Drukuj
Odsłony: 10213

 

 

 

Temat tygodnia : „Wiosna na wsi”

Piątek: 16.04.2021

Temat: „ W wiejskiej zagrodzie”


  1. Poranna gimnastyka https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo
  2. Kopiowanie, rysowanie i wycinanie sylwet zwierząt. Przygotowanie pomocy do zajęć.

 Albumy i książki przedstawiające zdjęcia zwierząt z wiejskiego podwórka, dla dziecka: kalka techniczna, ołówek, nożyczki. Dziecko kopiuje sylwety kaczek i gęsi za pomocą kalki technicznej. Następnie rysuje je na kartonie i wyci­na. Przygotowuje pomoce do zajęć.

  1.  Słuchanie wiersza W. Chotomskiej Kaczki siedmioraczki

https://www.youtube.com/watch?v=yMq4U_eEmZ8

  1. Rozmowa na temat wiersza.
  2. R.pyta: ile było kaczek?, co się z nimi stało? Gdzie schowała się pierwsza kaczka? Co chciała zrobić druga kaczka? Co wiozła na taczce trzecia kaczka?  Następnie R prosi, aby dziecko powiedziało, która kaczka jest np. trzecia, pierwsza, druga
  3. Rozwiązywanie zadań matematycznych. Obliczanie wyników.

 Utrwalenie  przeliczania w zakresie 6.

 Sześć sylwet kaczek, trzy sylwety gęsi, kartki i kredki w dwóch kolorach dla każdego dziecka. R. układa obok sylwet kaczek trzy sylwety gęsi. Dziecko liczy , ile jest kaczek i ile jest gęsi. Rysuje na kartce kredką w jednym kolorze tyle kropek , ile jest kaczek, a kredka w drugim kolorze tyle kropek, ile jest gęsi. Określa, których zwierząt jest więcej i o ile.

  1. R. rozdaje dziecku dwa wycięte z papieru prostokąty (zagroda), sylwety kaczek i gęsi. W pierwszej zagrodzie sześć kaczek w drugiej zagrodzie trzy gęsi.
  2. mówi dziecku zadanie. Z pierwszej zagrody uciekły trzy kaczki. Ile jest teraz  zwierząt w obu zagrodach?. Dziecko odkłada na bok trzy sylwety zwierząt i liczy. Dziecko rysuje tyle kropek , ile jest zwierząt w obu zagrodach.

Dziecko może proponować do wykonania inne zadania matematyczne z wykorzystaniem sylwet zwierząt. Wynik pokazuje na palcach.

„Liczymy zwierzęta” Potrzebne będą liczmany karteczki z cyframi i znak + i = . Rodzic czyta treść zadania a dziecko układa liczmany

 „W zagrodzie pasły się 4 krowy (dziecko układa na podłodze 4 liczmany) a potem gospodarz przyprowadził jeszcze 2 krowy.( dziecko dokłada 2 liczmany) Ile krów było razem? Dziecko zamienia liczmany na cyfry i dodajemy znak + . Układa działanie

4 + 2 = 6

Analogicznie robimy drugie zadanie

„Trzy kury dziobały ziarna , a potem dołączyło jeszcze 5 . Ile kur dziobało ziarno?

3 + 5 = 8

„Zabawa matematyczna”. Napisz na karteczkach cyfry od 1- 9. Włóż je do pudełka i  Z zamkniętymi oczami wylosuj jedną z nich i posłuchaj polecenia; (za każdym poleceniem  losujesz nową karteczkę):

Wskaż liczbę o 1 większą od wylosowanej,

Wskaż liczbę o 2 mniejszą od wylosowanej

Wskaż liczbę , która jest o 2 większa od wylosowanej

Wskaż dwie liczby, które razem dodane, dadzą wylosowaną liczbę. (Możesz wymyślić własne zagadki z liczbami.)

Karty pracy http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/04/karta-pracy-1-1.pdf

 

  1. Pamiętasz zabawę „Koniki”? Zatańcz i zaśpiewaj:

https://www.youtube.com/watch?v=r8qvgiG0GXA

  1. Wykreślanka- wykreśl, co drugą literę ( zaczynając od pierwszej); odczytaj wyrazy i wykonaj ilustracje. Możesz je samodzielnie podpisać., a wówczas zaznacz czerwonym kolorem samogłoski:
  1. Zapoznanie z wybranymi popularnymi przysłowiami, których bohaterami są zwierzęta, wyjaśnienie ich znaczenia.

Rodzic czyta dziecku przysłowia i wyjaśnia co one oznaczają.

Gdyby kózka nie skakała, toby nóżki nie złamała. - jeśli ktoś jest nieostrożny wtedy spotykają go przykre konsekwencje.

Zapomniał wół, jak cielęciem był. – to powiedzenie jest używane, gdy starsza osoba lub bardziej doświadczona zapomina że również popełniała błędy.

Koń ma cztery nogi i tak się potyka. – każdy może zrobić błąd.

Pasuje jak wół do karety. – zupełnie nie pasuje.

Nie kupuj kota w worku. – jakaś osoba decyduje się na coś bez wcześniejszego sprawdzenia.

Dziecko dzieli na sylaby każde przysłowie.

  1. Karty pracy, cz.4, nr 82 i nr.83
  2. Zagadki dźwiękowe - nazwanie zwierzęcia, które wydaje odtwarzany dźwięk.

https://view.genial.ly/5e9336bb124be30da536b6cc/presentation-kogo-slyszysz-zwierzeta-wiejskie

 11.Zagraj w grę

 https://wordwall.net/pl/resource/1517532/zwierz%C4%99ta-wiejskie

  1. „Wiejska gimnastyka smyka” –zestaw ćwiczeń gimnastycznych

Wykonuj ćwiczenia gimnastyczne zgodnie z poleceniami .

1.„Koniki” –dziecko porusza się po pomieszczeniu naśladując konia. Podczas zabawy zmieniamy tempo poruszania się oraz wysokość podnoszenie nóg.

2.„Wesołe zwierzątka”-dziecko biega po dywanie. Na hasło rodzica: królik –skacze obunóż trzy razy, konik –galopuje, owieczki –porusza się na czworakach. Zabawę prowadzimy 3 razy wypowiadając każde słowo.

3.„Koguciki” –rodzic daje dziecku małą piłeczkę. Dziecko porusza ją stopą do przodu i do tyłu naśladując grzebanie kogucika w ziemi.

4.„Kaczuszki” –dziecko kuca i wkłada między kolana piłeczkę. Spacerują po pokoju naśladując chodzenie kaczki.

5.„Kotki” –dziecko toczy piłki wokół siebie naśladując zabawę kotka piłką.

6.„Zwierzęta piją wodę” –dziecko w siadzie skrzyżnym wykonują skłon w kierunku położonej na podłodze piłeczki, aby dotknąć czołem podłogi. Zabawę prowadzimy 5 razy.

7.„Karmimy kurki” –dziecko –„kurka” otrzymuje słomkę do napojów oraz kilka małych papierowych kuleczek –„ziarenek”. Za pomocą słomki dziecko stara się przenosić ziarenka z prawej strony na lewą lub odwrotnie.

8.„Zwierzęta idą spać” –dziecko kładzie się dywanie i odpoczywa słuchając odgłosów wsi nocą.

 Praca plastyczna – do wyboru.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=praca+plastyczna+krowa

 Zabawy i ćwiczenia dodatkowe dla chętnych:

Karty do kodowania https://drive.google.com/file/d/1sXj23owUrH2nHK3hLdKx-80bLMK3psCu/view

Gra matematyczna https://www.gry-matematyczne.pl/ile-jajek-nauka-cyferek.html

Nauka dodawania https://www.youtube.com/watch?v=VL7s-ENTyXo

https://ztorbynauczycielki.pl/wp-content/uploads/2020/03/kp.-palce-1.pdf

Karty pracy https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/WIEJSKA-ZAGRODA-KARTY-PRACY.pdf

https://view.genial.ly/5e7b8aafabac3b0e39b13004/presentation-wiejskie-podworko?fbclid=IwAR22ojwTZNfMQjWPbzxp6k10GcerSAw-WYFGYNLsN1QuWNJBtKv-NSVsyn8

Zwierzęta w gospodarstwie rolnym  https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U&t=2s

Wiejskie Sudoku https://view.genial.ly/606f18eb34cf9e0d3299c3f8/presentation-sudoku-zwierzeta-z-wiejskiej-zagrody-by-karolina-kwiatkowska?fbclid=IwAR2ZM4UIkO6hg7kajZ1K-OAUq4nVvmjuj0FU9Xy7HZkqDUKLLbHS5xoxfns

Puzzle " Wiejska zagroda"

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/zwierzeta/122403-farma-na-wsi

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/krajobrazy/184428-wiejskie-życie


Temat tygodnia : „Wiosna na wsi”

Czwartek:15.04.2021

Temat: Człowiek i zwierzęta


  1. Gimnastyka poranna

 https://www.youtube.com/watch?v=Vq4LxW6QX7I

  1. Zabawa paluszkowa. Poruszamy odpowiednim paluszkiem według wierszyka.

Każdy    mój paluszek zwierzątko zmienić muszę. Gruby, okrągły kciuk w kaczuszkę zamienię tu. Ten wskazujący to koń, po łące goń go goń. Środkowy jak krówka jest mleczko dawać chce. Serdeczny to stara koza ,zaprzęgnę go do wozu. A mały paluszek....beee, w owieczkę zamienił się.

3. Zanim przejdziemy do dzisiejszego tematu, zapraszam do jednego zadania, dzięki któremu sprawdzicie jak wiele udało Wam się zapamiętać z wczorajszych zajęć. Rodzicu, bardzo proszę odczytaj dorosłe zwierzątko, a wy dzieci spróbujcie nazwać ich potomstwo.

Kura –kurczątko            Gąska –gąsiątko         Koza –koźlątko                     Koza –koźlątko,     Krowa –cielątko            Owca –jagniątko,       Świnia –prosiątko,               Kaczka –kaczątko,          Klacz –źrebiątko

Jak Wam poszło? Jestem przekonana że bardzo dobrze. To teraz czas, by poznać jakie korzyści płyną z hodowli zwierząt.

4. Słuchanie wiersza E. Stadtmüller "Śniadanie".

Jedźmy na wieś – daję słowo,

że tam można podjeść zdrowo.

Już od rana białą rzeką

wyśmienite płynie mleko.

Płynie do nas wprost od krowy,

serek z niego będzie zdrowy.

Kura chwali się od rana:

– Zniosłam jajko, proszę pana!

Proszę spojrzeć – to nie bajka.

Wprost od kury są te jajka!

Jeszcze tylko kromka chleba

i do szczęścia nic nie trzeba

 

5. Rozmowa na temat wiersza.

- Dlaczego autor wiersza zachęca do wyjazdu na wieś?

- Czym chwaliła się kura?

- Jakie jeszcze inne zwierzęta można spotkać na wiejskim podwórku?

- Jak myślicie, po co ludzie hodują zwierzęta(np.: kury, gęsi, kaczki, krowy)?

6. Co nam dają zwierzęta.

https://view.genial.ly/5eb18f7c7f85d80dc7a43dcf/interactive-content-zwierzeta-hodowlane

https://www.youtube.com/watch?v=CpcmvJTO5G4

 7. Zabawa dydaktyczna “Co nam dają zwierzęta na wsi?” – Najpierw pokazujemy plansze ostatnią i rozmawiamy na dany temat z dzieckiem. Następnie dziecko losuje poszczególne produkty takie jak: mleko, jajka, wełna, piórko. Rozpoznaje je, nazywa i odpowiada na pytanie, od jakiego zwierzęcia pochodzi dany produkt.

jajka Pobierz

mlekoPobierz

pióraPobierz

wełnaPobierz

Co nam dają zwierzęta-planszePobierz

Co nam dają zwierzęta?” –obejrzyj prezentację i spróbuj zapamiętać, jakie korzyści płyną z hodowli zwierząt gospodarskichhttps://www.youtube.com/watch?v=8E5JeRPT4E4

8. Jajka mamy od …” – zabawa ruchowo-dydaktyczna – dziecko porusza się swobodnie po pokoju w rytmie piosenki „Pan McDonald”. Na przerwę w muzyce rodzic wypowiada zdania: „Jajka/wełnę/pierze/mleko mamy od …”, a dziecko ma za zadanie poruszać się i wydawać odgłosy zwierzątka od którego mamy dany produkt. Zabawę prowadzimy 4-krotnie.

https://www.youtube.com/watch?v=11UN4WRdamA

9. „Jak mleko trafia do naszych domów?” – zabawa dydaktyczna – rodzic rozkłada na dywanie karty historyjki obrazkowej „Jak mleko trafia do naszych domów”, tak, by dziecko nie widziało co się na nich znajduje. Następnie zaprasza do siebie dziecko, które odsłania i opisuje co widziało na poszczególnych obrazkach. Kiedy wszystkie karty są już odsłonięte rodzic prosi dziecko, by spróbowało ułożyć je w prawidłowej kolejności i opowiedziało jak mleko od krowy trafia na nasz stół.

https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/03/JakMlekoTrafia.pdf

Krowy pasą się na pastwiskach.

W małych gospodarstwach krowy dojone są ręcznie. W dużych gospodarstwach są specjalne maszyny do dojenia krów.

Mleko trafia do zakładów mleczarskich, gdzie poddawane jest różnym badaniom np. na obecność antybiotyków bądź rozcieńczenia go wodą, a następnie poddawane jest różnym procesom mającym na celu zniszczenie i zahamowanie wzrostu drobnoustrojów chorobotwórczych.

Mleko rozlewane jest do kartonów bądź butelek.

Gotowe kartony i butelki z mlekiem pakowane są w duże opakowania zbiorcze i są transportowane do magazynów bądź samochodów dostawczych.

Samochody dostawcze rozwożą mleko do sklepów.

Kupujemy mleko w sklepach i przywozimy/przynosimy je do naszych domów.

10. „Doimy krowę” – zabawa manualna. Przygotowanie „stanowiska dojenia krów”. Gumowe rękawiczki dziurawimy na końcu palców, wypełniamy je wodą/mlekiem i zawiązujemy. Tak przygotowane rękawiczki przyklejamy z tyłu na oparcia krzesełek dziecięcych, a następnie na rękawiczkę przyklejamy emblemat krowy. Rodzic wnosi do pokoju „stanowiska dojenia krów” i umieszcza miseczkę/wiaderko. Następnie zaprasza dziecko by spróbowały wy. doić krowy.

https://i.pinimg.com/736x/17/ac/83/17ac83c0b7483ed8fa09e243f6484ce6--farm-animals-preschool.jpg

11. „Krowy na łące” – opowieść ruchowa – dzieci stoją w rozsypce na dywanie. Rodzic wypowiada kolejne zdania, a dzieci interpretują je ruchem:

Krówki pasą się na łące. Mocno poruszają pyszczkami przeżuwając pyszną trawkę. Wolno spacerują w poszukiwaniu smacznych kwiatuszków. Kiedy już znajdą kwiatuszki, opuszczają głowę, zrywają je i znów powoli przeżuwają delektując się ich smakiem. Zmęczone zajadaniem kładą się na łące i odpoczywają. Od czasu do czasu muszą pomachać ogonem, żeby odgonić muchy. Leząc wygrzewają swoje pyszczki w promieniach słonecznych i uśmiechają się, bo jest im bardzo przyjemnie i ciepło. Gdy usłyszą dźwięk dzwoneczka muszą ustawić się w szereg i powędrować za gospodarzem do obory.

12. Karty pracy cz.4 nr.80, nr.81

13. Ćwiczenia ruchowe:

Ćwiczenia głowy i szyi – Koń kiwa głową.

 Dziecko w siadzie skrzyżnym, z rękami ułożonymi na kolanach, wykonuje skłony głową do przodu, starając się dotknąć brodą do klatki piersiowej i do tyłu. Następnie kręci głową w prawo i w lewo.

Ćwiczenia zręczności – Koń na biegunach.

Dziecko w siadzie skrzyżnym, chwyta za stopy od zewnętrznej strony, wygina plecy jak bieguny konia – lekko huśta się w tył, na plecy, i w przód, do siadu.

Ćwiczenia równowagi – Koń grzebie nogą.

Dziecko maszeruje po pokoju unosząc wysoko kolana. Na hasło Konie zatrzymują się, rży jak koń i grzebie  nogą – lekko uderzając o podłogę palcami lewej i prawej stopy

14. Zabawa – Jakie to produkty?

Rodzic zasłania dziecku oczy opaską. Dziecko poprzez dotyk określa co trzyma w rękach. Rodzic daje dziecku po kolei: jajko, butelkę mleka, wełniany sweter. Jeśli dziecko nie może odgadnąć, rodzic podpowiada. Np. Butelka mleka – ten produkt daje nam krowa; Jajko – z tej rzeczy wykluwa się pisklę; Wełniany sweter – gdy nam zimno, zakładamy go na siebie.

15. Utrwalenie piosenki „Podwórkowa awantura”.

 23-Utwor.mp3 (4.56 MB)

 

Dodatkowe zabawy:

 Przeprowadź super zabawę badawczą „Tęczowa burza na mleku” – Do miseczki wlewamy mleko, po czym dodajemy różne kolory barwników. Barwniki można zastąpić rozcieńczonymi farbami. Następnie, zamaczamy patyczek kosmetyczny w płynie do mycia naczyń i zanurzamy go w mleku z barwnikami. Obserwujemy tęczową burzę na mleku, dającą bardzo ciekawy efekt. Płyn do mycia naczyń rozpuszcza tłuszcz i dzięki temu na mleku powstają piękne „obrazy”. Myślę, że będzie to wspaniała zabawa na dzisiejsze chłodne popołudnie:)Przesyłam link do eksperymentu:
https://www.youtube.com/watch?v=stg9EYDGn4g
 
Przygotuj Twój ulubiony deser z wykorzystaniem produktu mlecznego.

Karty pracy https://ppturza.gorzyce.pl/download/Korzysci-z-hodowli-zwierzat-karta-pracy-,377.pdf/view

W wiejskiej zagrodzie –zabawa czytelnicza https://learningapps.org/watch?v=pvso4meqk21

Zagadki słuchowe jakie to zwierzę https://learningapps.org/display?v=puikui18n19

Na jaką głoskę https://view.genial.ly/5e94acb69334740d78ba4412?fbclid=IwAR1LvU_OWwJDoIhlDsj7rnde57wwnwjdrzYmrooeEynru5zYMhBaoEJtNiY

Sylabki w zagrodzie -policz sylaby w podanych wyrazach i wskaż właściwą liczbę. https://learningapps.org/watch?v=pmrdyinyt2

 


Szanowni Państwo!
Poniżej znajdziecie kolejne propozycje dla Waszych pociech, jak można pobawić się z angielskim! Życzę zdrowia, dobrej zabawy i do zobaczenia w przyszłym tygodniu:)
 
 
https://www.youtube.com/watch?v=5HJDrNSntNo
https://www.youtube.com/watch?v=kcuOqv7-gmo
https://www.youtube.com/watch?v=Aw3aYzknT4Q
https://www.youtube.com/watch?v=71h8MZshGSs

Temat tygodnia : „Wiosna na wsi”

Środa:14.04.2021

Temat: Zwierzęta z wiejskiego podwórka i ich dzieci.


Poranna gimnastyka https://www.youtube.com/watch?v=-pmG45LdGKw&list=PLHAKYSUVjpEDUhVP64bO35P8EWpU-hEHR&index=5

  1. Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby „Kaczęta, prosięta... konięta?”

https://www.youtube.com/watch?v=OdJWW6Q0VAQ

  1. Odpowiedzcie teraz na pytania.

- Dlaczego ciocia, dziadkowie i Olek śmiali się?

- Czy dziewczynka poprawnie nazywała zwierzęta???

 

  1. Film edukacyjny, abyśmy mogli zobaczyć, wysłuchać i zapamiętać jak poprawnie nazywać zwierzęta i ich dzieci, jakie dźwięki wydają oraz zobaczyć ich domy.

https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2sa5ZWtppFbJmd-n7NnSzHRvg6SBd6HK0OvnNZ6gfSn3PfYfehy5SjjnI

 

  1. Zagadki słuchowe - Jakie zwierzę wydaje ten odgłos? https://view.genial.ly/606de7c62aa56f0d119518b9/interactive-content-zagadki-dzwiekowe-odglosy-na-wsi
  2. Ćwiczenia logopedyczne „Poranek w gospodarstwie” –usprawnianie aparatu artykulacyjnego. Dorosły czyta opowiadanie i robi w odpowiednich miejscach pauzy, a dziecko wykonuje ćwiczenia buzi i języka.

 Gospodarz wyszedł na podwórko (dziecko otwiera usta i wysuwa język).Rozejrzał się dookoła (oblizuje usta).Na jego widok pies Łatek zaczął merdać ogonem (energicznie dotyka językiem kącików ust). Wesoło pogwizdując, gospodarz poszedł do kurnika (ściąga usta, jakby chciało zagwizdać)i policzył wszystkie swoje kury, najpierw na dolnej grzędzie (językiem dotyka kolejno dolnych zębów), a potem na górnej (językiem dotyka kolejno górnych zębów). Gdy zaszedł do stajni, zauważył, że pod sufitem jaskółki uwiły gniazdo (czubkiem języka kreśli koła na podniebieniu). Ze studni uciągnął trochę wody: jedno wiadro (wyciąga język i układa go na brodzie, po czym podnosi w kierunku nosa),drugie(powtarza ćwiczenie), trzecie (powtarza ćwiczenie). W końcu pomyślał „pora na śniadanie” i zabrał się za codzienne poranne karmienie zwierząt, a małe prosiątka zaczęły wesoło pomlaskiwać różowymi ryjkami (mlaska i oblizuje się).

  1. Zabawa ruchowa „Konik” https://blizejprzedszkola.pl/szkolenia/filmy?b=true&kategoria=0#film-98

7.Karta pracy, cz.4, nr 78 i nr 79

  1. Posłuchajcie piosenki „Podwórkowa awantura https://www.youtube.com/watch?v=vFq6WqAeL2M
  2. Ćwiczenie umiejętności modulowania głosem – zmiany jego wysokości i natężenia – Mówimy szeptem.

 Dziecko maszeruje zgodnie z rytmem piosenki Podwórkowa awantura. Podczas przerwy w muzyce R. uderza w bębenek lub klaśnięcie w dłonie.. Dziecko zwraca się twarzą do R., który wypowiada w wybrany przez siebie sposób nazwę zwierzęcia. Dziecko stara się ją powtórzyć, np.:

 kogut – głośno, wysoko,

 kura – cicho, nisko,

krowa – szeptem,      

kaczka – pierwsza sylaba nisko, druga wysoko; raz cicho, raz głośno.

  1. Zabawimy się w wymyślanie rymowanek do podanych zdrobnień nazw młodych zwierząt(dzieci wymyślają krótkie rymowanki, zdania nie muszą być poprawne pod względem logicznym, mogą być śmieszne),np.

Prosiątko bardzo polubiło żółte ................kurczątko, słonko

Cielątko to bardzo miłe......................... zwierzątko ,.

Kaczątko wygląda jak ............................niewiniątko.

Cielaczek nosi biało-czarny............................... kubraczek.

  1. Dobierz zwierzęta wiejskie i ich dzieci.

https://learningapps.org/display?v=pq0vxygc317

Doskonale poradziliście sobie z wszystkimi zadaniami. Do wykonania macie jeszcze jedno zadanie do wyboru

Kto ma w domu plastelinę, ciastolinę to proszę ulepić jedno, dwa zwierzątka z wiejskiej zagrody (lub całą farmę ) i umieścić je na farmie narysowanej na kartce lub na farmie zrobionej podczas wczorajszej zabawy. Możecie też  wyjąć swoje ulubione klocki i zbudować zagrody dla zwierząt. Może macie wśród swoich zabawek figurki zwierząt żyjących na wsi. Umieśćcie je w zagrodach. Pobawcie się inscenizując życie w gospodarstwie.

Dodatkowe zabawy:

https://ppturza.gorzyce.pl/download/Zwierzeta-wiejskie-dla-chetnych,354.pdf/view

Zwierzęta na wsi –memory obrazkowe

https://learningapps.org/watch?v=p2si3jwit21

Karty pracy https://drive.google.com/file/d/1jrLrxlnTRHZyabsuxXPwT3qB7WaYyOiH/view

Język angielski:

https://www.youtube.com/watch?v=iTMWIdIlr9M

 Religia:

Pomódl się https://wordwall.net/pl/resource/6436083/wylosuj-modlitw%c4%99

Oglądnij https://www.youtube.com/watch?v=TKr4Hn461jw

 Ułóż puzzle https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=322a9bc2a4f8

 


  Temat tygodnia : „Wiosna na wsi”

Wtorek: 13.04.2021

Temat: „Mieszkańcy wiejskiego podwórka”


  1. Poranna gimnastyka

https://view.genial.ly/5ec120f58e243b0d5a335066/interactive-content-cwiczenia-przedszkolaka

  1. Wysłuchaj wiersza A. Widzowskiej „Kogutek”

Obudziło się słoneczko,

zaświeciło tuż nad rzeczką

i promyczkiem pac! kogutka.

– Wstawaj, śpiochu! Piej! pobudka!

Dzieci wołają: Wstawaj!

Lecz kogucik oczy mruży,

chciałbym pospać trochę dłużej...

– Niech zwierzęta zbudzi kotek,

który słodko śpi za płotem.

Kot przeciąga się na ganku.

– Lubię miauczeć o poranku…

Jak nie piśnie: – Miauuu! Pobudka!

na to przybiegł pies z ogródka.

Warknął: Słyszę kocie piski!

Aż mi kość uciekła z miski!

Hau! Hau! To najlepszy budzik,

nawet świnki śpiochy zbudzi!

Świnki wyszły na podwórze.

– My też chcemy śpiewać w chórze!

Miauczki, szczeki, kukuryki

zamieniamy w śliczne kwiki!

Wtem pojawił się kogucik.

– Proszę więcej się nie kłócić!

Kto jest mistrzem przebudzanek?

Niech rozstrzygnie pan baranek!

Baran rzekł:

– Przestańcie skrzeczeć!

Budzik może tylko beczeć!

Beeee! i beeee! każdego ranka, więc głosujcie na baranka!

Przydreptała krówka w łaty.

– Ja zamuczę!

Kto jest za tym?

Muuuu tak miłe jest dla uszka,

że obudzi w mig leniuszka!

Przyczłapały żółte kaczki,

białe gąski i kurczaczki.

Wszyscy chcą od rana gdakać,

piszczeć, gęgać albo kwakać!

Dość miał kogut tego krzyku.

Zapiał głośno: – kukuryyykuuu!

Wiecie, kto nas będzie budzić?

Zwykły elektryczny budzik!

 

Odpowiedz na pytania:

- jakie zwierzęta występowały w wierszu; jaki miały problem?

- jakie było ich zdanie na temat porannej pobudki?

- jak zakończył się historia?

 

  1. Poznaj zwierzęta żyjące w gospodarstwie wiejskim

https://www.youtube.com/watch?v=-foKxP2OxDo

  1. Naśladuj zwierzęta z wiejskiej zagrody

Wiejskie ćwiczenia - Ruletka (wordwall.net)

  1. Zobacz, gdzie mieszkają zwierzęta:

http://sptczyca.pl/wp-content/uploads/2020/03/za%C5%82%C4%85cznik-Zwierzeta-Na-Wsi.pdf

  1. Przeczytaj zdania :

Dom konia to stajnia.

Kurnik to dom kury i koguta.

Obora to dom krowy.

Buda to dom psa.

Dom  owcy to…, a dom kozy to….. .

  1. Zgadnij, kto to mówi? Możesz wykonać rysunki zwierząt, które mówią : ME- ME , GUL-GUL, MU- MU, IHA-IHA, KWA- KWA, KO-KO, BE- BE. Spróbuj zapisać te sylaby przy rysunkach ( w formie komiksu).
  2. Przygotuj karty pracy. Poćwicz czytanie i pisanie litery „ż, Ż”. Wykonaj zadania na stronie 74-77.
  3. Zrób teatrzyk cieni do wiersza „Kogutek”; możesz wykorzystać pudełko, które kiedyś robiliśmy w przedszkolu, lub użyć lampki rzucając cień na ścianę. Skorzystaj z szablonów, lub zrób własne sylwety. https://i.pinimg.com/736x/91/1c/d1/911cd1edba9c3dbfcab6f70f4a31140c.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=2fYLB_DM9pc

  1. Możesz wykonać dowolne zwierzątka z kółek http://maluchwdomu.pl/2015/05/origami-zwierzatka-z-wiejskiego.html
  2. Spróbuj zabawić się w gospodarstwo, wykorzystując zabawki, jakie posiadasz w domu

https://kreatywnadzungla.pl/2019/04/zwierzeta-na-wsi-zabawa-sensoryczna.html?fbclid=IwAR0OFEx4sSYBI4oOA2fCahJQwLFy-tKkJhSw0uDQKgLFQ9XYlrVOCLfTkN4

 

Propozycje dodatkowe:

Kolorowanki :

https://www.kolorowankionline.net/category/zwierzeta-gospodarskie

Zagadki słowne

https://wordwall.net/he/resource/1486099/wiedza-przyrodnicza/zagadki-o-zwierz%c4%99tach-wiejskich

Pokoloruj według kodu

https://i-mom.unimedias.fr/2020/09/16/chien.pdf

Przygotuj kartki w 4 kolorach .Zaproś rodziców lub rodzeństwo i Poćwicz uwagę i koncentrację.

https://www.youtube.com/watch?v=um0aM4rhcgg


Temat tygodnia : „Wiosna na wsi”

Poniedziałek:12.04.2021

Temat: „Gramy w zielone"


1.  Poranna gimnastyka przy muzyce- wielkie poruszenie.https://www.youtube.com/watch?v=I2WWpt_n9Is


2. Posłuchaj wiersza "Gra w zielone"

Proszę o zielone!”

zaklekotał bociek

do zielonej żabki,

co siedziała w błocie.Ale mądra żabka

prędko myk! pod wodę:

\„Miłe mi, bocianie,

moje życie młode”.

Rosły w błocie modre

niezapominajki

i boćkowi rzekły:

„Znamy takie bajki!

Chciałbyś żabkę połknąć,

lecz się obejdź smakiem:

żabka gra w zielone

z młodym tatarakiem"

3. Rodzic zadaje dziecku pytanie dotyczące treści wiersza: 

– o jaki kolor poprosił bocian?
– w jaką grę chciał grać?
– z kim chciał grać w zielone?
– z kim żabka grała w zielone?

4. Zaproś domowników do zabawy „W zielone”.Dziecko odpowiada: „Gram”Dziecko: „Mam”, (po czym szuka naswoim ubraniu koloru  zielonego). Następnie zamiana ról. Jeśli zabraknie na ubraniu koloru zielonego szukamy go w innych miejscach w domu.

Zamknij oczy i pomyśl „w jakim miejscu wiosną możemy zobaczyć kolor zielony?)

Rodzic : „Masz zielone?”

Rodzic: pyta: „Grasz w zielone?”

5. Rozwiąż zagadkę, a dowiesz się, kto będzie bohaterem dzisiejszych zbaw:

Co to za panienka? Zielona sukienka, bielutki żabocik, wytrzeszczone oczy. Gdy się do niej zbliżysz, wnet do wody wskoczy.

6. Obejrzyj film o żabach ( w filmiku jest błąd najpierw kijankom wyrastają tylnie nogi, a później przednie)

https://www.youtube.com/watch?v=gfKhRnQu-P

7. Zabawa ruchowa „Żabka Ewa”. Będziesz potrzebować poduszek ułożonych na dywanie -Jak myślisz, dlaczego żabka ma kolor zielony?

-Co by było, gdyby żabka miała kolor czerwony?

https://www.youtube.com/watch?v=WO1H8csHPqs

8. Posłuchaj bajki o barwach ochronnych https://www.youtube.com/watch?v=BhDDheHM0zU i zobacz filmBarwa ochronna, inaczej kamuflaż ma na celu upodobnienie zwierząt do środowiska w którym żyją. Dzięki niej są bezpieczne przed tymi, którzy na nie polują.

https://www.youtube.com/watch?v=Hq6LrXdtF7s&list=RDCMUCy40Nl9x5lEl3jzgCib5QgA&start_radio=1&t=52

9. Dzisiaj poznasz literę „Ż, ż”. Podziel na sylaby i głoski wyrazy: „żaba” i „Żaneta”. Przygotuj kartoniki- niebieskie to spółgłoski; czerwone samogłoski ; ułóż z nich modele tych wyrazów ( jedna głoska jeden kartonik)”. Zaznacz kolorem miejsce głoski „ż”. Jakie znasz inne wyrazy z „ż”; buduj kolejne modele.

10. Zabaw się przy piosence; naśladuj zabawy żabek.

https://www.youtube.com/watch?v=bSvnVcfC3-s

11. Przeczytaj tekst w kartach pracy na stronie 72; wykonaj ćwiczenia na stronie 73.

12. Wykonaj dowolną żabkę z papieruhttps://www.youtube.com/watch?v=hOrUN3UzyeE

https://www.youtube.com/watch?v=257DwGShF90&t=3s

13.Poznaj lepiej literkę „ż” - Karta pracy z „ż” do pisania- Cykl rozwoju żaby i ćwiczenia z literką „ż” - Wędrująca żaba – zabawy z kodowaniem

https://view.genial.ly/5e83b3ead5aa510e328f4a52?fbclid=IwAR1LLpYUyt_z0JQ8IJS5mDI3hU9vMYBGRNMwbqmwxjH-_hjvaEelK3LkN2g

https://view.genial.ly/5ebccb8ae87b0e0d2560a355/presentation-cykl-rozwojowy-zaby

http://bystredziecko.pl/karty-pracy/nauka-pisania/3/z-kropka-nauka-literek.pdf

Propozycje dodatkowych ćwiczeń:

https://view.genial.ly/5f36e4ac8cbaf00db5593d17/interactive-content-wprowadzamy-literke-z-z


Temat tygodnia: „Wiosenne powroty”

Piątek : 9.04.2021

Temat: „Ptasie koncerty”


Poranna gimnastyka.

https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

  1. Film “Ptaki Polskie”

https://www.youtube.com/watch?v=oguIuY0sSII&t=482s

Wśród liści drzew można wiosną usłyszeć wiele ptasich głosów, choć nie zawsze udaje się zobaczyć ptaka, który właśnie się odzywa. Wiosenne śpiewy to głównie odgłosy samców, oznajmiających głośno, że są, panują na swoim terytorium. Ptaki mogą też swoim głosem ostrzegać przed niebezpieczeństwem, a pisklęta nawoływać się z rodzicami. Skrytym arcymistrzem śpiewu jest słowik. Trudno zauważyć tego ostrożnego ptaka, ale usłyszeć jego śpiew to sama radość. Śpiew słowika jest donośny, bardzo urozmaicony i łatwy do rozpoznania.

  1. „Ptasie radio” –wysłuchanie wiersza J. Tuwima z nagrania lub czytanego przez rodzica,. Rozmowa na temat treści. Prosimy , by dzieci zamknęły oczy i wyobraziły sobie, że są w brzozowym lesie, gdzie słoneczko świeci, a delikatny wietrzyk dotyka ich policzków

.http://wierszykidladzieci.pl/tuwim/ptasie-radio.php

–Co usłyszeliśmy w brzozowym gaju?

–Co to jest audycja radiowa?

–Kto prowadził program radiowy?

–Jakie ptaki włączyły się do prowadzenia audycji?

–Jaki głos wydaje: bocian, jaki sowa, kukułka, kogut?

–Jak skończyła się ptasia audycja?

  1. Posłuchajcie, zaśpiewajcie, zatańczcie.

https://www.youtube.com/watch?v=jH9vPA1jPdM

4.Zabawa dźwiękonaśladowcza.

Spróbuj naśladować odgłosy różnych ptaków:

-klekot bociana: kle, kle!

-stukanie dzięcioła: stuk-puk! puk, puk!

-gęganie gęsi: gę, gę!

-syk gęsi:sss!

-gruchanie gołębia: gruchu, gruchu!

-gulgotanie indyka: gul, gul!

-kukanie kukułki: ku-ku!

-pianie koguta: kukuryku!

-gdakanie kury: ko, ko, ko!

-piszczenie małego kurczaczka: pi, pi!

-pohukiwanie sowy: u-hu, u-hu!

-krakanie wrony: kra, kra!

-ćwierkanie wróbla: ćwir, ćwir!

Spróbujcie teraz naśladować odgłos fruwającego ptaszka.

-fruwanie ptaszka: frru! frr!

A może znacie jakieś egzotyczne ptaki?

Spróbujcie naśladować tukana.

-tukanie tukana: tuk, tuk!

  1. Zabawa oddechowa.

Do tej zabawy będzie potrzebne nam piórko dowolnego ptaka. Jeżeli nie macie piórka, możecie je narysować na zwykłej kartce i wyciąć. Macie już przygotowane piórko?

Teraz połóżcie piórko na dłoni i dmuchnijcie tak, żeby poleciało jak najdalej. Próbę powtórzcie kilka razy.

Druga wersja ćwiczenia oddechowego.

Weźcie piórko w dwa palce za jego koniec i spróbujecie dmuchnąć w nie tak, żeby uniosło się do góry. Udało Wam się? Myślę, że tak.

  1. Zagadki słuchowe „Co to za ptak”

https://www.youtube.com/watch?v=0dnfT8nwP7c

  1. Rozwiązywanie zadań tekstowych metodą symulacji.

Dziesięć klocków (liczmanów) dla każdego dziecka. Osoba dorosła podaje zadania, a dzieci starają się je rozwiązać, dokładając klocki lub je odkładając.

 

Dzieci układają działanie: 7 + 3 = 10 i odpowiadają na pytanie.

Dzieci układają działanie: 8 – 8 = 0 i odpowiadają na pytanie.

  1. Karty pracy.

https://docs.google.com/document/d/1RxU_lQ2cqNigDRi9XxYnWFRg2ufRxTWX4ln0IVIFjlA/edit?usp=drive_web&ouid=111109455690385317508

https://docs.google.com/document/d/1R_vI5eZGfSLBTsq-_u2nElOuT5OJOqFme6iu3_BzkGA/edit

8.Posłuchajcie śpiewu ptaków

https://view.genial.ly/5e81faa63fea8d0db0df73ae/vertical-infographic-list-ptaki-przylatujace-wiosna-do-polski?fbclid=IwAR3h7XdIFXt8NPB_ou3W06H3QQ-Js5aUpEq11n4qAVo6_rKZvBiMUTFpK8w

  1. Zabawa ruchowa „Tor przeszkód”.

Do tej zabawy będą potrzebne:

-jajko może być np. ze styropianu lub ugotowane,

-łyżka,

-coś, co posłuży Wam za przeszkody mogą to być np. poduszki. (Ja wykorzystałam do tego kubeczki papierowe).

-można również użyć taśmy malarskiej i wykleić linie, po której trzeba będzie przejść,

-pudełko lub koszyczek,

-piłka,

-piłeczki do ping-ponga lub kulki z gazety.

Wyznaczcie tor przeszkód. Dziecko musi przejść przez tor przeszkód niosąc jajko na wyciągniętej łyżce, którą trzyma przed sobą w rączce.

Spróbujcie przejść kilka razy.

Zmiana w zabawie.

Teraz potrzebna będzie piłka i wcześniej ustawione kubeczki lub inne przeszkody.

Poprowadź piłkę slalomem miedzy kubeczkami przy użyciu nogi.

Na końcu toru przeszkód ustaw pudełko i spróbuj wrzucać do tego celu piłeczki. Mogą być również kulki zrobione z gazet.

10.Zabawa zręcznościowa „Łowienie jajka”.

Do tej zabawy potrzebne będą:

-dosyć duża miska,

-woda,

-jajka styropianowe, (można zastąpić je piłeczkami do ping-ponga lub samodzielnie zrobić kulki z gazety i owinąć je taśmą przeźroczystą).

-szczypce kuchenne.

Do miski wlewamy wodę i wkładamy jajka, Waszym zadaniem będzie je wyłowić używając jedynie szczypców kuchennych.

  1. Poznacie jeszcze dzisiaj kilka przysłów związanych z ptakami. Spróbujcie wspólnie z rodzicami wyjaśnić ich znaczenie.

Gdy gęś dzika w marcu przybywa, ciepła wiosna bywa.

Jak przylecą żurawie, można bydło paść na trawie.

Widzisz bociana w wodzie, nie myśl o pogodzie.

Gdzie bocian na gnieździe siedzi, tam piorun nie uderzy. Wybiera się jak sójka za morze.

  1. Wykonajcie zadania karty pracy numer 56,57,58,59

Dodatkowe zadania:

Brakujące elementy https://pisupisu.pl/przedszkole/brakujacy-fragment-8

Sylaby https://pisupisu.pl/przedszkole/sylaby-dla-najmlodszych

Dodawanie  https://view.genial.ly/5e80f4b05ad5150d93dd48a6

Odejmowanie https://view.genial.ly/5e8252f5aafed90da9c71776

Możesz pracować słuchając ptasich odgłosów https://www.youtube.com/watch?v=HqdjZSYNV8M

Kto chętny może jeszcze posłuchać „Ptasiej narady” https://www.youtube.com/watch?v=Azr2pqqxGro

Pozdrawiamy Was serdecznie! Do zobaczenia!


Szanowni Państwo!
Przesyłam kolejne propozycje z języka angielskiego, dla Waszych pociech:) Tym razem zwierzątka oraz bajeczki o Easter, choć Wielkanoc już za nami.
Życzę zdrowia i dobrej zabawy! Z poważaniem Diana Tochowicz
 
https://www.youtube.com/watch?v=OnnxfwHvw1M
https://www.youtube.com/watch?v=S6Ait911Emo
https://www.youtube.com/watch?v=-sFj8Q3Z1Ak&t=1966s
https://www.youtube.com/watch?v=Yx8gVDBWVuY

Temat tygodnia: „Wiosenne powroty”

Czwartek:8.04.2021

Temat: „Ptasie gniazda”


  1. Pogodne ćwiczenia w podskokachhttps://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE&t=23s
  2. Posłuchaj wiersza:

Zielenią się listki

na smukłej topoli

i ptaszek tam śpiewa.

Opowiada listkom

o swojej wędrówce:

co widział, co słyszał

 w obcych krajach, hen!

Ile przebył gór i mórz,

aby wreszcie wrócić już.

Bo tu jego dom,

tu kochane drzewa,

wśród gałęzi tutaj

 najpiękniej się śpiewa!

Odpowiedz na pytania:

- o czym ptaszek opowiadał listkom?

- dlaczego ptaki do nas wracają?

  1. Obejrzyj film o powrotach ptaków

https://www.youtube.com/watch?v=rx7xWBADPSI

  1. Sprawdź, czy udało ci się zapamiętać gatunki ptaków; co powiesz o ich wyglądzie. Przeczytaj tekst. https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_56/mobile/index.html?fbclid=IwAR3yBmxInv-bk-g9hpriYFV2s2EMYAoQurj-ZsUyZpvg0LFXMcZRmtoq3Rc#p=60
  2. Podziel na sylaby, a później na głoski nazwy ptaków: bocian, wilga, dudek, żuraw, jaskółka
  3. Zabawa ruchowa „Powróciły bociany i skowronki”

Dzieci naśladują głosy ptaków bociana: – kle, kle, kle, i skowronka: – dzeń, dzeń, dzeń. Poruszają się zgodnie z komend rodzica: bociany, machając wyciągniętymi rękami unosząc wysoko kolana i mówiąc: kle, kle, kle.., skowronki: dzieci  poruszają się  machając zgiętymi w łokciach rękami i mówiąc: dzeń, dzeń, dzeń…

  1. Posłuchaj opowiadania Hanny Zdzitowieckiej „Gdzie budować gniazdo?”

 – Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł.

 – Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.

 – O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…

– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.

– Sit, sit – powiedział cichutko remiz.

 – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską...

 – Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.

 – Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie... hm... trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.

Odpowiedz na pytania:

Które ptaki rozmawiały o gniazdach?

− Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?

 − Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz

 − Co powiedział wróbel na temat gniazd?

− Z czego ptaki robią gniazda?

  1. Zobacz ptasie gniazda

https://www.youtube.com/watch?v=f3hQkozt3_Y

https://www.youtube.com/watch?v=9qTkJ6xJtuM

  1. Posłuchaj piosenki; spróbuj się jej nauczyć https://www.youtube.com/watch?v=hBrWJCFugRU

Wykorzystaj pudełka, puste pojemniki i zrób z nich małą perkusję. Wystukując rytm piosenki powstanie twoja własna instrumentacja.

  1. Ulep z masy solnej: ptaki , gniazda, jaja, itp. Przepis: https://www.haart.pl/2018/03/przepis-na-mase-solna/
  2. Wykonaj zadania na kartach pracy- strona:54-55.

 

Propozycje ćwiczeń dodatkowych:

Ptaki i ich zwyczaje https://view.genial.ly/5e8061235ad5150d93d40385/interactive-image-ptasie-zwyczaje?fbclid=IwAR3Yf59JGT96FNau_PdhEbfhjmbzJCAjVLI_2R7T2xQfB2e1v63Hcp3xqW4

Znajdź figury geometryczne

https://scholaris.pl/resources/run/id/102202

Doprowadź ptaki do gniazd

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/PTAKII7.jpg

Historyjka

https://docs.google.com/document/d/1X64i9tcuNn-A7xj-toYgxUJyozav0gDy_-zm7A27TIs/edit?usp=sharing

Dopasuj napisy

https://wordwall.net/pl/resource/1111541/dopasuj-nazwy-ptak%C3%B3w-do-odpowiednich-obrazk%C3%B3w


Temat tygodnia: „ Wiosenne powroty”

Środa: 7.04.2021

Temat: „Poznajemy budowę ptaka”

 


Poranna gimnastyka. https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

  1. Rozwiążcie kilka zagadek.

Po pniach drzew on skacze.

Puka dziobem w korę.

Pewnie gdy są chore,

jest tych drzew doktorem. (dzięcioł)

Biżuterii nie kładź w oknie otwartym w dzień skwarny,

bo ci ptaszek ten ją skradnie dla swojej dzieciarni. (sroka)

Czarno-biały ptaszek lubi domy nasze.

Przy oknie, na ścianie muruje mieszkanie

z gliny, z własnej śliny, bez młotka i kielni,

jak ten murarz dzielny. (jaskółka)

 

  1. To teraz zamieniacie się w ptaki podczas zabawy ruchowej Bocian i wrony.

Nagranie muzyki w rytmie marsza –

https://youtu.be/rxjyVXRWAao

Dziecko maszeruje w różnych kierunkach. Na przerwę w nagraniu Rodzic podaje hasło: Bocian. Dziecko stają na jednej nodze, wyciągają przed siebie wyprostowane ręce, tworząc długi dziób, i mówią: kle, kle, kle. Na hasło: Wrona – dziecko wykonują przysiad i mówią: kra, kra, kra.

3.Przyloty ptaków na wiosnę https://youtu.be/Wy3ZcEOhlfo

https://4.bp.blogspot.com/-TumBmIlq108/Vd7cpT1lS5I/AAAAAAAAAdk/O5jNmzzKe8E/s1600/1.jpg

4.A teraz posłuchajcie opowiadania. O kim - zgadnijcie

Powrócił do nas z dalekiej strony ma długie nogi i dziób czerwony Oczywiście że to bocian

5.Co słychać, panie Bocianie? – słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby Ptaki. (ilustracja do opowiadania https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_56/mobile/index.html#p=58

Zadzwoniła babcia, ta, która mieszka pod miastem, na wsi, i powiedziała, że upiekła ulubione ciasteczka Ady. – Przyjedziecie do nas? – zapytała.

– No pewnie! – zapewniła Ada i dotąd namawiała rodziców, aż się zgodzili na wspólny wyjazd.

– Gdzie ciasteczka? – zapytała, gdy tylko zobaczyła babcię.

Olek nie był smakoszem ciasteczek, za to lubił towarzystwo dziadka. Odnalazł go w sadzie obok domu. Dziadek obserwował niebo przez lornetkę. Olek zadarł głowę. W oddali zobaczył jakieś drobne punkciki.

– Bociany wracają. Co za widok! – dziadek uśmiechnął się promiennie.

– Naprawdę?! – Olek rzucił się biegiem do samochodu po swoją lornetkę. Po chwili był już z powrotem.

– Zdążyłem?! Jeszcze je widać?! – pytał zdyszany.

Trzeba wam wiedzieć, że lornetki przybliżają i powiększają obraz, więc widok był niezwykły. Olek tak bardzo zagapił się w niebo, że nawet nie zauważył Ady, która przybiegła za nim z własną malutką lornetką. Patrzył na szybujące po niebie bociany. Widział ich rozłożone skrzydła, długie, wyciągnięte szyje, czerwone dzioby, a gdy poprawił ostrość, zobaczył nawet pojedyncze pióra w ogonach. Ptaki prawie nie poruszały skrzydłami, a jednak sunęły po niebie jak papierowe samoloty albo małe szybowce niesione wiatrem.

– Też chciałbym tak latać. Szkoda, że nie mam skrzydeł – westchnął.

Dziadek się uśmiechnął. – Ptaki mogą latać nie tylko dzięki skrzydłom. Ich waga też jest ważna. Są lżejsze niż my, bo mają lekkie dzioby i nieduże głowy. No i nie posiadają zębów, żeby mniej ważyć.

Na niebie było tłoczno jak na autostradzie. Nie tylko bociany wracały do domu na wiosnę. Leciały szpaki, pliszki i zięby. Jedne zawzięcie trzepotały skrzydełkami, inne machały nimi tylko od czasu do czasu.

– Mógłbym na nie patrzeć bez końca. Żałuję, że tak późno poświęciłem się obserwowaniu przyrody. Wierzcie mi, że jest to wyjątkowa przyjemność – mówił dziadek. – Nawet nie wiecie, co wyprawiają zwierzęta, gdy sądzą, że nikt ich nie widzi. Takich zabaw, psot i tańców nigdzie indziej nie zobaczycie.

Olka najbardziej zainteresowały zwierzęce psoty. – Pokażesz nam te psoty? – spytał.

– Oczywiście, wybierzemy się do lasu jutro z samego rana. Babcia pomoże nam przygotować kanapki i termos z ciepłą herbatą. Zabierzemy też mapę terenu i to, co najważniejsze dla obserwatorów przyrody...

– dziadek spojrzał pytająco na wnuki. – Ciasteczka! – wykrzyknęła Ada.

Olek popatrzył na siostrę z politowaniem. – Lornetki – poprawił ją.

Ich głosy wywabiły z domu tatę. Spojrzał w niebo na szybujące ptaki i westchnął, podobnie jak wcześniej Olek:

– Chciałbym latać jak ptaki.

– Lepiej nie. Musiałbyś wyrwać wszystkie zęby, a i tak byłbyś za ciężki – mądrze zauważył Olek.

– Głowę też masz za dużą – dodała Ada.

– Nie mówiąc o braku skrzydeł – dorzucił rozbawiony dziadek.

6.Rozmowa na temat opowiadania.

Przyjrzyjcie się ilustracji i odpowiedzcie na pytania:

- Co robią ptaki wiosną?

- Kto to jest ornitolog?

- Dlaczego ptaki umieją latać, a ludzie nie potrafią?

Natura cały organizm ptaka wyposażyła w cechy, które umożliwiają mu latanie, np. kości ptaka są zupełnie inne niż kości innych zwierząt. Są dużo lżejsze, gdyż znajduje się między nimi wiele pustych przestrzeni. Ptaki nie mają zębów, co także zmniejsza ich ciężar ciała. Pokryte są piórami, które spełniają wiele funkcji. Ptak ma skrzydła, które wykorzystuje do radzenia sobie z oporem powietrza.

7. Poznawanie budowy ptaka

Rodzic czyta dziecku części ciała bociana a dziecko wskazuje je na zdjęciu:

https://drive.google.com/file/d/1E0VvLmoKpQwkKgB3XNtvnKt3abgPouv-/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1pgvTAjR-jd1z7YNibW9io6uobQpZKmML/view

https://drive.google.com/file/d/1JIhgkUwI7YXk26gVTra5CeJ48yU6ewFI/view

 8. Czym różnią się ptaki na podstawie różnych rodzajów dziobów

https://drive.google.com/file/d/1y_QzapHucQ-Gd7phJh_DaUZ2FXMXyI1x/view?usp=sharing

https://zalajkowane.pl/zadziwiajace-dzioby-ptakow/

9. Czy chcecie dowiedzieć się jeszcze czegoś o bocianie jeśli tak - to posłuchajcie wywiadu z nim

Film edukacyjny - Wywiad z Bocianem

https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw

Bociany

https://www.youtube.com/watch?v=2XwDTO0Wh_c&t=7s

10. Bocian. Zajęcia plastyczne – Mam nadzieję, że praca plastyczna spodoba się dziecku.

Poniżej załączamy linki, które mogą być inspiracją do wykonania z dzieckiem bociana.

https://www.youtube.com/watch?v=aEuv2CgQvPI

https://www.youtube.com/watch?v=zsCg7pl2A_E

https://www.youtube.com/watch?v=Nbd6YT7aFos

http://kusiatka.blogspot.com/2019/02/bocianie-mobile-szablon-do-pobrania.html#

 

Hej, przedszkolaki, już wiecie, którego bocianka zrobicie?

Czekamy na wasze prace. Może ktoś będzie miał ochotę pochwalić się pracą. Zdjęcia mile widziane.

10.Karty pracy utrwalenie litery „J” numer 50- 51

               poznajemy    bociany         numer 52- 53

 

Dodatkowe zadania:

Karta pracy:

https://docs.google.com/document/d/1YA6POC1QvP_Q31PUuCx8CS32_dVkgWwpEupD3epaaMA/edit

 

Ciekawostki o ptakach https://www.youtube.com/watch?v=1dSaIClDsS8

https://view.genial.ly/5e95f4d83b05260de69622e0/presentation-ptaki?fbclid=IwAR186GT4mufb0HDCZ8PMY6s0HSIHObshOZCvdKuqVVvvJn8rz0my7auAwnQ


Temat tygodnia: „ Wiosenne powroty”

Wtorek: 6.04.2021

Temat: „Jajko i jego tajemnice”


  1. Poranna gimnastyka.

https://wordwall.net/pl/resource/1031315/%C4%87wiczenia

  1. Bajka o jajkach

 https://www.youtube.com/watch?v=lIWDCkbVQ6A

  1.  Eksperymenty z jajkiem Pomoce do przygotowania przez rodziców w domu: obrazki jajek (przepiórczych, kurzych, gęsich, strusich), dwa jajka, ocet, szklanka, przezroczyste, głębokie naczynie, woda, sól, jajko ugotowane i jajko surowe, piłka.

Oglądanie jajek.

Dziecko ogląda zdjęcia (obrazki) różnych jajek (przepiórczych, kurzych, gęsich, strusich). Porównuje ich wygląd.

 https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2021/01/RodzajeJajek.pdf

Zapoznanie z budową jajka.

Rodzic rozbija jajko – rozdziela je. Dziecko ogląda żółtko i białko, nazywa je. Wymienia potrawy sporządzane z jajek.

Kto wykluwa się z jajka? – rozmowa.

Dziecko podaje nazwy zwierząt, które wykluwają się z jajek (ptaki, węże, krokodyle, , a kiedyś dinozaury...).

Jajka i woda – eksperyment.

Dziecko bada zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkłada je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwuje ich zachowanie.

Do wody w przezroczystym naczyniu wkłada surowe jajko i dosypuje stopniowo sól (około 10–12 łyżek soli). Obserwuje, co dzieje się z jajkiem.

Eksperyment z jajkiem.

Dziecko wkłada jajko do szklanki z octem. Zostawia jajko na całą dobę. Po jednym dniu sprawdza co się stało z jajkiem. Wysuwa wnioski i dokładnie ogląda jajko, zwraca uwagę na to co się zmieniło i opisuje jakie jest teraz.

Ćwiczenia tułowia.

Dziecko w siadzie skrzyżnym, toczy wokół siebie piłeczki. Na sygnał (rodzic klaszcze w dłonie) zmienia kierunek toczenia.

Zabawa ruchowa z elementem skoku – Przeskocz piłeczkę.

Dziecko wykonuje przeskoki obunóż przez położoną na podłodze piłeczkę.

 https://www.youtube.com/watch?v=dtsnC2am0_w

4.Poznawanie literki „J”

„Gdy skorupka pęknie, pisklę się wykluje.

Ale najpierw ptak je wysiaduje” – jajko

Dziecko dzieli słowo jajko na głoski, liczy je; wymienia inne słowa,  w których słychać głoskę j na początku , w środku i na końcu słowa. Z rodzicami lub rodzeństwem, wymyśleć  jak najwięcej wyrazów na literę „j”. Można również pobawić się w jej wyszukiwanie w swoim domu.

Przygotuj białe kartoniki. Ułóż ich tyle ile słyszysz w wyrazie „jajko”. Zaznacz kolorem czerwonym samogłoski, a niebieskim spółgłoski. Wskaż miejsce głoski „j” Zrób to samo z wyrazem „Jola” .Pokazanie przez rodziców wielkiej i małej litery J,j

5.Karty pracy nr. 48 – dziecko zwraca uwagę na podział słowa jajko, na sylaby, głoski oraz samogłoski i spółgłoski.

Karta pracy nr. 49- dziecko dzieli na głoski nazwy zdjęć, rysuje pod nimi tyle okienek, z ilu głosek składają się ich nazwy, czyta sylaby i wyrazy, zaznacza na niebiesko litery J,j

Poznajemy literkę J,j”

https://view.genial.ly/5f11b61ccc2d500d16df93ba/interactive-content-wprowadzamy-literke-j?fbclid=IwAR0_2JmuQGXowOUOg5KbhEMcpnNERolHtmxlSymugObz0VNej2QBBasZb7I

 

Dodatkowe zabawy:

Zznacz literę j

https://view.genial.ly/5e81d03b7fd6910db486e8a7/learning-experience-challenges-szukanie-literki-j?fbclid=IwAR3exAEDx56xmDmyhRPgFw9KsKjx34HQY9sQWR0Aj3y7_5UM3rsk5UKiUu4

Zabawy z literką J

https://view.genial.ly/5eaa64edb031cc0d780d77a6/interactive-image-zabawy-z-litera-j?fbclid=IwAR355gEMm5gL1Jgd3Y2DR09eYpn41frVoSBehtXREW232LFlI--J_lTgt9E

Ciekawe eksperymenty z jajkami

https://www.juniorowo.pl/lekcja-z-jajem/

Jajko i jego tajemnice

https://view.genial.ly/5e7e83d15ad5150d93c8e1b9/interactive-image-jajko-i-jego-tajemnice

 


Temat tygodnia „Wielkanoc”

Piątek: 2.04.2021

Temat: :Zwyczaje świąteczne”


  1. Poranna gimnastyka

https://wordwall.net/pl/resource/7299056/gimnastyka-dla-dzieci

  1. Posłuchaj opowiadania Przygotowania do świąt Kosmowskiej „Pamiętnik Kasi”

Sobota

Już niedługo Wielkanoc. Mama powiedziała, że jutrzejsza niedziela jest całkiem inna. Nazywa się ją Niedzielą Palmową. Nie wyjaśniła dlaczego. Za to obiecała, że wszystko się wyjaśni, gdy pójdziemy na przedświąteczny kiermasz.

Niedziela

Z wrażenia nie mogłam zasnąć. A kiedy wstałam rano, od razu wyjrzałam przez okno, żeby sprawdzić, ile palm wyrosło w naszym ogrodzie. Nie było żadnej!

Tata najpierw się śmiał z tych moich palm. Potem wytłumaczył, że tak się nazywa świąteczna ozdoba, którą kiedyś robiono z różnych gałązek. Dziś wyplata się palmy nawet z kolorowych słomek, trwa i papierków. Zobaczyłam je na kiermaszu i bardzo mi się podobały. Jedną z nich kupiliśmy i została poświęcona. Mama uważa, że będzie chroniła nasz dom przed nieszczęściem albo złośliwymi sąsiadami. Czekamy z Krzysiem, kiedy palma zacznie działać cuda.

Poniedziałek

No i stało się! Palma wcale nie chroni przed nieszczęściem! Dziś mama ogłosiła wielkie porządki w całym domu! I jeszcze usłyszeliśmy, że sprzątanie jest świąteczną tradycją. To był dość męczący dzień, ale w naszym domu zapachniało wiosną.

Środa

Po południu przyszła pani Matysiak ze skargą, że Krzyś i ja zostawiamy rowery pod jej furtką. Postawiliśmy je tam na chwilę i to była niesłuszna pretensja. Musieliśmy kupić złotą palmę!

Piątek

Mama powiedziała, że jest post, a my bardzo chcieliśmy zjeść na obiad spaghetti z sosem! Na szczęście wieczorem bawiliśmy się w malarzy jajek! To wielka frajda przygotować ładny koszyk ze święconką. Krzyś patrzył z wielkim smutkiem na pęto kiełbaski w koszyku. I żałował, że trzeba na nią poczekać aż do świątecznego śniadania.

Pierwszy dzień świąt

Znowu jest niedziela, ale już świąteczna! Dziś możemy leniuchować i jeść pyszne dania. Robimy to z radością. Z pysznych dań najbardziej cieszy się tata. A my z Krzysiem mniej, bo po smacznych ciastach nic już nie możemy zjeść! Najbardziej uroczyste było śniadanie. Założyłam swoją nową sukienkę. Nawet Krzyś wyglądał tego dnia bardzo elegancko, jak powiedziała mama.

Poniedziałek

Tata mnie ostrzegał, abym uważała, idąc do Dorotki, bo choć nie pada deszcz, mogę nagle mieć mokrą sukienkę. Śmiałam się z taty. A już po chwili biegłam do domu, przemoczona do suchej nitki. Syn pani Matysiak i taki Robert z naprzeciwka wylali na mnie i moją nową sukienkę całe wiadro wody, krzycząc: - Śmigus-dyngus! Śmigus-dyngus!

Poskarżyłam się rodzicom, ale powiedzieli, że dziś jest lany poniedziałek. I tego dnia łatwo poznać, kto zna się na świątecznych zwyczajach, a kto nie!

- Można się oblewać wodą, ale delikatnie – powiedział tata.

- Kiedyś uważano, że oblana panienka szybciej wyjdzie za mąż, a jeśli się obraża, długo będzie szukała męża – dodała mama.

Pomyślałam, że tata ładnie oblał mamę wodą, skoro została jego żoną. I postanowiłam nigdy nie być żoną Roberta, choć Robert ma świetnego psa i siostrę Dorotkę, którą bardzo lubię. No… chyba że Robert nauczy się ładnie obchodzić święta!

Odpowiedz:- o jakich świątecznych zwyczajach pisała w swoim pamiętniku Kasia? Porozmawiajcie o zwyczajach panujących w waszych domach?

  1. Obejrzyj film,by lepiej poznać tradycje wielkanocne.

https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg

  1. Poćwicz koordynację i równowagę przy zabawie „Spacer z jajkiem”. Przygotuj łyżkę; połóż na niej jajko( najlepiej ugotowane), lub małą piłeczkę. Spaceruj po pokoju trzymając łyżkę w prawej, a potem lewej ręce. Następnie stań na jednej nodze; spróbuj biec. Możesz zaprosić do zabawy domowników.
  2. Posłuchaj piosenki i zobacz, o czym ona opowiada https://www.youtube.com/watch?v=KyeLlFX0p2g
  3. Wykonaj zadania na kartach pracy- strona 70-71
  4. Ułóż życzenia, które złożysz swoim bliskim przy świątecznym stole.
  5. Wykonaj pisanki. Możesz skorzystać z poniższych propozycji https://www.youtube.com/watch?v=jrpykloOOD8

https://www.youtube.com/watch?v=0sv6FB0VbMY&t=59s

https://www.youtube.com/watch?v=6VleoOVNULw

  1. Zapytaj rodziców „jak możesz pomóc w przygotowaniach do świąt Wielkanocnych i wykonaj te zadania.
  2. Możesz również skorzystać z propozycji dodatkowych zabaw:

Wielkanocne sudoku

https://view.genial.ly/6059d8921927990da934c66b/interactive-content-wielkanocne-sudokuby-anna-swic?fbclid=IwAR3yBauf7Z0rIKzx7J_Vvjy4Wds0rpYcyxRqAywKDz0Y8EMNso3JTEtsMDY

Przepis na wielkanocną babę

https://mamotoja.pl/przepis-na-babke-wielkanocna,przepisy-przepis,9430,r2.html

„Gdzie jest pisanka?”

https://view.genial.ly/5e8ec84d602d4b0e262bf58c?fbclid=IwAR05ZkOfr8kgNWqosstO13u7_nliQNT1AgP3wh9qWHu5fYEjkFHh2LmVqmM

 

 Religia

Szczęść Boże!

Posłuchaj co dzieje się w najważniejsze dni tego tygodnia:

https://www.youtube.com/watch?v=NP1aEBz5og8&t=28s

https://www.youtube.com/watch?v=7_R_3qwGZGY&t=27s

https://www.youtube.com/watch?v=SMIE-bF4HWI&t=31s

https://www.youtube.com/watch?v=VYj_eXrbPZ0&t=31s

 Film "Wielkanoc"

https://vod.promyczek.pl/serie/Domek%20na%20skale/movie/Wielkanoc

 

Kochani z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych życzymy Wam i waszym Rodzicom: radości , zdrowia i pokoju, oraz nadziei na lepsze jutro. Niech ten czas, spędzony w gronie najbliższych będzie okazją do pogłębiania wzajemnych relacji i odkrywaniawartości tradycji w blasku Zmartchwychwstałego  Chrystusa.

                                                              Pani Agnieszka i Pani Bożenka

 


Temat tygodnia: „ Wielkanoc”

Czwartek: 1.04.2021

Temat: „Życzenia wielkanocne”


  1. Muzyczna gimnastyka z rodzicami lub rodzeństwemhttps://www.youtube.com/watch?v=Bwi8nn9dB1g&t=66s
  2. Posłuchaj wiersza:

„Pisanki”
Dzieci obsiadły stół i malują pisanki:
Pierwsza ma kreski
Druga – kółka zielone
Trzecia - drobne kwiaty
Czwarta – dużo kropek
Piąta –  gwiazdki świecące
Szósta – znów zygzaki
Siódma – barwne kwiaty jak astry lub maki
Ósma – wąskie szlaczki z zieloniutkich listków
Dziewiąta –  ma już prawie wszystko:
I kropki i zygzaki i paseczków wiele
I czerwień i złoto i błękit i zieleń
I dziesiąta – największa - piękna, przystrojona w kolory tęczy
Dumne są z nich dzieci wszystkie.

Odpowiedz na pytania:

- Ile pisanek pomalowały dzieci?

- pamiętasz jakie miały wzorki?

  1. Poproś o pomoc rodziców albo rodzeństwo. Wytnijcie 10 jajek z papieru i narysujcie na nich wzorki takie jakie miały pisanki w wierszu. Na małych karteczkach zapisz cyfry od 1 do 10. Ułóż pisanki przy cyfrach, zgodnie z treścią wiersza. Powiedz

- jak wygląda trzecia pisanka?

- jak siódma , jak piąta?

- a jak pierwsza i dziewiąta?

Ułóż pisanki według własnego uznania; opowiedz jak wyglądają kolejne z nich

  1. Zabawa z wykorzystaniem tekstu rymowanki.

Jajeczko, jajeczko,

jesteś pisaneczką.

Dziecko wypowiada rymowankę, dzieląc słowa na sylaby i łącząc tę czynność z odpowiednimi

ruchami: jedna sylaba – przysiad, druga – wyprost (naprzemiennie).

    5. Czas na zabawy z piłką .

- Toczenie piłki wokół ciała w pozycji stojącej, w siadzie skrzyżnym, w przysiadzie,

 – Przekładanie piłki z ręki do ręki: między nogami, wokół bioder,-

- Podrzucanie piłki: klaśnięcie nad głową, pod piłką,

– Kozłowanie piłki wokół ciała na przemian prawą i lewą ręką w pozycji stojącej

– Ćwiczenie mięśni grzbietu: w leżeniu przodem obracanie piłki brodą,

-  Podnoszenie piłki włożonej między kostki- nogi wyprostowane

- Podskoki z piłką między kolanami, – Toczenie głową na czworakach

– Ćwiczenie stóp siad skulny podparty; toczenie piłki stopami do siebie, od siebie, obracanie piłki

 – Ćwiczenie wyprostne: piłka trzymana na głowie oburącz, łokcie szeroko rozstawione na zewnątrz, na sygnał nauczycielki rzut piłki do kosza.

  1. Poćwicz działania matematyczne. Wykorzystaj zrobione pisanki, albo inne liczmany, np. kredki. Możesz zapisywać działania za pomocą cyfr i znaków.

Dziecko układa przed sobą kredki. Rodzic mówi zadania, dziecko ilustruje za pomocą liczmanów (pisanek), układa działania i je odczytuje. Na zakończenie udziela odpowiedzi na zadane pytania.

W koszyczku były 4 pisanki. Mama dołożyła jeszcze 6 pisanek. Ile jest teraz pisanek w koszyczku?

Dziecko bierze 4 liczmany, kładzie je przed sobą. Potem dokłada 6 liczmanów. Liczy wszystkie liczmany i układają działanie: 4 + 6 = 10, które głośno odczytuje, a potem udziela odpowiedzi na pytanie.

Lenka miała 10 pisanek. 7 pisanek dała babci i dziadkowi. Ile pisanek jej zostało?

Dziecko układa przed sobą 10 liczmanów. Potem odsuwa 7 liczmanów. Liczy pozostałe liczmany i układa działanie, głośno je odczytuje, odpowiada na pytanie: 10 – 7 = 3

  1. Zapoznanie z budową jajka.

Rodzic rozbija jajko – rozdziela je. Dziecko ogląda żółtko i białko, nazywa je. Wymień potrawy sporządzane z jajek.

  1. Kolorowe pisanki

https://view.genial.ly/605f0d496bd9330d1ecc3c43/interactive-content-kolorowe-pisankiby-anna-swic?fbclid=IwAR2p1I3cM_hRdy59fUOrYKzUYAWsYg5GHI6fvfn_yzS1zGJj44gm5W7Jj2E

  1. Wykonaj zadania na kartach pracy: strona 68-69
  2. Możesz skorzystać z dodatkowych wielkanocnych zabaw:

Pisankowe stemple z ziemniaka

https://www.youtube.com/watch?v=BA_ckIFEKck&t=38s

Wielkanocne symetrie

https://view.genial.ly/604e259a6e8b840d290fedbd/interactive-content-wielkanocne-symetrieby-anna-swic?fbclid=IwAR20lSBQJj8mfZ8XvpqBx8yuWq_NrF9KtitYfGTsALM1LPsvPGDl73sAFPQ

Spostrzegawczość https://view.genial.ly/605a0d51d7fa4e0d736d196b/interactive-content-cwiczymy-spostrzegawczosc-z-pisankamiby-anna-swic?fbclid=IwAR2cl8iFawHx_ZuE9pc_6NeXSbTfQTAqD1JQ71sQnPvZY7GiPct9LT

 

JĘZYK ANGIELSKI
 
https://www.youtube.com/watch?v=OF1AWfxKPaI
https://www.youtube.com/watch?v=jUqlBmCxgw4
https://www.youtube.com/watch?v=nx04-iP7Rns
https://www.youtube.com/watch?v=x9wAE2XcVBE
https://www.youtube.com/watch?v=TvAOr-ULATw

Temat tygodnia: „ Wielkanoc”

Środa:31.03.2021

Temat: „Kurczaki i jajka”


  1. Wesoła gimnastyka:

https://www.youtube.com/watch?v=CPRbxXZnubs

  1. Ruletka z literą „F”

https://wordwall.net/pl/resource/1850807/polski/%c4%87wiczenia-z-liter%c4%85-f

  1. Przeczytaj wyrazy. Wybierz pierwszą literę z każdego z nich ułóż rozwiązanie:

PŁOT, INDYK, SASANKA, AUTO, NARTY, KOZA, ANANAS

  1. Posłuchaj wielkanocnej bajki o pisankach.

Zajrzały wróbelki do kurnika i zobaczyły, że kura zniosła cztery jajka.
– Ko-ko-ko – zagdakała. – Leżcie tu cichutko.
I poszła szukać ziarenek na podwórku. Ale jajka myślały, że są mądrzejsze od kury. Turlały się i postukiwały skorupkami, aż usłyszał je kot.
– Miau – powiedział. – Będzie z was pyszna jajecznica.
– Nie, nie! – Trzęsły się ze strachu jajka. – Nie chcemy na patelnię!
– Uciekajcie – ćwierkały wróbelki. – Schowajcie się przed kotem.
– Nie dam się usmażyć! – zawołało pierwsze jajko i poturlało się przed siebie. Po chwili wróciło i zaśpiewało wesoło:
Jestem czerwone w czarne kropeczki, nikt nie zrobi jajecznicy z takiej biedroneczki.
– Co ci się stało? – pytały pozostałe jajka.
– Pomalował mnie pędzelek kolorową farbą i już nie jestem zwykłym jajkiem, tylko wielkanocną pisanką. Drugie jajko też poturlało się do pędzelka i rzekło grubym głosem:
To nie jajko, tylko tygrys, nie rusz mnie, bo będę gryzł. Teraz wyglądało jak pisankowy tygrys w żółto-czarne paski.
– Brawo! – ćwierkały wróbelki.
– I ja też, i ja też! – wołało trzecie.
Trzecie jajko wróciło całe zieloniutkie i pisnęło:
- Jestem żabką, każdy to wie. Czy ktoś zieloną żabkę zje? Nie!
Trzy pisanki były bardzo zadowolone. Czwarte jajko zbladło ze strachu.
– Pospiesz się! – ćwierkały wróbelki. – Kot idzie.
– Tylko jedno jajko? – mruczał kot. – Ugotuję cię na twardo.
Jajko ze strachu trzęsło się tak, że skorupka zaczęła mu pękać.
– Ojej, ratunku! – wołały przerażone wróbelki. – Teraz na pewno kot cię zje.
– Trach-trach-trach! – skorupka pękła na małe kawałki i... wyszedł z niej żółty kurczaczek.
Zamrugał czarnymi oczkami i zapiszczał:
- Wielkanocna bajka, wyklułem się z jajka!
A wróbelki zaćwierkały, że „w świątecznym koszyku jest pisanek bez liku”.

Odpowiedz na pytania:

- Ile jajek zniosła kura?

-Kto sprawił, że stały się pisankami? I kogo przypominały swoim wyglądem?

Poznaj różne rodzaje pisanek:

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/04/WIELKANOCNE-JAJKA.pdf

- Czy pamiętasz, co się stało z ostatnim jajkiem?

  1. Zobacz, jak wykluwają się kurczakihttps://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=eb_m4Pd_Mrc&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0StA4-WWkOT1XhUaPH9SrbuxXvEnayMj5xG_Ng4pAWdPSbmi5dvyePNao
  2. Zabawa ruchowa do muzyki „Taniec kurcząt w skorupkach” https://www.youtube.com/watch?v=BFavkzkTv6U
  3. Wytnij z gazety albo kolorowego papieru kształt jajek ( 9 szt.). Potrzebujesz jeszcze 3 talerzyków. Ułóż jajka zgodnie z instrukcją:

- Na pierwszym talerzyku ułóż 2 jajka

- Na drugim o 2 jajka więcej niż na pierwszym,

-Na trzecim talerzyku ułóż o 1jajko więcej niż na pierwszym ,ale o1 mniej niż na drugim talerzyku.

Ułóż 9 jajek na trzech talerzykach po równo. Ile jajek znajduje się na każdym z nich? Jeśli chcesz możesz wymyślić własne zabawy matematyczne.

  1. Przygotuj karty pracy – strona 66. Obejrzyj obrazki ponumeruj według kolejności zdarzeń; opowiedz historyjkę. Wykonaj również ćwiczenia na stronie 67.
  2. Zrób kurczaka szablonu, który zabrałeś z przedszkola. Może wymyślisz dla niego taniec?
  3. Dodatkowe ćwiczenia dla chętnych: „Przygoda dwóch jajeczek”

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=7l_-HRM6tsc&ab_channel=Przedszkolopedia&fbclid=IwAR3-uIoV3bjPzI0NLwxDqAROIEc9Xo5Pgd_8aJQSNZaqGuyqK110fd2NsiY

Wielkanocne zabawy plastyczne:

https://oliloli-newlife.com/2017/03/33-wielkanocne-dekoracje-do-zrobienia-z.html?fbclid=IwAR3kBscxQlQpIsPREqmpAJTI6SUAwyUE_BTttFVP8iGEQ14IadVpSIF1w1E

https://pl.pinterest.com/pin/585538389053535838/?fbclid=IwAR1rbPI-Ab5QZ6voeoRnwMs1XaKfHaPTux4Q7qh_TKatNMoPtYODaacF6eY

https://pl.pinterest.com/pin/585538389053541691/?fbclid=IwAR14yfi7rXpG2ojuNL2VG8oXMBep_CjXIw-ZjUXRjpq0GNKtwaFU-DR-dBc

 

Temat tygodnia: „ Wielkanoc”

Wtorek: 30.03.2021

Temat: „Wielkanocny koszyczek”


 

  1. Rytmiczna rozgrzewka w podskokach

https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

  1. Matematyczna zagadka. Każda z cyfr ma swoją literę. Uporządkuj je od najmniejszej do największej i przeczytaj uzyskany wyraz.

 

3- E

7-  N

5- K

2-  I

8-O

9-  C

6-  A

4-  L

1 - W

 

Spróbujcie ułożyć inne wyrazy z tych liter.

  1. Posłuchajcie opowiadania:„ Wielkanoc Ady i Olka”

https://www.youtube.com/watch?v=Ys9ROUf-S6k

 

- jak oceniacie zachowanie mieszkańców wielkanocnego koszyczka?

- kto z nich miał rację?

 

  1. Poćwicz czytanie z Adą i Olkiem https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_56/mobile/index.html#p=62
  1. „Zajączek z pisanką”- zabawa dla całej rodziny. Skaczemy z balonem, lub piłką- pisanką między kolanami. Komu piłka wypadnie – odpada z zabawy.
  2. Rozwiąż zagadki:

-Leży w koszyczku obok baranka malowana we wzorki to ...

-Wśród pisanek leży, ma żółty kubraczek.Powiedz, co to jest. To mały…

-Stoi bielutki obok pisanek, nasz wielkanocny …

- Ukrywa w Wielkanoc słodkości, więc każde dziecko na niego czeka.
nie zobaczysz go jednak, bo on susami – kic! Kic! Ucieka.

- Żółciutkie kuleczki za kurą się toczą.
Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą…

  1. Co znajduje się w koszyczku wielkanocnym.

https://www.youtube.com/watch?v=PSMcPXs-1vM

  1. Wykonaj zadania na kartach pracy- strona:63-65
  2. Ćwiczymy umiejętność rozpoznawania głosek w nagłosie

https://view.genial.ly/5e832535ad7e6d0e3aa701ab

  1. Posłuchaj piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=qT4hdSDVzSQ

 

Dodatkowe ćwiczenia wielkanocne dla chętnych

https://view.genial.ly/5e7dd353006df70d7706a413/horizontal-infographic-review-wielkanoc

Powodzenia!!

 

 

Temat tygodnia: „ Wielkanoc”

Poniedziałek: 29.03.2021

Temat: „Wielkanocne malowanie”


  1. Poranna muzyczna gimnastyka

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

  1. Literowa zagadka. Przeczytaj wyrazy; wybierz z każdego z nich wskazaną literę i zapisz na kartce :

SMOK: zapisz 4literę

SAMOLOT:zapisz 6 literę

LALKA :        zapisz  3 literę

OKO:              zapisz 1 literę

KRAB:           zapisz  2 literę

KOTY:           zapisz  4 literę

Przeczytaj kolejno zapisane litery, a uzyskasz hasło. Czy już wiesz jak ono brzmi?

Posłuchaj opowiadania: „Trzy farby Filipa”
Było ich trzy: czerwona, niebieska i żółta. Każda leżała w osobnej porcelanowej miseczce. “Farby”- ucieszył się Filip i zaraz zabrał się do malowania obrazka. Narysował domek i dwa drzewka po obu stronach. Nabrał czerwonej farby na pędzelek i pomalował nią dach domku. Potem opłukał pędzelek w wodzie i umoczył go w farbie niebieskiej. Przesunął nim kilka razy ponad domkiem. „Moje niebo jest takie niebieskie jak prawdziwe- pomyślał - Teraz trzeba pomalować drzewa i trawę”. Ba, ale jak zrobić trawę, kiedy nie ma zielonej farby? Filip pomyślał chwilę. “ Już wiem, zrobię jesień, bo w jesieni trawa jest żółta i liście na drzewach też...” Machnął pędzlem z takim rozmachem, że zajechał aż na brzeg nieba błękitniejącego za drzewem. Niebieska farba na niebie była jeszcze mokra i połączyła się z żółtą. Filip chciał ratować zamazujący się obrazek, gdy zobaczył, że z pomieszanych farb żółtej i niebieskiej zrobiła się – zielona! – Mam zieloną farbę! – ucieszył się – Już teraz mogę namalować trawę i listki na drzewie! A żółtą pomaluję słońce i dmuchawce kwitnące w trawie! Z zapałem zmieszał obie farby, gdy nowa myśl przyszła mu do głowy: “ A gdyby tak połączyć czerwoną z niebieską albo z żółtą?” Za chwilę na obrazku kwitły już ciemnoliliowe fiołki, a drzewa wychylały się zza pomarańczowego płotka. Potem Filip przekonał się jeszcze, że kiedy się weźmie więcej wody, to farby są bledsze i można tą samą niebieską malować i niebo i chabry, i niezapominajki. A znowu czerwona, jak ją dobrze z wodą rozmiesza, zastąpi różową i można nią pomalować policzki dziewczynki stojącej przed domem. Nie spodziewał się Filip, że jego trzy farby dadzą mu tyle kolorów.

Teraz  wiesz, że kolor: czerwony, niebieski i żółty to kolory podstawowe i to od nich powstają wszystkie inne?

  1. Obejrzyj film o mieszaniu kolorów.

https://www.youtube.com/watch?v=2ae2QPLbVYs&t=271s

  1. Przygotuj karty pracy na stronie 60. Opowiedz , co robi Olek? Czego potrzebował do malowania pisanek?

Podziel na sylaby, a potem na głoski wyraz „farby”. Jaką głoskę słyszysz na początku? Wymień inne wyrazy rozpoczynające się głoską „f”.

  1. Przygotuj białe kartoniki. Ułóż ich tyle ile słyszysz w wyrazie „farby”. Zaznacz kolorem czerwonym samogłoski, a niebieskim spółgłoski. Wskaż miejsce głoski „f”

Zrób to samo z wyrazem „Franek” .Spróbuj napisać w miejscu głosek „f” literę. Pomoże ci w tym filmik:

https://www.youtube.com/watch?v=qyopm0OHJns

  1. Przeczytaj tekst pod obrazkiem- karty pracy- strona 60
  2. Zabawa ruchowa. Poproś rodziców, aby wypowiadali wyrazy z głoską „f”. Jeśli głoska będzie:

- na początku- zrób 5 przysiadów

- w środku      - zrób 3 podskoki

- jeśli na końcu- zrób 4 pompki

 

  1. Wykonaj ćwiczenia na kartach pracy -strona 61- 62.
  2. Jeśli masz w domu farby namaluj kolorowe pisanki; pamiętasz jak można mieszać kolory?
  3. Zobacz zabawy i ćwiczenia, dzięki którym utrwalisz literę „f”:

https://view.genial.ly/5fc3aefaadec290d045056cf/presentation-wprowadzenie-litery-ff?fbclid=IwAR2TecM371ShwpmKLVA8ohVnLIw-kVlFpHe2xV43mc7tIhvzYaRDgaE8oqw