg stomatologiczny
- Właściwa terapia logopedyczna
- Prowadzenie zeszytu ćwiczeń
- Zajęcia logopedyczne prowadzone są do czasu wyeliminowania bądź złagodzenia objawów.
- Rodzice są proszeni o założenie zeszytu ćwiczeń i przynoszenie go w wyznaczone terminy.
- Rodzice dzieci, które nadal korzystają z butelek ze smoczkiem oraz smoczków zobowiązani
są do niezwłocznego ich odstawienia.
opracowała: mgr Agnieszka Tekiela