Jeśli dziecko przejawia zaburzenia przynajmniej w jednym z obszarów, warto udać się do specjalisty integracji sensorycznej:
DOTYK:
- wyraźna niechęć do bycia dotykanym, przytulanym lub nieustanne poszukiwanie wrażeń dotykowych
- brak reakcji na dotyk innych osób
- odmawianie noszenia ubrań określonego rodzaju lub o konkretnej fakturze
- unikanie zabaw brudzących, kontaktu z rzeczami lepkimi, sypkimi
- odmawianie wykonania zabiegów higienicznych: mycia głowy, czesania, obcinania paznokci
- rozdrapywanie ran, podgryzanie siebie, szczypanie, wbijanie paznokci w skórę
RÓWNOWAGA:
- niechęć do poruszania się, wybór statycznych aktywności lub przeciwnie - nieustanne przebywanie w ruchu, ciągła zmiana pozycji i wiercenie się
- niepewne poruszanie się, częste potykanie się i upadki
- strach przed utratą równowagi
- niechęć do zmian pozycji ciała, takich jak podrzucanie, obracanie lub niedostrzeganie, że ktoś nim porusza
- unikanie huśtawek i trampolin lub długie przebywanie na tych sprzętach
- szybkie obrotowe ruchy, częste kręcenie się w kółko
CZUCIE GŁĘBOKIE:
- niechęć do podawania ręki na powitanie i do przytulania
- potrzeba mocnego docisku, zawijanie się ciasno w kołdrę lub wchodzenie w małe przestrzenie np.między meblami
- brak koordynacji i usztywnienie ciała
- przenoszenie i pchanie ciężkich przedmiotów
- trudność z dostosowaniem siły nacisku podczas wykonywania precyzyjnych czynności np. zbyt mocny lub zbyt słaby nacisk na kredkę podczas rysowania
WZROK:
- zasłanianie oczu
- duża niecheć do mocnego światła, np. w centrum handlowym
- fascynacja błyszczącymi, poruszającymi się przedmiotami oraz migoczącym światłem
- ignorowanie bodźców wzrokowych, brak reakcji na zbliżające się przedmioty
- reagowanie niepokojem przy zmianie oświetlenia
- machanie palcami lub przedmiotami blisko oczu
SŁUCH:
- zasłanianie uszu, zasypianie z poduszką na głowie
- silny niepokój w gwarnych miejscach lub chęć przebywania w głośnym tłumie i ruchliwych miejscach
- reagowanie przesadnie obronnie na nagłe dźwięki
- zwracanie uwagi na ciche odgłosy, których inni w otoczeniu nie słyszą
- krzyczenie bez powodu, piszczenie, głośne mówienie
- fascynowanie się zabawkami i przedmiotami wydajacymi głośne dźwięki lub unikanie takich rzeczy
WĘCH:
- niechęć do korzystania z toalety ze względu na zapach
- odczuwanie delikatnych zapachów, których inni nie czują np. zapach dojrzałych bananów
- wąchanie przedmiotów, jedzenia, ludzi z dużym zainteresowaniem
- poszukiwanie przedmiotów o intensywnym, często przykrym dla innych zapachu np. śmieci
- wkładanie palca do nosa i częste dotykanie tej części ciała
SMAK:
- brak tolerancji dla niektórych konsystencji pokarmów
- nieodróżnianie smaków potraw
- chętne spożywanie gorących potraw
- spożywanie pikantnych posiłków bez żadnej reakcji
- odruchy wymiotne lub krztuszenie się podczas posiłku
- częste wypluwanie jedzenia
- lizanie przedmiotów i rzeczy niejadalnych, wkładanie ich do ust
Bibliografia:
Carol Kranowitz, Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego - diagnoza i postępowanie, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2011