W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci?
Czy zastanawiali się Państwo jaki wpływ na dziecko ma wczesne korzystanie z programów komputerowych, tabletów czy niby-edukacyjnych gier? Albo co tak naprawdę "kształtuje" zbyt często oglądana telewizja?
Neurobiolodzy wyrażają zaniepokojenie faktem, że pokolenie dzieci urodzonych w epoce wysokich technologii w odmienny sposób kształtuje swoje relacje ze światem, ludźmi i językiem.
Badania pokazały, że te dzieci, które w okresie niemowlęctwa są poddane oddziaływaniom wysokich technologii (telewizja, tablet, komputer) przejawiają wiele niepokojących zachowań.
U dzieci od 4 do 12 miesiąca życia notowane są następujące niepokojące objawy:
- brak koncentracji na twarzy dorosłego
- brak uśmiechu na widok znanej osoby
- brak gaworzenia
- brak wsłuchiwania się w głos dorosłego
- brak gestów społecznych (np. pa pa)
- wolniejszy rozwój dużej i małej motoryki
Dzieci, które w drugim roku życia, według deklaracji matek, oglądały telewizję od 30 minut do 2 godzin, a podczas weekendu ok. 3 godzin charakteryzują się:
- stanem nieustannego rozproszenia uwagi
- sporadycznymi reakcjami na własne imię
- brakiem rozwoju mowy lub opóźnieniem pojawiania się oczekiwanych etapów
- niechęcią do oglądania obrazów statycznych (np. ilustracji w książeczkach)
- brakiem wspólnego pola uwagi
- brakiem gestu wskazywania palcem
A co się dzieje z dzieckiem w trzecim roku życia? Czy wysokie technologie wpływają na prawidłowy rozwój? Niestety, zaburzenia tych dzieci pogłębiają się znacznie. Można dostrzec:
- trudności lub całkowity brak rozumienia poleceń
- zabawę na poziomie dzieci 12-14 miesięcznych
- brak zabawy tematycznej
- trudności z rozpoczęciem i kontynuowaniem zabawy w grupie rówieśnicze
- komunikowanie się krzykiem lub płaczem
- niepełne rozumienie języka
- brak respektowania reguł społecznych
- brak zainteresowania książeczkami, obrazkami
- uspokajanie się po otrzymaniu telefonu komórkowego od rodzica
- poważne problemy z wprowadzeniem treningu czystości
- wybiórczość jedzenia
Notatka na podstawie artykułu J.Cieszyńskiej Wpływ wysokich technologii na rozwój dzieci oraz książki M.Spitzer Cyfrowa demencja.
opracowała A.Tekiela