Smaller Default Larger

Jeśli dziecko przejawia zaburzenia przynajmniej w jednym z obszarów, warto udać się do specjalisty integracji sensorycznej:

DOTYK:

  • wyraźna niechęć do bycia dotykanym, przytulanym lub nieustanne poszukiwanie wrażeń dotykowych
  • brak reakcji na dotyk innych osób
  • odmawianie noszenia ubrań określonego rodzaju lub o konkretnej fakturze
  • unikanie zabaw brudzących, kontaktu z rzeczami lepkimi, sypkimi
  • odmawianie wykonania zabiegów higienicznych: mycia głowy, czesania, obcinania paznokci
  • rozdrapywanie ran, podgryzanie siebie, szczypanie, wbijanie paznokci w skórę

RÓWNOWAGA:

  • niechęć do poruszania się, wybór statycznych aktywności lub przeciwnie - nieustanne przebywanie w ruchu, ciągła zmiana pozycji i wiercenie się
  • niepewne poruszanie się, częste potykanie się i upadki
  • strach przed utratą równowagi
  • niechęć do zmian pozycji ciała, takich jak podrzucanie, obracanie lub niedostrzeganie, że ktoś nim porusza
  • unikanie huśtawek i trampolin lub długie przebywanie na tych sprzętach
  • szybkie obrotowe ruchy, częste kręcenie się w kółko

CZUCIE GŁĘBOKIE:

  • niechęć do podawania ręki na powitanie i do przytulania
  • potrzeba mocnego docisku, zawijanie się ciasno w kołdrę lub wchodzenie w małe przestrzenie np.między meblami
  • brak koordynacji i usztywnienie ciała
  • przenoszenie i pchanie ciężkich przedmiotów
  • trudność z dostosowaniem siły nacisku podczas wykonywania precyzyjnych czynności np. zbyt mocny lub zbyt słaby nacisk na kredkę podczas rysowania

WZROK:

  • zasłanianie oczu
  • duża niecheć do mocnego światła, np. w centrum handlowym
  • fascynacja błyszczącymi, poruszającymi się przedmiotami oraz migoczącym światłem
  • ignorowanie bodźców wzrokowych, brak reakcji na zbliżające się przedmioty
  • reagowanie niepokojem przy zmianie oświetlenia
  • machanie palcami lub przedmiotami blisko oczu

SŁUCH:

  • zasłanianie uszu, zasypianie z poduszką na głowie
  • silny niepokój w gwarnych miejscach lub chęć przebywania w głośnym tłumie i ruchliwych miejscach
  • reagowanie przesadnie obronnie na nagłe dźwięki
  • zwracanie uwagi na ciche odgłosy, których inni w otoczeniu nie słyszą
  • krzyczenie bez powodu, piszczenie, głośne mówienie
  • fascynowanie się zabawkami i przedmiotami wydajacymi głośne dźwięki lub unikanie takich rzeczy

WĘCH:

  • niechęć do korzystania z toalety ze względu na zapach
  • odczuwanie delikatnych zapachów, których inni nie czują np. zapach dojrzałych bananów
  • wąchanie przedmiotów, jedzenia, ludzi z dużym zainteresowaniem
  • poszukiwanie przedmiotów o intensywnym, często przykrym dla innych zapachu np. śmieci
  • wkładanie palca do nosa i częste dotykanie tej części ciała

SMAK:

  • brak tolerancji dla niektórych konsystencji pokarmów
  • nieodróżnianie smaków potraw
  • chętne spożywanie gorących potraw
  • spożywanie pikantnych posiłków bez żadnej reakcji
  • odruchy wymiotne lub krztuszenie się podczas posiłku
  • częste wypluwanie jedzenia
  • lizanie przedmiotów i rzeczy niejadalnych, wkładanie ich do ust

Bibliografia:

Carol Kranowitz, Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego - diagnoza i postępowanie, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2011