Drukuj
Odsłony: 1730

Przedszkolaki z Przedszkola Samorządowego w Słomnikach uczestniczą w tym roku w zajęciach umuzykalniających z rytmiką i elementami logorytmiki, które prowadzi Pani Basia. Spotykając się dwa razy w tygodniu uczymy się z uwagą słuchać i interpretować muzykę tak klasyczną jak i rozrywkową.

Dzieci bardzo lubią ćwiczenia z instrumentami perkusyjnymi i różnego rodzaju rekwizytami np. kolorowymi chustami, wstążkami, woreczkami, które pomagają im wyrażać się w muzyce. Są to zajęcia mające bardzo duży wpływ na holistyczny rozwój małego człowieka. Dzięki wykonywaniu różnych układów choreograficznych, dzieci rozwijają koordynację ruchową, wyrabiają poczucie rytmu, rozwijają słuch muzyczny i umiejętności wokalne, rozwijają pamięć i połączenia nerwowe. Muzyka też często pomaga im się wyciszyć i zrelaksować co jest bardzo ważne podczas intensywnego, wypełnionego różnymi aktywnościami dnia. Zabawy muzyczne mają też ogromny wpływ na rozwój emocji i otwieranie się dzieci nieśmiałych i zamkniętych w sobie, co w ciągu roku naszych wspólnych spotkań wielokrotnie dało się zauważyć. Rozwojowi wrażliwości dziecka zahamowanego psychoruchowo, sprzyja kontakt z muzyką w przedszkolu. Zajęcia rytmiczno- kompensacyjne w odpowiedni sposób przeprowadzone mają duże znaczenie dla zdrowia, uczą dyscypliny, porządku, odpowiedzialności oraz pełnią funkcję terapeutyczne. Dziecko zahamowane psychoruchowo dzięki ruchowi wzmacnia system nerwowy i ogólne samopoczucie. Zauważa się, iż muzyka ma pozytywny wpływ na rozwój mowy, myślenia, zapamiętywania, analizowania i uogólniania, porównywania. Dziecko śpiewając rozwija aparat głosowy i klatkę piersiową. Dzięki temu kształtuje się oddech, ruch, szybka orientacja na określone polecenie, ćwiczy się koncentrację uwagi i orientację w przestrzeni. Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne (pobudzająco-hamujące), którymi często rozpoczynamy nasze wspólne zabawy mają na celu wyrabianie i usprawnianie orientacji myślowej oraz szybkiej reakcji mięśniowej. Ta pozornie prosta aktywność wymaga jednak dużego skupienia uwagi gotowości mięśni, uaktywniania ciała pozostającego w bezruchu. Rytmika to także wspólne przygotowywanie przedstawień przedszkolnych, których są Państwo widzami.

Emil Jaques-Dalcroze twórca rytmiki powiedział kiedyś takie słowa:

Rytmika nie jest sztuką, nie jest celem samym w sobie, jest przygotowaniem do wszystkich sztuk, jest wychowaniem.

Zgadzam się z tym w 100 %. Niech muzyka często towarzyszy Waszym dzieciom w życiu codziennym!