Drukuj
Odsłony: 1264

 

Drodzy Rodzice, ze względu na zaistniałą sytuację do środy będziemy prowadzić naukę zdalną. Dziękujemy Wam za wsparcie i pomoc.

 

 

9.02.2022r


 „Ogień jest potrzebny” 

Poranna gimnastyka:

https://www.youtube.com/watch?v=mO03jLcA2XM

 1. Ogniste tajemnice – aktywne słuchanie wiersza.

Dziecko trzyma w ręku pasek żółtej lub pomarańczowej bibuły i słucha w skupieniu wiersza czytanego przez rodzica. Gdy rodzic wypowie słowo związane z ogniem, np. płomień, ogień, ognisko, pożar, dziecko porusza przez chwilę bibułkowym paskiem aż do momentu, w którym rodzic ponownie zacznie czytać wiersz.

Ogniste tajemnice  /Marta Stasińska/

Czy wiecie, jakie ogień skrywa tajemnice?
Czy bezpiecznie obchodzić z nim się potraficie?
Choć płomień pięknem fascynuje od stuleci,
uważajcie, bo łatwo można pożar wzniecić!
Żar ognia cudnymi barwami się mieni,
mimo to nie zbliżajcie się do płomieni.
Choć ogień daje ciepło w mroźne zimowe dni
i w domowym kominku delikatnie się tli,
może spowodować zniszczenia ogromne,
więc środki ostrożności zachowajcie stosowne.
Bez ognia nie powstałyby pyszne potrawy,
i zestaw dań przedszkolnych nie byłby ciekawy.
Niezapomniane chwile spędzicie wokół ogniska,
gdzie każdy odpoczywa i humorem tryska.
Upieczecie kiełbaski, ziemniaki i kromkę chleba.
Wiedzcie przy tym, że ognisko zawsze zgasić trzeba!
Pamiętajcie również, że zapałki do zabawy nie służą
i mogą wyrządzić szkodę bardzo dużą.
Jeśli zdarzy się, że ogień zauważycie,
zadzwonicie po straż pożarną, czy też po policję.
Gaszeniem pożaru zajmują się przecież strażacy,
którzy bez reszty poświęcają się swej ciężkiej pracy.


Przykładowe pytania:

• Jakie tajemnice skrywa ogień?
• Gdzie pojawiał się ogień w wierszu? /w domowym kominku, w kuchni przedszkolnej, w ognisku/
• Co należy zrobić w sytuacji zagrożenia pożarem?
• Pod jakie numery należy dzwonić, aby wezwać straż pożarną?
• Co daje nam ogień?
• Komu potrzebny jest ogień i do czego?

Rodzic prezentuje fotografie ilustrujące, w jakich sytuacjach i do czego wykorzystywany jest ogień, a dziecko opisuje treść ilustracji /np. w piekarni do pieczenia chleba, itd/.
Rodzic informuje dziecko, że ogień może mieć dwa oblicza / DOBRE i ZŁE/.
Dziecko porównuje ilustracje i ustala, czy z działania ognia wynika więcej dobrego, czy złego.
Warto zwrócić uwagę na pojmowanie ognia w kategorii dobra, jednak pod warunkiem że obchodzi się z nim ostrożnie.

https://appdata.przedszkolowo.pl/publications/relation/19ec5e0c3bed84689306d4e4d4060620188869c9/1ea273d33d4dcdc409470c38589dfef7364099a5/ilustracje.pdf 

2.Rozmowa na temat ognia. Rodzic wyjaśnia dziecku, że ogień daje światło i ciepło, ale trzeba się z nim obchodzić bardzo ostrożnie, bo może też być przyczyną pożaru.   

https://www.youtube.com/watch?v=uK7uy71iT9Q

  https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/05/Karta-pracy-19.pdf

3.Przypomnienie numerów telefonów alarmowych – prezentacja na kartonikach numerów telefonów, pytanie: Który numer telefonu jest do straży pożarnej?.         https://www.youtube.com/watch?v=fsCIZliVYYw

4.Odgłosy żywiołu – ognia – zabawa dźwiękonaśladowcza.
 
Przygotowujemy kostkę, na ściankach której przymocowujemy płomyki ognia w kolorach: czerwonym, pomarańczowym, żółtym, niebieskim, fioletowym i wizerunek błyskawicy /do pobrania w plikach poniżej/ . Dziecko powtarza za rodzicem krótką rymowankę i rzuca kostką:

Wskoczył płomyk do ogniska.
Ciepłym oczkiem na nas błyska.
Coraz więcej tu płomieni.
Kto w ognika się zamieni?

W zależności od koloru ogników na kostce wypowiada następujące dźwięki /pod symbolicznymi obrazkami warto zapisać wyrazy dźwiękonaśladowcze/:
„SSS” – ogniki czerwone;
„ZIII” – ogniki pomarańczowe;
„SZYY” – ogniki żółte;
„FYYY” – ogniki niebieskie;
„ŻYYY” – ogniki fioletowe;
„BUM” – błyskawica

5.Zabawa badawcza „Skąd się bierze ciepło?”.

 Dziecko dotyka dłonią słoik – sprawdza w ten sposób, czy jest zimny, czy ciepły. Rodzic wkłada pod słoik zapaloną świecę i po chwili dziecko sprawdza temperaturę słoika. Najpierw rodzic sprawdza, czy słoik nie nagrzał się zbytnio i czy dziecko może dotknąć go dłońmi.

6. Zabawa badawcza „Która świeca zgaśnie szybciej?”.

Na dwóch zapalonych świecach rodzic stawia duży i mały słoik, a dziecko obserwuje, który płomień zgaśnie szybciej. Dziecko najpierw samodzielnie wyciągają wnioski, a następnie rodzic podsumowuje spostrzeżenia – dłużej pali się świeczka w słoiku większym, ponieważ jest w nim tlen, płomień pali się dotąd, aż w słoiku będzie powietrze z tlenem.

7. Światło dawniej i dziś

https://www.youtube.com/watch?v=IxTugsIy_Kw

https://www.youtube.com/watch?v=BAwypH5vUwg

 8. Zabawa ruchowa „Ogień”.

 Rodzic rzuca piłkę do dziecka, ale gdy powie ogień, dziecko nie łapie piłki. Jeśli złapie, odchodzi z zabawy lub daje fanta.

 9. Posłuchanie piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=nC2eTwD0MTA 

10. Urządzenia elektryczne – bezpieczeństwo.

 Dziecko wybiera obrazki, które przedstawiają urządzenia działające na prąd. Rodzic uświadamia dziecku, że urządzenia elektryczne ułatwiają pracę, ale trzeba przestrzegać zasad bezpieczeństwa, a dzieci mogą korzystać z nich tylko pod nadzorem osób dorosłych, np. podczas zajęć z komputerem

https://www.youtube.com/watch?v=LmpLrMs44VQ

Propozycje ćwiczeń dodatkowych – do wyboru:

https://bezpieczneprzedszkole.com/wp-content/uploads/2017/12/przedszkolak-i-energia-scenariusz-zajec.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/05/Karta-pracy-14.pdf

http://bystredziecko.pl/karty-pracy/nauka-pisania/5/szlaczki-nauka-pisania-n.pdf

http://bystredziecko.pl/karty-pracy/nauka-pisania/9/nauka-pisania-sylaby-N.pdf

bajka na dobranoc http://miedzykulturowa.org.pl/czytelnia/bajki/bajka-nigeryjska/

 

 

 

8.02.2022r

„Wszyscy potrzebujemy powietrza”


1. Poranna gimnastyka https://www.youtube.com/watch?v=3ucDVAsz_C0

2. Wysłuchaj wiersza „Piotruś i powietrze” L.J. Kern

Był pewien chłopiec w różowym swetrze,
którego raz zapytano:
Czym chciałbyś zostać Piotrusiu?
Powietrzem!
Dlaczego powietrzem?
Ano,
dlatego tylko, proszę mamusi,
że ono nic robić nie musi.

Pobladła biedna mama z wrażenia,
ot los mieć syna lenia.
Wieczorem poszedł Piotruś do łóżka,
mamusia światło zgasiła.
I zasnął Piotruś, a dobra wróżka
w powietrze go zamieniła.
I nagle patrzcie co się dzieje:
Piotruś po świecie wieje.

W miastach uderza o domów mury,
w górze na niebie rozpędza chmury,
na morzy białe spostrzega żagle,
więc mocno dmucha w te żagle nagle,
na szosach siwe podnosi kurze,
organizuje trzy groźne burze,
porusza liście na wszystkich drzewach,
we wszystkich ptasich gardziołkach śpiewa,
jest jednocześnie we wszystkich stronach,
w samochodowych siedzi oponach,
wierci się, kręci, tańczy jak fryga,
aeroplany na sobie dźwiga,
i – to już chyba największa heca –
dmucha jak wariat we wszystkich piecach…

Rano, gdy zbudził się, przetarł oczy
i rzekł:
Zmęczyłem się bardzo w nocy.
Nie przypuszczałem, proszę mamusi,
że tak powietrze pracować musi…

3. Odpowiedz na pytania:

4. Zabawa: „Zatkany nos”. Dzieci zostają poproszone o zatkanie nosa i buzi na kilkasekund.

 Następnie zadajemy pytania:

Wniosek : Nie można żyć bez powietrza.

Musisz wiedzieć, ze tlen to jeden z gazów znajdujących się w powietrzu. Jest on niezbędny do życia ludziom, zwierzętom i roślinom.

Powietrze wciągamy nosem do płuc. W płucach, tlen z powietrza dostaje się do krwi, a krew przenosi go do wszystkich  części ciała

Wykonaj ćwiczenia oddechowe: wciągamy powietrze nosem do płuc

I wypuszczamy....

5. „Jak znaleźć powietrze?” - zapraszamy do obejrzenia filmiku, a później do własnego przetestowania :) https://www.youtube.com/watch?v=Xgcf_IbiVjU

6. Sprawdźmy czy powietrze można złapać?. Przygotuj jeśli masz balon; nadmuchaj go.Zauważyliście , że balon robi się on coraz większy?Powietrze można złapać i zamknąć w balonie. To ono rozciąga ścianki balonu, dzięki czemu jest on coraz większy.  Spróbuj zawiązać go tasiemką. Po chwili rozwiążcie je i  wypuście  z rąk nadmuchane balony. Możesz również przygotować woreczek foliowy. Spróbuj tańcząc do poniżej zamieszczonej muzyki złapać powietrze do woreczka.

7. Taniec z chusteczką. Przygotuj dwie chusteczki. https://www.youtube.com/watch?v=1Zn1EGE6DpY

8. Dlaczego musimy dbać o powietrze https://www.youtube.com/watch?v=baJQkO9G6uk

9. Jednym ze sposobów dbania o powietrze jest pozyskiwanie energii z wiatru. https://www.youtube.com/watch?v=QXRKrtA-kps

Tajemnice wiatraków https://www.youtube.com/watch?v=EmQ0V83rzmA

9. Poćwiczmy czytanie z literą „b, B” https://www.youtube.com/watch?v=pXxFnz_shHw&t=98s

10. Zapraszam cię do wykonania pracy plastycznej. Każda litera ma przyporządkowany numer. Ułóż cyfry od najmniejszej do największej , a zobaczysz , co trzeba zrobić :

A -2

T- 3

W-5

I-6

L-1

A-4

E-7

C-8

Możesz wykonać kolorowy obrazek, lub wykorzystać film instruktażowyhttps://www.youtube.com/watch?v=BsPq7AWQq7k

11.Materiały dodatkowe :

Jaki to wiatr?https://wordwall.net/pl/resource/2813441/logopedia/wiatr

Psotny wiatr pomieszał litery https://wordwall.net/pl/resource/12624672/polski/psotny-wiatr

Bajka do posłuchania „Pan Rozpędek” https://www.youtube.com/watch?v=biGe01YN5kA

 

 

Poniedziałek 7.02.2022

Temat: Czyste powietrze.


1. Poranna gimnastyka.

https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464&list=PLt3FJASYjFdZHGrQHchgQekf2a1GgeAy0

 2.Gimnastyka” – zabawa sensoryczna. Rodzic otwiera okno.  Dziecko wykonuje ćwiczenia gimnastyczne: podskoki, bieg w miejscu, przysiady. Na koniec  R. mówi: A teraz zrób wdech nosem i powolny wydech ustami. Co czujesz? Co wdychacie i wydychacie? Co nas otacza? Czy powietrze jest potrzebne?

2.  "Niewidzialne powietrze"

„Co to jest powietrze?” – rodzice, proszę przeczytajcie dziecku wiersz M. Strzałkowskiej "Leśne Głupki i powietrze" , którego celem jest wzbudzenie zainteresowania zgłębiania tajemnic żywiołu. Poproście dziecko o przypomnienie, przez jakie żywioły odbywało podróże w ciągu roku (ziemia, ogień, woda). Powiedzcie, że obecnie pozna ostatni żywioł – powietrze, a przeczytany wiersz pozwoli odpowiedzieć na pytanie, czym ono jest i kiedy odczuwamy jego wpływ.

”Leśne Głupki i powietrze"

Pośród liści, zbite w kupki,
gwarzą sobie Leśne Głupki:
– Ale dmucha za kołnierze!
– To powietrze.
– Aby świeże?
– Nie wiem. Dmucha zza Kaukazu.
– Mieszanina różnych gazów.
– Coś takiego! Przecież wiem –
głównie azot oraz tlen.
– Lecz czy świeże?
– Dość przejrzyste.
– Ale czy na pewno czyste?
– Ciut za ostre, ciut za mroźne,
a to czasem bywa groźne...
– Lepsze mroźne niż upalne,
bo upalne jest fatalne!
– Ale chociaż czyste? Świeże?
– W jakiejś mierze pewnie świeże...
– Jeszcze chyba zza Kaukazu
nie dmuchało tak ni razu!
– Aż komary uciekają
i wirusy gdzieś znikają...
– Jak się dziś powszechnie zdaje,
odlatują w ciepłe kraje.
– Kto? Wirusy czy komary?
– Oddaj moje okulary!
– W końcu świeże jest czy nie?!!!
– Tak naprawdę – kto to wie...

                                               Małgorzata Strzałkowska

3. Porozmawiajmy z dzieckiem na temat wiersza, do rozmowy możecie wykorzystać pytania pomocnicze:

Jeśli jest taka możliwość, zaprezentujcie dziecku  globus i pokażcie region Kaukazu wspomniany w wierszu. Wyjaśnijcie różnice klimatyczne na naszej planecie i znaczenie wiatru, który przenosi masy powietrza w inne regiony, powodując ochłodzenie lub ocieplenie w zależności od kierunku, z jakiego wieje.

Skąd się bierze wiatr https://www.youtube.com/watch?v=DPlcLAPp2T0

4.„Dwa wiatry” – zabawa ruchowo-naśladowcza (uświadomienie istnienia zmiennych mas powietrza i ich przemieszczania się w postaci zimnych i ciepłych wiatrów). Zaproponujmy dziecku zabawę w dwa wiatry. Do zabawy potrzebne będą kawałki wstążki lub krepiny, po jednym do każdej ręki (np. czerwona - wiatr ciepły w jednej ręce i niebieska - wiatr zimny w drugiej) oraz emblematy słońca i śnieżynki. Dziecko wciela się na zmianę w rolę wiatrów – zimnego lub ciepłego w zależności od symbolu wskazanego przez rodzica: słońca lub śnieżynki. Kiedy rodzic pokazuje symbol np. słońca, „ciepły wiatr” dziecko porusza ręką wprawiając krepinę (czerwoną) w ruch i naśladuje delikatny odgłos wiatru na głosce „szszsz”. Kiedy rodzic powoli opuszcza symbol, dziecko opuszcza rękę, odgłos cichnie. Na symbol śnieżynki „zimny wiatr” dziecko porusza drugą ręką wprawiając krepinę (niebieską) w ruch , naśladuje zimny, porywisty powiew na głoskach „żżżżż”, wraz z opuszczeniem symbolu wiatr cichnie, a ręka opada w dół.

https://www.youtube.com/watch?v=NQES1XIKKX4

5. „Powietrze jako gaz” – zabawa badawcza, proponujemy dzieciom wykonanie kilku doświadczeń mających na celu znalezienie odpowiedzi na pytania:

Spróbujmy  zorganizować kącik badawczy umożliwiający obserwację i uczestnictwo w działaniach. Z pomocą dziecka przeprowadzimy doświadczenia, aby na koniec sformułować wnioski. Za każdym razem postarajmy się określić, czy obserwowane zmiany mają charakter odwracalny, częściowo odwracalny czy nieodwracalny:

  1. Pompowanie balonów (lub innych dmuchanych zabawek): po napompowaniu balonów uświadommy dziecku, że powietrze można zamknąć w określonej przestrzeni i czuć jego objętość podczas odbijania czy ugniatania;
  2. Ważenie powietrza: dziecko wiesza balony na prostej wadze szalkowej (możemy ją sami przygotować w domu z wieszaka lub papieru) w stanie równowagi, rodzic przedziurawia jeden balon, dziecko obserwuje, że napompowany balon waży więcej;

www.youtube.com/watch?v=iRxZxr2_NOs

www.youtube.com/watch?v=5hUfkqr0OBQ&t=54s

www.youtube.com/watch?v=TzVrlCYfMrA

3. „Kiedy powietrze pomaga, a kiedy szkodzi” – zabawa dydaktyczna. R. przygotowuje kilka zdjęć przedstawiających skutki oddziaływania wiatru. Dziecko opowiada, co na nich widać, czy wpływ wiatru był pozytywny, czy negatywny (czy pomaga, czy niszczy): elektrownie wiatrowe(wiatr je napędza, dzięki czemu mamy prąd), szybowce, latawce (unoszą się), deszczowe chmury (wiatr je przegania), smog (wiatr go rozdmuchuje), żaglówki (napędza je), tsunami, trąba powietrzna, połamane drzewa, zniszczone auta (niszczycielska siła). Dziecko segreguje zdjęcia do obręczy z napisami TAK i NIE.

https://pixabay.com/pl/images/search/wiatr/

4.„Czyste powietrze wokół nas” – porównywanie  obrazków. Rozumienie znaczenia czystego powietrza dla zdrowia. R  prezentuje dziecku zdjęcie pięknego krajobrazu: i. zadymionego miasta. Dziecko ogląda zdjęcia, dyskutują, opowiadają, gdzie chciałby mieszkać, przebywać i dlaczego.

miasto

 

łąka

5. Czym jest smog.

https://www.youtube.com/watch?v=baJQkO9G6uk&t=96s

 6.„Badamy czystość powietrza” – wykonanie doświadczenia. Dziecko smaruje kartkę z bloku technicznego wazeliną – umieszczają ją za oknem. Wieczorem sprawdzają, czy drobinki kurzu, pyłu, zanieczyszczeń przykleiły się do kartki.

https://tuptuptup.org.pl/sprawdzmy-co-umosi-sie-powietrzu-2/

7.„Dla czystego powietrza” – zabawa dydaktyczna. Układanie rymowanek, rozwijanie kreatywnego myślenia. Dziecko z rodzicem układają krótkie rymowanki o tym, co możemy zrobić, by powietrze było czyste (np.: zakaz palenia śmieci, jazda rowerem lub komunikacją miejską zamiast samochodem).

Jak dbać o czyste powietrze https://www.youtube.com/watch?v=SYCWhBw6gzw

8. Wykonanie wiatraczków.

https://www.youtube.com/watch?v=xuz9EwXiu-o

Dodatkowo

Bajka do poczytania: https://lilfeather.pl/bajka-o-wietrze-ktora-przegoni-strach

Domisie https://www.youtube.com/watch?v=QogX1FbRmF0

Test https://wordwall.net/pl/resource/1608635/edukacja-przedszkolna/czy-ten-element-zanieczyszcza-powietrze